Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door tomcat Knabbel »

Tja misschien krijg ik weer wat te horen....

Awel hé mijne Knabbel heeft hier een reuzekattebak, perfect milieuvriendelijk en de vele, erg vele planten die ik heb lijken het absoluut niet erg te vinden.
Vroeger had ik wel een kattebak maar vanaf dat ik de tuin had omheind vond ik het te gek voor woorden om dat verder te zetten. 8-)

Was wel grappig hoe ik dat aan zijn verstand heb gebracht :
Zijn bakje vloog op het terras en meneer ging parmantig op het terras in zijne bak.... een weekje later begonnen er paddestoelen te verschijnen en meneer had het eindelijk door. :eclap:

Een paar weken geleden kwam Mollie erbij en ik heb hier gene bak meer staan en niettegenstaande ze niets anders heeft gekend, heb ik niets in huis gevonden. Shica is hier nu ook al een kleine week en net hetzelfde verhaal. :grin:

Is dat nou omdat katten van nature hun eigen nest niet bevuilen of zou Knabbel dat doorgezegd hebben of is het misschien afgekeken van hem? :icon_shifty: ...copycat

Vroeger gebruikte ik de vulling van lidl, die was goedkoop en klonterde goed, in colruyt kocht ik dan ook zo'n fris poeierke dat aangenaam ruikt.
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door ayla »

begrijp ik het goed dat ze het in je tuin doen?
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door tomcat Knabbel »

Ja hoor.

Ik ben een echte plantenliefhebber en richt me op planten ten bate van de hommeltjes & bijtjes en vlinders.
En mocht je nu denken dat mijn schatten er een zootje van maken dan kan ik zeggen dat ze echt me plantjes respecteren.
Sommige planten zijn echt giftig maar daar kijken ze nie naar, die zullen zelf wel weten waar aan te komen en waar niet zeker.

Wat wel grappig is : ik zaaide de echte nepeta cataria en valeriana officinalis voor hun maar denk nou nie dat ze er moeten van weten hé :edoh:

Ik had het wel grappig gevonden om hun es zo stoned als een ei te zien, mis poes. :enaughty:

Als ik wat geur van dat kattenkruid op een kussen of zo doe dan vinden ze dat wel een leuk plaatsje....een mens moet toch met weinig tevreden zijn hé ;-)
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door pearlsofpassion »

Ik gebruik houtvezelkorrels in de kattenbak en heb geen last van geurhinder. Ik leg wel een serieus dikke laag, zo dik als de bak kan verdragen en onze Cuzco durft ze er wel eens uit graven... Mss moet ik toch maar wat minder erin doen :eeh:

Als mijn katten buiten zijn doen ze meestal ook daar hun behoefte. Dat heeft Kleintje altijd gedaan. Toen ik nog bij mijn ouders woonde deden zij en haar broer het altijd buiten. We hadden wel een kattebak maar enkel voor de show. Ik verschoonde hem eens in het half jaar (echt waar!) en dan zat er nog niets in....
Nu blijven mijn katten echter veel meer binnen , vooral door al die koppelingen van het laatste jaar waarbij je ze toch bijeen moet houden om elkaar te leren kennen.
En daardoor wordt de kattenbak veeel meer gebruikt.
Kleintje kon ik vroeger echt 'uitlaten' zoals een hond. Als ze dan een hele dag binnen had gezeten liet ik ze 's avonds gewoon nog 10 min buiten en dan ging ze haar toilet maken. Ook 's morgens, eerste werk na het eten.... buiten even een toerke doen. Nu komt ze niet meer zo binnen als ik ze terugroep dus werkt dat niet meer.
Onze Cuzco durft binnenkomen en dan op de kattebak gaan of eerst gaan en dan vragen om naar buiten te gaan. Dan denk ik toch wel, kon je dat niet buiten doen? Dat kost mij toch weer nix, alle beetjes helpen.. :-)
En ja, Luis zal ook wel van Cuzco leren om buiten te gaan, maar dat is nu nog niet aan de orde.

Het is wel nooit in mij opgekomen om helemaal geen kattebak meer staan te hebben... ookal werd hij vroeger niet gebruikt.
Zit jouw kat dan nooit eens een hele dag binnen? Of als je even een weekend weg bent of op vakantie?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
tomcat Knabbel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2010 19:10
Locatie: B Oostende

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door tomcat Knabbel »

De tuin is volledig omheind en voorzien van schrikdraad (om de vreemde katten weg te houden. :smile: )

Ze hebben hun privédeurtje hé.
Je mag eigenlijk wel stellen dat de tuin een bijkomende kamer is.

Dat kattenbakgedoe is nie meer aan ons besteed zulle. Lekker tussen de plantjes met een fris zeebriesje. :eshifty:

Als ik dan bezig ben in de tuin kom ik al es wat tegen maar dat vind ik helemaal nie erg, ik denk dan, eeum ... hier is nog iemand geweest. ;-)
MVG Pascal,
Knabbel brits korthaar bl. 2001 kater
Mollie scottisch fold bl/cré 2006 poes
hier 07/10
Shica scottisch fold bl. 2002 poes logé
Gebruikersavatar
Ragdoll
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 25 aug 2010 18:00

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Ragdoll »

Wij gebruiken Biocat Classic (gele zak) en daar zijn we zeer tevreden over... de plas worden klonten en schep ik er net als de poep elke dag uit... 1 keer per week verschoon ik de bak helemaal... gaat alle vulling er uit en krijgt de kattenbak een sopje... dan een flinke nieuwe laag korrels er weer in... en kunnen ze weer graven :smile:
Gebruikersavatar
Meowth
Poema
Poema
Berichten: 287
Lid geworden op: 24 apr 2010 14:13
Locatie: H'lo

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Meowth »

Ik had eerst Cat's Best Eco Plus, maar daar lag meteen mijn hele kamer mee vol. Het is ook pas na een week of wat beter want dan worden de korrels kleiner. Korrels zijn echt groot! Alles viel ook uit elkaar.
Nu heb ik Gimpet Micro Fresh of zoiets, alleen zo Fresh vind ik eht niet ruiken. Denk dat ik de volgende keer maar de niet-fresh variant uitprobeer.

Dus: Cat's Best Eco Plus is alleen handig als je de uitschepseltjes door de WC wil spoelen en je niet zo zwaar mag tillen (het is nl. lichter).
De Micro korrels zijn wel ideaal(er), zie je minder goed, liggen ook wel door t huis maar in korrelvorm, niet als stuifsel.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Anne »

tomcat Knabbel schreef:De tuin is volledig omheind en voorzien van schrikdraad (om de vreemde katten weg te houden. :smile: )

Ze hebben hun privédeurtje hé.
Je mag eigenlijk wel stellen dat de tuin een bijkomende kamer is.

Dat kattenbakgedoe is nie meer aan ons besteed zulle. Lekker tussen de plantjes met een fris zeebriesje. :eshifty:

Als ik dan bezig ben in de tuin kom ik al es wat tegen maar dat vind ik helemaal nie erg, ik denk dan, eeum ... hier is nog iemand geweest. ;-)
Het nadeel hieraan is dat je nooit kan zien of je kat iets heeft!! En ook niet hoevaak ze plassen (blaasontsteking of gruis) of poepen ; of dat het diarree is enz.
Verder wel een voordelige oplossing!!
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Anne »

Ik ben sinds een week over op het pee wee kattenbak systeem. Je hebt een speciale bak, je kan ze hoog of laag krijgen, met daaronder een zeef en een onderbak. je hoeft maar een beetje pee wee houtkorrels te gebruiken. Plasjes vallen uiteen in zaagsel en doordat je minstens twee keer per dag de houtkorrels om roert valt het zaagsel door de zeef in de onderbak met bijkomend voordeel dat je vrijwel geen luchtjes meer in huis hebt!
Poepjes ruik je wel gelijk en kun je gelijk uitscheppen, als dat niet gebeurt doordat je bijv ligt te slapen of weg bent, drogen ze uit waardoor het na een tijdje niet meer zo ruikt.

Ik ben hierover op gegaan na positieve berichten op een ander forum, het millieuvriendelijke en de kosten, het is zuiniger in gebruik dan andere vullingen.
Ook schrok ik van de verhalen dat sommige katten stoflongen hebben gekregen na jarenlang grit gebruik!!

http://www.peeweenederland.nl/
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door jennli »

Wij hebben kattenbakvulling dat in de zak al vermengt is met de geur van babypoeder. De bakken worden twee keer per dag schoon gemaakt. Onze katten stellen een schone bak erg op prijs. Daarnaast staan onze bakken in de gang, vlak bij de woonkamer. Hoewel ze alle drie dezelfde voeding krijgen, stinkt Saartjes ontlasting heel erg. Ze begraaft het ook niet. Dus dat wil je gewoon meteen opruimen. Het leuke aan Jagger is dat hij gaat poepen op het moment dat ik de bakken schoonmaak 's ochtends. Ik kan het dan meteen opruimen. Lekker handig. Cayleigh begraaft haar ontlasting gewoon en daar ruik je dan ook niets van.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
Muza_habibty
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jul 2010 20:38
Locatie: Rotterdam

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Muza_habibty »

Ik zweer bij Magic Clean!
Het is een vocht én geur insluitende grit, waardoor je per kat circa 4 weken geen geur hebt.
Bij ond in de dierenwinkel kost het €6,95 per zak (2,8 kilo voor 4 wk 8-) ) en bij aankoop van zes zakken betaal je €5,50 per zak, dus bij mij in de buurt uitgerekend de goedkoopste én beste grit.

Een grit wat wel anders werkt ( klontvormend) maar kwalitatief net zo prettig is, is Biokat, alleen zijn dat hele zware zakken :???:
De vrijheid om te beledigen, is een belediging voor de vrijheid!
Gebruikersavatar
broertjes
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 27 jul 2010 12:17

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door broertjes »

Hier ook de peewee alleen ze poepen er niet op,
dit doen ze in de bak die in het klompenhok staat,daar zit
klontvormende grit in.
Plassen doen ze er wel op.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5567
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door Anne »

Bij ons gingen ze in het begin ook niet op de pee wee maar met zijn allen op de enige gritbak die ik nog had die in de huiskamer staat. Deze grit ben ik gaan mengen met gewone houtkorrels en na een paar dagen alleen maar houtkorrels en nu doen ze het in elke bak waar ze maar willen, keus hebben ze niet ;-) :lol:
Ik heb ondertussen de gritbak in de huiskamer vervangen door een lage pee wee bak!
Ik ben super tevreden!
Je ruikt de kattenbakken absoluut niet :-P
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
paasnini

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door paasnini »

Al 20 jaar groot fan van Biokats
Gebruikersavatar
MarjanR
Tijger
Tijger
Berichten: 2101
Lid geworden op: 03 aug 2010 10:57
Locatie: Zaandam

Re: Wat is volgens jullie de beste kattenbakvulling?

Bericht door MarjanR »

Ik ben nog steeds zoekende.
Nu zaterdag de canadian fine (ofzoiets) gehaald.
Ik laat het later weten...
Groetjes van Marjan, Prrrt van Sara (7-6-2010), mieuw van Tygo (01/11/2011)

In loving memory Moos, Teun, Puk, Roxy, Joop
Plaats reactie