krabpaal opknappen

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

krabpaal opknappen

Bericht door yana »

Ik heb zo'n krabmeubel staan. Echter, 3 vd onderste palen zijn versleten.
Nu kun je die palen wel los kopen soms maar niet echt rendabel en goed omwikkelen met nieuw touw lijkt me heel moeilijk.
Nu kan ik ook sisal stof kopen, zoals dit:
https://www.google.nl/search?espv=2&sou ... B353%3B337

Iemand daar ervaring mee? Waarmee vastlijmen ed?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: krabpaal opknappen

Bericht door Cari »

Ik vind het touw en ook de stof wel schreeuwend duur. Voor de prijs van de stof heb je bijna een nieuwe krabpaal: b.v http://www.amazon.de/Katzen-Kratzbaum-m ... =kratzbaum

Ik heb zelf ooit een houten tuinpaal van 1.80 gekocht en die omwikkeld met dik sisaltouw. Na een jaar of 10 begon dit touw te verzakken en los te laten en heb ik het deels vernieuwd. Nu staat de paal al een jaar of 18. Het was een hoop werk, maar een degelijker krabpaal vind je niet ;-) .
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: krabpaal opknappen

Bericht door Dinky »

Geloof dat Annet (cerna) resten vloerbedekking op krabpaal heeft?

Heb er zelf geen ervaring mee ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: krabpaal opknappen

Bericht door Kattebeest »

Voor een duurzaam en betaalbaar resultaat zou ik sisaltouw nemen.

Paal eerst goed schoonmaken/schuren en ontvetten. Drogen en vervolgens een goede houtlijm gebruiken en de paal met sisaltouw omwinden. Zo strak mogelijk omwinden en niet alles in één keer. Op zijn kant laten drogen met verzwaring aan resterend touw (verzwaring moet kunnen 'bungelen'). Vervolgens nog een stuk en nog een stuk totdat de hele paal opnieuw bekleed is.

Je kan ook maar kleine stukjes van lijm voorzien als het teveel werk is. Door de houtlijm voorkom je snelle verzakkingen en geeft het geheel meer stevigheid.

Voor zowel touw als vloerbedekking is een goede lijmhechting nodig. Vooral met vloerbedekking omdat het moeilijker spannen is. Mocht je vloerbedekking gebruiken dan is het aanspannen van de vloerbedekking tijdens het drogen erg belangrijk. Dat bepaalt in de meeste gevallen de duurzaamheid, vooral de naad. Daarom zou ik zelf voor touw kiezen.

Edit: lekker muziekje naar keuze opzetten, kan ook koptelefoon, niet aan de tijd denken en vooral heel tevreden zijn achteraf :smile: .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Re: krabpaal opknappen

Bericht door yana »

Ja, tis best duur inderdaad.
Maar de rest vd meubel is nog in nieuwstaat. Alleen de 3 onderste palen..
Beetje zonde om heel nw krabmeubel te kopen.
Vloerbedekking is wel een idee.
Wat is dan de beste keus?
Ik heb hier ook een stoffenwinkeltje om de hoek, maar kledingstof is niet geschikt zeker?
marlijn
Huiskat
Huiskat
Berichten: 49
Lid geworden op: 22 jul 2014 17:50
Locatie: veenendaal

Re: krabpaal opknappen

Bericht door marlijn »

Of zo'n krabplankje er aan vast maken? Zijn ook niet zo duur, vaak rond de 7 euro geloof ik
Groetjes Marlijn

Bella (26-03-2014) en Bo (14-05-2014)
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: krabpaal opknappen

Bericht door Sifra »

Kledingstof is niet geschikt. Ik heb ook wel eens sisal vloerbedekking gebruikt. Ik kon destijds voor een gulden bij de plaatselijke meubelzaak stalen vloerbedekking kopen van vloerbedekking die uit de collectie was genomen. Ook de laatste resten van de rol waren voor een habbekrats te koop. Ik spijkerde het gewoon op mijn houten krabpaal. Het werkte prima, maar de laatste jaren gebruik ik toch weer touw. Je staat alleen versteld hoeveel meter touw je nodig hebt: voor een paal van 55 cm al gauw zo'n 30 m. Je zou alleen het bovenste deel waaraan gekrabd wordt met touw kunnen bekleden en het onderste deel met restjes vloerbedekking.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Cerna

Re: krabpaal opknappen

Bericht door Cerna »

Ik heb inderdaad vloerbedekking op de zelf gemaakte krabpaal. Wij kopen dan een restant bij een meubelzaak (heb je voor een habbekrats). De vloerbedekking moet kortpolig zijn en een linnen achterkant hebben, maar wel enigszins buigzaam zijn. Wij lijmen het vast met vloerbedekkinglijm en daarna naai ik met een matrassteek met sterke, dubbele draad de uiteinden tegen elkaar. Daarna een nacht strak touw er omheen binden op versch. plaatsen zodat het ook goed vast gaat zitten.

Het is een hele klus (en het kost je je handen), maar een goedkope oplossing waar je zeker 2 à 3 jaar plezier van kunt hebben.
Gebruikersavatar
Cyamytha
Poema
Poema
Berichten: 299
Lid geworden op: 29 dec 2013 13:51
Locatie: Deventer

Re: krabpaal opknappen

Bericht door Cyamytha »

Wij hebben ook een zelfgemaakte krabpaal. Plaat hout als bodem, hierop een boomstam (niet zo'n joekel hoor!) en hieromheen sisal. Groot succes hier. Hebben het sisal niet vastgelijmd ofzo, maar het houdt al bijna 8 maanden.
Ankie, personeel van Beer en vrouwtje van Astor de hond!

Album Karel en Beer


*Karel* (28-7-'13..5-6-'18)
Plaats reactie