Meerdere kattenbakken??

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
poezcat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 apr 2012 23:52

Meerdere kattenbakken??

Bericht door poezcat »

Ik weet niet meer wat ik moet geloven. Ik krijg in juni 2 kittens. De 1 zegt ja dan heb je aan 1 kattenbak genoeg. De ander zegt je moet 2 kattenbakken hebben, weer een ander zegt 2 + 1 en weer iemand anders zegt dat je geen kapkattenbakken moet halen omdat die kap de geur van urine vasthoudt en dan willen ze er niet meer in omdat de katten dan denken dat het grit niet is verschoond..

Wat is nou waar???
Een leven zonder katten is niks meer...
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Meerdere kattenbakken??

Bericht door Sifra »

Twee kattenbakken bij twee katten is wel het minimum. Veel mensen hier zijn voorstander van de formule 2 + 1. Als je kittens nog klein zijn, kun je beter beginnen met een kittenkattenbak. Wil je per se dichte kattenbakken? Er zijn er met luchtfilters. En moet een kattenbak beslist dicht zijn? Je kunt als de katten groter zijn ook een paar hoge opbergbakken bij bijv. Blokker halen. Sommige forummers gebruiken rechthoekige dweilemmers. Zelf heb ik kattenbakken met een kap, omdat mijn kater omhoog plast, maar ik heb het deurtje eruit gehaald. Als je klontvormend grit gebruikt en de bakken dagelijks uitschept, heb je echt geen last van stank.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
poezcat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 apr 2012 23:52

Re: Meerdere kattenbakken??

Bericht door poezcat »

Ja ik zat ook te denken aan 2 open kattenbakken, dus zonder kap en alles... Mag je met schoonmaakazijn erin boenen?? Of hoe doen jullie dat??
Een leven zonder katten is niks meer...
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Meerdere kattenbakken??

Bericht door Sifra »

Vast wel. Wat je ook gebruikt, goed naspoelen, zodat er geen resten schoonmaakmiddel achterblijven. Bewaar maar vast je oude afwasborstel. ;-)
Nog twee tips: koop een kattenbakschepje met gaatjes die afgestemd zijn op het formaat van de kattenbakkorrels, zodat droge korrels erdoorheen kunnen vallen. Een dicht schepje (wordt ook gebruikt als voerschep) is handig voor het (bij-)vullen van de bak.
Zie voorbeeld:http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... pjes/20132
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Cerna

Re: Meerdere kattenbakken??

Bericht door Cerna »

Gewoon een ruime kattenbak voor twee katten vind ik voldoende (bijvoorbeeld de onderkant van een binnenhok voor konijnen; kijk maar eens op Marktplaats, daar staan er genoeg). Katten vinden het fijn om het grit van de ene naar de andere kant te verplaatsen en een kuiltje te maken en dat kan allemaal in zo'n grote bak.

Ik heb 5 katten en 2 bakken, maar meestal gebruiken ze maar een bak. Toen ik nog 4 katten had, had ik 1 bak en heb hier nooit problemen gehad. Zolang je het maar goed schoonhoudt, gaat het echt wel goed en mocht dit niet het geval zijn, kun je er altijd nog een bak bijkopen.

Ik maak de bakken schoon met chloor. Niet zo milieuvriendelijk, maar wel goed ontsmettend. En een paar keer per dag haal ik de hoopjes en plasjes er uit. Ik gebruik Classy Cat kattenbakgrit (Zooplus) en dat bevalt erg goed. Het is wat duurder in aanschaf, maar je doet er een eeuwigheid mee want je gooit alleen de hoopjes/plasjes weg en houdt brandschoon grit over.
Wanneer ik de bak helemaal schoonmaak (een keer in de week), gooi ik het grit even in een emmer en dan kan het zo weer terug in de schone bak. Zo nu en dan komt er een extra laagje grit in.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Meerdere kattenbakken??

Bericht door Adriana »

vergelijk het me jezelf.. zou iemand het prettig vinden van een toilet dat niet is doorgetrokken, gebruik te maken?
heel veel katten willen niet op een gebruikte bak of hebben daar moeite mee.
en sommige katzels plassen/poepen kort achter elkaar en willen dat niet op dezelfde bak doen.
er worden kattenbakoorlogen uitgevochten in soort van dominantiestrijd.
daarvoor is de regel aantal katzels plus 1 uitgevonden, altijd eentje meer dan het aantal katzels. sommige forumleden kunnen met minder toe maar vrij veel forumleden hebben meer bakken/containers/emmers staan.

hier met drie katers hebben we 6 bakken/dweilemmers op 3 verschillende plaatsen staan en daarmee blijven ze veel schoner. bv dinie/castratenkoor heeft met 8 katers ook meer bakken staan en het is vaak zo dat als er onzindelijkheidsproblemen zijn dat je met het plaatsen van meer bakken het probleem doorgaans gelijk oplost.
en vrij veel katzels hebben een hekel aan een bak met kap..
hier gebruik ik verdunde badkamerreiniger om de plasplekken schoon te maken en ik zeef de korrels door een frituurmandje en ben met 6 bakken hooguit 10 minuten maal twee per etmaal bezig.
ik denk dat je veel beter met wat meer bakken kunt beginnen en dan eventueel minderen, in plaats van andersom..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Meerdere kattenbakken??

Bericht door castratenkoor »

Ik zou beginnen met 3 open bakken zonder deksel, in iedere ruimte een bak.
Zo voorkom je kans op ongelukjes.
Ik sop de bodem eens per maand met wc-eend.
zeld heb ik 8 katten en 10 bakken. 3 beneden en 7 op zolder.
Wat bij mij meest gebruikt wordt zijn de grote hoge opberkratten (Hema of Blokker).
Daar heb ik er 3 van 2 beneden en 1 op zolder.
De rest wordt echt amper gebruikt en daar kijk ik alleen in het weekend eens in.
Als er een nieuw kitten komt zet ik een extra bak op de eerste verdieping, om ongelukjes te voorkomen.
Meestal ruim ik die na een maand weer op.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Meerdere kattenbakken??

Bericht door Mirjam86 »

In het begin hebben wij ook afwasteiltjes met grit er extra bij gezet.
Kittens gaan soms zo op in het spelen dat de run naar de bak dan te ver is als ze ineens voelen dat ze 'moeten'. Zo'n bakje is makkelijk te verplaatsen en kan in het begin ongelukjes voorkomen.
Het duurde bij ons niet lang voor ze deze links lieten liggen en de grote bakken vooral gingen gebruiken.
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
poezcat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 apr 2012 23:52

Re: Meerdere kattenbakken??

Bericht door poezcat »

Ok, dus het maakt niet uit met wat ik het schoonmaak, als ik het maar supergoed uitspoel... Dus detol is dan ook geen probleem neem ik aan?

Ik krijg 2 kittens in juni, ik was al van plan om 2 bakken te nemen. 1tje in de douche neerzetten en 1tje beneden in de gang en eventueel ook nog 1 op de hobbykamer (dat is tegenover de douche). Of kan je ook 2 bakken NAAST elkaar zetten??
Een leven zonder katten is niks meer...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Meerdere kattenbakken??

Bericht door Adriana »

in Dettol zitten fenolen (oid) en die zijn erg slecht voor de lever van een kat.
hier vinden ze Dettol vies ruiken maar je moet er niet van uitgaan dat het veilig voor katten is. ze en zeker kittens! likken en sabbelen overal aan dus vreselijk goed uitspoelen.
badkamerreiniger ontsmet ook en ik verdun dat spul ook nog eens. neemt erg goed geurtjes weg.
en de glazen drink- en eetbakken maak ik schoon met keukenzout.

als je meerdere katten hebt, dan kun je twee bakken naast elkaar zetten, als als er op een andere plek ook een bak staat.
dus liever niet op één plek alleen maar twee bakken..
maar het is erg afhankelijk van de katzels en wat ik hier zie (mijn kittens worden volgende week 2 jaar) van de stand van de maan, bij wijze van spreken.
dan gaat het weer een hele tijd goed en dan is er weer een klein kattenbakoorlogje.
ze voeren die 'strijd' met hun vriendje Enzo van 7 en af en toe moet er een statement worden gemaakt. dan poept Enzo in de bakken in het toilet of ik vind bengeldrollies in een kattenbak van Enzo.. maar t gaat altijd goed en ik heb nog een bak op een vierde plek gezet waar kan worden uitgeweken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Meerdere kattenbakken??

Bericht door Ilone »

Ik maak de bakken schoon met afwasmidel, dat spoel ik goed uit, waarna ik het nog even met bleek nadoe. Dit doe ik vooral om de geur, katten houden van bleek ;)
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
poezcat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 apr 2012 23:52

Re: Meerdere kattenbakken??

Bericht door poezcat »

Ok dus wat is jullie advies? Ik neem dan 3 bakken... Op 1 plek of verspreid?
Ik ben erg benieuwd wat de geslachten zijn. De fokster denkt 2 poesjes... Maar zijn katers nou echt aanhanklijker dan poezen?
Een leven zonder katten is niks meer...
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9334
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Meerdere kattenbakken??

Bericht door castratenkoor »

3 bakken en goed verspreid over de woning. Schoonmaken liever niet met dettol, als ze dat vies vinden ruiken gaan ze er niet meer op. Beter b.v. allesreiniger of chloor. Zorgen dat de katten dan uit de buurt zijn en er niet rechtstreeks mee in aanraking komen.

Je hebt lieve poezen en lieve katers, dat kun je niet zo algemeen stellen. Is een kwestie van smaak en voorkeur.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Meerdere kattenbakken??

Bericht door nellebel »

ik heb 2 katten en 2 bakken langs elkaar. ik maak ze 2x per dag schoon (minstens) en als ze poepen terwijl ik thuis ben extra schoonmaken. ik heb beide gekregen met 3 maanden en merk dat ze alles samen doen. dat wil zeggen als 1 gaat eten, moet de ander ook zonodig. en dat geldt ook voor de bak. daarna checken ze even elkaar bak hahaha
in het begin vooral zorgen dat er bakken staan in de buurt van waar ze zijn. ze moeten niet te ver hoeven te lopen naar de bak.
wij hebben een klein huisje dus ver lopen was er nooit bij. heb een tijdje overwogen om 1 bak boven te zetten omdat gijs een keer op bed heeft geplast. dat was mere uit angst en is allemaal goedgekomen.
Ik heb 2 dichte bakken (zonder klepje aan de voorkant, dat heb ik eruit gehaald).
2 redenen; mijn katten spaaien nogal en gooien anders al het grit eruit, en ze piesen staand dus hoog tegen de rand andere reden omdat ze anders er niet op gaan.
Heb het geprobeerd met 1 bak met kap en 1 zonder. (toen ze klein waren zonder kap hoor, totdat ik zag dat ze er gemakkelijk in konden toen bovenstaande geprobeerd). ze gingen beiden niet meer op de open bak. maar voelen zich misschien iets meer privacy in een dichte bak hahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
poezcat
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 apr 2012 23:52

Re: Meerdere kattenbakken??

Bericht door poezcat »

Hihi ok :) Je hebt trouwens toch ook kattengrit die ervoor zorgt dat je geen amoniakgeur ruikt? Hoe heet dat grit??

Ik kan dan wel 2 kattenbakken in de douche neerzetten. Ik heb een ruim huis van 118 m2 dus de douche is boven, dat kan toch wel? En wat als ik in het begin beneden die afwasteiltjes als extra neerzet en dan die later weghaal? Gaan ze dan die plek niet associeren met ooo ik plas hier want er stond eerst een teiltje?

Ik heb wel eerder katten gehad, maar toen deed ik het ZONDER van tevoren inlezen... Dus goedkoop voer en 1 kattenbak met kap, enzo... Maar die katten zijn niet zo oud geworden (misschien door het goedkoop voer??).
Nu wil ik me eerst erover inlezen en het zo goed mogelijk doen en alles...
Een leven zonder katten is niks meer...
Plaats reactie