Hordeur of raam

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Hordeur of raam

Bericht door ayla »

Wil toch wel erg graag de achterdeur open kunnen doen in de avond maar zolang tuin nog niet is afgezet ga ik een kat veilige hordeur bouwen.

Gewoon horgaas gaat hier stuk. Felix springt erin en molt het volledig. Ja hier ervaring mee.. :)

Nu was ik plan om met kippengaas achtig spul in een frame een deur te maken tot ik van petscreen hoorde.

" petscreen is een polyester gaas dat ontwikkeld is voor gebruik in hordeuren waar huisdieren tegen krabben of tegen klimmen.
het gaas heeft de sterkte van 7x gewoon gaas en wordt daarom geadviseerd bij bezitters van katten."

Ben heel benieuwd. Zoek nog een site waar ik het kan bestellen maar lijkt me top eigenlijk!

Iemand ervaring mee?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Hordeur of raam

Bericht door jennli »

Wij hebben horren besteld met petgaas. Bij Kura (kunststof ramen) krijgen in het najaar nieuwe kozijnen en hebben er gelijk en hoe bij besteld. Nog geen ervaring mee dus. Wel er van gehoord. Misschien kunnen ze je info geven waar je het gaas los kunt krijgen. Bedrijf is makkelijk te googlen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hordeur of raam

Bericht door castratenkoor »

Ik heb kunststof kozijnen en aan de achterkant nu een raam wat zowel op draai als kiepstand open kan. Op de kiepstand zit een hanekam zodat het eer hele klein kier is waar geen kat en ook geen kitten tussen kan. We hebben er een hor klemvast in laten maken, speciaal bestand tegen katten, is heel fijn metaal. En ben er heel blij mee.

Achter hadden we alleen een klein klapraampje en zelfs dat kon niet open, want acrobaat Teun ging er door.

- 1 stuks inzethor, merk KeJe, type 18 in RAL 7001

Factuur er even bijgezocht.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Hordeur of raam

Bericht door ayla »

Thnx voor de info!
Bedrijf in Zeewolde gevonden die in ieder geval petscreen op rol verkoopt en via Amazon. 6 u in de ochtend was ik niet helder genoeg om te zien dat het daar gekocht kon worden ;)

Ik Ga eerst eens even kijken wat jullie hebben! Wellicht ook iets voor hier :)
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Hordeur of raam

Bericht door ayla »

[img]http://img.tapatalk.com/d/14/07/28/qe2ebata.jpg[/img]

Hoppa hordeur :)
Nu nog met gewoon gaas.
Garfield zat net al vast. Hopelijk leert hij het snel af
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
kittentjes

Re: Hordeur of raam

Bericht door kittentjes »

Een oud topic maar ik ben ook op zoek naar een goede hordeur, liefst niet al te duur natuurlijk. Is het daadwerkelijk aan te raden een hordeur met petscreen? En heeft iemand een prijsindicatie? Op internet alleen te bestellen via sites waar niets bij staat en dan weet je het meestal wel....Ik ben er nog niet over uit of ik ze altijd binnen wil houden, het liefste wel maar het moet wel te doen zijn natuurlijk (kinderen die in en uit lopen en misschien zijn de katten binnen wel niet te houden uiteindelijk maar we zullen zien). Maar als ze meteen door een hordeur vliegen die ook al 82 euro is is het evengoed zonde.
Iemand ideeën? Overigens zijn wij totaal niet handig zelf dus het liefst een een kant en klaar model....
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hordeur of raam

Bericht door castratenkoor »

Ik heb geen hordeur, maar wel een hor-raam wat cat-proof is. In de huiskamer. Op warme dagen kan ik zo een raam wijd open zetten, ideaal. Bij deuren hier niet nodig. Aan de voorkant heb ik een sluis-systeem dwz. een extra deur na de voordeur. Zo kan ik rustig met iemand praten in de open deur zonder dat de katten eruit kunnen.

Achter gebruiken we zelden. En open hoeft die deur niet bij warmte daar hebben we dat raam al voor.
De hor is van fijn metaal en zit muurvast in kozijn. Als ze zich daarin lanceren gebeurt er verder niks. Tot nu toe doen ze dat niet. Hun kattenluik naar de ren is daar onder en die gebruiken ze volop.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Hordeur of raam

Bericht door kittentjes »

Ja helaas hebben wij geen sluis systeem want open keuken en wij komen via de keuken binnen. Voordeur gebruiken wij niet.

Maar heb jij dan een speciale hor moeten kopen hiervoor waar ze niet doorheen gaan?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hordeur of raam

Bericht door castratenkoor »

Ik heb nieuwe kozijnen - kunststof - genomen. Via een aannemer en bij ontwerp alles catproof laten maken, dus een speciale hor en op de kiepramen een hanenkam zodat de katten zichzelf er niet in kunnen ophangen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7658
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hordeur of raam

Bericht door Rik »

Sowieso kun je de katten de winter binnen houden. Je krijgt ze in augustus dus twee maanden binnenhouden en je zit al bijna in de winter. Het zal denk ik niet zo zijn dat ze direct naar buiten willen (even aannemend dat ze dat vanuit het nest ook niet mogen), dat is in ieder geval mijn ervaring. Zorg binnen voor voldoende speeltjes en afleiding. Ik had gewoon een normale hordeur met een plaat van 30cm aan de onderkant. Als ze nog nooit buiten geweest zijn is vraag ik me af of ze veel moeite zullen doen om daar doorheen te komen (onbekend terrein aan de andere kant). Het is ook niet zo dat ze in één ogenblik door dat gaas heen zijn. Dat vergt wel even wat sloopwerk. Zijn ze wel eens buiten geweest dan kan het natuurlijk zijn dat normaal hordeur-gaas niet voldoende is (daar gaan ze dan inhangen en slopen). Je kunt natuurlijk ook kijken naar het zelf knutselen van zo'n hordeur met steviger gaas (er staat dacht ik hierover ergens een topic op het forum).

Over het afzetten van je tuin... was alleen de poortdeur (met in en uitgaande kinderen) een probleem of ook de zijkanten?

Ik liet Bowy op een gegeven moment (met één jaar geloof ik) alleen buiten als ik zelf ook buiten was. En dan gewoon echt in de gaten houden, van de schutting afplukken e.d.. Het verste dat ze ooit geweest is (buiten één keer uit het badkamerraam donderen na) is bij de buren op het gras. Maar als ze dus onder de schutting dook, ging ik haar ook gewoon weer bij de buren halen. De tuin bij de buren was ook weer vreemd gebied dus ze liet zich wel makkelijk pakken of terugjagen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Dorien66

Re: Hordeur of raam

Bericht door Dorien66 »

Ik raad je ook aan de katjes in ieder geval de eerste winter binnen te houden. Zoals Rik al stelt, zijn ze het waarschijnlijk nog niet gewend en zal het niet zo gauw een probleem zijn.
Abel en Flip kwamen hier begin oktober, die heb ik tot half april binnengehouden, was geen enkel probleem. Ze zijn dat wat ouder en door en door gewend aan huis en bewoners. Nou hebben wij wel een sluis-idee, dus dat maakte het wel heel gemakkelijk.

Ben je altijd thuis als je kinderen thuis zijn? Dan kun je de eerste tijd een oogje in het zeil houden.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hordeur of raam

Bericht door castratenkoor »

ALS je ze los wilt laten, dan zou ik dat in ieder geval pas doen als ze gecastreerd zijn.

Persoonlijk zou ik daar niet voor kiezen, ten eerste omdat anderen dan last krijgen van jouw katten en ten tweede omdat er los buiten vele gevaren zijn (verkeer, vergif, kattenhaters, verdwalen, verdrinken, bont-industrie enz. enz.).

Bedenk wel dat als ze eenmaal aan buiten-zijn hebben geroken (onder begeleiding), dat ze dan meer ontsnap-neigingen zullen hebben. Als ze niet weten wat ze missen, dan zullen ze een stuk minder op ramen en deuren gaan "loeren".
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie