Kattenkamer

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
echelon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2010 14:51
Locatie: Tilburg

Kattenkamer

Bericht door echelon »

Hoi allemaal,

Zojuist heb ik even zitten kijken, maar ik zag dit onderwerp nog niet staan. Hopelijk heb ik er niet overheen gelezen!
Ik ben zeer nieuwsgierig naar het volgende: zijn er mensen die een speciale kamer (kattenkamer) ingericht hebben voor hun lievelingen? En wat hebben jullie erin staan en hebben jullie eventueel foto's die jullie willen delen?

Ik ga in mijn kamer achter de woonkamer (10m2, deur staat altijd open) een kattenkamer maken en ik ben op zoek naar wat inspiratie (via google is er niet onwijs veel te vinden buiten de planken etc) Ik wil planken aan de muur maken (muren zijn 3.25 hoog), ik heb al een aantal krabpalen en ik zag dat er hangmandjes zijn bij Zooplus. Iemand hier ervaring mee en eventueel nog tips welke planken ik het beste kan gebruiken (zag er veel bij de Ikea staan of eerder bouwmarkt?- dit ivm uitglijgevaar, stevigheid etc) ofzo.

Ik kijk uit naar jullie reacties :grin:

Groetjes,
Evelien
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Kattenkamer

Bericht door achtpuntzes »

jawel ik heb een poezenkamer.

er staan 2 kattenbakken, 2 tweezits ouwe zwartlerenbankstellen die naar hartelust gemold mogen worden, twee lege dozen waarvan een met enkele wasknijpers erin (erg leuk om zon wasknijper de doos rond te meppen!) wat kasten dat ze de hoogte inkunnen, natuurlijk wat mandjes, een krabpaal/klimmeubel die voor het oo wat versleten is maar de katten hebben daar geen last van :) en dan nog wat spul.

eventuele plankjes kun je antislip matjes opplakken als je bang bent dat ze uitglijden. antislipmatjes haal je voor een grijpstuiver bij de action of zo...

succes met het bouwen van je poezenkamer!
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
echelon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2010 14:51
Locatie: Tilburg

Re: Kattenkamer

Bericht door echelon »

inderdaad, ik zat zelf ook te denken aan de deurmatten van de Ikea. Die zijn 50 cent per stuk en Noah (mijn kater) ligt nu ook vaak op de deurmat haha :lol: Ligt lekker ofzo en als je die vast spijkert ofzo wordt het ook anti-slip natuurlijk! Of eventueel wat tapijt van de gamma ofzo als ze dat hebben daar...
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Kattenkamer

Bericht door Lovecat »

Hoi Echelon,

Ik heb een kattenkamer :grin:
Het is eigenlijk een slaapkamer en ik heb er van alles in staan. Een plafondhoge krabpaal voor het raam, een hoge krabpaal ernaast, wat kartonnen huisjes/dozen met dekentjes, mandjes, het reismandje staat er altijd met dekentje, een grote ligstoel, 2 kattenbakken (1 met en 1 zonder kap), een waterfontein, wat krabmatten, een tafeltje met knuffels en een kattentipi eronder, een speelrails en heel veel ander speelgoed. Hier is ook de eetplek van Dexter (hij is heel erg gefocust op eten en zo heeft hij een hele kamer voor hem alleen met eten.

Ik heb 3 hangmandjes voor aan de muur, waarvan er nu maar 1 hangt; de muren zijn hier namelijk erg broos (woon in een slooppand) en wandplanken/mandjes e.d. hang ik pas op in het volgende huis.
Daarvoor heb ik al heel wat ideeën en dan niet alleen voor de kattenkamer; ik wil het hele huis 'ingericht' hebben voor de katten. Zoals een kattentrapje gemaakt van de Lackplank bekleed met tapijt (hier ging ik even op de ikea site en kwam ik erachter dat die niet meer verkocht wordt :-| )
het was een leuk idee van Ikeahackers (google die site eens en zoek dan op cat; heel veel leuke inspiratie!)

Je kan makkelijk met wandplanken werken, maar ik zou ze dan wel met tapijt bekleden voor het 'houvast' voor de kat. Ik zou kattenplanken ook alleen monteren op dragende muren en niet op gipswandjes. Kijk naar het gewicht wat de plank plus beugels kan dragen en dan naar het gewicht van je kat en vermenigvuldig dat maar met 3 (ofzo, weet iemand dat precies?) en dan weet je of de plank het (spring)gewicht van je kat kan houden.

In de woonkamer heb ik ook horizontale en verticale krabmogelijkheden gecreëerd; krabplank tegen de deur en een halve krabkoker rond de bank . Twee lekkere ligmandjes voor de kachel (of radiatormandjes als je gezegend bent met een cv 8-) ), een krabton voor het raam en een klim/hordeur.
In de hal staat mijn derde kattenbak; een hoge zonder kap, nog een mandje, hoge krabpaal en een grote, zware kokosmat om aan te krabben.
In mijn slaapkamer zit een inbouwkast waar ze graag 'schuilen' op de kledingplanken; ik heb van 2 planken mijn kleding weggehaald en daar een dikke nepbontdeken en een fleecemandje ingelegd voor de katten.

Ik heb dus vooral gekeken naar de 'looproutes' van mijn katten, de verschillende ruimtes (zodat ze elkaar kunnen ontzien als ze willen) en dan rekening gehouden met ramen (buiten kijken!), hoogtes (veilig), een goede verdeling voer/water/toilet, krabmogelijkheden horizontaal/verticaal op looproutes en veel lekkere wegkruipplekjes met zachte dekentjes + een hele hoge krabpaal met andere krabpaalcombi zodat ze er lekker in kunnen scheuren en springen :edance:

Ik weet niet of al mijn foto's nog werken in mijn album (probleempje met uploader gehad), maar daar kun je wel een 'glimp' opvangen van hoe het er hier uitziet ;-) (vooral laatste pagina's)

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... =5&t=22638
Gebruikersavatar
echelon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2010 14:51
Locatie: Tilburg

Re: Kattenkamer

Bericht door echelon »

Hey!

Je hebt dezelfde krabpaal als ik hihih (die beige met dat mandje). Maar de mijne heb ik opnieuw moeten opbouwen ivm mijn verhuizing, maar dat is niet helemaal goed gegaan dus ik heb nu een iets ander ontwerp :lol: Btw, mooie poezels heb je. Ze zien er stuk voor stuk erg lief uit

Dozen is wel een goed idee inderdaad, die stonden in mijn oude huis ook dat vonden ze geweldig. Heb er nu ook eentje staan, maar het staat nu allemaal nog wat ongeorganiseerd. Tevens staan er nog een stuk of 15 dozen omdat nog niet alle kasten zijn opgebouwd haha dus het is nu een klimparadijs, maar is niet echt een ontwerp dat ik wil houden... 15 verhuisdozen in mijn hoofd hihi ;-)

Oooh jaaaa, die site was ik tegen gekomen inderdaad! Staan ook leuke dingen op om zelf iets in elkaar te knutselen. Nu ben ik niet extreem handig, maar als ik de tijd heb en makkelijk begin moet dat wel lukken! Ik heb het geluk dat het een nieuwbouwappartement is waar ik in woon, dus alles is sterk beton. 1 muurtje is wel een houten gipsmuurtje, dus ik moet inderdaad even kijken wat ik daarmee kan doen.
Gisteren bij de Ikea heb ik al wel wat planken gezien en bevestigingselementen. Maar het was niet duidelijk waar ze precies lagen in de winkel, maar is op zich niet erg. Dat zoek ik nog wel uit als ik ze ga kopen. Ik vond dit trouwens ook leuk ipv een plank http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/20135300/ dan heb ik ook wat opbergruimte voor eventuele frutsel etc. (alvast vooruitdenkend over de toekomst). Tevens zit het er ook wel leuk uit vind ik! (afwisselend) en misschien dat ik een boekenkast tegen de muur op zet waar ik niks kan hangen. Dan hebben ze een opstapje en kan ik weer wat spulletjes kwijt ;-) Inderdaad wel jammer dat die lack trapjes er niet meer zijn =(
Ja daar zat ik ook aan te denken inderdaad, aan gewicht. De katten zijn ongeveer 4,5 kilo elk dus dan zou het in ieder geval een kilootje of 15 moeten dragen.

Ik heb geluk met vensterbanken. Ik heb 10 super grote ramen van 2,25 meter hoog en daar kunnen ze de hele dag door naar buiten kijken. Of via de bank/tafel/bureau/krabpalen etc.
Ik ga ook die Ikea Hackers site goed bestuderen, die ziet er erg leuk uit :grin:
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kattenkamer

Bericht door nellebel »

leuk zo'n kattenkamer. helaas bij ons geen ruimte er voor ,dus ons hele huis is kattenkamer hahaha
maar vooral de woonkamer en bijkeuken is voor onze schatjes ingericht met kattebakken krabpalen en mandjes. de speeltejs sjouwen ze zelf het hele huis door.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattenkamer

Bericht door Adriana »

kijk even in de fotoalbums van dinie/castratenkoor, ilone en ook die van mij (grijstijgers), met name voor klimconstructies en het verticaal opgehangen klimkleed. drinkfontein is ook handig daar. en een beetje lange tunnel...
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 6&start=30
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
echelon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2010 14:51
Locatie: Tilburg

Re: Kattenkamer

Bericht door echelon »

Dank je voor de tip! :grin:
Jouw katten zijn echt prachtig zeg :shock: *zwijmel*
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
Gebruikersavatar
Layla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 sep 2011 11:40
Locatie: Amsterdam

Re: Kattenkamer

Bericht door Layla »

wat leuk! Wij hebben geen ruimte voor een kattenkamer ( twee kamer appartement ) maar mijn vriend wil in onze slaapkamer een klim constructie maken. Ik weet niet hoe hij het precies in zijn hoofd heeft, maar hij is erg handig dus daar vertrouw ik op. In ieder geval komt er een trappetje naar de kledingkast en rondom de slaapkamer planken, zodat ze ook wat meer loop ruimte hebben. Ik hoop op deze manier wat extra ruimte te creëren voor onze kat in ons kleine appartement.
Groetjes, Layla en Sam
Gebruikersavatar
Layla
Huiskat
Huiskat
Berichten: 32
Lid geworden op: 28 sep 2011 11:40
Locatie: Amsterdam

Re: Kattenkamer

Bericht door Layla »

Groetjes, Layla en Sam
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kattenkamer

Bericht door Chiquita98 »

Ik heb sinds kort ook van één van mijn slaapkamers een kattenkamer gemaakt. Maar hij moet ook nog verder aangekleed worden. De katten genieten wel enorm van die extra ruimte met lekker veel ligplekjes. Veel succes met het inrichten!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kattenkamer

Bericht door Sifra »

Google eens op The Cat's House (van Bob Walker). Zo'n kattenhuis zou ik ook wel willen hebben! :edrool:
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kattenkamer

Bericht door Adriana »

sifra: wat een leuke site! http://www.thecatshouse.com/index.htm
hihihi, ideaal voor mensen die 'last' hebben van katten die hen voor de voeten lopen (zoals wij allemaal toch..?)
een heel plankensysteem onder het plafond met trappetjes en uitkijk/soes/luierplekjes..
een verticaal opgehangen vloerkleed zou hier ook niet misstaan..
ze hadden tot dusver weinig last gehad van omlaag vallende katzels maar de meeste planken hadden geen vloerbedekking en leken me nogal glad voor katzels. het is een gelijkvloerse woning met doorloopgaten in vrijwel alle muren en ze hebben rond de 10 katzels daar..
hier zou ik ook een planksnelweg tussen bovenkant vloerkleed en bovenkant klimconstructie dwars door de kamer moeten hebben (van de bengels..), maar dat zit er voorlopig niet in, jongens! ik zag weinig wegkruipholletjes en andere knuffelplekken/zachte beren-bontshawls, zoals bijvoorbeeld bij dinie (fotoalbum castratenkoor)..
hier is de laatste hobby bovenop de deurposten zitten en ze hebben meegekeken naar de plaatjes van het cat's house.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kattenkamer

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een kattenkamer, staat o.a. een bed met matras en willen deken.
Verder chaos van oude krabpalen en rieten dingen.
Ik heb grote plannen voor het renoveren van die kamer, met palen met ribbelvloerbedekking en loopplanken langs plafond, zitplanken langs de muur enz.

Ik kan momenteel de energie niet opbrengen er een klusjesman op los te laten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
echelon
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 11 mei 2010 14:51
Locatie: Tilburg

Re: Kattenkamer

Bericht door echelon »

Oeeeeeeh dit heb ik een keertje op tv gezien ja! Echt een onwijs leuk huis is dat, lekker kleurrijk ook. Echt onwijs gaaf :grin:
Vanaf 14-05-2010 trotse eigenaar van ons Heilig Birmaan-katertje Noah en vanaf 16-07-2010 van ons Heilig Birmaan-poesje Lily!
Plaats reactie