Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
kittentjes

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door kittentjes »

Hier ook al allerlei merken en soorten gehad en nu al tijden op biokats, eigenlijk alle varianten bevallen heel goed hiervan. Ik koop ze vaak als ze twee zakken voor 17€ hebben. Doe er heel lang mee!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
lotteslangen
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 sep 2018 12:57

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door lotteslangen »

ik heb sinds een weekje ook mijn eerste poes, nu heb ik het hele forum even doorgelezen, en twijfel nu tussen 2 soorten om hierna te gaan bestellen. Cats best of Bio kat. iemand die beide geprobeerd heeft? en prijs/kwaliteit verhouding? en hoelang je er dan mee doet voor die prijs?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Rik »

Cats best ken ik niet. Maar momenteel loopt er een aanbieding bij Welkoop voor Biokat's Classic (beide de standaard en fresh) voor €7,99 (20Ltr). Ik heb nét weer twee zakken gehaald. Aanbieding loopt volgens mij eind deze week af. Dus als je een Welkoop in de buurt hebt zitten...

De Biokat's classic gaat het langste mee als je ook echt een behoorlijke laag in de kattenbak doet. Dan kan de plas de bodem niet bereiken en kun je nette klompen eruit scheppen zonder dat deze uit elkaar vallen (en de rest van het grit aantast).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
lotteslangen
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 sep 2018 12:57

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door lotteslangen »

Ah Okee, ook wat goede dingen gehoord over Lidl eigen merk, ervaringen ? Heb nu nog een zak van het huidige grint dus moet binnekort wel nieuwe gaan halen
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Rik »

Ik heb ooit een goedkope zak bij hornbach (geloof ik) gehaald. Die staat nog half ongebruikt op zolder. Klonterde helemaal niet zo goed en als je de klomp dus uit de bak wilde scheppen viel die al uit elkaar. Eigen merk van Lidl ken ik niet maar er zit dus wezenlijk wel verschil in kwaliteit wat betreft klonteren. Je zult dan dus zelf gewoon wat merken moeten proberen.

Is dat de Coshida Cat Litter van Lidl?
Er zijn wel wat reviews te vinden op internet. b.v. https://www.testgoed.nl/kattenbakvulling
Maar dat is volgens mij dan ook €7 voor 20Ltr. Dan heb je voor €8, als ze in de aanbieding zijn, ook Biokat's Classic.
Soms zijn ze bij Pets Place (vaak in een boerenbond) ook in de aanbieding (maar momenteel niet).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
lotteslangen
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 sep 2018 12:57

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door lotteslangen »

Ah Oke, dat weet ik zo niet. En Hoelang doe je dan met zo’n zak Bio kat?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Rik »

Oei, eigenlijk geen idee (zo lang dus :)). Voor de zomer ergens heb ik vier zakken in de aanbieding gehaald bij Animal Center in Kaatsheuvel. Daar ben ik nét doorheen (met twee katten en drie bakken). Nu moet ik zeggen dat ze hier KVV (vers vlees) krijgen en de ontlasting dus erg klein en stevig is. Geen grote geurende drollen die je om de haverklap uit moet scheppen. Eenmaal per dag een rondje langs de bakken is voldoende. Op het moment dat de laag grit erg laag wordt een keer de hele bak verschonen maar omdat het zo goed klontert is dat niet zo vaak nodig. Als je er te weinig in doet dan moet je om de paar dagen de hele bak verschonen omdat het allemaal door elkaar en aan de bodem geplakt zit. Maar met een goede basislaag is dat niet nodig (tot het zo laag wordt dat ze op de bodem kunnen graven). Het hangt natuurlijk ook van de kat af.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
lotteslangen
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 sep 2018 12:57

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door lotteslangen »

Rik schreef: 16 okt 2018 15:13 Oei, eigenlijk geen idee (zo lang dus :)). Voor de zomer ergens heb ik vier zakken in de aanbieding gehaald bij Animal Center in Kaatsheuvel. Daar ben ik nét doorheen (met twee katten en drie bakken). Nu moet ik zeggen dat ze hier KVV (vers vlees) krijgen en de ontlasting dus erg klein en stevig is. Geen grote geurende drollen die je om de haverklap uit moet scheppen. Eenmaal per dag een rondje langs de bakken is voldoende. Op het moment dat de laag grit erg laag wordt een keer de hele bak verschonen maar omdat het zo goed klontert is dat niet zo vaak nodig. Als je er te weinig in doet dan moet je om de paar dagen de hele bak verschonen omdat het allemaal door elkaar en aan de bodem geplakt zit. Maar met een goede basislaag is dat niet nodig (tot het zo laag wordt dat ze op de bodem kunnen graven). Het hangt natuurlijk ook van de kat af.
okee dankjewel! heb net nog snel 2 zakken gehaald.
Gebruikersavatar
Minoumi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2018 20:36

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Minoumi »

Vanaf wanneer kun je met een kitten overstappen op klontvormend? We hebben nu Cat-san en ik verschoon elke dag de hele bak (klein kittenbakje hoor) maar er wordt volgens mij niet van gegeten..
Het lijkt me toch wel ideaal om te kunnen scheppen ipv alles te moeten verschonen :D
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Mleen »

Hier dezelfde vraag! Wij gebruiken nu al sinds ze er zijn van die houtkorrels, maar als die nat worden valt het uit elkaar en ik vind het door het hele huis... De korrels zijn ook zo groot dat als ze buiten de kattenbak vallen het gezien wordt als speelgoed, inclusief proberen erop te gaan kauwen.... Als we door deze zak heen zijn wil ik ook graag iets klontvormends gaan proberen, maar ben bang dat ze dat dan nog makkelijker opeten en dát spul wil je niet in je maagje denk ik zo.... Onze kittens zijn nu 4,5 maand oud...je zou toch denken dat ze dan wel snappen dat kattengrit geen voer is...
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Fotokonijn »

Ik zou daar voorzichtig mee zijn.
Een van mij fluwelen tijgers had een voorkeur voor klompvormend katten grit.(als snack)
Ik ben toen overgeschakeld op ander kattengrit.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Emmajoja »

Heb hier cats best gehad en ben nu over op houtkorrels.
Ik had eerst dat normale grit. Grijs spul. Friiig dat stinkt zo hard. Hele huis rook er gelijk naar. Smerig als de pest.
Nu ik op plantbasis heb, geen geurtjes meer. Yay.

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Emmajoja
Poema
Poema
Berichten: 264
Lid geworden op: 20 sep 2018 20:02

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Emmajoja »

Mleen schreef:Hier dezelfde vraag! Wij gebruiken nu al sinds ze er zijn van die houtkorrels, maar als die nat worden valt het uit elkaar en ik vind het door het hele huis... De korrels zijn ook zo groot dat als ze buiten de kattenbak vallen het gezien wordt als speelgoed, inclusief proberen erop te gaan kauwen.... Als we door deze zak heen zijn wil ik ook graag iets klontvormends gaan proberen, maar ben bang dat ze dat dan nog makkelijker opeten en dát spul wil je niet in je maagje denk ik zo.... Onze kittens zijn nu 4,5 maand oud...je zou toch denken dat ze dan wel snappen dat kattengrit geen voer is...
Ik gebruik de peewee kattenbak. Dan valt het zaagzels in een onderbak. Super handig

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Kikimax »

Ik ben nu ook heel erg zoekende. Ik had inderdaad die 3 voudige van Ah, ideaal, hoefde weinig helemaal te verschonen. Tot mijn Max ziek werd, met op een gegeven moment vermoeden fip (hij is gelukkig weer opgeknapt, dus dat was het niet), ik heb toen een gesprek met mijn da gehad en die vertelde dat juist door dit soort grit bacteriën en virussen vrij uit in de bak kunnen blijven. Haar advies is dan ook 1 keer per 2 dagen helemaal schoonmaken en ontsmetten. En na dit alles doe ik dat uiteraard. Maar dan is die van Ah wel heel duur. Heb nu 2 soorten gehaald, heel goedkoop niet klonten grit en houtkorrels. Ik vind het nu lastig hoor, was zo blij met mijn ah grit, en vooral het feit dat je het weinig hoefde te verschonen. Maar ja, wat de da zegt vind ik ook heel zonnig. Iemand van jullie hier een visie over?
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Rik »

"Juist door dit soort grit". Mmmmh. Dat zou dan bij elk grit zijn. Ik denk dat als je goed klonterend hebt, zoals biokat's, dat het wel mee zal vallen. En als dat niet helpt, zal niets werken. Als ze fip via de kattenbak krijgen, krijgen ze het ook gewoon op hun slaapplaatsjes. En bijna alle katten dragen het coronavirus het zich mee dus of dat muteert tot fip ligt aan andere factoren.

De kattenbak elke 2 dagen compleet verschonen vind ik dan overdreven. Als ze daardoor iets krijgen, dan krijgen ze het ook via andere dingen (mandje, dekentje, bank, etc. etc.). Dan moet je die ook alle 2 dagen in de was gooien (of de bank stoomreinigen).

Ps. Als een kitten in een steriele omgeving opgroeit zal het later kat krijgen van elke bacterie die het tegenkomt. Er is dus ook zoiets als "te schoon/steriel".
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie