Gang inrichten voor katten

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
IreneM
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 dec 2014 21:37

Gang inrichten voor katten

Bericht door IreneM »

Ik heb 10 dagen geleden 2 hele leuke kittens geadopteerd. Ik heb nooit eerder katten gehad, en hoewel ik natuurlijk wist dat ze graag springen, merk ik nu pas hoe veel ze dat eigenlijk doen. In de woonkamer staat een hoge krabpaal en mogen ze overal opspringen, maar ik zou ze graag nog meer springmogelijkheden geven.
Ik heb een gang van ongeveer 6 meter lang en 1,5 meter breed. Het is een doodsaaie gang. Tegels op de vloer, bakstenen muren en er komt nauwelijks daglicht in. Af en toe lopen de kittens er wel doorheen, maar eigenlijk doen ze er weinig. Er staat ook helemaal niets in die gang, dus ik zat te denken om langs 1 muur iets met plankjes te maken, zodat ze daar kunnen springen en rennen. Ik zat te denken om een paar krabpalen aan te schaffen met plankjes op verschillende hoogtes, maar dit wordt wel een heel duur grapje. Misschien kan ik planken aan de muur bevestigen, maar ik weet niet of ik in de muren mag boren (huurhuis). Dit kan ik natuurlijk navragen, maar misschien hebben mensen hier nog geniale ideeën om mijn gang leuker te maken voor de kittens?
Tenzij jullie denken dat zoiets gedoemd is te mislukken, en dat zo'n gang nooit leuk zou worden voor de kittens, dan zou ik het wel jammer vinden van de investering.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9327
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gang inrichten voor katten

Bericht door castratenkoor »

Ik zou inderdaad plankjes langs de muur maken, steeds schuin boven elkaar. Dan benut je de ruimte veel beter voor ze. Ach je mag toch ook foto's en schilderijtjes ophangen dus waarom zouden wat gaatjes voor plankjes niet mogen......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gang inrichten voor katten

Bericht door Adriana »

kittens sjezen en racen achter elkaar aan en als in je gang geen vloerbedekking ligt, dan zou ik daar bv tegels in leggen.
kattentunnels (zooplus) maar die kun je ook van een paar gekoppelde schone kartonnen dozen, zaagmes en rol duck tape zelf maken. en je kun sowieso voor langs de wand met een aantal dozen een verstop- en klauterbouwwerkje maken. niet te hoog want kittens zijn nogal onbesuisd, kunnen niet vliegen, al denken sommige dat soms wel en kunnen met vallen lelijk terechtkomen..
en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Gang inrichten voor katten

Bericht door Jantina »

Ik heb ook een huurhuis en als je ziet wat ik aan plankjes aan de muur heb voor katten...
Ik zou het een goed idee vinden dus, hier maken ze er wel gebruik van.
Wat je wel zou moeten bedenken is hoe ze op het eerste plankje komen. Of je moet heel laag beginnen (maar dat zoet er raar uit) of je zou iets van een opstapje ergens moeten neerzetten dat ze vanaf daar erop kunnen springen.
Mijn ervaring is dat tenminste wel. Katten kunnen hoog en goed springen, maar zelfs voor katten is soms iets te hoog.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gang inrichten voor katten

Bericht door Rik »

Een lage smalle opbergkist(je) gebruiken als eerste springelegenheid. Zorg er ook goed voor dat de plankjes goed vast zitten en ze er niet te makkelijk op uit kunnen glijden want anders schieten ze er aan de ander kant van het plankje weer vanaf (of de plankjes moeten lang genoeg zijn).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gang inrichten voor katten

Bericht door Cari »

Je kan de plankjes het best met tapijt bekleden, dan glijden ze er niet af.
Leuk plan trouwens!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
IreneM
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 dec 2014 21:37

Re: Gang inrichten voor katten

Bericht door IreneM »

Bedankt voor de tips! Ik zal maar eens vragen of ik gaten in de muur mag boren. Het is een bakstenen muur dus eventuele gaten zijn daarna volgens mij niet meer te verbergen. En een eventueel laag kastje is ook wel een goed idee. Opbergruimte is altijd welkom :)
Ik heb nog maar even een foto gemaakt om een idee te geven. Er komt nauwelijks licht binnen, dus de foto is niet bijzonder duidelijk.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Gang inrichten voor katten

Bericht door Rik »

Normaal kun je de gaten gewoon dichtstoppen en de muur oververven. Dan zie je er niets meer van. Mag je de muur niet verven dan kun je proberen op de voeg te blijven met het hangen van de planken. Die valt altijd wel weer dicht te maken. Ik heb nog nooit gehoord van een huurhuis waar je niks aan de muur mag hangen. Het is alleen dat je bij verlaten het in oorspronkelijke staat terug moet brengen zonder gaten en spijkers in de muur. Maar even navragen is inderdaad weinig moeite.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gang inrichten voor katten

Bericht door Adriana »

er zijn smalle/ondiepe houten stellingkasten van ong 1.80 hoog. daarvan kun je er een paar achter elkaar zetten met ongelijke planken met stroken tapijttegel beplakt voor de grip. op die manier kun je er zelf ook nog langs en op die planken kun je nog van alles aanvullen zoals mandjes, verstopdozen en/of speeltjes.
per stellingkast wel op twee plekken aan de wand vastmaken en dat kan in de voeg.
vloer is vrij hard en glad voor sjezende kittens..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Iza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 sep 2014 17:58

Re: Gang inrichten voor katten

Bericht door Iza »

Leuk! Plankjes aan de muur <3 . Ik wil dat ook maar vriend wil niet. Welkom op het forum! Geniet van je kittens.
IreneM
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 26 dec 2014 21:37

Re: Gang inrichten voor katten

Bericht door IreneM »

Oh stellingkasten is ook een goed idee! Vinden katten het wel fijn om daardoor heen te sjeesen, met al die palen aan de voor en achterkant?
Misschien kan ik nog sissaltouw om de palen doen, kunnen ze daar ook nog aan krabben.
Gebruikersavatar
Iza
Huiskat
Huiskat
Berichten: 57
Lid geworden op: 28 sep 2014 17:58

Re: Gang inrichten voor katten

Bericht door Iza »

Sisaltouw is erg leuk om mee te experimenteren. Ik heb het om de trap zitten. Let wel, voor een balk (13 bij 9cm) van iets meer dan een meter hoog had ik 41 meter touw nodig. Das best veel!

Stellingkasten zullen ze vast ook prima vinden! De planken gewoon zo indelen dat ze ze als trappen kunnen gebruiken.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3007
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Gang inrichten voor katten

Bericht door Cari »

Ik zou niets navragen over eventuele gaten maken. Ik heb nog nooit gehoord dat je in een huurhuis niet mag boren en je moet geen slapende honden wakker maken ;-).
Met een houten stellingkast kan je ook op diverse plekken gaten in de planken maken, waardoor ze dan weer een verdieping hoger kunnen. Je kan het echt heel leuk maken :grin: .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Gang inrichten voor katten

Bericht door Jantina »

Ik zou ook niets navragen hoor.
Als je na vertrek de gaten gewoon weer dicht maakt is er echt niks aan de hand.
Als het even kan, probeer dan in de voegen te boren zoals Rik al zei.

Ik denk dat je er inderdaad wat leuks van kunt maken
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Gang inrichten voor katten

Bericht door Ilone »

Adriana heeft een groot kleed aan haar muur hangen, is bij haar een succes.
Wellicht ook een idee?
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Plaats reactie