kattenallergie en toch katten

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Heel erg veel met je katjes straks Metta!!
Als je tegen die tijd nog andere vragen hebt over je katjes of dingen die er bij horen kun je ze hier rustig stellen hoor :)
Foto's vinden we ook altijd heel erg leuk ;)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Fay

Kat Allergie Thuis Test?

Bericht door Fay »

Ik wil graag weten of ik allergies ben voor katten. Zijn er tests die je thuis kan doen? Zo ja, Waar kan ik die kopen en hoe gaan die in zijn werking? Zo niet, hoe gaat het dan bij de huisarts in zijn werking?
Gebruikersavatar
SunDai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 dec 2006 18:20
Locatie: Hoogeveen

Bericht door SunDai »

Voor zover ik weet word er bloed afgenomen en word dat onderzocht.
Groetjes Anita en de beestenbende
Bonn

Bericht door Bonn »

Ik neem aan dat je zo'n test gewoon bij een huisarts kunt aanvragen.
Naar mijn weten kun je dat niet thuis 'even' doen.

Succes.
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Dat kan je inderdaad niet even thuis doen. Als je het vermoeden hebt dat je allergisch bent kan je contact opnemen met je huisarts. Als die het nodig is zal die ervoor zorgen dat je een test krijgt.
Ik heb een dergelijke test in het ziekenhuis gehad toen bleek dat ik astma heb.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Bonita
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 jan 2007 16:03

Bericht door Bonita »

Inderdaad, je moet er echt om vragen. Ik moest zoiets weten voor de opleiding die ik ging doen.

Groetjes..
Alles is compleet met die kleine voetjes van je katten door de kamer!
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Ga logeren bij iemand die katten heeft.
Ga je niesen, tranen je ogen, krijg je het benauwd of uitslag dan ben je allergisch. Anders niet.
Simpel. Je hoeft er niet voor naar de dokter en je weet het snel genoeg.
Groetjes Gerda
carmen
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mei 2008 16:12

Re: kattenallergie en toch katten

Bericht door carmen »

een misschien domme vraag, maar we hadden tijdelijk twee kittens in huis en vanaf het moment dat ze in huis kwamen, kreeg onze jongste dochter last van snotteren en dikke rode ogen.
We dachten eerst aan een allergie, maar nu is er eentje naar een ander adres en ze heeft nergens meer last van.
ik vind het erg toevallig, want ALS het al een allergische reactie ZOU zijn, moet het toch niet uitmaken of je 1 of 2 katten in huis hebt?
Heeft iemand ervaringen hiermee?
Gebruikersavatar
Leonie89
Tijger
Tijger
Berichten: 1266
Lid geworden op: 20 mei 2008 14:57
Locatie: kampen
Contacteer:

Re: kattenallergie en toch katten

Bericht door Leonie89 »

ik heb 14 jaar een kat gehad.. die mocht niet op mijn bed en als ik hem aaide moest ik daarn amijn handen wassen anders kreeg ik dikke ogen, snotteren, hooikoortsverschijnselen..
ik dacht ik ben allergisch voor katten, maar we wonen nu op onszelf en hebben een nieuwe kat en daar heb ik totaal geen last van..
testje laten doen bij de dokter (kun je gewoon om vragen) bloed afgenomen en wat bleek.. ik was niet alergisch voor katten, maar voor bomen!! ja bomen.. met name de berk, de eik en de hazelaar.
on ze oude kat kwam heel veel buiten en die had dus behoorlijk wat zooi in zijn vacht.. onze nieuwe kat is een binnenkat, dus daarom heb ik bij haar totaal geen last

je kan ook gewoon een algemeen allergie-testje laten doen om te weten waar je precies allergisch voor bent.. is erg handig.. ik had ook niet echt extreme klachten, kon ze wel omzeilen, maar ik was gewoon benieuwd..
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 959
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: kattenallergie en toch katten

Bericht door Lotte »

Daarbij kan het ook nog een eerste reactie zijn, omdat je normaal niet blootgesteld wordt aan de stof.
Het is heel goed mogelijk dat dit na een tijdje weer afzakt.
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
oonah
Lynx
Lynx
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 jul 2008 11:37
Locatie: Antwerpen

Re: kattenallergie en toch katten

Bericht door oonah »

Dit is een heel interessant topic, mijn broertje heeft ook allergie en astma maar iedere keer als hij hier is zegt ie hoe spijtig hij het vind dat hij zelf geen kat kan nemen. Nu hou ik de katten als hij hier een paar dagen logeert altijd s'nachts in de keuken, stofzuig ik het hele huis als hij komt en door de dag pakt hij ze nooit op of aait ze nooit maar hij heeft hier eigenlijk weinig last van zijn allergie en astma, ik denk dat ik hem dit topic maar eens laat lezen.
click to see: Foxy & Jacky, the movie
The more people I meet, the more I like my cat...
Gebruikersavatar
Furious Olive
Huiskat
Huiskat
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 okt 2008 15:01
Locatie: Groesbeek

Re: kattenallergie en toch katten

Bericht door Furious Olive »

Mijn vriend heeft astma, is allergisch en heeft hooikoorts.
Toch hebben we twee katten, het is echt een kwestie van wennen. Zijn moeder heeft 3 angora's en twee kleine hondjes, daar is hij aan gewend. De kat die hij zelf al had, James, is hij ook aan gewend. Toen we Sjonnie een paar maanden terug kregen heeft hij daar in het begin behoorlijke last van gehad.. Is nu ook zo goed als over.

Het is wel even vervelend, maar als je echt heel graag een kat wilt, lijkt me wel dat hier overheen te komen is..

Extra allergie medicijnen nemen heeft hem in het begin wel wat geholpen.

Als we bij bijvoorbeeld mijn ouders zijn geweest die 3 katten hebben, krijgt hij daarna wel een allergie-aanval. Aan die katten is hij gewoon niet gewend..
chocokat
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jan 2009 18:58

Re: kattenallergie en toch katten

Bericht door chocokat »

Mijn vriend heeft astma en een allergie voor katten- en hondenharen (dat heeft een test uitgewezen). De longarts is erop tegen dat hij huisdieren heeft. Toch hebben we sinds een paar jaar een kat die ooit is aan komen lopen. We stofzuigen bijna iedere dag en de kat komt niet boven, maar toch heeft mijn vriend er wel last van. Hij is opgegroeid met een hond in huis (en soms katten) en het was bij hem thuis niet stofvrij. Dus hoewel hij dan 'resistent' geworden zou moeten zijn, is dat in zijn geval helaas nooit gebeurd.
We hebben voor een andere aanloper die we ook graag wilden houden een nieuw baasje moeten zoeken, omdat het toch echt niet ging. Dus meerdere katten kan in het geval van mijn vriend al helemaal niet. En ook leek m'n vriend allergischer te reageren op deze nieuwe kat. Toch willen we onze kat niet wegdoen, omdat we er allebei enorm aan gehecht zijn. Maar als zij dood zal gaan, weet ik niet of we weer een kat moeten nemen. Terwijl ik echt een kattenliefhebster ben, maar het is toch ook zielig als je vriend met rooie oogjes naast je zit te snotteren op de bank. Nou ja, meestal valt dat ook wel mee. In ieder geval moet je heel veel willen/kunnen stofzuigen, dat scheelt wel. Want als we langer dan twee dagen niet stofzuigen, heeft hij gelijk last.
Ik zou er verder in ieder geval ook op letten dat het een kortharige kat is ofzo.
tinuss
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jul 2014 23:47

Re: kattenallergie en toch katten

Bericht door tinuss »

Ik heb ook kattenallergie maar sinds ik een luchtreiniger in huis heb http://www.proairtech.nl/ heb ik geen last meer meer van mijn allergie. Ik heb ook een stofzuiger met HEPA filter van miele en ik stofzuig echt elke dag. IK denk dat als je veel stofzuigt en een luchtreiniger in huis heb dat je je kat gewoon kan houden. oja ik laat mijn kat niet in de slaapkamer omdat ik dan wel last van mijn allergie krijg. Was even moeilijk want ze sliep altijd naast me.
paasnini

Re: kattenallergie en toch katten

Bericht door paasnini »

En een goede tip als je gladde vloeren hebt, koop Sanicat vloerreiniger. Is mede voor mensen met kattenallergie en dagelijks ermee dweilen helpt ook tegen de allergieklachten. Succes en sterkte met wachten en aftellen.
Plaats reactie