Kattenluikje

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kiek
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 sep 2006 14:57
Locatie: Weert

Katten gewoon buitenzetten?

Bericht door Kiek »

Hallo!

Wij hebben twee katten (broer en zus) van 4,5 jaar oud. Wij wonen sinds anderhalf jaar in een nieuw huis met vrij grote tuin. In ons vorige appartement kwamen ze regelmatig op het balkon en nu zijn ze regelmatig buiten te vinden. Nu was dat altijd alleen als wij thuis waren maar sinds deze week willen we ze eigenlijk het liefst overdag ook buiten als we zijn werken. Het begon er hier steeds meer op lijken dat wij in hun huis wonen in plaats van andersom en daar zijn we even helemaal klaar mee. NU heb ik buiten en in het tuinhuis brokjes en water gezet en ook ligt er een deken en staat er een kattebak. Gister zijn ze dus voor het eerst buiten gebleven. Toen we thuis kwamen had er een gigantisch lopen krabben aan de deuren, er zaten overal modervegen... Toch waren ze erg rustig toen we thuis kwamen en niet "boos". Ze hebben binnen wat lekkers gehad en toen was het oke. Kunnen we dit blijven doen? En hoe zit het als het kouder word? En bij regenachtig weer? Moet een kat daar tegen kunnen of is dat te zielig? En zou hun vacht zoch nu meteen aanpassen aan het gedeeltelijk buiten leven. 's Avonds en 's nachts zijn ze gewoon binnen. We hebben geen kattenluik en dat willen we liever ook niet. Help? (namens de katten :icon_shifty: )

Super bedankt voor jullie advies alvast!

Ik hoop dat we er hier zo goed uitkomen samen (de cats en ik) want anders moeten we er serieus over denken om ze weg te doen... Ik heb al tranen in mijn ogen bij de gedachte dus zie dat liever niet als optie..

Liefs, Kiek en Ozzy&Iggy
Mams van Ozzy en Iggy.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Hoi Kiek,

is een kattenluikje geen oplossing? ;-) Zo kunnen ze zelf bepalen of ze buiten of binnen willen zijn.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Kiek
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 sep 2006 14:57
Locatie: Weert

Bericht door Kiek »

Nee, mijn vriend wil voorlopig liever geen kattenluikje. Dit omdat we en net overal nieuwe deuren hebben en omdat je zo toch een beetje de controle kwijt bent. Toch heb ik er laatst een in huis gehad omdat ik het wel een goede oplossing vind... Je kon deze namelijk in vier standen zetten; n.l. alleen binnen, alleen buiten, dicht of helemaal open. Maar hij wil er nu ff geen deur voor slopen. Wel begrijpelijk dus we zoeken eerst een andere oplossing.

Het overdag buiten en s'avonds binnen gaat al twee dagen prima maarre... ook met ieder weer? Moeten ze daar tegen kunnen of wat doen jullie?

Kus Kiek.
Mams van Ozzy en Iggy.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Nou, ik wil mijn katten overdags gewoon binnen houden. En dat doe ik ook. Ik laat ze zelfs niet eens in de huiskamer. Maar boven. Daar hebben ze drie hele slaapkamers en de trap tot hun beschikking. Hier slopen ze ook niks, ze liggen gewoon de hele dag te pitten :-P

Zodra we 's avonds thuiskomen gaat de achterdeur open en kunnen ze lekker buiten spelen.

Misschien dat je katten vanzelf aan zo'n soort ritme zullen wennen?
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Kiek
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 sep 2006 14:57
Locatie: Weert

Bericht door Kiek »

Onze katten kwamen eerst altijd boven maar daar zijn we mee gestopt omdat er nu de babykamer is en ik wil daar geen katten in. Het is bij ons maar klein boven; een grote slaapkamer en de babykamer, that's it... Vandaar. Dus hier is het de bedoeling overdag buiten, vanwege het pissen binnen, en ''s avonds binnen.

Het gaat er nu dus om of ze echt onder alle weersomstandigheden buiten kunnen of dat ze niet tegen kou en/of regen kunnen. Ze kunnen in het tuinhuis, zou dat overdag voldoende zijn als ik werkn ben?
(dat is nu nog vier dagen maar over 8 wkn ga ik met verlof)

Groetjes Kiek.
Mams van Ozzy en Iggy.
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Ja hoor, zwerfkatten kunnen ook buiten blijven, dus huiskatten kunnen overdag prima buiten blijven, vooral omdat ze in het tuinhuisje kunnen als het regent of ze het koud hebben. In hartje winter kun je ze dan misschien in de tuin en bijvoorbeeld de keuken laten.

groetjes,
sandra
shanna
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2006 20:50
Locatie: zandvoort

Bericht door shanna »

zerfkatten kunnen niet anders dan buiten blijven en komen heel vaak in slechte conditie in een asiel binnen. in de winter is het gewoon te koud voor ze en vooral met regen, wind, sneeuw, etc. tuinhuisje is wel oplossing maar moet die wel tochtdicht en warm zijn. kan toch gewoon alleen beneden met een kattenbak?? strekte met het vinden van een oplossing.
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Wij hebben in ons huis dus een kattenluik van de vorige eigenaren overgenomen. Hij is van Ferplast, met 4 standen en een magneetje.
Die magneet hebben wij niet overgenomen, want die waren zij al kwijt (waren niet de snuggersten).

Maar sinds gister heeft Dap een heel leuk vriendje/vriendinnetje, waar die ook echt mee speelt. Alleen, hij laat haar ook binnen, en ze heeft dus al 2 x zijn brokken en 1x zijn vlees op gegeten. Tja, ik koop geen voer voor Dap zodat een ander het kan opeten.

Deze andere kat ziet er gezond uit, beetje dik, heeft een halsband om, maar ik kan niet zo dichtbij komen, ze sprint weg als ze mensen ziet.

Vraag 1: kan ik nog aan magneetjes komen? Ik kan geen type nummer vinden, en zij hebben ook geen doos o.i.d meer.
Ben er een beetje klaar mee dat vreemde katten hier binnen komen. Domme Dap, dat ie dat ook toe laat. Hij gaat er doodleuk binnen mee spelen en naar kijken.

Vraag 2: Dap heeft al moeite met het open krijgen van het luik (van binnen naar buiten). Wordt dat dan nog zwaarder? Want hij gaat er alleen met zijn pootjes tegen aan, we zijn al dagen bezig om hem er met zijn kop tegen aan te duwen.

Of heeft iemand nog een ander idee om andere katten buiten te houden?
Dappie rules!
Gebruikersavatar
sadewi
Poema
Poema
Berichten: 223
Lid geworden op: 12 aug 2006 08:53
Locatie: Meppel

Bericht door sadewi »

Ben ik even boven, Dap ligt boven lekker te slapen, wordt het halve kattenluik eruit geramd door het zogenaamde vriendje/vriendinnetje van Dap.

GRRR! (alhoewel stiekem wel schattig, dat ze Dap steeds komt ophalen)
Dappie rules!
Gebruikersavatar
a3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 mei 2007 11:48
Locatie: Meppel

magneet kattenluik

Bericht door a3 »

Wij wonen heel vrij en poesvriendelijk en hebben een luikje aangeschaft zodat onze drie katten ook buiten kunnen als we aan het werk zijn. Aangezien we niet echt op een horde vreemde katten in huis zaten te wachten, hebben we een luik met magneetslot gekocht. onze katten hadden direct door hoe het werkte om buiten te komen, maar naar binnen lijkt toch niet goed te werken; ik heb ze steeds drie, vier keer tegen het luikje zien koppen, zonder dat ie openging. Onze katten hadden dus geconcludeerd dat dat alleen voor naar buiten was en niet voor naar binnen.....

Nu hebben we de magneetsluiting zodanig afgeplakt dat ze er zo in en uit kunnen, maar goed dan voorkom je niet af en toe een buurpoes in je huis...

Ik heb gecontroleerd of de sluiting goed werkt met het magneetje, en dat werkt wel, maar het magneetje moet wel erg precies over het plaatje gaan vind ik persoonlijk... Ik kan me dus voorstellen dat dat de katten nauwelijks lukt.

Hebben anderen dit probleem ook? Is toch iets waar ik de fabrikant voor aan zou willen schrijven, zodat ze met de productontwikkeling rekening kunnen houden met dit probleempje. Of hebben wij net een luikje te pakken dat niet helemaal OK is? (staywell is het merk)

Graag jullie ervaringen
Gebruikersavatar
Aranea
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 24 mei 2007 11:09
Locatie: Wuustwezel
Contacteer:

Bericht door Aranea »

Hallo iedereen,
'k Heb genoten van al jullie kattendeurtjesverhalen. In ruil krijgen jullie er ééntje van mij.
Wij hebben 2 kattendeurtjes: één van de woning naar de veranda en één van de veranda naar buiten. Ze zijn allebei al meer dan 10 jaar oud. Vooral het deurtje naar buiten gaf een probleem bij het monteren. We moesten een ervaren glazenmaker laten komen om het gat uit het glas te snijden.
Dus tot nu gaf dit geen problemen. De deurtjes hebben vier standen.
We willen onze katten 's nachts binnenhouden dus vanaf 18.00 uur gaat het buitenste deurtje op de stand waarbij ze naar binnen kunnen maar niet meer naar buiten.
Een tijdje geleden lagen onze twee dames binnen rustig te ronken. Tot mijn verbazing zag ik een rosse kater in de veranda rondparaderen. 't Beestje mag van geluk spreken dat Nerrivik hem niet had gezien. Nerrivik is een hééééél klein beetje op haar territorium gesteld wat zich vertaald in een goed pak slaag voor gelijk welke indringer. Dit heeft geleid dat we in onze tuin geen katten meer zien alhoewel we in een kattenbuurt wonen. (...en ze kan zo lief zijn)
De rosse kater was duidelijk niet goed ingelicht maar nogmaals hij had enkel met mij af te rekenen want Nerrivik lag in dromenland.
Nu heb ik al heel wat ervaring met katten en ook met in het nauw gedreven katten. Dus ik zag dat dit een serieus probleem was. Met gevaar voor eigen leven betrad ik de veranda. De rosse kater kon niet naar buiten want het kattendeurtje was zo niet afgesteld. Dus probeerde de rosse het even langs alle hoeken en kanten van de muren en plafond... wat ook niet lukte natuurlijk.
Net toen ik op punt stond de deur te openen, vloog het beestje letterlijk door het kattenluikje. Het plastieken klepje werd omgetoverd in een onherstelbare puzzel brokjes. Onvoorstelbaar wat een kracht zo'n beestje kan produceren.
Maar hier eindigt mijn verhaal niet. Voor die nacht plakte ik het kattendeurtje stevig dicht. Morgen zou ik wel een nieuw luikje gaan kopen.
De dag erop - tussen het portier spelen voor onze twee katten - kreeg ik het onheilspellende bericht dat dit type kattendeurtje niet meer wordt gemaakt. Alle andere kattendeurtjes hebben een andere maat en moet het gat in het raam opnieuw uitgesneden worden.
Voorlopig heb ik het plastieken luikje van het andere deurtje gemonteerd en het andere deurtje vernieuwd.
Hopelijk gaat het nog een tijdje mee of we moeten de glazenmaker terug laten komen.
Ondertussen moeten we de stand op volledig dicht zetten. Niet dat die rosse nog een tweede poging heeft gewaagd maar omdat Nerrivik geleerd heeft met haar nageltjes het luikje naar binnen open te trekken.
Maar of de kattendeurtjes nu open staan of niet, er is blijkbaar niets leuker om zielig aan de mensendeur te staan miauwen als we thuis zijn. Wat kan een mens nu beter doen dan de deur voor zijn kat open en dicht te doen?
Eerst eten dan de moraal
chenna05
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 nov 2007 16:14

vandalisme-bestendig kattenluikje

Bericht door chenna05 »

Een van onze katten sloopt de kattenluikjes van Staywell.
Het gaat om de versie met 4 afsluitstanden: altijd open, altijd gesloten, wel naar buiten maar niet naar binnen en wel naar binnen maar niet naar buiten.
Als zij naar buiten wil, maar ik heb die mogelijkheid op slot zitten, dan wipt zij met haar nagels het afdekklepje op en "ramt" ze dit zo hard omhoog, dat de scharnieren en het klepje eruit vallen. De laatste keer is het scharnier zelfs afgebroken.
Weet iemand of voor dit slopen een oplossing bestaat?
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Mijn vorige kat banjer was ook zo'n slopert. Die liep er dwars doorheen als hij een bui had. Na een aantal nieuwe deurtjes ( die zijn los te koop) heb ik hem maar niet meer op slot gedaan en kon hij dag en nacht naar buiten.
Ik heb er niet echt een oplossing voor gevonden wb het deurtjes slopen
Als hij echt niet naar buiten mocht dan zette ik de vuilnisbak ervoor. Dan moest ik er wel op letten dat hij lekker zwaar was.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
chenna05
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 nov 2007 16:14

Bericht door chenna05 »

Hoi Boomer,

Weet u ook waar deze onderdelen te koop zijn?
Gebruikersavatar
Boomer
Jaguar
Jaguar
Berichten: 703
Lid geworden op: 26 jul 2007 17:12
Locatie: papendrecht

Bericht door Boomer »

Die zijn gewoon te koop bij een dierenwinkel, of betere dieren speciaalzaak.
Meestal hebben ze ze ergens achter liggen. Je moet wel weten welk soort je hebt want er zijn vele soorten.
Dieren zijn oprecht en liegen niet !
Plaats reactie