Kattenluikje

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marcia1987
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 21 nov 2008 10:33
Locatie: poortvliet
Contacteer:

Re: kattenluik bevroren

Bericht door marcia1987 »

goeie tip!hier kan die niet bevriezen want wij hebben een antivriessysteem genaamd tarzan haha ze zit vaak heel de middag bij het kattenluikje te kijken of het toch nog open kan hihi
groetjes marcia
een pootje van kitten en tarzan
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Pet Porte kattenluik

Bericht door Umimeis »

Waar moet ik aan denken als ik een kuitenluikje aanschaf en hoe kan ik hem beste in de deur plaatsen?

Moet ik 1 nemen met een magneet? Ik heb wel een buurtkat die wel eens binnenkomt, maar ik wil niet dat Flea een bandje om moet.
Ik heb 1 op internet gezien die de indentificatie chip vd kat afleest maar die is vet duur iets van €222 ofzo en dat gaat me te ver.
Ik wil niet meer dan €30 ervoor aan uitgeven.
Wie kan me advies geven over kattenluikjes? En wat voor een hebben jullie?
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: kattenluik bevroren

Bericht door Umimeis »

haha :lol: ik zie het al voor me........ken ie nog open? ja!!!.....paar minuten later........ken ie nog open?.... Ja!
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
Gebruikersavatar
GizmoJan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:58
Locatie: Zwolle

Kattenluik voordeur?

Bericht door GizmoJan »

Hallo,

zijn er meer mensen die het kattenluik in de voordeur hebben geplaatst omdat het verder nergens anders kan?
Jan 31-08-2006 4 maanden, Lapje 08-09-2009 3,5 jaar *RIP* Miss you very much...
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Kattenluik voordeur?

Bericht door tacuma »

Bij ons was er ook een dergelijk probleem: we hebben geen achterdeur, maar een schuifpui,
en de voordeur is van staal, dus daar kom je niet eens doorheen. Toen hebben we maar een
vierkant gat in de muur gemaakt voor het kattenluik... :shock: We hebben een koophuis,
anders hadden we dat natuurlijk nooit gedaan.

Ik heb ook wel eens van mensen gehoord die in een koophuis zaten, en een kattenluik in de
achterdeur hadden gemaakt. Omdat dat van woningbouwvereniging niet mag, hadden ze via
Marktplaats een goedkope deur op de kop getikt, en de oorspronkelijke deur zolang in de
schuur gezet, zodat die bij een evt. verhuizing gewoon weer geplaatst kon worden.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Kattenluik voordeur?

Bericht door Leonie89 »

staal??!! :shock: daar heb ik nog nooit van gehoord (behalve in gevangenissen, maar ik neem aan dat je daar niet zit) de buren bij mijn vader hebben ook een kattenluik naast de deur in de muur. ze vonden de deur te mooi om een gat in te maken.. dus maak je een gat in de muur (40 cm dik.. :roll: )
hahaha slim!! van die deur van marktplaats!! wij hebben zo'n lekkere grote douchekop gekocht en hebben de oude ook in de schuur liggen!! maar als je ruimte hebt voor een deur :lol:
Gebruikersavatar
GizmoJan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Kattenluik voordeur?

Bericht door GizmoJan »

Ok in de muur zou dus ook nog kunnen? Wat heb je er voor luik in gezet? Zat te kijken naar die chip luiken maar die zijn waarschijnlijk te smal voor m'n deur, is vrij dik ruim 5 cm ofzo..
Kan je dat gat dan later weer dichtmaken ofzo?
In de deur zit geen staal volgens aannemer maar de garantie vervalt natuurlijk wel als je dat doet en hij zo dat nooooit doen... Werd de deur minder stevig van enzo maar dat zou dan toch bij elke deur zo zijn?
Heb achter ook glazen schuifdeuren ja vandaar het probleem
Jan 31-08-2006 4 maanden, Lapje 08-09-2009 3,5 jaar *RIP* Miss you very much...
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Kattenluik voordeur?

Bericht door tacuma »

We hebben een gewoon standaard kattenluik gemonteerd aan de buitenzijde, op een frame van
houten latjes, die vastgemaakt zijn aan de muur. Het deel met de schuif, dat je af kan sluiten,
zit aan de binnenkant tegen de muur, die daar uit gipsplaat bestaat. Het kattenluik is dus in
feite een doorgang van zo'n 20 cm diep in de muur. Mochten we ooit verhuizen, dan hebben
wat stenen extra om de muur weer dicht te metselen -waarbij er dus eerst wat halfjes steen
uitgehaald zullen moeten worden om een onopvallend resultaat te krijgen. Het uitgezaagde
stuk gipsplaat is ook bewaard.

Groeten van Laura.
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
GizmoJan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Kattenluik voordeur?

Bericht door GizmoJan »

Ok bedankt! jij hebt het aan de achterkant gedaan denk ik? Dat kan bij mij niet omdat daar de verwarming gelijk naast de schuifpui zit :-(
Krijg je geen andere katten binnen met een gewoon luik dan?
Jan 31-08-2006 4 maanden, Lapje 08-09-2009 3,5 jaar *RIP* Miss you very much...
Gebruikersavatar
tacuma
Panter
Panter
Berichten: 549
Lid geworden op: 28 nov 2003 11:43
Locatie: Nijmegen

Re: Kattenluik voordeur?

Bericht door tacuma »

Nee, het kattenluik zit aan de voorkant van het huis, maar we hebben dan ook een grote
(afgezette) voortuin, en het kattenluik zit helemaal aan de zijkant, zodat het vrijwel niet
zichtbaar is. Achter zitten er bij ons ook verwarmingen aan beide zijden naast de schuifpui,
anders hadden we dat luik bij voorkeur aan die kant gemaakt. We wonen aan een soort
woonerfje in een rustige wijk, en er staan (stenen) schuurtjes aan de rand van de tuin, zodat
we daar echt vrij zitten, en het kattenluik dus geen probleem is.
We hebben inderdaad wel een tijdje een zwerfkat binnen gehad (kwam hem zelfs eens op
zolder tegen...), dus in een katrijke buurt kan dat wel een nadeel zijn.
Ik merk dat je er wel heel goed over nadenkt, goed zo!

Groeten van Laura.

P.S. Als ik me niet vergis, heb ik ook wel eens gezien dat iemand een kattenluik in een raam
gemaakt had, maar dat kan natuurlijk alleen maar met enkel glas, en dan zal je bij een glazen-
maker moeten zijn om zo'n gat te laten maken. Hoe het luik dan vastgemaakt wordt? Met
speciale lijm?
Noah (2002), ET (2005), Indy (2005), Dolfje (2007) en de buitenkatten Zola en Bob de Rooij.
R.i.p. Tacuma, Rossi, Koenda en Nox.
Gebruikersavatar
GizmoJan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Kattenluik voordeur?

Bericht door GizmoJan »

Ok bedankt voor de info! Ben hard aan het denken ja had ik nou maar gewoon een achterdeur gehad :grin: Maar ok die heb ik niet, het is wel een rustige straat maar heb dus geen voortuin dus zit gelijk aan de weg, denk niet dat je er kunt inbreken door zo;n luik maar toch..
Jan 31-08-2006 4 maanden, Lapje 08-09-2009 3,5 jaar *RIP* Miss you very much...
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Magnetisch kattenluikje

Bericht door Umimeis »

Ik heb ook sindskort een kattenluik van Ferplast (swing 5) en niet magnetisch.
Alleen Flea heeft nog steeds niet door dat hij met z'n koppie moet duwen haha.
Ik heb hem sinds gister (13 januari 09) in de deur, dus hij zal wel moeten wennen nog. Maar hoe kan ik hem duidelijk maken dat hij dat luikje met z'n kop open moet duwen?
Hij loopt er wel steeds heen en weet dat ie daar doorheen kan.
Ik moet hem steeds helpen, ik heb het ook al met wat lekkers gebrobeerd enzo.
Heb het zelfs al voorgedan met m'n hand door er tegenaan te duwen (zo van: als je er tegnaan duwd dan gaat ie open)

Zou Flea het echt niet doorhebben?
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
jewelz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mei 2007 15:07

Re: Magnetisch kattenluikje

Bericht door jewelz »

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een kattenluikje aangeschaft, van Staywell, met magneetje en 4-standen. We waren het al langer van plan, want Cooper is een actieve kat die zijn energie kwijt moet. Ook hebben we er sinds twee weken een poesje, Suusje, bij (van 6 maanden), waarmee hij het nog niet zo goed kan vinden. Het leek me dat een kattenluikje hem wat afleiding geeft, waardoor Suusje af en toe wat rust heeft. We zijn in oktober verhuisd, dus inmiddels zou hij moeten weten dat dit zijn huis is. Ik ben nog erg voorzichtig met het naar buiten laten. Vandaag heb ik hem twee keer in de tuin gelaten, onder toezicht. Hij is echter nieuwsgierig genoeg en ik denk dat hij heel snel meer zal willen dan alleen de tuin. Ik vind het lastig om hem helemaal los te laten, maar dat doen we gewoon geleidelijk aan.

Nu zit ik met het volgende probleem: Nadat Cooper vandaag buiten was geweest ging hij voor het kattenluikje zitten en aan de deurtjes duwen en trekken. Het bestaat uit een echt deurtje, maar aan de binnenkant zit nog zo'n extra 'deurtje' (alleen omlijsting rondom). Dit extra deurtje weet hij al los te trekken, dus ik denk dat hij het echte deurtje met wat extra kracht ook los zal weten te krijgen.

Ik ben dus bang dat hij hier 's nachts en overdag zolang mee aan de gang gaat, totdat hij het open of gesloopt heeft. Dan kan Suusje natuurlijk ook naar buiten, maar zij mag echt nog lang niet naar buiten, daarom heeft zij ook geen magneetje. Het is de bedoeling om het luikje op de 'alleen naar binnen' stand te zetten (Cooper eerst zelf naar buiten laten, maar dat hij wel zelf naar binnen kan).

Hebben jullie ervaring met katten die dit luikje open krijgen? En zo ja, wat doen jullie ermee? Ik heb al gedacht dat ik er maar wat tape overheen moet doen, maar als ik dat elke dag opnieuw moet gaan doen, lijkt me dat wel een heel gedoe.

Heeft iemand tips?

Groetjes, Julie
Gebruikersavatar
Umimeis
Tijger
Tijger
Berichten: 1708
Lid geworden op: 26 okt 2008 12:42
Locatie: Veendam

Re: Magnetisch kattenluikje

Bericht door Umimeis »

Nou, Flea heefvt inmiddels al een tijdje zonder hulp via het luikje naar binnen en buiten.





Ik denk dat je het toch eens eerst moet proberen om dat 'binnendeurtje' die omlijstig aan de binnenkant dus moet afplakken met tape.....anders zou ik het verder ook niet weten.
Flea 3 jaar 15-07-2008

Sam 2 jaar 07-04-2009

Ik kan soms echt een kat zijn......
jewelz
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 mei 2007 15:07

Re: Magnetisch kattenluikje

Bericht door jewelz »

Nou, een korte update: ik heb het luikje inderdaad telkens dichtgetaped, maar aangezien Cooper de tape (ducktape nog wel) er gewoon vanaf kreeg, toch maar een kastje ervoor gezet. Met dat kastje gaat het wel, maar mijn vriend is daar niet zo blij mee. Telkens met dat kastje heen en weer schuiven.

Maar wat Cooper vanochtend toch deed toen het kastje er even niet voor stond: hij had gewoon het deurtje naar buiten opengeduwd, gewoon flink met zijn hoofd er tegen aan gebonkt denk ik. Het deurtje zat gewoon op slot (beide kanten uit) en was afgetaped. De tape zat er nog op, alleen het deurtje was dus open. Hij had er gewoon flink tegen geduwd en het deurtje was dus opengeschoten.

Ik ben bang dat we dus met het kastje moeten gaan werken totdat Suusje ook naar buiten mag... En dan zullen we het luikje dag en nacht open moeten laten staan, anders duwt Cooper hem toch weer open (en als ie dat doet en het deurtje zit op slot, dan kan hij ook niet meer naar binnen).

Heeft iemand ervaring met katten die het deurtje zo makkelijk zelf open krijgen? Zijn er misschien andere oplossingen of weet iemand sterkere kattenluikjes?

Groetjes,

Julie
Plaats reactie