Kattentuigje: welke is aan te raden?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Isabel
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2007 22:14
Locatie: Antwerpen

Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door Isabel »

Hallo,

Omdat we van plan zijn één van onze katten mee op uitstap te nemen willen we voor haar een kattentuigje aanschaffen.

Welk tuigje is hiervoor het meest geschikt? De poes mag immers niet uit het tuigje kunnen ontsnappen, moet makkelijk aan te doen zijn én makkelijk dicht te maken (liefst op de rug).

(Laatst zag ik een reflecterend tuigje dat 'openspringt' zodra de kat komt vast te zitten. We veilig voor een kat die alleen buiten loopt maar absoluut niet te gebruiken als je dat kat bij je wil houden).

Welk tuigje is aan te raden?

Groetjes, Isabel.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Isabel,

volgens mij zijn er niet zo heel erg veel verschillende tuigjes. Als je een tuigje wilt hebben, neem er dan in ieder geval eentje die om het nekje gaat en achter de pooten over de borst loopt. Alleen een halsbandje is neit goed voor een kat. Katten hebben namelijk niet zo'n sterke nek als een hond.
Ik heb zelf tuigjes die je met een riempje vastzet. Eenvoudig te verstellen en gaatjes kun je eventueel bijmaken.
Isabel
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 apr 2007 22:14
Locatie: Antwerpen

Bericht door Isabel »

Hoi,
Heb nog even op internet rongesnuffeld en kwam een tuigje tegen van 'Trixie'. (Grappig, de kat waarvoor het is noemt Trixy). Dat lijkt me wel een geschikt tuigje.

Oh neen, een halsbandje zou ik nooit gebruiken. Dat hebben ze nu wel aan omdat alle katten hier vrij rondlopen maar het is zo'n volledig elastisch dat makkelijk van het kopje afgaat als ze ergens blijven achterhaken. Enig nadeel is dat er regelmatig één van de katten dat riempje kwijt is. Maar beter een riempje kwijt dan een opgehangen kat.
Groetjes, Isabel.
Chloci
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 02 dec 2007 18:59
Locatie: België

Bericht door Chloci »

Ik heb vandaag eentje meegebracht die ook over het rugje sluit.
Vond het ook handig om te hebben om bijvoorbeeld naar de dierenarts te gaan of gewoon eens naar buiten te gaan.
Weet er iemand vanaf wanneer je dat best gebruikt?
Mijn katje is pas 8 weken, dus dat zal waarschijnlijk nog een beetje te vroeg zijn...
Gebruikersavatar
Luuntje
Lynx
Lynx
Berichten: 104
Lid geworden op: 05 jun 2007 07:13
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Luuntje »

Je kunt ze dat het beste zo vroeg mogelijk aanleren, hoe meer ze ermee vertrouwd raken, hoe beter!

Groetjes, Luuntje.
De kat zei: "Ik ben geen vriend en geen dienaar. Ik ben een kat die gaat en staat waar hij wil en ik wil in jouw hol komen wonen."
Gebruikersavatar
Tijger-San
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 feb 2008 21:26

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door Tijger-San »

Als Remi bij mijn ouders gaat logeren en het is mooi weer, dan mag ze daar in de tuin. De tuin is echter niet afgezet o.i.d. en ik ben bang dat als ze los loopt ze op eigen kracht terugloopt van Eindhoven naar Boxtel of misschien zelfs wegloopt. Daarom hebben we een tuigje waaraan ze vast kan liggen aan een lange riem. Het werkt prima en het stoort haar eigenlijk niet. Alleen het omdoen was in het verleden nog wel eens een probleem omdat het een riempje met gaatjes was. Daarom hebben we er nu eentje aangeschaft met een snelsluiting. Deze is in no-time om te doen en daardoor wordt Remi ook niet ongeduldig. Scheelt een hoop ergernis en krassen. :eclap:

Daarom onze tip; Neem je kat mee naar de dierenwinkel en kijk welke goed zit. Kies er bij voorkeur eentje met een snelsluiting. Die hoef je ook maar een keer af te stellen. :smile:
Gebruikersavatar
Marsjie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 14 jul 2008 11:16

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door Marsjie »

Heb gewoon een tuigje bij de dierenwinkel gekocht (voor een kitten in mijn geval). Deze is verstelbaar met schuifjes. Ook heb ik speciaal auto tuigje gekocht omdat ik haar mee wil nemen in de auto, gewoon tussen de kinderen in op de achterbankt zonder kooitje. Ben benieuwd of het gaat werken, ga haar er direct aan laten wennen zodra we haar opgehaald hebben (ze is nu 8 weken)
Groetjes Marlies
Gebruikersavatar
Clyde
Huiskat
Huiskat
Berichten: 17
Lid geworden op: 24 jul 2008 19:08
Locatie: belgie

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door Clyde »

ik heb een vraagje , als je een kat hebt die altijd binnen zit maar je gaat er vanaf het begin mee wandelen aan een tuigje , gaat die dan als de kat binnen is de drang hebben om naar buiten te gaan ?
Miauww !
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door rieneke »

nou en of!!
ik liep jaren geleden regelmatig met m'n katten aan een tuigje door de straat.
ben ermee gestopt omdat ze dagenlang voor de deur gingen zitten mauwen.
Gebruikersavatar
AylaAsperger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 sep 2008 00:40
Locatie: Den Haag

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door AylaAsperger »

Hallo,

Moet ik me dan voorstellen dat je letterlijk je kat gaat uitlaten? Zoals je met een hond ook doet? Ik wist niet dat ze dat leuk vonden! Kan iemand me daar wat meer over vertellen?
Ayla Asperger
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door rieneke »

ik ging de katten inderdaad uitlaten.
alleen bij een hond geef jij het tempo aan, en maak je een flinke wandeling.
bij een kat kom je soms in een half uur niet verder dan de fietstas van de buuf die langdurig besnuffeld moet worden :lol:
Gebruikersavatar
AylaAsperger
Huiskat
Huiskat
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 sep 2008 00:40
Locatie: Den Haag

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door AylaAsperger »

Hallo,

Hahahahahahaha, ik zie het al helemaal voor me. Nou in dat opzicht scheelt het niet zo heel veel van mijn ouders laatste hondje hoor, want die stond ook overal uren te snuffelen! Kan je ook je katten aan een tuigje uitlaten als je er twee hebt of is dat niet te doen?
Ayla Asperger
Gebruikersavatar
rieneke
Tijger
Tijger
Berichten: 1521
Lid geworden op: 16 dec 2007 13:34
Locatie: leiden

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door rieneke »

ik liet ze apart van elkaar uit, omdat ze zo verschillend reageerden.
miepje vond het super, met haar liep ik zo twee straten verder.
daantje vond het ook geweldig, maar toch ook een beetje eng.
bij hem moest de voordeur open blijven, zodat hij snel weer naar binnen kon schichten, en verder dan drie huizen links of rechts kwam ik niet met hem.
dat was dus geen ideale combi om samen te doen ;-)
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1267
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door Leonie89 »

rieneke schreef:ik liet ze apart van elkaar uit, omdat ze zo verschillend reageerden.
miepje vond het super, met haar liep ik zo twee straten verder.
daantje vond het ook geweldig, maar toch ook een beetje eng.
bij hem moest de voordeur open blijven, zodat hij snel weer naar binnen kon schichten, en verder dan drie huizen links of rechts kwam ik niet met hem.
dat was dus geen ideale combi om samen te doen ;-)
hahah ik zie het helemaal voor me!
ik liet het konijn altijd uit.. dat was geen succes omdat het konijn liever gewoon zat.. :-P ik droeg hem dan naar het grasveldje en daar hupte hij dan wat rond, maar meer ook niet..
over kattentuigjes, wij hebben Benthe naar de dierenarts altijd in een draagtas.. voor de veiligheid hebben we haar ook nog aan een tuigje.. het is een tuigje met zo'n kliksysteem in plaats van riempjes.. dit gaat heel makkelijk, zelfs met een spartelende kat :-P wel even oppassen dat er geen haar tussen komt.. ik heb het tussenstukje trouwens meestal over de rug lopen in plaats van over de borst.. ka dit ook of doe ik het nou gigantisch fout??
Gebruikersavatar
jobey
Poema
Poema
Berichten: 306
Lid geworden op: 01 mar 2008 12:36
Locatie: Assen

Re: Kattentuigje: welke is aan te raden?

Bericht door jobey »

ik heb het wel eens gezien, bij mijn vorige woning. Ik wou het toen ook met Jobey proberen (de oudste), maar die vind het tuigje helemaal niks. Dit heeft doorgeslagen naar mijn jongste, Stimpy. Als die het tuigje ziet is ze foetsie
Saskia is trotse bazin van Stimpy en Sem!
† 30 maart 2010 Jobey
Plaats reactie