Hoevaak verschonen van de bak?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
JackD
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2014 14:04

Hoevaak verschonen van de bak?

Bericht door JackD »

Ik heb via de zoekfunctie al gezocht maar kan niet gericht iets vinden. :oops:

Hoevaak verschonen jullie de kattenbak? En hoeveel doen jullie er in?
Ik heb vorige week een 15kg zak gekocht voor ca 14,25 alleen het is nu al op.
Ik ververs om de dag en schep elke dag alles eruit (zodra ik het zie). Ik ben tevreden over het grid. Klontert mooi en geen stank overlast of stof.

Ik vraag het mij alleen af of ik niet te veel gebruik (ca 5cm/6cm in de bak). Zo ben ik een vermogen aan kattenbakvulling kwijt elke maand :roll:
Gebruikersavatar
Nikki2309
Poema
Poema
Berichten: 361
Lid geworden op: 11 feb 2014 19:12
Locatie: Geleen
Contacteer:

Hoevaak verschonen van de bak?

Bericht door Nikki2309 »

Ik schep s morgens en s avonds alle klonten eruit. Ik heb 2 katten maar doe echt wel ongeveer 3 weken met een zal van 14kg. Ik vul dan weer bij als het te leeg word. Dit merk ik dan ook aan de katten. De manier van krabben verandert dan. Er zit wel altijd een flinke laag in
Using Tapatalk
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Hoevaak verschonen van de bak?

Bericht door Kattebeest »

In het topic 'alles over de kattenbak' vind je de info waar je naar zoekt. Je leest dan ook de reacties van meerdere forumleden. Beetje bladeren maar dan vind je het wel.

Klik hier voor het topic.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoevaak verschonen van de bak?

Bericht door Dinky »

Begrijp dat je dus om de twee dagen al het grit vernieuwd terwijl je klontvormend grit gebruikt?

Hier is verschonen de klonten en poep eruit scheppen en indien nodig aanvullen met nieuw grit. Dat gebeurd hier dagelijks ;-)
Gebruik versele laga Canadian fine. In mijn ogen is compleet verversen hierbij niet nodig en zeker niet om de dag. Compleet verversen speelt meer een rol bij niet klontvormend grit omdat je daar lastig de hele plasjes uit kan scheppen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Hoevaak verschonen van de bak?

Bericht door Cerna »

Je hebt 1 kat en 1 bak? Dan kun je wel 2 maanden met zo'n zak doen wanneer je klontvormend grit hebt.

Gewoon flinke laag in de bak (5/6 cm is prima), 1x per dag hoopje en plasjes verwijderen en wanneer er te weinig grit in de bak zit (na ongeveer een week) een laagje er bij in doen.
Na een maand resterende schone grit in een emmer doen, bak schoonmaken, grit weer terug en een nieuw laagje erbij.

Ik heb 6 katten en drie grote bakken (50x70) en alleen de eerste keer ging er anderhalve zak in de bakken. Sindsdien doe ik een maand met een zak van 15 kilo.
JackD
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2014 14:04

Re: Hoevaak verschonen van de bak?

Bericht door JackD »

Hmm..Ik ben iets te schoon dus.. :lol:

@Dinky, inderdaad, om de dag ververs ik alles. En ik haal meerdere keren per dag alle klonten weg.

Ok, ik was bang dat als ik niet schoon genoeg zou zijn dat hij overal zou gaan plassen etc. Vandaar.

@Kattebeest: Dank je!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoevaak verschonen van de bak?

Bericht door Adriana »

hier 5 bakken op drie verschillende plaatsen, dweilemmers en slugis van IKEA. de laatste alleen nog via MP of kringloop te krijgen maar ideaal formaat.
klontvormend grit wit en grijs 50/50 gemengd van Jumbo of Hoogvliet.
bakken worden 1/2 keer per etmaal gezeefd (zelf zeef gemaakt van gaas en gamma emmers) en de plasplekken aan de binnenkant bak worden met verdunde badkamerreiniger schoongemaakt.
er gaan twee pakken in één slugis en daar doe ik ongeveer een maand mee.
en ik zie vrij snel of een bak uit de gratie is en ververst moet worden als ze hem niet/nauwelijks meer gebruiken. dan wordt-ie met zeep schoongeboend en met lichte dettol oplossing nagepoetst.
met drie katers en 5 bakken heb ik dus altijd extra capaciteit want Maks plast niet op een bak waar drollen in liggen.. en Enzo wil alleen op een bak die rustig en donker staat en Bolle zal het een zorg zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
JackD
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 sep 2014 14:04

Re: Hoevaak verschonen van de bak?

Bericht door JackD »

Bolle is lekker makkelijk! hahaha.. Het is wat, die kattenbeestjes!
jolandazocchi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 04 aug 2012 19:41

Re: Hoevaak verschonen van de bak?

Bericht door jolandazocchi »

Ik gebruik ook sinds kort klontvormende korrels (biokats). Ik heb 4 katten en 3 grote jumbobakken staan. Een bak wordt veelvuldig gebruikt zal ik deze met 2 weken helemaal verversen? Vorige week heb ik de bak schoongemaakt en de korrels weer terug gedaan.
Gebruikersavatar
prinsje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 07 jan 2014 21:30

Re: Hoevaak verschonen van de bak?

Bericht door prinsje »

Wij gebruiken houtkorrels, de poep ruik je zo een stuk minder (rook sowieso al een stuk minder sterk toen wij overgestapt zijn naar beter voer een maandje nadat wij ons kitten kregen) en je schept heel gemakkelijk de drollen er uit. Wanneer hij plast worden de houtkorrels een soort zaagsel en valt dan tussen de korrels door op de bodem. De poep scheppen wij er 's avonds voor het slapen gaan uit.

Eén keer per week soms na zes dagen, verschonen wij de bak. Je kunt de korrels die nog heel zijn eventueel ertussenuit zeven en hergebruiken of de hele bak leegooien en weer bijvullen (waak maken wij hem met een vochtige doek ook nog even schoon)
Miaauuuwwwwwww
Plaats reactie