Petsafe Cat Fence

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Siamees

Petsafe Cat Fence

Bericht door Siamees »

Heeft iemand ervaring met Petsafe Cat Fence elektronische omheining voor de kat?
Ik overweeg dit produkt aan te schaffen om mijn kat in de tuin te houden maar wil graag weten of het werkt en of het veilig is voor de kat.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,
Siameesje.
skunk

Bericht door skunk »

Hoi siameesje,

Ik ken het alleen van de honden. En die werkte niet zo heel fantastisch. De hond (een slimme labrador die niet gecastreerd was) liep er gewoon doorheen. Hij wist dat het maar een schok opleverde en dat deed hem niets. Kwam ook gewoon weer terug incl. schok. Dus ja, ik heb geen idee hoe dat met katten werkt, en tot hoe hoog die dingen werken. Deze hond was ons in ieder geval te slim af.
siamees

Bericht door siamees »

Bedankt voor je reactie!

Groetjes,
Siameesje
Sandra W

cat fence

Bericht door Sandra W »

NIET DOEN!!!!

Katten zitten anders in elkaar dan honden. Ze leren namelijk niet door straffen, maar door belonen. Het enige gevolg van een straf (in dit geval de electrische schok) is dat ze bang worden en gestresst raken, zonder dat ze werkelijk begrijpen wat de reden is van de straf.

Je houd er dan ook alleen maar een bange en gestresste kat aan over en dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Ik denk als je kat goed gewend is aan zijn huis, hij echt niet ver weg zal lopen en ook weer gewoon weer thuis zal komen.

Mocht het te gevaarlijk zijn als je kat wegloopt uit de tuin (omdat je bijvoorbeeld aan een drukke weg woont), dan kun je beter een kattentuigje met een lange draad gebruiken. Wel er bij blijven, want je wilt natuurlijk niet dat de kat verstrikt raakt of zich ophangt!!!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

groetjes,
Sandra
Stefanie1980

Petsafe Cat Fence

Bericht door Stefanie1980 »

Hoi,

Wij hebben 2 gecastreerde katers, maar wonen langs een drukke weg. Onze katten zitten altijd binnen, omdat we bang zijn dat die zouden worden dood gereden. Ze hebben lang enkel aan de leiband buiten gemogen, tot we van het systeem Cat Fence hoorden. Na wat informatie ingewonnen te hebben, hebben we beslist om het systeem te proberen.

We hebben het systeem nu een kleine 2 maanden en dat werkt perfect. Enkel de "cat fence" met de bijhorende vlaggen scheiden hen van de weg. We laten hen wel meestal niet buiten zonder dat we er zelf bij zijn om ze een beetje in de gaten te houden, maar meestal zijn er geen "correcties" van ons nodig.

Af en toe gaan ze in de zone waar het waarschuwingssignaal afgaat. Meestal is dat genoeg om hen achteruit te doen gaan, maar af en toe is hun nieuwsgierigheid toch groot genoeg om nog verder te gaan. Dan krijgen ze een schokje van het zendertje en spurten ze naar de terras om daar dan heel verontwaardigd te staan kijken. De zender staat op de lichtste stand en is voldoende om hen van gedachten te doen veranderen. Zelfs tijdens een achtervolging van een andere kat in onze tuin, was een kleine schok voldoende om hen te laten stoppen.

Groetjes,

Stefanie
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Stefanie,

Zou je misschien wat meer kunnen vertellen over dit product? Hoe het precies werkt? Hoe het geinstalleerd moet worden?
Ik heb er vrij weinig aan, ik woon op 6 hoog, maar ik denk dat het voor anderen misschien wel interessant kan zijn!
Gebruikersavatar
Melb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 jul 2006 23:46
Locatie: Limburg

Bericht door Melb »

ik weet het niet.. persoonlijk vind ik dit niets. ik vind het nogal ver gaan (en ook zielig) om een kat of hond zo te straffen, maar goed, dat is mijn mening.

zijn toch nog genoeg andere mogelijkheden, een ren, een tuigje/riem(pje) etc etc.
Groetjes van Mel, en een pootje van Boris& Shrek!
Kip

Onzichtbare omheining

Bericht door Kip »

Jammer dat er weinig ervaringen zijn, en veel vooroordelen.
Een tuigje is alleen veilig als je er zelf constant bij bent om je kat in de gaten te houden. Ik wil dat mijn kat veilig naar buiten kan, ook als ik er niet ben.

De randen van de tuin afzetten met gaas is bij ons zinloos, omdat de pergola aan het huis grenst en ze van daaruit zo op het dak kunnen springen. Bovendien werkt dat maar 1 kant op, zodat buurkatten die er overheen komen vanaf de andere kant ook opgesloten komen te zitten.

Nee, ik vind de onzichtbare omheining geen gek idee. Normaal lopen onze katten gewoon vrij buiten (we wonen in een rustige wijk en niet in de buurt van doorgaande wegen). Maar we staan op het punt een raskat te kopen, en dan ga je je toch afvragen of je het risico wilt lopen dat iemand 'm ook mooi vind en meeneemt. Bovendien zitten we in een vrij katrijke buurt, en er is natuurlijk altijd een kans dat iemand het er te veel vindt, en stappen gaat nemen om het kattental omlaag te brengen... :-(

Vanuit de kat gezien is een kleine - te vermijden - schok tijdens de trainingperiode toch zeker een kleine prijs voor het lekker vrij in de tuin kunnen lopen, ipv binnen zitten of zo'n naar tuigje waar je je nog kunt ophangen ook.

Het argument dat katten niet door straf leren, is volgens mij onzin. Katten, mensen, honden, we leren allemaal door een combinatie van straf en beloning. Vermanend toespreken kan al genoeg straf zijn en een aai beloning. Maar of je je kat nu een tik geeft omdat 'ie z'n nagels in de bank slaat, of dat 'ie een schok krijgt omdat 'ie voorbij de erfgrens gaat.

Tenslotte: in de instructieperiode voorzie je de grens van vlaggen, zodat deze voor de kat zichtbaar is. En hij loopt langs de natuurlijke begrenzing van de tuin. Het is dus niet zo dat je kat op allerlei willekeurige plaatsen en momenten een schok krijgt.
Marlies
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 28 mar 2007 18:43

hoe kan ik zwakstroom plaatsen

Bericht door Marlies »

Hallo,

Zwakstroom op de schutting is een mogelijkheid blijkbaar. Heeft iemand een goede tip hoe je dat het beste kan plaatsen. Hoogte, aantal draden etc?

Alvast bedankt
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Wij hebben schrikdraad om de vijver heen, de onderste draad is ongeveer 10 cm boven de grond en de tweede 10 cm daarboven, zo ongeveer dan.
Ik denk dat als je m op de schutting wil plaatsen dat je dat zo plaatst dat ze er niet onderdoor, tussendoor of overheen kunnen.
Dan zou ik denken dat de afstand ongeveer wel even groot kan zijn, of zo'n 8 cm lijkt me wel een goeie afstand.
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Strik-Geerts
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jan 2011 16:47

De Cat fence

Bericht door Strik-Geerts »

Wij hebben twee lieve Britse kittens en willen deze niet uit de tuin laten. Maarrrr hoe doen we dat? We willen graag jullie mening over de professionele "cat-fence".
http://www.dierenshop.nl/elektronischeo ... -p-81.html

We staan in dubio, wat vindt jij?
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: de kat fence

Bericht door ayla »

ik ben er tegen om dieren en kinderen dingen te leren door middel van het geven van een bewuste pijnprikkel. ook zie ik in de tekst staan dat ze na 1 á 2 weken dan afgeleerd hebben om niet verder te gaan. Daar heb ik eerlijk gezegd geen vertrouwen. Katten zijn zo eigenwijs. Hier weten ze bijvoorbeeld dondersgoed dat ze niet op de eettafel mogen en ze springen er ook niet op als ik in de kamer ben. Maar zodra ik weg ben, hup op de tafel. als je echt niet wilt dat ze uit de tuin gaan kun je denk ik beter kiezen voor een katvriendelijkere manier en je tuin afzetten of een ren in je tuin te plaatsen waar ze in kunnen. Er staan veel voorbeelden hier op het forum. Even zoeken via de zoekfunctie rechsbovenin.

Ik denk niet dat je mensen hier gaat vinden die dit een goed idee vinden, dus wees vast voorbereid op de reacties ;)
Laatst gewijzigd door ayla op 28 jan 2011 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: de kat fence

Bericht door pearlsofpassion »

Ik denk trouwens niet dat het werkt voor katten. Heb het hier al ergens over gehad.
Ofwel trekken ze er zich niets van aan, ofwel worden ze er bang van en omdat ze niet weten waar het vandaan komt worden ze bang van alles.
Honden kan je zoiets leren, katten veel moeilijker denk ik...

Bovendien is het wel een erg grote halsband he?
Ze kunnen volgens mij daarmee hun rug niet meer mee wassen hoor! Zo'n spel!
Er staat ook niet bij wat het 'onaangename gevoel' is... met reden waarschijnlijk...

Ik zou ook de tuin proberen afzetten. Als je geen hoge bomen dicht bij de kant hebt, is dat helemaal niet zo moeilijk...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cayou
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 21 apr 2011 04:09

Re: Petsafe Cat Fence

Bericht door Cayou »

Beste Siamees,
Het aanschaffen van Catfence kan ik je enorm aanraden. Ik heb het systeem al een aantal jaar en het werkt waanzinnig. Vooral als je katten nog jong zijn als ze getraind worden. Ik raad het mensen al jaren aan maar niemand schijnt er aan te willen. Ook vinden mensen het te duur denk ik of willen ze er geen moeite voor doen ofzo.
Ik heb een afgesloten tuin en heb de draad aan de bovenkant van de schutting lopen. Ik heb de volledige beschrijving uitgevoerd en mijn katten zijn altijd bij me. Jammer van die negatieve berichten die ik hier op het forum lees.
Mijn buren hebben geen last van mijn katten en ze worden ook niet overreden wat dus jaren geleden wel is gebeurd bij 1 van mijn katjes vóór dat ik de Catfence had. Het bandje is wel wat groot maar daar wennen ze snel aan en 's avonds gaat bij ons het luikje dicht en de bandjes af en in de ochtend doen ze graag de bandjes om hoor om naar buiten te mogen. Iedere ochtend staan ze weer te popelen. Ik vind het jammer als mensen hun katten binnen houden, wij willen tenslotte ook lekker naar buiten, vooral met mooi weer. Ik heb 2 katten die al jaren met dit systeem bekend zijn en binnenkort komt mijn eerste raskat. Dit is mogelijk door de Catfence.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Petsafe Cat Fence

Bericht door pearlsofpassion »

Ja kan ook op andere manieren je tuin afzetten.

Prima als het bij jou werkt, maar ik zou het inderdaad niet willen. Vooral die grote halsband en de schokken staan mij niet aan. Dan nog liever een klassieke schrikdraad.
Maar later zet ik mijn tuin gewoon af met naar binnen vallend gaas. Daar hebben de dieren minder last van, lijkt me...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie