Litter robot II

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
lielau
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2009 16:52

Litter robot II

Bericht door lielau »

Wij denken erover om een Litter Robot II aan te schaffen. Deze zijn heel erg duur (350 euro) maar schijnen fantastisch te zijn. Iedereen die er een heeft is helemaal in de wolken met deze kattebak. Je hoeft namelijk nooit meer te scheppen, want hij is zelfreinigend en daardoor is het grid altijd schoon.
Ik heb erg veel research gedaan en ben bijna zover om er een aan te schaffen.
Toch wil ik graag via deze weg reacties van gebruikers vragen. Dus wie gebruikt een Litter Robot II en wat zijn jullie ervaringen daarmee.
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: LITTER ROBOT II

Bericht door Leonie89 »

ik kende het niet dus ben ik op internet gaan kijken..
het lijkt mij te veel geld voor de functionaliteit ervan.. ten eerste geloof ik niet dat mijn kat zo gek is om daar op te gaan plassen.. dat ding met net zo veel lawaai als een stofzuiger en daarvoor is ze doodsbang..
verder heb je ook kattenbakken die exact dezelfde werking hebben (dus het omrollen) alleen dan zonder de motor, je moet ze dus zelf omrollen.. maar dan is ook alles weg.. het heet de Omega Paw Rollaway.. ik heb em zelf niet maar weet dat mensen hier op het forum ze wel hebben.. een omega paw is 30 of 40 euro. VEEL goedkoper dus dan de litter robot..
Gebruikersavatar
lievelijn
Cheetah
Cheetah
Berichten: 804
Lid geworden op: 22 sep 2008 19:50
Locatie: Roosendaal

Re: LITTER ROBOT II

Bericht door lievelijn »

ik kan me herinneren dat er wel iemand was die zoiets had.. maar kan ook op een ander forum zijn :???: even afwachten dus
ik <3 Vlinder
spammerhamster
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:55

Re: Litter robot II

Bericht door spammerhamster »

Wij hebben ook een litter robot waarvan we sinds deze week gebruik van maken (hiervoor was gewenningstijd voor onze nieuwe katten)

Onze coons hebben er gebruik van gemaakt, maar ik kan zien dat 1 daarvan liever hun oude grote open kattenbak heeft, maar zonder andere optie doet ze ook wel hierin.

Met de open kattenbak veranderden ze de keuken elke nacht tot zandbak...

De litter robot blijft schoon en stinkt ook niet. Het was wel spannend om te zien of ze er wel gebruik van willen maken...
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Litter robot II

Bericht door Katrin »

Ik heb er geen maar heb even op You tube gekeken.
Ik denk dat de enige kat die bij mij de kattenbak gebruikt er nooit op zal gaan.
De opening iserg klein, plus dat hij daarna toch wel lawaai maakt en beweegt zal hem niet aantrekkelijker maken.
Zit ik nog met diarree wat misschien toch aan de wanden blijft kleven, is dat niet een enorm werk om dat ding te demonteren en schoon te maken?
Nou ja mocht je hem aanschaffen dan hoop ik dat hij goed zijnwerk doet en zijn geld waard blijkt te zijn.
spammerhamster
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:55

Re: Litter robot II

Bericht door spammerhamster »

Ervaringen met automatische kattenbakken (litter robot, smartscoop)

Er is door meerdere mensen gevraagd wat mijn ervaringen zijn met de litter robot, vandaar dit topic.

Eerst even een intro:

Ik had drie kattenbakken aangeschaft voordat ik m'n twee maine coons had.
Ik had eerst een jumbo "normale" kattenbak. Deze zal ik sowieso gebruiken voor de introductieweken.
Toen zag ik op internet een leuke aanbieding voor een automatische kattenbak (nieuw), namelijk de smartscoop http://www.smartscoop.com/ . Deze was inclusief verzending iets meer dan 100 euro. Een litter robot is te duur, en deze leek me wel een goede kandidaat.

Terwijl we wachten tot de smartscoop aankwam, hebben wij een tweedehandse litter robot in de aanbieding zien staan voor 100 euro. Deze bleek 2 jaar ongebruikt bij een meneer te staan, omdat zijn katten deze niet willen gebruiken.
Wij hadden deze ook maar aangeschaft.

Uiteindelijk zaten we dus met 3 kattenbakken toen we onze maine coons in huis kregen.
4 eigenlijk. We hadden namelijk de bodem van een vervoersbox even als een geimproviseerde kattenbak gebruikt. Hierin zat de houtkorrels die zij gewend zijn.

het bleek als snel dat ik allergische reacties kreeg van de grit, dus ik schepte liever niet zo vaak uit

Maar ze switchten als nel naar de Jumbo-kattenbak, waarin een combo van klonterend grind en sillicaatkorrels zat (de zak sillicaat is niet genoeg om de hele bak te vullen)

In de litter robot zat gewoon klonterend grind, maar werd een paar weken door een van de coons (Penny) gebruikt als schuilplaats....

Een week later hebben we ook de smartscoop neergezet met klonterend grind (Biokats classic) in plaats van de Jumbo. Deze pikten ze ook zonder problemen. Alleen klontert Biokats classic niet goed genoeg. De brokken vielen uit elkaar en de smartscoop kon de kleine brokjes niet oppikken.
(ondertussen had Penny de litter robot verlaten en een kussen opgezocht)
Helaas, als de Smartscoop en litter robot naast elkaar staan, dan verkiezen ze de smartscoop. De litter robot werd niet gebruikt.

We hebben toen besloten om zowel de grind van de smartscoop als die van de litter robot te vervangen door Biokats micro. Deze klontert al heel wat beter en de smartscoop kon de brokken oppikken.
Maar... een probleem met dit grind... het is fijn om mee te spelen. Die twee bengels graven alles eruit!

Tijd om ze te laten overstappen op de litter robot dus!

We hebben de smartscoop weggehaald, zodat alleen de litter robot over bleef. Voor een nacht.
Penny ging er gelijk in voor de kleine en de grote boodschap.
Kitty ging er in plassen, maar poepen nog niet.

Een eerdere bestelling welke te laat is geleverd is toevallig aangekomen. Deze bevat een zak sillicaatkorrels. Dus we hebben maar even de jumbobak teruggezet, zodat Kitty haar boodschap toch kan doen. We wilden ze niet teveel stressen namelijk.

Als deze bak echter vies is, gingen de poesjes wel in de litter robot snuffelen, maar gingen dan toch liever op de vieze korrels in de jumbobak zitten. (wij schepten deze namelijk expres minder snel uit, 1x in de 2 dagen)

Sinds eergisteren hebben ze weer enkel de litter robot tot hun beschikking.
De jumbobak zit nu boven in een kamer.
Dit is om 2 redenen.
1) we willen dat ze aan de litter robot wennen
2) we willen dat ze de rest van het huis verkennen.

Nou, ze vinden het nog te eng om de trap op te lopen, dus doen ze het maar in de litter robot. En dit keer doen ze allebei gelukkig wel beide boodschappen.

Uiteindelijk moeten ze gebruik kunnen maken van de litter robot in de keuken. Deze stinkt namelijk niet, is schoner en is gewoon veel handiger. Niet meer uitscheppen. Het staat nog niet op volautomatisch ingesteld, want ik wil ze niet laten schrikken. Elke ochtend (en door de dag, als ik zie dat ze geweest zijn) laat ik het draaien om het te verschonen.

En boven moeten ze gebruik kunnen maken van de smartscoop en/of de jumbobak. Ik ga dan wel de smartscoop in een hokje/kastje stoppen, zodat ze niet de hele vloer vies maken.

Oh. even concluderend

+De smartscoop werkt voldoende, mits je goed klonterend spul gebruikt. (als je slecht klonterend spul gebruikt, dan kan het gebeuren dat de ontlastingen nog niet goed uitgehard zijn en je dus een plakkerig stukje aan de haak krijgt als aandenken, yech)
+ De kattenbakoppervlakte is wel HEEL groot, deze is qua oppervlak even groot als de jumbo kattenbak! Perfect voor maine coons dus.
-Het opvangbakje is niet groot genoeg voor een week. Ik schat dat het net ruimte heeft voor 3 dagen voor 1 kat die 2x per dag plast + 1x per dag poept.
-Het installeren is vrij ingewikkeld voor de eerste. Ik moest wel de handleiding er bij nemen. Ook het uit elkaar halen om schoon te maken vergt wat oefening.

Litter Robot
+ Zeer eenvoudig in elkaar te zetten en te bedienen.
+ Nagenoeg geurloos, mits gebruik van goed klonterend spul.
+ Het verschonen gaat feilloos. Zelfs gebrokkelde klontjes worden weggegooid.
+ Overkapt, dus weinig/minder zooi+geur
+ Er past maar 1 kat tegelijkertijd in en is overkapt, dus een kat die bezig is, kan niet weggejaagd worden (zoals wel gebeurde op de smartscoop).
-Qua oppervlakte en inhoud is deze niet zo groot als de jumbo-kattenbak, maar wel vergelijkbaar met een kleine. De katten moeten dan ook met hun hoofd uit de opening zitten om hun boodschap door te laten komen.
- sillicaatgrit is net te groot
- De katten moeten eerst er in klimmen. Een normale bak is op grondniveau. Zij springen er dan ook uit, wat vaak wat korrels meeneemt.

Katrin schreef:Ik heb er geen maar heb even op You tube gekeken.
Ik denk dat de enige kat die bij mij de kattenbak gebruikt er nooit op zal gaan.
De opening iserg klein, plus dat hij daarna toch wel lawaai maakt en beweegt zal hem niet aantrekkelijker maken.
De bak maakt geen geluid en beweegt natuurlijk niet als de kat er op zit. De opening is trouwens niet veel kleiner dan een normale kattenbak. En als mijn maine coons er in passen, dan lukken de meeste katten dat ook wel denk ik.
Zit ik nog met diarree wat misschien toch aan de wanden blijft kleven, is dat niet een enorm werk om dat ding te demonteren en schoon te maken?
Ik heb gelukkig nog niet meegemaakt dat ze diaree hebben, maar op de manier hoe de robot draait, wordt ALLE ontlasting eerst goed omhuld met grit voordat deze er uit gefilterd worden, dus dat zal niet echt een probleem moeten zijn. Of ze moeten hun ontlasting direct tegen de achterkant spuiten...

Maar het schoonmaken kan "gemakkelijk" gedaan worden door de globe leeg te maken en met een tuinslang uit te spuiten. Ik lees op forums dat sommige mensen het meenemen naar een autowasplaats en met een hogedruk reiniger uitspuiten.
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Litter robot II

Bericht door Katrin »

Oke, je hebt er dus positieve ervaringen mee zo te zien.
Heb het instructie filmpje van de smartscoop ook bekeken.
En heb daar 1 vraagje over, mijn kat maakt bergen als ze op de bak is geweest, ze krauwt alles op 1 hoop, maar bij de smartscoop zit je ermee dat het grit niet hoger mag liggen dan een bepaalde aangegeven lijn?
Kan het zijn dat de smartscoop zijn werk dan niet goed doet?
Bedankt voor je heldere uiteenzetting.
spammerhamster
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:55

Re: Litter robot II

Bericht door spammerhamster »

Katrin schreef:Oke, je hebt er dus positieve ervaringen mee zo te zien.
Heb het instructie filmpje van de smartscoop ook bekeken.
En heb daar 1 vraagje over, mijn kat maakt bergen als ze op de bak is geweest, ze krauwt alles op 1 hoop, maar bij de smartscoop zit je ermee dat het grit niet hoger mag liggen dan een bepaalde aangegeven lijn?
Kan het zijn dat de smartscoop zijn werk dan niet goed doet?
Bedankt voor je heldere uiteenzetting.

Onze katten doen dat ook. Maar zo'n bergje maakt niet veel uit (eigenlijk is het zelfs makkelijker voor de smartscoop). Als de hark er langs gaat dan wordt deze toch weer vereffend, en de brokjes wordt er uit geharkt.

De max. hoogte is bedoeld dat je niet zoveel grind in gooit dat deze 2x zo hoog is, welke te zwaar zal zijn voor de motor om door te komen.

Wat WEL een probleem kan veroorzaken, is dat als de katten op de bodem plassen (sommige katten graven een kuiltje waar ze in plassen/poepen), dan wordt er niet een brok gevormd, maar een plak op de bodem, welke de hark niet bij kan komen.
Oftewel, als je kat een bodemplasser is, dan is de smartscoop niet geschikt.
Of... zelfs als je kat geen bodemplasser is, dan moet de smartscoop wel automatisch draaien, want je wilt voorkomen dat de volgende beurt op een te dunne laagje plast/poept.



Dit soort problemen heb je met de litter robot dus niet. Al wordt er een plak gevormd in de litter robot, de bodem waar het grit zit is een speciale rubber mat. Als de robot draait dan wordt de rubber mat bol ipv hol (hij hangt dan) waardoor alles wat mogelijk daar aan kan plakken er af valt en verder rolt.
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Litter robot II

Bericht door Katrin »

Oke, dus eigenlijk komt de litter robot het beste uit de verf.
Al zullen de katten als ze de keus hebben, liever op een open bak gaan.
ik zal nooit een nieuwe aanschaffen daar vind ik het bedrag veel te groot voor, maar zal zeker wel eens kijken voor een 2de handsje.
Bedankt.
spammerhamster
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:55

Re: Litter robot II

Bericht door spammerhamster »

Inderdaad, een litter robot is technisch veel beter dan alle andere automatische kattenbakken. Maar een nieuwe is wel veelste duur. Het is dus puur geluk dat we er eentje konden krijgen voor maar 100 euro. Dat was me de gok wel waard.

Als je een 2e handse neemt, moet je deze wel goed schoonmaken en ontsmetten natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Admin op 09 jun 2009 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
spammerhamster
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:55

Re: Litter robot II

Bericht door spammerhamster »

Vanochtend was ik vergeten de stekker er uit te trekken (tot nu toe liet ik de litter robot altijd handmatig draaien)

Kitty, degene die dus zag dat de litter robot uit zichzelf kon draaien, heeft de hele dag de litter robot uitgeprobeerd (zie ik via opgenomen beelden van de webcam).

In het begin was ze een beetje angstig en wist niet wanneer de robot zal draaien. Ze bleef toen maar er voor zitten, en na x minuten gaf ze het op en ging ze weg.
Maar later kwam ze terug om even IN de robot te kijken (en dus de sensor te starten). Ze bleef er weer voor zitten, maar gebeurde weer niks, dus ging ze weg. Toen ze weg was draaide de robot natuurlijk, omdat de 7 minuten timer afgeteld was.

Zij heeft kennelijk de link gelegd dat 1) zij moet in/op de robot hebben gestaan, en 2) ze moet dan wel uit de buurt blijven, anders is de robot te verlegen om te draaien.

Dit testte ze dus een paar uurtjes. Even er op staan, hoekje om, of tenminste ver genoeg zodat "de robot haar niet ziet", wachten tot ie gedraaid heeft, en dan nog een keer erop staan.

Ze kwam er ook achter dat als de robot draait, en zij raakt het weer aan, dat de robot stopt. En dus doet ze dat ook niet meer en blijft gewoon rustig ervoor zitten wachten tot de robot klaar was.

En na uren en uren ging zij er echt gebruik van maken. En nog slim ook. Ze gaat er eerst op plassen (of poepen). Gaat er uit, wacht net zolang tot de robot klaar is (en zij een schone bak heeft) en gaat er dan weer in om te poepen (of plassen).

Penny.. die weet van niks en vond het alleen maar vervelend dat Kitty de hele dag voor de bak staat. Dus toen Kitty effe weg ging, ging zij er snel erin. Kitty zag dat, wachtte tot de robot klaar was, en ging er zelf op.

En net zag ik dat ze nog eens slim genoeg was om eerst de robot te activeren (terwijl het dus al schoon was), en dan pas haar zaakje te doen. Zodat ze zeker op een schoon bakkie kan.
Gebruikersavatar
Katrin
Poema
Poema
Berichten: 280
Lid geworden op: 21 mar 2009 20:04

Re: Litter robot II

Bericht door Katrin »

Dit is echt een leuk verhaal, kun je toch zien hoe slim katten zijn.
spammerhamster
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 mei 2009 17:55

Re: Litter robot II

Bericht door spammerhamster »

Even een update over hoe de litter robot met diaree om gaat.
Onze coontjes zijn overgestapt op een ander voer (RC indoor) en daar zijn ze aan het dunne van gegaan. Gelukkig duurde dit maar twee dagen per dag (ze volgden elkaar op), maar ze hadden wel de bank vervuild door hun vuile pootjes...

De LR2 daarentegen heeft zich kranig geweerd. De hoeveelheid afval dat deze moest verwerken is wel flink groter geworden, maar de LR2 is van binnen geen smeerboel geworden dankzij de goed klonterende grit.
Wel is er meer stank dan de LR2 binnen kan houden (en door de ionizers geneutraliseerd kan worden). Blijkbaar kan het grit niet al het vocht van de ontlasting opdrogen.

Ik moest dus wel om de dag even vervangen.

Vandaag waren ze weer beter, dus heb ik maar gelijk de LR2 maar voor de zekerheid toch schoongespoten. De grit was toch al aan vervanging toe vond ik.
Het schoonspuiten deed ik gewoon met een tuinslang in de douche. Scheutje chloor, en dan heel heel goed uitspoelen. Het opdrogen is wat moeilijker. Even flink opdrogen met een handdoekje en dan de ventilator er in laten blazen. Niet al te moeilijk dus. Waarschijnlijk ga ik dit 1x per maand doen voortaan.
John12
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 sep 2009 13:47

Re: Litter robot II

Bericht door John12 »

Ik gebruik de Litter Robot nu al 6 maanden met heel veel plezier. Ik heb hem destijds gekocht bij [naam verwijderd door Admin], zie [URL verwijderd door Admin] volgens mij is dit de enige nederlandse verkoper.

Je kan de Litter Robot ook kopen bij de duitse importeur maar ik koop liever bij een NL shop met ideal betalingsmogelijkheden. Tevens heeft deze site een niet goed geld terug garantie zoals LR die ook heeft.

Ik heb wel een aanpassing moeten doen aan mijn Litter Robot omdat mijn britse korthaar met zijn kont de verkeerde kant op ging staan, dus ipv in de bak ging eea naar buiten :-( niet heel leuk. Na zoeken op diverse forums kwam ik bij de oplossing, ducktape over de onderkant van de ingang, hierdoor moet de kat zich wel omdraaien. Werkt perfect.
Laatst gewijzigd door Admin op 11 sep 2009 14:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Plaats geen spam, ajb. Het onder de aandacht brengen van producten uit je eigen webshop doe je niet op deze manier.
Gebruikersavatar
Camoth
Tijger
Tijger
Berichten: 1301
Lid geworden op: 31 mar 2009 10:42
Locatie: Amsterdam

Re: Litter robot II

Bericht door Camoth »

voor de mensen die willen zien hoe het werkt:

[youtube][/youtube]

Ik vind het net een ruimteschip :lol: Vraag me af of mijn katten zouden snappen dat dit een kattenbak is. Ik zou het in elk geval niet door hebben als ik het zo ergens zou zien staan bij iemand thuis.
Everybody wants to be a cat,
because a cat's the only cat
who knows where it's at.

Website van mijn poezels: http://www.fleurs-cats.blogspot.com
Plaats reactie