Kattenbak te klein?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Kattenbak te klein?

Bericht door Koolmees »

Mijn kat is behoorlijk zwaar (7 kilo en op dieet), maar niet heel groot, gewoon fors. Ik heb een redelijk standaard kattenbak (diepte binnenmaat 49 cm, buitenmaat 56), maar af en toe blijft de kat met z'n kont naar buiten zitten en hij plast of poept dan wat buiten de bak. Ik denk dat de bak te klein is?

In ieder geval ben ik op zoek gegaan naar een iets grotere bak, maar dan kom je gelijk aan een bak van 66 cm en dat is toch echt veel te groot en kost ook onnodig veel kattenbakvulling.

Wie heeft tips?
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kattenbak te klein?

Bericht door Ms Maaike »

Je kan ook kijken bij de Blokker of iets dergelijks, een hobbykrat voldoet ook prima als kattenbak. Kost een stuk minder dan een 'echte' kattenbak. Als ik zou moeten kiezen tussen meer grit kopen en plas/poep steeds weghalen... Nou ja. ;)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Kattenbak te klein?

Bericht door Jantina »

Eens met Maaike.
Jij zit zelf toch ook op een fijne wc bril en hangt niet boven een gat in de grond?
Vergelijk het met de kat, die wil ook graag zijn behoefte doen op een fijne plek.
En dan hoef je heus niet een dure bak te kopen. ;-)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kattenbak te klein?

Bericht door Cari »

Als je klompvormende vulling hebt, maakt het niet uit hoe groot de bak is. Het is 1 keer vullen, maar je verbruikt niet meer. Aan de andere kant garandeert het niet dat er niet meer over de rand geplast wordt. Het kan ook al helpen om de kap van de bak te halen of - als er geen kap op zit - de bak verder van de muur vandaan te zetten.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Re: Kattenbak te klein?

Bericht door Koolmees »

Ms Maaike schreef: Als ik zou moeten kiezen tussen meer grit kopen en plas/poep steeds weghalen... Nou ja. ;)
Ook op vloerbedekking? :???:
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kattenbak te klein?

Bericht door Ms Maaike »

Ik bedoelde te zeggen dat ik dus liever meer grit koop (er gaat natuurlijk wel iets meer in een grotere bak) dan dat ik steeds de vloer schoon moet maken. Helemaal als dat vloerbedekking is. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattenbak te klein?

Bericht door Adriana »

hoe groot de bak hier ook is (slugis van IKEA en >50 cm lang), Enzo wil iets hebben om tegenaan te plassen. hij plast vrijwel altijd tegen een van de kopse kanten en als de bak te dicht bij een muur staat recht achteruit over de rand.
Bolle plast in het midden en Maks eigenlijk ook wel, beetje afhankelijk of de bak al is gebruikt.
omdat Maks een ongebruikte bak wil, heb ik ook de dweilemmers, die stukken kleiner er korter zijn weer neergezet om op die manier wat meer verse bakken te hebben. die zijn voor de intussen fors uit de kluiten gewassen katers eigenlijk te klein, maar zijn weer volop in gebruik. hier maakt het eigenlijk niet uit hoe groot de bak is.. bedoel ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Re: Kattenbak te klein?

Bericht door Koolmees »

Ik lees twee keer dicht tegen de muur. De bak staat met de lange kant langs een muur. Vindt een kat dat niets?

Ik heb trouwens een bak mét dak. ;-)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenbak te klein?

Bericht door castratenkoor »

Hier heb ik echte kattenbakken met deksel, hoge grote opbergbakken en een speciebak. Het meest doen ze op de speciebak, tweede keuze zijn de hoge opbergbakken. Op de echte kattenbakken wordt zelden wat gedaan. Ik kijk er eens per maand eens inen dan zit er meestal niks in.
Dus hier is de voorkeur duidelijk.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Carrie

Re: Kattenbak te klein?

Bericht door Carrie »

Zou het per kat kunnen verschillen?
Het valt mij echt op dat Sylvester die een 'gewone' kattenbak met kap eroverheen altijd in de rechterhoek, zo ver mogelijk achterin zijn behoefte doet en blijft graven tot er echt een berg grit ligt!
Toen ik de klontjes eruitschepte en hij toevallig net geplast had zag ik dat hij zelfs tegen het plastic van de bak aanplast waarna het klompjes worden. De bak staat in de gang, die is L-vormig en in het korte stukje langs de muur.
Zo te zien zoekt hij juist het plekje zover mogelijk van het klepje op.

De eerste week had ik 2 bakken staan (de oude van zijn vorige baasje) en een nieuwe die ik toch al gekocht had, die was wat groter en zo kon ik mooi proberen welk grit hij het liefst gebruikt en welke het best bevalt in gebruik.

De eerste dagen liet ik de klepjes open staan, leek me voor hem prettiger, minder opgesloten in de nieuwe omgeving, ik ging er niet naast zitten ;) maar hoorde hem vaak meppen tegen de bak.

Ik dacht tegen de nieuwe; tot na 2 dagen het klepje van de 'oude' bak afgebroken op de grond lag.. en daarna niet meer op die bak wilde.
Klep dicht dus!! :)
Of de bak tegen de muur staat of niet maakte hem niks uit.

Het lijkt me sterk dat hij bij zijn vorige baasje geleerd heeft om zover mogelijk achterin de bak zijn behoefte te doen; hij gaat kennelijk het liefst zo ver mogelijk bij het klepje vandaan en begraaft alles met chirurgische precisie!
Fijn voor mij; je ruikt nooit wat én er ligt amper grit in de gang.

Voor mijn vorige kat die in zijn jonge jaren nog buiten had geleefd had ik een grote opruimbak van plastic van Ikea, bedoeld om onder je bed te schuiven op het balkon staan met - niet lachen - wat kattengras in potjes aan 1 kant, zijn minituintje en als het even kon ging hij daar het liefst op en begraven deed hij een beetje met de franse slag..

Ik ben bang dat je gewoon pech hebt als hij buiten de bak gaat hangen, en er niks anders opzit dan een royale opvangmat onder de ingang te leggen.
Misschien zo'n superabsorberende badmat die gewoon in de wasmachine kan? Lijkt me beter dan steeds de vloerbedekking schoon te moeten maken, je kan er ook nog iets van plastic onder leggen zodat het niet doorlekt, als dat DE oplossing is gewoon een paar matjes kopen zodat je in een handomdraai de boel weer schoon hebt.
Succes!

ps: sorry zat weer eens te klungelen en plaatste 2x hetzelfde bericht maar kreeg opeens een aha-erlebnis: txt kopieëren en het 2e bericht (dat ik al grotendeels verwijderd had) verwijderen.. ik moet echt een nieuw laptopje.. :roll:
Laatst gewijzigd door Carrie op 06 feb 2015 22:37, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenbak te klein?

Bericht door castratenkoor »

Maar Carrie je geeft je kat twee officiéle kattenbakken, geen hoge bakken zonder overkapping. Dan kun je toch niet er over oordelen of hij een speciebak fijn zou vinden?

Het feit dat hij niet meer op de bak zonder klepje wilde lijkt mij meer zitten in schrik van het eruit vliegend klepje dan dat hij zo graag in een bak met klep plast. Hij asociëerd dan die kapotten bak met knal en schrik.

Ik zou topic-starter adviseren in plaats van een kattenbak een speciebak te nemen. Dat ruimt een stuk handiger op dan steeds de vloer moeten schoonmaken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Re: Kattenbak te klein?

Bericht door Koolmees »

Carrie schreef: Misschien zo'n superabsorberende badmat die gewoon in de wasmachine kan?
Dit vind ik een hele aardige tip om te proberen. Het is ook maar af en toe, dat hij buiten de bak piest, dus dit zou een mooie oplossing zijn! ;-)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kattenbak te klein?

Bericht door Ms Maaike »

Een kat is behoorlijk schoon van zichzelf. Ik denk niet dat je kat erop zit te wachten om z'n eigen plas steeds te ruiken en niet kunnen begraven. Beter kom je hem tegemoet in zijn natuurlijke behoefte: graven. Of geef hem in elk geval de keuze om te graven. Het klopt dat elke kat verschillend is. Ik heb er twee waarvan er een met haar kop het liefst tegen de muur zit als ze plast. Als ik hier de bakken dus met de lange kant tegen de muur zet blijft er vrij weinig ruimte voor haar over en zal ze ook met haar kont over de rand hangen. Wat ik wil zeggen is: bedenk wat je kat graag wil. Plassen en poepen op de mat? Nee hoor. Als hij dat graag zou willen deed hij het immers altijd wel.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kattenbak te klein?

Bericht door Cari »

Iedere kat is weer anders. De één doet onmiddellijk wat hij moet doen, de ander gaat eerst een uur draaien en graven, de één begraaft alles netjes, de ander rent er meteen vandaan, de één hangt met zijn kop naar buiten, de ander met zijn kont en ga zo maar door.
Mijn tip om de kap eraf te doen (of een eindje van de muur vandaan) is voor een kat die zich niet eerst omdraait en ook niet met zijn neus bijna ergens tegenaan wil zitten, waardoor zijn kont dus buitenboord steekt.
De meeste katten hebben een pesthekel aan het luikje van de bak. Het geeft een opgesloten gevoel, het kleppert tegen ze aan, de walm blijft binnen hangen (alleen fijn voor het baasje) en in het ergste geval komt er nog een poot of staart tussen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Koolmees
Huiskat
Huiskat
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 jan 2007 16:59

Re: Kattenbak te klein?

Bericht door Koolmees »

Ms Maaike schreef:Wat ik wil zeggen is: bedenk wat je kat graag wil. Plassen en poepen op de mat? Nee hoor. Als hij dat graag zou willen deed hij het immers altijd wel.
Ik laat hem niet plassen of poepen op de mat. De mat dient er uitsluitend voor voor die enkele keer, dat hij met zijn kont buiten de bak hangt.
Plaats reactie