Hebben katten behoefte aan kattengras?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
jenniegirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 feb 2007 07:58

Bericht door jenniegirl »

hallo

ik heb zelf nog nooit geen kattegras gehaald,
heb er zelf nog nooit iets van gehoord totdat ik deze topic leest.

poes komt ook buiten en ik heb het daar eigelijk ook nooit voor gekocht.
en ook nooit gemerkt dat hij aan planten knabbelt.

maar nu hebben we tom en kees de 2 kittens
en ze zijn binnen natuurlijk zijn nog te klein om naar buiten te gaan.

maar nu is mijn vraag doe ik er verstandig aan om
kattengras tehalen?
voor de kittens
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Nee voor de kleinere kittens is kattengras veel te zwaar op de maag. Ook vormen zij nog niet zo veel haarballen, dus is het ook nog niet echt noodzakelijk. Bij de oudere kittens (bijvoorbeeld rond 7 à 8 maanden) kun je het eens gaan uitproberen....

groeten,
Sandra
jenniegirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 feb 2007 07:58

Bericht door jenniegirl »

oke dank je wel

ik zal dit zeker onthouden,

heb trouwens ook nog nooit iets gemerkt met onze 2 jarige poes
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Het is ook eigenlijk alleen voor binnenkatten, want buitenkatten eten uit zichzelf al gewoon gras. Je kunt trouwens ook anti-haarbal pasta geven (bijvoorbeeld bij langharige katten) en sommige katten, zoals mijn eigen katten, eten van de sprietplanten in de woonkamer (pas op met giftige planten). Er zijn veel katten die kattengras niet lekker vinden, dus het is even aankijken of ze het lusten en of ze veel haarballen overgeven.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
banoentje
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 24 jan 2007 12:32
Locatie: Kapellen (België)

Bericht door banoentje »

Kimba is nu ongeveer 8 maanden en heeft nog nooit kattengras gekregen (hij wil het niet eten :roll: ) Hij gaat veel buiten dus ik vermoed dat hij wel gras in de tuin eet.
Ik heb wel is ergens gelezen dat je katten ook makkelijk van haarballen kan verlossen met olie. Toen Kimba klien was en last had van een haarbal had ik hem wat stoofvlees met saus en een beetje olie gegeven, de volgende dag was hij terug de oude!
Ik was deze week een blikje tonijn in zonnebloemolie gaan halen. Kimba heeft alle olie opgelikt en een beetje van de vis gegeten. Ik vind ook dat z'n vacht mooi glanst als hij zo eens per maand wat vis met olie krijgt.

Kattenkruid zouden ze ook leuk vinden. Het moet op katten zowat hetzelfde effect hebben als alcohol bij ons :grin: en het is niet schadelijk.

Groetjes Kathy en Kimba
jenniegirl
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 16 feb 2007 07:58

Bericht door jenniegirl »

mijn schoonmoede ga f haar kat en hond altijd een rauw ei

daar moet de vacht ook zo van gaan glanzen

maar dat doe ik zelf , zullen ze denk ik ook niet gaan eten.
Gebruikersavatar
Lotus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:00
Locatie: Polder
Contacteer:

Bericht door Lotus »

Vanessa dank voor je uitleg!

Ik zit alleen nog met 1 vraagje..

Kattengras:
Is dat wel goed?
Is dat nodig?
Kan je binnen een potje zetten?

Mij katten hebben nog geen haaruitval die zijn net 3 maandjes...
maar ik ga graag ten ijs beslagen ;-)
Profeet Mohammed aaide zijn kat (Muezza) 3 keer over zijn kop en sinds die tijd hebben alle cyperse katten een "M" op het voorhoofd
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ja hoor, het is vooral handig voor binnenkatten, want buitenkatten vinden hun eigen gras wel. Veel katten vinden het ook erg lekker. Maar er zijn wel verhalen bekend dat er een sprietje in de slokdarm was blijven zitten met bijna stikken als gevolg. Dus daar moet je wel even op letten. Je kunt ook anti-haarbalpasta geven dan heb je het probleem niet.

Bij kittens hoef je hier nog niet aan te beginnen, want die likken/wassen zich nog niet zo veel, maar voor een volwassen kat is wat hulp bij het haarbalprobleem door hun zeer gewenst .

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Onze katten hadden als kitten ook geen haarballen en nog steeds hebben maar twee van de vijf regelmatig last van een haarbal. De andere hebben dus nergens last van. Voor die twee heb ik dus ook kattengras staan, de katten van ons gaan niet naar buiten.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Lotus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:00
Locatie: Polder
Contacteer:

Bericht door Lotus »

anti-haarbalpasta ? Bij het lezen van die naam alleen al :???:
Daar begin ik niet aan hoor! Puur natuur... is het beste :grin:

Maar is nou kattengras alleen goed ivm een haarbal of vinden katten/kitten het gewoon lekker.. ?
Profeet Mohammed aaide zijn kat (Muezza) 3 keer over zijn kop en sinds die tijd hebben alle cyperse katten een "M" op het voorhoofd
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Dat is moeilijk te zeggen, aangezien we het ze niet kunnen vragen ;-). Ik zou dus eigenlijk niet weten of ze dit instinctief eten omdat het goed voor ze is of dat het een smakelijk tussendoortje is, maar gevoelsmatig denk ik het eerste.

groeten,
Sandra
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Als honden het gaan eten dan hebben ze last van hun maag. Het looizuur , wat in gras zit, helpt ze te braken. Volgens mij werkt het met katten net als met honden, alleen dan met een haarbal.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Nou zelfs bij honden is dat niet altijd zo hoor, mijn hond graasde wat af als het gras hoog stond maar heeft er nog nooit van gebraakt.
En dat heb ik toendertijd wel van meerdere mensen gehoord en zelf gezien.

Net als bij katten denk ik dus ook dat het ergens wel goed voor ze is, van wat ik vaker gehoord heb dat er bepaalde stoffen in zitten die ze nodig hebben.

Antihaarbalpasta is niet per definitie slecht, er zijn katten die zo'n last hebben van haarballen dat zelfs gras geen oplossing biedt.
Die pasta lost de haarballen die vast zitten in de maag op, anders krijgen ze flink last omdat ze ze niet kwijt kunnen.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Lotus
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 aug 2007 11:00
Locatie: Polder
Contacteer:

Bericht door Lotus »

Kortom baat het niet dan schaad het niet :grin:
Profeet Mohammed aaide zijn kat (Muezza) 3 keer over zijn kop en sinds die tijd hebben alle cyperse katten een "M" op het voorhoofd
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

En wat denk je van langharige katten, dat zijn wandelende haarballen ;-), die kunnen wel wat hulp gebruiken.......

groeten,
Sandra
Gesloten