Raam kat-veilig maken?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Litheen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2011 20:21

Raam kat-veilig maken?

Bericht door Litheen »

Ik ben benieuwd of iemand mij hiermee kan helpen.
Ik zit op een zolderkamer, en hoewel de kat toegang heeft tot het hele huis heeft hij de voorkeur om bij me op zolder te zitten. Op zich geen probleem en erg gezellig, maar nu de zomer eraan komt begin ik me een beetje zorgen te maken over mijn raam. Ik heb een raam dat naar rechts toe open schuift. Met een simpele stok in de rails kan ik voorkomen dat het raam verder wordt opengeschoven dan ik wil (wat 's winters prima werkt om te luchten, raam op een kier, stok erin en geen probleem)
Maar nu de zomer eraan komt zou ik graag mijn raam (zeker 's avonds) wijd open kunnen gooien, zonder dat de kat eruit kan kukelen. Ik heb een hor tegen muggen erop zitten (zo'n ding wat je met een soort van klittenband bevestigd, van de Xenos), maar dat dunne gaas houdt nooit een kat tegen.
Het frame van het venster zelf is van metaal, vensterbank van steen, alleen boven het raam zit hout.

Ik kan maar niets verzinnen wat ik zou kunnen (laten) maken of bestellen wat dit raam veilig maakt voor de kat als het open staat. Heb al rondgekeken op een site met producten om een huis kind-veilig te maken (als het veilig is voor een peuter dan moet het ook werken voor de kat) maar niets gevonden en ik kom er maar niet uit :c
Nu heb ik zelf niet zo'n heel groot technisch inzicht in dit soort dingen, dus misschien dat iemand een oplossing weet?

foto's van het desbetreffende raam (half open en dicht):
Afbeelding
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Raam kat-veilig maken?

Bericht door kansarmedieren »

Een stevige hor houd zeker een kat tegen heb ik hier ook. ik heb een blinde kat die anders uit het raam valt. Niet een hor met klitten band maar een goede stevige die je er tussen klemt en tegen een stootje kan.
Gebruikersavatar
Litheen
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 nov 2011 20:21

Re: Raam kat-veilig maken?

Bericht door Litheen »

Zou zelf niet weten hoe ik een hor kan (laten) maken wat in dit specifieke raam geklemd kan worden en dan ook nog stevig genoeg geklemd dat ik met een gerust hart het raam kan open laten?
Ik kan m'n stiefvader er eens naar laten kijken, die is wat handiger dan ik ben
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Raam kat-veilig maken?

Bericht door pearlsofpassion »

Wij gaan de hor beveiligen door er aan de binnenzijde een ander gaas tegen te zetten.
Konijnengaas is ideaal.
Dan kan de kat er zelfs in klimmen zonder gevaar en zonder dat je hor erdoor beschadigd wordt. De hor moet dan inderdaad wel goed vast in het raam staan.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Raam kat-veilig maken?

Bericht door lidewij020 »

Wij hebben altijd dit soort horren voor tussen de schuiframen:
http://www.oo-ijzerwaren.nl/contents/nl ... ifhor.html

Er bestaat ook een goedkopere versie met een frame van houten latjes.
vb. http://www.zoekertjes.net/bouw/hout/372 ... o1795.html
Het houdt niet alle muggen tegen, maar de katten komen er niet doorheen hoor! :enaughty:

Wij hebben trouwens ramen die je naar boven toe open moet schuiven. De hor klemmen we dan horizontaal onderin onder het gewicht van het raam.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie