Tips voor goede kattenluik?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
starr
Lynx
Lynx
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 jun 2012 15:33
Contacteer:

Tips voor goede kattenluik?

Bericht door starr »

Ik ben op zoek naar een elektronisch kattenluik . Het is belangrijk dat de kattenluik de katten binnen- en buiten laat die geregistreerd staan in het luikje via een chip.
Nu zie ik er wel drie op Zooplus staan, maar daar zijn de meningen nog al over verdeeld.

Heeft iemand goede ervaringen met een bepaald soort elektronsich kattenluik?
Het gaat om een luikje wat in de achterdeur geplaatst moet worden. Het luikje moet ook af te sluiten zijn van binnen - en buiten uit.
En het handigst is denk ik als het via een stekker gaat? Of is op batterijen beter?

Heb je trouwens gauw last van tocht ? Het kattenluikje wordt nl geplaatst bij de keukendeur. Het is een open keuken.

Alvast bedankt!
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: Tips voor goede kattenluik?

Bericht door DeTut »

Ik heb het hier al eerder verteld en zeg het maar weer eerlijk: voor het welzijn van de kat raad ik elektronische luiken altijd af. het idee klinkt prachtig maar het systeem (of dat nou per chip of per magneet gaat) werkt gewoon nooit 100% soms zelfs geen 50%. met als gevolg dat de kat er bloednerveus van wordt; soms kan ik er wel en soms niet in, staat soms heel lang te klikken voordat het lukt. erg frustrerend voor de kat want die kun je het systeem niet uitleggen en gaat het luikje wantrouwen; zelfs weigeren nog luikje in te gaan....en dan spreek ik uit ervaring en uit begrip voor de kat. luikjes die ofwel van binnen ofwel van buiten dicht kunnen hebben een beetje hetzelfde nadeel; ze weten niet meer waar ze aan toe zijn. tenzij je er een vaste structuur in aanbrengt. Zo heb ik een tijdlang het luik 's avonds rond 11 uur op slot gedaan en s morgens steevast weer van slot. na een weekje 'begrepen' de katten dat systeem en wantrouwden ze het luikje niet. maar ik ging natuurlijk niet ineens willekeurig halverwege de dag het luik afsluiten want dan bracht ik ze in de war. Helaas kreeg een buurkat het -na veel gemorrel- toch voor elkaar om door het afgesloten luikje heen te breken en nu sluit ik het luik van binnen met een soort (extra) ophaalbrugluikje af en dat werkt prima. is ook voor de katten duidelijker; luikje is niet meer zichtbaar dus we zijn gesloten.
tocht: bij veel wind kan een luikje inderdaad gaan klepperen, als de kwaliteit van de aansluiting matig is, daarom zou ik meer liever geld steken in een kwalitatief goed sluitend luikje dan in het elektronische mechanisme (waarbij de kans bestaat dat het voor je kat niet -prettig- werkt en je alsnog ern ander luik moet kopen of je kat ontstressen...)
bescherm de dieren tegen de beesten...
moortje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 aug 2012 20:17

Re: Tips voor goede kattenluik?

Bericht door moortje »

Wij hebben goede (service)ervaring met PetPorte Kattenluik.
Wij hadden in het begin wel problemen maar wij zijn wel achter gekomen dat deze problemen
veroorzaakt waren door te hoge temperatuur. Het kattenluik staat op het zuid paal onder de zon.
Boven 28 a 30 graden gaat het luikje ( naar binnen) niet meer open, dus kan onze kat niet meer binnen.
(Zie ook onze vorige bericht : Moortje).
Een nieuwe luikje is 3 keer ( binnen 2 dagen ) uit Engeland gratis verstuurd.
Het probleem blijft, maar is door ons opgelost. Te warm weer dat een natte doek aan de buitenkant boven het luikje .
thian

Re: Tips voor goede kattenluik?

Bericht door thian »

kan de chip bij de kat niet dieper gaan zitten
kan dat een problem zijn bij zo,n luikje?
soms is ie bij de dierenarts niet te lezen?
zag ik op tv hoor
Plaats reactie