Wanner mag mijn kitten voor het eerst naar buiten?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
Anonymous

Wanner mag mijn kitten voor het eerst naar buiten?

Bericht door Anonymous »

Ik krijg binnenkort twee kittens. Ik wil ze graag naar buiten laten maar vraag me af vanaf hoeveel weken/maanden dat kan?
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Als je ze met 8 weken krijgt, kunnen ze met 12-16 weken wel aangelijnd buiten (dan hebben ze vier-zes weken binnen kunnen wennen).
Los laten lopen zou ik pas doen als je ze op een bepaalde manier (brokjes of een fluitdeuntje) kunt terughalen. Ook hangt het af van de omgeving (rustig of veel verkeer?) en hoe de kittens zelf op buiten reageren (attent/roekeloos/bang?).
Maar kittentjes zijn erg speels en zien de gevaren buiten nog niet. Ons jongste katje is nu bijna 11 maanden en ik krijg nu pas de indruk dat zhij het buitenzijn wat door begint te krijgen (weliswaar aangelijnd).

Er zijn hier al vele topics over, succes ermee (via zoeken bovenaan deze pagina kom je een heel eind).
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

In elk geval niet voor ze geent zijn.
En als ze in een vreemd huis zijn, eerst ong 4 weken binnen houden.
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Ilse »

Ik zou ook wachten totdat ze een maand of 8 zijn
En dat ze gecastreerd of gesteriliseerd zijn.
Kleine katjes zijn nog zo naief en speels dat ze de gevaren zeker nog niet zien.

Ik vind het soms echt zielig als mensen hun katjes buiten laten lopen als ze nog zo jong zijn.
Er is gewoon te veel gevaar.
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Mijn dierenarts adviseerde zelfs om onze katten binnen te houden tot ze anderhalf jaar waren.

Er is een onderzoek gedaan. En het schijnt dat de meeste katten die aangereden worden onder de 1.5 jaar zijn.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Ilse »

Moet je kijken 1.5 jaar en dat begrijp ik wel
Ik heb ze zelf allemaal na een jaar oud buiten laten lopen.
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Gebruikersavatar
Het sprankelende bosbesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 feb 2003 16:55
Locatie: Driebergen

Bericht door Het sprankelende bosbesje »

Kwint loopt buiten en is nu 7 maanden. Naar mijn idee heeft ze wel goed door wat er buiten gebeurt. Ze gaat niet ver, ik heb een paar keer buiten met haar gezeten en let goed op. Als je de kans krijgt ze langer binnen te houden moet je 't misschien wel doen, maar 't ligt ook aan de kat, en anderhalf jaar binnen opsluiten vind ik persoonlijk teveel van 't goede. Dat hou ik hier ook niet vol, met de oudere kat van m'n huisgenote, een kattenluikje en zes mensen die steeds in- en uitlopen.

Salu,

Paul
"Wat is jouw beroeping?", vroeg ze zachtjes, om de rest niet te storen.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Het hangt denk ik ook af van de omgeving waar je woont en het karakter van je kitten.
Jerry is zo gek als een deur en zou echt onder iedere auto hobbelen.
Ik denk dat die 1,5 jaar niet zo gek bekeken is.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Het sprankelende bosbesje schreef:...en anderhalf jaar binnen opsluiten vind ik persoonlijk teveel van 't goede.
Ik vind opsluiten niet goed gekozen. Als het goed is gooi je je kat op die leeftijd niet pardoes in het diepe, maar heb je vantevoren je kat kennis laten maken en vertrouwd gemaakt met buiten.
Als de baasjes het leuk maken binnen, vind ik dat binnenkatten niks tekort schieten. Persoonlijk zie ik naar buiten gaan als een extraatje, een stukje uitdaging.
Gebruikersavatar
Het sprankelende bosbesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 feb 2003 16:55
Locatie: Driebergen

Bericht door Het sprankelende bosbesje »

Katten kunnen binnen ook zeker tevreden zijn :grin: . Het kitten van m'n ouders kan naar buiten, maar hoeft niet zo nodig. Dat is ook prima. Maar ik blijf erbij dat ik 1,5 jaar binnen blijven voor een kitten lang vindt. Zeker voor kittens die graag naar buiten willen. Een kat naar buiten gaan doe je uiteraard niet zomaar zonder nadenken. Zie ook mijn vorige antwoord ;-)

Salukes,

Paul
"Wat is jouw beroeping?", vroeg ze zachtjes, om de rest niet te storen.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Miranda schreef: Als het goed is gooi je je kat op die leeftijd niet pardoes in het diepe, maar heb je vantevoren je kat kennis laten maken en vertrouwd gemaakt met buiten.
Inderdaad ;-) Eerst aan een tuigje langzaam de buurt laten verkennen.

Lady is nu anderhalf jaar, maar ik durf haar niet de straat op te laten gaan. Er rijdt hier elk half uur een bus, en die rijden nog behoorlijk hard ook. Ze mogen in de achtertuin, en volgens mij zijn ze daar dik tevreden mee.
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gesloten