Welk kattenttuig?

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
FenHarel
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2022 14:39

Welk kattenttuig?

Bericht door FenHarel »

Hoi allemaal! Over 4 weken krijgen wij er 2 kittens bij, een broertje en een zusje. Wij hebben al 2 katten, 2 poezen die al wat ouder zijn en die los naar buiten mogen, ze blijven dan ook gewoon in de tuin. Maar met de jonge kittens durf ik dit niet, het is in onze straat de afgelopen jaren drukker geworden met verkeer, en ik wil ze dus alleen naar buiten in de tuin doen aan een tuigje. Nu twijfel ik tussen twee soorten.

De tre ponti liberta: https://www.bol.com/nl/p/tre-ponti-libe ... androidapp

En deze: https://www.bol.com/nl/p/make-me-purr-k ... androidapp

Hebben jullie ervaringen met deze/dit soort tuigjes en welke raden jullie aan?

Groetjes!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Welk kattenttuig?

Bericht door Rik »

Welkom op het forum. De grote dag nadert :lol:

Is het mogelijk om de tuin helemaal af te sluiten?

De eerste paar maanden moeten de kittens in ieder geval binnen blijven. Er wordt vaak gezegd 6 weken maar dat is voor een verhuizing bij de bekende baasjes. Bij nieuwe baasjes EN een nieuw huis denk ik dat je tijd tijd gemakkelijk mag verdubbelen of verdrievoudigen.

Ik heb verder niet zoveel ervaring met tuigjes. Maar katten kunnen zich wel uit elke tuigje wurmen. Zeker als je 'ertegenin' gaat. Een kat gaat zich dan in alle vormen wringen om eruit te komen. Meestal, als je de kat dan zelf aan de lijn hebt, moet je de lijn ook los laten vieren. Dan hebben ze geen afzetmiddel meer om zich eruit te wurmen (plus dat voor hun de noodzaak er niet meer is want ze kunnen zich weer meer vrij bewegen). Wanneer een kat dus wegrent, zal je er eigenlijk ook achteraan moeten rennen en niet met een tuigje tegen proberen te houden (hopelijk leg ik dat duidelijk genoeg uit ;)).

Wanneer de kittens uiteindelijk wel buiten mogen zou ik dat onder toezicht doen. Als ze dan aanstalten maken om op de schutting (o.i.d.) te klimmen, dan kun je ze eraf plukken.

Heb je al een idee hoe he de introductie gaat doen? Mogen de oudere poezen straks ook nog steeds naar buiten? Hoe ga je de kittens dan binnen houden? Als de oudere poezen niet gediend zijn van de nieuwe kittens, dan is buiten laten ook niet handig tijdens een introductie (katten blijven dan vaker en langer buiten e.d.).

Wel fijn dat de kittens gelijk met zijn 2e komen. Dan zullen ze de poezen ook minder lastig hoeven te vallen met (jacht)spel (hoewel ze het in het begin wel zullen proberen).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Ani
Poema
Poema
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 dec 2020 13:42

Re: Welk kattenttuig?

Bericht door Ani »

Zelf heb ik mijn katten toen ze klein waren, na twee maanden binnen met een kittentuigje laten wennen aan de tuin, toch al snel overgestapt op het Tre ponti tuigje. Makkelijk om aan te doen en zit prettig om het lichaam (stevig maar ze konden vrij bewegen.)

Inmiddels zijn onze katten anderhalf en ruim twee jaar en komen ze dagelijks in de tuin, onder toezicht. Ze hebben geleerd niet in een bepaalde boom te klimmen, de heg is afgezet met kattennet en een deel van een Acer ook. Een enkele keer sprongen ze op de schutting, en konden we de kat eraf halen of bij de buren
grtz van Ani en snuitje van Winston 6-‘20 & Khári 2-‘21
Woensdag3
Huiskat
Huiskat
Berichten: 23
Lid geworden op: 24 mei 2022 18:08

Re: Welk kattenttuig?

Bericht door Woensdag3 »

Ik ben ook aan het kijken geweest naar harnassen. Bij die 2 opties die je aangeeft zit ook een optie die eigenlijk voor honden is. Ik begreep in de zoektocht dat honden lichamen toch anders zijn dan katten dus dat je beter voor een echt kattenharnas kan kiezen. Daarnaast is het meest simpele het fijnste voor het bewegen en dan hebben ze er ook minder last van.
Eentje met net iets dikkere banden/ plek op rug schijnen ze minder snel uit te ontsnappen.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Welk kattenttuig?

Bericht door Sifra »

Ik heb alleen ervaring met het tweede type tuigje, zowel tuigjes voor kittens als voor volwassen katten. Ze zijn bij mij er nooit uit ontsnapt. Kitten Sifra heb ik ermee geleerd wat "ons territorium" was, ook buiten de eigen tuin. Het bijgeleverde riempje heb ik al gauw vervangen door een langer nylonkoord, want kittens springen vaak ineens een stukje naar voren en worden dan veel te abrupt tegengehouden. Het voordeel van het gewend zijn aan een tuigje was dat Sifra als volwassen kat het tuigje ook accepteerde, toen ze vanwege een halskraag niet zelfstandig naar buiten mocht.
Houd er trouwens rekening mee dat jonge katten, als ze los mogen lopen, nogal eens de neiging hebben verder op verkenning te gaan dan jouw bedoeling is.
Voor grote kat Kasper heb ik aan het tuigje een flexi rollijn voor honden gebruikt. Bij een rollijn moet je erop letten dat het een is voor kleine, lichte hondjes, anders moet een kat zich het apezuur trekken om vooruit te komen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Baasje_van_Milo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 aug 2022 14:11

Re: Welk kattenttuig?

Bericht door Baasje_van_Milo »

Milo gebruikt een harnasje van Snugglepets. Deze werden bij onze dierenarts verkocht. Milo wist zich uit de gewone kattentuigjes te worstelen, dus het werd tijd voor een upgrade. Deze is ook nog eens wat zachter, en het is het eerste harnasje / tuigje waarbij hij niet gaat buikschuiven.
Plaats reactie