Hebben katten behoefte aan kattengras?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Ik had een grote, mooie volle plant kattengras, met heel erg lange sprieten. Daar hebben ze welgeteld 2 dagen over gedaan om die volledig te trimmen :???: . Ze vinden het dus wel erg lekker of spannend. Hier is geen enkele keer overgegeven, dus het zal wel iets anders zijn dat ze er zo in aantrekt!
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Hier staan ook altijd 2 potjes met kattengras. Ik merk toch wel dat ze daar behoefte aan hebben. De ene keer wordt er alleen de sprieten weer
uitgebraakt en de andere keer komen er toch wel haarballen mee.
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
mvlokven
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jun 2005 13:50
Locatie: Oss

Bericht door mvlokven »

Ik zet het maar even hier bij: Waar halen jullie je kattengras? Ik haeb pas zo'n plastic bakje van de de dierenwinkel gehaald maar dit gooiden ze elke keer om en binnen een paar dagen lag er meer buiten het bakje dan in het bakje :twisted:
Iemand tips?

Groetjes Marjolein
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Intratuin verkoopt het gewoon in potjes, gegroeid en al. Dat werkt veel bete dan die bakjes waarin het nog moet kiemen ;-)
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Ze verkopen het ook gewoon tussen de andere plantjes bij Ikea.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Een vraagje, hebben jullie ook nadelen ervaren van kattegras?
Ik heb het vorige week maandag voor het eerst gekocht (zo'n volwassen plant)en het was reuze populair. Zodanig zelfs, dat Gizmo soms 2x per dag kotste de 1e dagen (alleen vocht met grote grassprieten van zo'n 7cm!). Nu zag ik laatst ook in de poep gras zitten. Kan dat geen verstopping geven?
Ik heb het ID dat zo''n spriet soms de keutels vasthoudt in de darm.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Dat spugen is volgens mij juist waarvoor de katten het gebruiken...
Met ontlasting heb ik hier geen nare ervarigen gelukkig
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Dat kotsen wordt inderdaad veroorzaakt door dat gras. Maar meerdere keren per dag vond ik toch best veel. Hoewel ik me meer zorgen maak om een evt verstopping.
Gebruikersavatar
sandra
Lynx
Lynx
Berichten: 160
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:47
Locatie: omgeving Leiden
Contacteer:

Bericht door sandra »

Het antwoord wat nu komt is gebaseerd op wat ik weet van de vertering bij konijnen, weet dus niet of dat hier ook van toepassing is, maar ik denk van wel...:
Konijnen eten veel hooi (droge lange grassprieten) en dat prikkelt juist de darmen voor een betere vertering. De darmen proberen dus zelf het gras/hooi eruit te werken en zijn daardoor veel gezonder. Daarnaast zijn grassprieten veel soepeler dan gras en glijden dus gewoon weer naar buiten. Ik zou me zelf niet zo druk maken om verstopping, tenzij je dus minder ontlasting vind of iets anders raars aan je kat merkt.
Groetjes Sandra,
een pootje van Roos
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Als ze heel vaak spugen en dus waarschijnlijk ook veel van het gras eten kan je het ze ook beperkt aanbieden.
Misschien werkt dat beter voor jouw katten.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

ik had ook katten gras gekocht maar kan het dat een kitten van 5 maanden er diaree van krijgt
Desire
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

hoi,

Ik dacht niet dat ze daar diaree van kunnen krijgen, maar ze mogen er natuurlijk ook niet teveel ineens van eten, want dat is niet zo goed.
Je kan in plaats van de hele plant ter hunner beschikking stellen, af en toe eens een paar sprieten geven, en dan kijken hoe ze daar op reageren.
Als jij de indruk blijft hebben dat ze na het eten van kattengras diaree houden, zou ik het eens aan de DA vragen, het kan natuurlijk altijd dat net jouw kat er niet goed op reageert.

succes, liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik weet nog van mijn Tijger dat zij bloed in dr ontlasting kreeg van kattegras dus ik ben er voorzichtig mee.

Zoveel kotsen is niet goed hoor :shock:
Katten eten trouwens niet alleen gras om te kotsen, ze vullen bepaalde tekorten ermee aan.
Ik moet het ook weer eens halen want Buffy is de laatste paar dagen aardig mn planten aan het aanvreten :roll:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

Misschien waren de grassprietjes te scherp voor zn darmpjes?
Nog een vraagje, ik heb nu van die kiembakjes kattegras, de kant-en-klare planten hadden ze helaas ff niet. Nu staan die grassprietjes daar niet erg stevig in (kurkgrond); is het erg als ze zo'n spriet met wortel en al opeten? Of krijgen ze dan verstopping?
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

ik heb die bakjes ook, en inderdaad de sprietjes staan niet super stevig. Maar na een tijdje, als het gras wat groter is staat het een stuk steviger.
Xiara trekt ze er ook met wortel en al uit en vreet dus alles ook op. Ik heb tot op heden niet gemerkt dat ze daar last van heeft. Dus volgens mij geeft het niet.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gesloten