Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Gebruikersavatar
evonne
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 aug 2018 08:42

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door evonne »

wij gebruikte altijd Sanicat Super dit merk beviel ons altijd erg goed
Geniet elke dag al is het maar een klein beetje
Claudia69
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 06 jun 2017 20:14

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Claudia69 »

Is er eigenlijk veel verschil tussen Cat's Best Original en Cat's Best Eco Plus kattenbakvulling?
Nelliedekat
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 nov 2018 12:26

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Nelliedekat »

Wij gebruiken Cat’s best kattenbakvulling voor zowel de kattenbak als de konijnentoilet. Ik zie alleen maar voordelen; goed voor het milieu, biologisch afbreekbaar, klontert goed, je kunt het door het toilet spoelen, zacht voor de pootjes, geur absorberend en het belangrijkste; de kat en het konijn lijken er content mee! Het is wel wat duurder dan de kattenbakvulling die je bijvoorbeeld bij de supermarkt kunt kopen maar ik vind dat het duurzaamspul is en kwalitatief goed dus heb ik het er voor over.
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door R1ck »

Veel gelezen, veel merken voorbij zien komen en om eerlijk te zijn alleen nog meer verwarrend welke keuze ik nu moet maken.

- Ik ben begonnen met PeeWee houtkorrels. Daar haalde mijn kitten de neus voor op. Ze vond de geur niets en de korrels waren te scherp. Ze was met drie maanden zo zindelijk dat het arme beestje een volle dag alles heeft ingehouden. Dus zodra de winkel open was, iets nieuws gehaald:

- Bio Kat's clasic 3-in-1 (gele zak). Daar dook ze op en ze vindt dat heerlijk. Mijn Nika is een kat met bodemdrift en de 7cm gebruikt ze vrijwel volledig. zo niet helemaal. Maar in mijn giga kattenbak gaat bijna 20 liter. Geen nare geurtjes (staat in de woonkamer), wat uitloop rondom de bak, maar een Sibeer heeft veel vacht rondom de pootjes en is gemaakt om de tenen te strekken voor een groter oppervlak als ze bijvoorbeeld in de sneeuw loopt, dus ze zal sneller meer meenemen. Maar niets te klagen, want het klontert super goed. Momenteel stuift het echter ENORM! Het kan mij niet veel schelen dat mijn huis onder de stof zit en het naar klei ruikt, maar mijn kleine kattenvriend zit in die bak te graven als dat stof vrij komt. Minder fijne gedachte! Ze niest dan veel en schud met haar kopje. Ik krijg er al last van als ik 2 a 3 keer per dag de bak uitschep. Daarom nu de kap eraf, maar je ziet gewoon de stofwolk de kamer in komen en de kamer ruikt naar de fijnstof van de klei, ondanks kierstand balkondeur en air purifier van philips naast de kattenbak.
Nadeel van klei is dat het een natuurproduct is en hoe warmer/droger het product wordt, hoe meer het volgens mij stuift. Die fijnstof kan simpelweg niet gezond zijn. Daarom ga ik nu toch iets anders proberen:

- Tigerino, al weet ik nog niet welke. Deze is ze als kitten gewend, aangezien de fokker dit gebruikte. Ik was geen fan van silicaat, dus ben ik met een natuurproduct begonnen. Maar als de kat van hout niet gediend is en ik de enorme hoeveelheid fijnstof die er nu ontstaat ook schadelijk acht, wordt het tijd voor iets dat hopelijk niet stuift. Eten uit de bak doet ze niet, dus dat is mijn geluk.

Kranten was een idee geweest, als ik mijn kitten niet zo goed zou kennen. Dat zal ze geweldig vinden en binnen no time liggen de snippers door de kamer verspreid.

Hopelijk is Tigerino de verlossing! Ik laat het nog weten of ze er nog van gediend is en of het werkt.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
coone
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 18 nov 2018 20:14
Locatie: Gent (B)

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door coone »

Wij gebruiken ook CAT’s best
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door R1ck »

Ik heb haar een keer in bad gezet met een bodempje water, zodat haar pootjes nat werden. Ze liep heel parmantig rond te stappen en schudde wel haar pootjes regelmatig droog. Maar ze vond het wel leuk. Toen heb ik haar vanuit dat laagje water nat gemaakt, totdat er van die enorme pluizenbol bijna niets meer overbleef. Ook dat vond ze heerlijk. Toen ik haar rook, rook ik echt de klei. Daar maak ik me dus zorgen over.
Waarschijnlijk heb ik haar toevallig in bad gezet tussen een kattenbakbezoek en haar schoonmaak. Normaal ruikt ze heerlijk. Maar dat betekent dus wel dat als ze zichzelf wast, dat ze die fijnstof binnenkrijgt. Ik ben bang dat dit de reden is waarom ze nu minder naar de toilet lijkt te gaan.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Kikimax
Poema
Poema
Berichten: 265
Lid geworden op: 23 okt 2018 22:08

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Kikimax »

Ik vind zelf de "gewone" schep en schoon van 6 liter van ah van 2.99 euro heel fijn. Stoft echt helemaal niet en klontert goed
Groeten Liane, pootje van Puck, Max, Kiki, Kaatje en Pommetje. En Tom*, Fritsie* en Sam*
Gebruikersavatar
R1ck
Lynx
Lynx
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 mei 2019 10:54

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door R1ck »

Nah, nu eet ik mijn hoed op! Heb de kap van de kattenbak gelaten en Nika gebruikt het nu gewoon als mand. De mand van 60,- gebruikt ze alleen als aanvalsbasis voor een speeltje (waarbij alleen haar oren en oogjes en een schuddend kontje boven de rand uitkomen), een zachter mandje gebruikt ze helemaal niet, het koelmandje voor zowel liggen als spelen, een schuilplekje in de kast met een zachte deken als ze daar zin in heeft en slapen doet ze meestal in het onderste mandje van de klimpaal of de hangmat in de klimpaal (of overdag een bank of stoel). De bovenste mand, het onderste plateau en het holletje van de klimpaal ligt ze nooit.

Kortom: zo onwijs veel mogelijkheden waar ze kan liggen. De stoffige kattenbak had ik niet bepaald verwacht! Ik heb de kap er maar weer opgezet. Een kattenbak is geen mandje en hoe meer stof ze in haar vacht krijgt, hoe meer ze binnenkrijgt na het wassen.
Nika, geboren 11-02-2019, Sibeertje
Gebruikersavatar
Loes_2017
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 apr 2020 20:18
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Loes_2017 »

Ik gebruik de korrels van Peewee met bijhorende kattenbak. Ik ben erg tevreden over en katje ook, die gaat er prima op en vind de houtkorrels geen probleem.

De houtkorrels hebben wel een geur maar niet overheersend, de zakken zijn prijzig maar ik doe er dan ook best lang mee dus uiteindelijk is het ook duurzaam. Daarnaast vind ik het fijn dat het een natuurproduct is en het is afbreekbaar.

Goed de kattenbak en drolletjes er dagelijks uithalen en 2 keer per week de onderbak goed schoonmaken en de bovenbak bijvullen met de korrels dat doe ik 1 keer per week.

Ik ben er tevreden over en ga voorlopig niet over denk ik. Wel interessant te lezen wat jullie allemaal gebruiken voor het geval het toch niet meer bevalt ;)
Gebruikersavatar
Fotokonijn
Panter
Panter
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 apr 2018 22:31

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Fotokonijn »

Misschien eens kijken naar zakken Houtpellets bij de bouwmarkt.
Werkt hetzelfde maar zijn aanmerkelijk goedkoper.
Plosplan 14 kg voor 4,50.
Alleen kattenliefhebbers kennen het genot van muzikale kruiken in bed die nooit afkoelen(Susan Millen)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Zotvanpoezen »

Weinig katten houden van houtkorrels...
De meeste plasproblemen komen omdat ze de korrels te grof onder hun pootjes vinden. Het is onnatuurlijk. Katten zijn oorspronkelijk woestijndieren en doen hun behoefte liever in zandachtige structuur ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Synemios »

Ik heb er 3 die inderdaad een hekel hebben aan houtkorrels.
Ik gebruik zelf biokats Classic zonder geurtjes.
Eerder had ik verschillende soorten maar de bakken met biokats werden het meeste gebruikt en aangezien ik de kans op een allergie hier uit wilde sluiten volledig daar naar overgestapt.
Het stinkt niet, klontert goed en de katten vinden het ook prima.
Dat hele fijne zandachtige kon Lizzy niet tegen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Anne »

Ik heb in het verleden ook pee wee bakken gebruikt en met de echte pee wee korrels ging het goed
Zodra er een andere houtkorrel in zat kreeg je een penetrante urinelucht in huis
Dat heb ik overigens ook als ik normale houtkorrels gebruik, ondanks regelmatig zeven

Nu al een hele tijd het grit van de super in dozen van 6 l.
Bij de lidl en de aldi kun je het ook kopen
ik koop het in een andere super (nog voordeliger) het klontert zo goed dat ik nooit iets hoef weg te gooien
Het enigste nadeel is de uitloop, het is nogal fijn grit
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door daxensep »

Ik heb al allerlei verschillende dingen uitgeprobeerd op het moment gebruik ik de Biokat met extra hygiënegeur. Het fijne eraan vind ik dat het grit wat grover is waardoor het niet zo makkelijk aan de pootjes blijft hangen, minpunt vind ik echter dat urine klonters heel snel uit elkaar vallen als ik ze eruit probeer te scheppen. Ben dus eigenlijk niet helemaal tevreden... Heb ook een hele tijd het kattengrit van de supermarkt gehad (huismerk) dat wat in dozen zit maar dat is nu met twee katten echt te duur 2,99 voor 6kilo. Dat klonterde echter wel super! Houtkorrels ook geprobeerd maar dat ging me te snel stinken.
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Anne »

Ik denk dat jij 6 liter bedoelt inplaats van 6 kilo? ;-)
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie