Kattenluikje

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Magnetisch kattenluikje

Bericht door Angie »

Hey, ik zit met een vraagje...

Sinds kort hebben we een katje erbij, Mexx. Hij is nog klein en we zouden hem liefst nog een tijdje binnen willen houden. Nu hadden we gedacht aan een kattenluikje met magneetjes. Zodat onze grote kat nog steeds buiten kan gaan en ook dat er eindelijk geen andere katten meer binnen kunnen komen. Na een tijd kan Mexx ook buiten gaan en kunnen we 's nachts binnen houden.

Zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben? Met zo'n kattendeurtjes?
Wij hadden gedacht aan dit merk : Ferplast Swing 7 SET.
Hier is een link en dan kun je kijken bij 7 SET

http://ferplast2004.prestoweb.it/nl/page_4679.html

Alle informatie en of ervaringen zijn welkom.
Het aandoen van een bandje hebben we Goya allezins al gewoon gemaakt, want hij heeft het vroeger nooit aangelaten. Nu heeft hij het toch al een drie weken aan, dus dat is al goed ;-).

Groetjes !
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ik heb ook een magnetisch luik van Ferplast, en ben hier tevreden mee.

Behalve dat het nu niet werkt, omdat de magneetstrippen eraf zijn gehaald door mn lieve vriend, zodat Xonya makkelijker naar buiten kon.
Als we straks de nieuwe schuur hebben, wil ik het oude luik hierbinnen eruit hebben en het magneetluik daarvoor..
of ik haal even een nieuwe, maar het zijn goede luiken en ideaal als je geen andere katten binnen wilt hebben... daarvoor hebben wij hem toendertijd aangeschaft.

Met het naar buiten laten zaten wij toen wel, stel dat ze alsnog achter een van de jongens aanschiet, want als ze acheraan schieten en er onder staan blijft t luik dus open, dan kunnen ze er wel uit.
Maar het is wel weer zo dat het luikje zwaar gaat, en ze hem dus zelf niet openkrijgen of je uk moet al zo sterk zijn...
Als Xonya het te zwaar vond gaan, en de jongens netzo, dan gingen ze weer terug :lol:

Ik denk dat alle oplossingen ook hun nadelen hebben, maar je kunt het proberen,...
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Wij hebben ook die van Ferplast, maar hebben één probleem. Mexx kan met de magneet aan het bandje binnen , maar Goya lukt het maar niet :???:. Hij is ook ontzettend lui. We zaten paar dagen zonder luikje en dan moesten we de deur telkens opendoen en hij denk dat we dat nog steeds doen :roll: :lol: .

Maar ik had ook gedacht dat het magneetje er ook ging zijn als ze naar buiten moesten maar dat is niet.

In ieder geval zijn we blij dat we het hebben. Alleen Goya nog wat bijleren en niet toegeven zodat hij het luikje ook gaat gebruiken!
We hebben wel de indruk dat het echt nergens mag haperen , want dan gaat het luikje soms niet vanzelf toe.

Het was ook een goedkoper deurtje dan andere mangetische luikjes. Deze kostte ons maar 30 euro en andere kosten 100 euro ongeveer. Wel een verschil ;-).

Nog even moest ik erbij zeggen dat Mexx ondertussen al wel naar buiten mag gaan van ons. Hij blijft dicht in de buurt en loopt constant binnen en buiten :lol:. Gekkerd!
Alleen 's nachts gaat het luikje opslot voor naar buiten te gaan. Goya laten we buite voor we gaan slapen en hij komt 's morgens dan pas binnen. Vannacht heeft hij nochthans voor de eerste keer het luikje opengedaan. Denken we toch.... Hij was binnen en we hadden hem toch buiten gelaten ;-).
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Nee dat klopt, das dus inderdaad een nadeel, daarom hebben wij Xonya toen ook in de huiskamer gehouden als wij weg waren, zodat de jongens gewoon naar binnen en buiten konden...
Maar dat is bij jullie lastig dus..

Dat Goya niet wil is wennen denk ik, de magneet trekt naar de magneet in t luik, en dan schiet het pinnetje omlaag, waarschijnlijk vind hij het teveel trekken nog en kan hij op zijn manier er niet door.

Ik heb hier de katten meerdere keren door t luik moeten duwen, voordat ze t eindelijk zelf deden.

Xonya kon eerst t luik niet openkrijgen dat ging te zwaar, vandaar dat Kees de magneetrubbers erom weg heeft gehaald,...
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
Angie
Lynx
Lynx
Berichten: 176
Lid geworden op: 18 sep 2003 21:39
Locatie: Oost-Vlaanderen (België)

Bericht door Angie »

Hahaha, het is best grappig hé om zo'n kleintje te zien friemelen door dat deurtje :grin:. Het is inderdaad een vrij zwaar deurtje, maar het lukt Mexx wel. Hij doet zo hevig aan dat deurtje tot hij erdoor kan. Hij moet nog een beetje wennen hoe het eigenlijk werkt :lol:.

Goyahebben we er ook al eens willen doorduwen, maar het is echt waar, het lukt ons niet!! :???: Hij werkt zo erg tegen dat we hem er niet door krijgen. Hij wringt zich dan los en is weg. We hebben al wel het deurtje hoger gehangen, want eerst was het te laag, maar nu hangt het normaal gezien toch juist. Hij zal ook wel moeten wennen , denk ik.

Ik weet wel dat hij eerst met zijn pootjes durft duwen en dan pas zijn hoofdje erin steekt als het een beetje opengaat. Met dit deurtje mag het juist niet hé? Anders kan het magneetje niet naar beneden.

Kan Xonya er nu al door denk je?
Groetjes Angie ;-)
Piekeren neemt zorgen voor morgen niet weg, het neemt alleen je krachten weg v vandaag.
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 457
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Op zich maakt het niet uit, als het magneet maar in de buurt van de magneet van t luik is, dan gaat de pin vanzelf.

Maar Goya is dus al een keer naar binnen gekomen via dit luik?

En anders moet je Goya's borst beetpakken zodat hij zn voorpoten niet tegen t luik kan zetten, en hem er dan doorduwen, hij zal heus wel stribbelen deden ze hier ook, maar als ze t eenmaal doorhebben..

Ook doen kattensnoepjes wonderen :wink:

Xonya kan inmiddels wel door t luik, maar het gaat soms erg zwaar, zelfs de jongens vinden het soms zwaar, daarom had Kees de magneetstrip erom weggehaald.
Maar als de schuur eraf is wil ik het luik omruilen met t luik in de gang (deze is open) en dan weer strips erom,...

wel leuk he om te zien hoe ze erdoor gaan :grin:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
viri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2004 18:32

kattenluik vraag

Bericht door viri »

wij hebben in de deur van de kattenkamer een kattenluik gemaakt (ferplast swing 3 basic).deze kan je op 4 standen zetten.
nou hebben wij het volgende probleem:als we de katten snachts op hun kamer willen houden,en we doen het deurtje zo dat ze er niet meer uit kunnen... (maakt niet uit of het deurtje naar beide kanten op slot zit,of op de stand waarbij ze er wel in en niet uit kunnen)...dan gaan ze dus gewoon aan het deurtje krabbelen en duwen en op een gegeven moment hebben ze dan dt knopje omgedraaid en lopen ze doodleuk door het hele huis! :shock:
hoe kan dit?
het deurtje gaat vrij zwaar open doordat er magneetjes inzitten.zou het kunnen dat ze hierdoor het verschil niet goed weten of ie open of dicht is?dat ze daarom maar blijven proberen?
is het dan beter om de magneetjes eruit te halen?
en hoe kan het dat ze in godsnaam die knop omgedraaid krijgen?dit hoort toch niet te kunnen?
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Helaas Viri, je hebt slimme katten. ;-) Wij hebben hetzelfde luikje en 1 van onze katten kan dit ook, met als gevolg dat we altijd de (goedgevulde! anders duwt ze 'm weg :???: ) krantenmand voor het luikje moeten zetten. Hadden we dus net zo goed een goedkoper luikje met slechts 2 standen kunnen kopen...
Ik denk niet dat het zin heeft om de magneetjes eraf te halen. Nu ze eenmaal weten dat ze het luikje open kunnen krijgen, zullen ze dit blijven proberen. Bij ons heeft Minerva overigens zelf de magneetjes er al af gepeuterd. :roll:
Leuk he, katten! :lol:
Kelly Stark
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 sep 2005 12:26
Locatie: Berendrecht

Re: kattenluik vraag

Bericht door Kelly Stark »

viri schreef:en hoe kan het dat ze in godsnaam die knop omgedraaid krijgen?dit hoort toch niet te kunnen?
Hallo,

Onze kittens zijn nu anderhalve maand bij ons en 3 maanden oud, en Minnie springt al naar de deurklinken. Ze raakt er net niet aan en dan springt ze maar naar de lichtschakelaar. Ze doet echt het licht aan en uit maar is dan verbaasd als de deur niet opengaat. Je hoort ze echt springen als zijn beneden is en ik boven en ze wordt dan echt kwaad omdat ze niet bij het handvat raakt. Ik vrees dat als ze volwassen is, ze de deuren zelf kan opendoen... Wij gaan ook een magnetisch luik steken als ze na hun sterilisatie buiten mogen want hier lopen gigantisch veel katten in de tuin die aan dat deurtje komen krabben :)

Ze zetten hier trouwens zelf de tv aan met de afstandsbediening. En ze kunnen dan heel geïnteresseerd op de salontafel voor het scherm gaan zitten echt waar! Dus ik denk dat ze wel kunnen doorhebben hoe ze dat knopje van het luikje moeten omdraaien hoor :)

Groetjes Kelly
viri
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 jan 2004 18:32

Re: kattenluik vraag

Bericht door viri »

zijn er geen luikjes te koop waarbij de sluiting aan de bovenkant zit?ik heb zoiets wel gezien van staywell,maar dit was alleen geschikt voor glazen deuren e.d.als hij bovenaan op slot gaat krijgen ze hem natuurlijk nooit open,want nu zitten ze gewoon net zolang aan de onderkant te krabbelen tot ze die knop verdraait hebben.
Gebruikersavatar
caroline
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 aug 2005 10:55
Locatie: rotterdam
Contacteer:

Bericht door caroline »

Inmiddels heb ik ook een magnetisch kattenluik gekocht, van Staywell. Ik had hiervoor al zo'n 4standen luik van staywell en op deze manier hoefde ik niet weer een ander gat in de deur te maken.
Ik heb mijn luikje echter, bewust, binnenstebuiten geplaatst. De reden dat ik dit gedaan had is om 1 van mijn katten binnen te houden ipv vreemde katten buiten.
Jack is nl gewend om naar buiten te gaan; Pluis wil niet maar is nieuwsgierig (de vorige keer dat hij dat was, was hij gelijk 4 maanden aan het zwerven)
Na veel protest van Jack, nu moest hij ineens een bandje dragen :twisted: en speelde het vrouwtje niet meer voor portier, begint hij nu na 3 dagen het een beetje door te krijgen dat dit luik iets of wat anders werkt als het oude.
Tot nu toe lukt het hem steeds vlotter om het luikje dmv zijn magneet open te maken. Heb voor de zekerheid al wel een extra magneet en bandje gekocht voor het geval hij het weer eens kwijt speelt.
Pluis geniet nu ook van zijn extra verworven vrijheid want nu hoef ik hem niet meer op te sluiten in een kamertje wanneer ik de deur uitga! :lol:
Tip van de dag: lach, lach, lach!
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Ook wij hebben een magnetisch kattenluik. Vorig jaar aangeschaft omdat een buurkat ons huis meerdere malen had ondergepiest. En het werkte super! Tot nu...... We zijn net terug van vakantie, vonden het huis stinken en ontdekten in de dagen erna steeds meer piesplekjes. Eerst dachten we nog dat het protest was van één van onze katjes, hoewel we ze geen van beiden ooit op sproeien hebben betrapt. Maar vannacht hoorde ik gek geluid bij het kattenluik en ja hoor, er was een vreemde kat binnen geslopen! Dat moet het zelfde monster zijn dat vorig jaar ons heeft geterroriseerd. :-( Ik kon hem helaas niet goed zien (donker en lenzen niet in).

Inderdaad kun je, als je op de juiste manier drukt tegen het klepje, het kattenluik openkrijgen zonder magneetje. We gaan nu proberen om het mechanisme van het luikje iets aan te passen. Ik zou natuurlijk ook een ander kattenluik kunnen kopen, maar het is best veel geld voor iets wat misschien niet helpt.
Kent iemand dit probleem?
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Nou ik hoop dat ik het probleem heb opgelost (snel hè)! Ik bedacht ineens dat ik de bon nog had en misschien nog garantie. En jawel, na wat zoeken vond ik de bon en een tweejarig garantiebewijs! Dus mooi, ik met luik naar dierenwinkel. Daar heeft een meisje een uurtje aan ons kattenluik geknutseld. Schoongemaakt, magneten vervangen, niets hielp. Uiteindelijk heeft ze op mijn verzoek de importeur gebeld en die kwam met de oplossing: een of ander lullig draadje metaal vervangen. Een soort veertje was het. ze haalde het uit een ander kattenluik. En het lijkt erop dat het geholpen heeft.... ik duim....
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

naomie120 schreef:ze haalde het uit een ander kattenluik
uhm, waarom heeft ze je dan gewoon geen nieuw gegeven? Nu heeft ze een nieuw vermoord om dat van jou te maken :geenidee: :lol:
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

die ander overleeft het wel: de importeur stuur een nieuw veertje dan kunnen ze het er weer in fröbelen... Een nieuwe kreeg ik niet, want normaal sturen ze die dingen op ter reparatie. Net als bij bijv. een tv of cd-speler, als die stuk is tijdens je garantieperiode krijg je ook geen nieuwe maar proberen ze m te repareren. Ik was blij dat ze het ter plekke deed, anders had ik een paar weken zonder kattenluik gezeten.
Plaats reactie