Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Rik »

Ik loop gewoon met een bakje de drie bakken af en schep uit wat erin zit. Dat gooi ik dan buiten in een vuilnisbak. Geen last van stankoverlast. Ja, je ruikt het een beetje als de vuilnisbak open gaat maar het valt reuze mee. Ligt misschien ook aan de vaste harde drollen die ze hier hebben. Daarna gaat de vuilniszak in de restcontainer. Ik heb wel om de zoveel weken een hele hele zware restcontainer want het merendeel dat er dan in zit is grit.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door KiwiNL »

KleinDraakje schreef: 30 mei 2018 08:37 Om nou zoveel plastic zakjes te gebruiken per dag (en dan jaar in jaar uit) voelt toch een beetje milieu onvriendelijk...
Daar zit ik inderdaad ook mee. Wij recyclen alles en proberen zo milieuvriendelijk te leven (eten geen vlees of vis, gebruiken heel weinig energie (en de stroom/gas die we gebruiken is groen), gaan heel bewust met grondstoffen om en zijn dus heel erg van het consuminderen).
Voordat de katten hier woonden hadden we hooguit een handje restafval per week. En nu dus twee plastic zakjes met grit (en poep en pies) per dag. Tel dat op bij alle vlees/vis dat die katten eten en ik weet weer waarom ik jarenlang geen katten wilde... (maar ik zou ze nu voor geen goud meer willen missen hoor, we zijn veel te blij met onze boeven!). :grin:
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door castratenkoor »

Ik ben misschien een groot-vervuiler (met veel katten), maar ik hergebruik de groentje- en fruitzakjes van AH. Tweemaal daags alle 10 de kattenbakken langs, dat is 2 zakjes vol per dag. Maar die plastic zakjes had ik anders ook gebruikt. Ik doe verse afbakbroodjes in een groentezakje ipv in zo'n broodzakje met gaatjes. Onze voorkant is de zonkant, de bakken staan op warme dagen in de volle zon. Los kattenbakafval erin gaf mij toch echt teveel stank.

En de bakken staan tussen onze voordeur en die van de buren. Nu met die dichtgeknoopte zakjes vind ik de restafvalbak niet meer stinken. de bakken achter neerzetten is onhandig en link met de katten. Ik heb aan de voorkant een sluissysteem zodat er altijd een deur tussen zit als ik buiten iets weggooi. Maar aan de achterkant heb ik dat niet. En ik woon in het midden van een rij van 10. Dan zou ik steeds als hij geleegd wordt die bak 5 huizen om moeten rijden.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kittentjes

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door kittentjes »

Ik gebruik een pedaalemmer die naast de bak staat en gebruik een lavendel geurige pedaalemmerzak. Heb echt amper last van geur overlast!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
KleinDraakje
Poema
Poema
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jan 2018 08:42
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door KleinDraakje »

Ik zit nu toch te kijken naar zo’n litter locker systeem, maar dan na de eerste cassette gewone vuilniszakken gebruiken in plaats van navulling. Dan hebben we eens in de 2 weken (denk ik? Met 3 katten) de bak en zak vol zitten die dan gelijk de ondergrondse container in gaat. Dan hebben we geen extra afval want als het direct in de gewone vuilnisbak zou gaan hadden we ook iets vaker moeten gaan legen. Wij hebben alleen een prullenbakje van 12l staan van brabantia. Die legen we 1x per week maar is echt níet luchtdicht. Als we daar poep los in zouden gooien dan zou het niet aangenaam meer zijn in de woonkamer.

Plus zo’n litter locker kan je makkelijk in de trapkast kwijt en dan 2x daags rondje mee doen langs de (3 of 4) kattenbakken.
- Viv
En de drie bengeltjes
Rocky, Marble & Pebbles 💖

Bekijk ons foto album
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Fotokonijn »

Eén plastic zakje per jaar? :-P
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Claudia69 »

Ik gebruik een klein emmertje met deksel om de plasbolletjes uit de kattenbak te halen. Als dat vol is, gaan ze op de composthoop. Te vervangen kattenbakvulling ook. Bestaat uit houtschaafsel en plantaardig afval. Kan dus netjes vergaan tussen de rest. De drolletjes gaan in het toilet. Geen plastic zakjes dus om weg te gooien.
Gebruikersavatar
RodeKaterHans
Lynx
Lynx
Berichten: 107
Lid geworden op: 18 sep 2017 18:23

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door RodeKaterHans »

Misschien een hele domme vraag, maar hoe maken jullie die schepjes schoon? Met een paar dagen zien die er niet meer uit. Doekjes en sponsjes blijven haken, en het grit plakt natuurlijk met water. Heb de grijze schepjes van zooplus maar ze schoonmaken vind ik eigenlijk een groter rotklusje dan kattenbakken scheppen..
Groeten Ella
Hans (2017) & Bertje(2018)
Hans en Bertje
Gebruikersavatar
KiwiNL
Poema
Poema
Berichten: 235
Lid geworden op: 04 dec 2017 11:38

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door KiwiNL »

Sinds een paar dagen gebruiken we een Litter Locker II en dat werkt super, we ruiken helemaal niets meer. Hoe het ruikt als we de zak moeten vervangen weet ik niet, maar voor mijn part doen we dat buiten bij de ondergrondse vuilcontainer, dat maakt niet uit.

Het schepje gebruiken we niet. We hebben namelijk een bak met zeef, waarmee we de klonten uit het grit kunnen filteren. Eventuele restjes die in de bak blijven plakken verwijder ik met een keukenpapiertje.
Bowie & Floyd (oktober 2017)
Praatmevrouw
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 apr 2018 19:58

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Praatmevrouw »

Ik heb een vraagje.

Over een paar weken verwelkom ik 2 kittens in mijn huis! Nu hebben ze bij de cattery een kattenbak met klontvormig kattenbakvulsel.
Echter wil ik zelf met de peewee bakken beginnen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Gewoon eerst proberen ze op die bakken hun behoefte te laten doen met de peewee korrels of moet ik eerst gaan mengen met klontvormig vulsel?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door pinguin »

Ik zou verschillende bakken neer zetten bakken met de vulling die ze daar gebruiken en bakken met de nieuwe vulling dan kunnen ze kiezen en zie je snel genoeg waar hun voorkeur ligt.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Mleen »

Na ongeveer 5 topics met elk 40 pagina’s aan voer-tips en ervaringen te hebben gelezen, ben ik nu even aanbeland bij mijn onderzoekje naar het “juiste” kattenbakvulsel. Alleen zo vol met informatie dat ik even geen zin heb om daar ook pagina’s over te lezen 🙈...

Op zoek naar kattenbakvulsel die:
- geschikt is voor kittens van ruim 2 maanden oud (heb gehoord dat klonterend potentieel gevaarlijk kan zijn omdat ze het uit nieuwsgierig soms op eten?)
- niet stuift of witte voetstapjes achterlaat
- zo weinig mogelijk door de huiskamer verspreid raakt... (we hebben wel een uitloopmatje, maar toch)
- het liefst in de groenbak afgevoerd kan worden
- betaalbaar is

Zijn er producten die zoveel mogelijk van deze wensen aftikken? 😊
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
blixenblo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 14 jul 2018 14:22

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door blixenblo »

De eerste kattenbakvulling die ik gebruikte waren strokorrels.
Rampzalig dat spul! het stuift overal heen, ze rollen door je hele huis heen, stinkt snel en je hebt veel afval er van.
Ik gebruik de gratis hondenpoepzakjes die je bij de gemeente kan halen, zo'n zakje was na de kattenbak verversen meteen vol.
blix ging wel goed op de kattenbak, maar ik vond het alles behalve prettig spul.

Sinds kort heb ik biocats kattengrind, kleikorrels dus.
Van hel naar de hemel!
De kattenbak is veel makkelijker schoon te houden, en je hebt weinig afval.
ik heb nu nog een kwart zakje gevult, blix poept en plast ook niet super veel, gewoon normaal.
Ik heb geen last van stank.
Een klein beetje korreltjes in mijn huis, maar lang niet zo erg als met de stro korrels.
ik heb wel een matje wat al veel tegen houd.
Blix gaat ook goed op deze grit.

Ik denk dat je met ieder kattegrit wel wat heb wat niet prettig is.
Maar voor mijzelf vind ik dit het prettigste de biocats.
En omdat je minder hoeft weg te gooien denk ik dat je langer met een zak doet dan met de strokorrelzak.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Rik »

Hier ook Biokat's Classic 3 in 1.

Kittens van 2 maanden zouden grit niet meer mogen eten. Maar dat heb je redelijk snel in de gaten. Biokat's is vaak met aanbiedingen te koop voor 8 of 9 euro per 20kg. Ik zou niet adviseren het te kopen voor 13 euro advies want sommige winkels hebben ook permanente korting daarop.

Het tikt niet alle punten af op je lijstje maar ik vind het fijn grit waar je lang mee kan doen.

Advies voor los grit is naast een uitloopmat ook een bak met hoge rand en genoeg grit in de bak zodat plas niet op de bodem komt en je de klonten goed uit kunt scheppen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Mleen
Poema
Poema
Berichten: 258
Lid geworden op: 26 jul 2018 11:49

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Mleen »

Dank voor jullie antwoorden!

Ik hoor inderdaad veel goede ervaringen met Biokat’s! Toevallig vertelde mijn zusje gisteravond dat zij die ook voor hun kat gebruiken!

Een dierenwinkel bij ons vlakbij verkoopt 20kg voor €10, dus dat lijkt me prima. We gaan het gewoon eens uitproberen en kijken of dat bevalt! 😊
Spookje & Nina 17-06-2018
Sammy* 2000-2014
Mikky* 2000-2012
Plaats reactie