Wanneer zijn katten over algemeen volgroeid?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Meikevertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 okt 2004 23:03
Locatie: oldenzaal

Wanneer zijn katten over algemeen volgroeid?

Bericht door Meikevertje »

Ik heb Lisa die is nu 6,5 maanden en volgens Dierenarts blijft mijn Lisa een kleine katje,....en zal ook niet meer zoveel groeien.

Maar dat vind ik helemaal niet erg,...want ik vind kleine katten wel schattig.
Trouwens ik ben ook klein van stuk...dus 1,43 cm lang,... ja erg klein...dus dan past Lisa wel bij mij.

Maar ik ben gewoon benieuwd tot welke leeftijd zijn katten volgroeid?

Nicky was heel groot Poes nee geen kater maar een Poes met een dikke vacht .
Nicky was groot en fors van vorm ,...en moeder van Nicky was normale postuur van gemiddelde europeese kat.

En Loekie ook...alleen heeft Loekie een lange lijfje,...en verder normaal.

Dierenarts denkt dat Nicky vader misschien wel half Main coon moet geweest zijn,..maar dat weet niemand.
Ik hou heel veel van katten
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ik dacht dat HTK-katten met ongeveer een jaar volgroeid zijn.

Maar de DA kan het mis hebben hoor ;-)

Bij Lady zeiden ze ook dat ze heel klein zou blijven, maar nu is het een uit de kluiten gewassen poes! :lol:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou Xandor was het eerste half jaar ook erg klein en kreeg rond de 8 maanden ineens een enorme groeistuip en is inmiddels toch een aardig grote kater geworden. Europese kortharen zijn inderdaad pas rond een jaar volgroeid. Maar poezen blijven over het algemeen een stuk kleiner dan katers en je kan aan de poten en oren vaak al wel zien of ze nog een stuk groeien of niet.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Vanessa
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 23 okt 2003 16:24
Locatie: Lelystad

Bericht door Vanessa »

Ervaring leert mij dat HTK-tjes zelfs in hun tweede levensjaar nog groeien, zij het meestal niet meer in de hoogte of lengte.

Hun definitieve lengte en hoogte krijgen ze in het eerste jaar. Het tweede jaar wordt gebruikt voor de uitvulling, d.w.z. de ontwikkeling van de spieren. Katers krijgen in hun tweede jaar hun katerwangen (zie ook de twee foto's van Pippin op 1 jaar en 2 jaar oud, te vinden onder kattenfoto's, Van kitten tot kat).

Overigens zijn hier ook uitzonderingen op, maar dat betreft meestal raskatten.

Groetjes,
Vanessa, Pippin & Jesse & Freyja
I think I'd be a pretty decent cat. I've been around them enough to know what the rule of being a cat is: WHEN ALL ELSE FAILS...WASH! (Neil Gaiman)
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Wij hebben naast drie redelijk forse katjes ook een inie-mientje :-P . Onze Blissy is inmiddels bijna elf maanden en echt veel kleiner dan de andere drie, ze lijkt dan nog net een fors kitten. Maar ehhhh..... ze eet als een reiger, speelt voor 10 en heeft energie waar je soms beroerd van wordt, dus ik probeer me niet al te veel zorgen te maken ;-) .
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

daantje schreef:Maar ehhhh..... ze eet als een reiger.
Hoe eet een reiger dan???

Nee geintje, wij hebben 2 katten van een jaar en ik vind ze eigenlijk ook nog erg klein. Maar ik denk niet dat ze veel groter groeien. Ik zal ze binnenkort nog eens op de weegschaal zetten.
Gebruikersavatar
Het sprankelende bosbesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 feb 2003 16:55
Locatie: Driebergen

Bericht door Het sprankelende bosbesje »

Hoi Meikevertje,

Het is toch niet de kat op de foto? Die is namelijk best wel volgroeid. Ik denk wel zeker dat katten ouder dan 6,5 maanden groeien. Ik heb hier een kleine kwint van ongeveer zes en een halve maand, en die moet nog zeker wel groeien. Ik denk niet dat er een heel precieze tijd te noemen is. Als hij iets ouder is dan 1 jaar en groeit, niet schrikken ;-) Maar rond die leeftijd moet het wel zitten.

Salu,

Paul
"Wat is jouw beroeping?", vroeg ze zachtjes, om de rest niet te storen.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Katten worden in hun tweede levensjaar meestal echt volwassen en volgroeid.
Er zijn meerder mensen die niet echt groot zijn hier ;-) Ik ben 1.59 ook niet een echte reus, maar er lopen reuzenkatten hier!
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Ushi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 35
Lid geworden op: 15 feb 2005 19:30
Locatie: Numansdorp

Bericht door Ushi »

Mijn katten zijn ook nog aardig gegroeid na hun eerste jaar...... heb het idee dat ze nu niet meer groeien , ze blijven ook op hetzelfde gewicht.....


(Wauw ik ben helemaal blij, ik ben eens een keer niet de kleinste met mijn 1.65 Jippie!!! :lol: Dit is nog nooit gebeurt !! hihihi)
Groetjes Ushi , Rebel en Flo !!! ;-)
Gebruikersavatar
Meikevertje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 29
Lid geworden op: 13 okt 2004 23:03
Locatie: oldenzaal

Bericht door Meikevertje »

Het sprankelende bosbesje schreef:Hoi Meikevertje,

Het is toch niet de kat op de foto? Die is namelijk best wel volgroeid. Ik denk wel zeker dat katten ouder dan 6,5 maanden groeien. Ik heb hier een kleine kwint van ongeveer zes en een halve maand, en die moet nog zeker wel groeien. Ik denk niet dat er een heel precieze tijd te noemen is. Als hij iets ouder is dan 1 jaar en groeit, niet schrikken ;-) Maar rond die leeftijd moet het wel zitten.

Salu,

Paul
Een kat die op de foto is overleden....afgelopen oktober,...ik heb het over nieuwe katje die is nu 6,5 maanden oud...en is zo schattig kleine katje.
Ik hou heel veel van katten
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Poezen groeien tot ongveer 1 jaar, daarna krijgt het lichaam nog iets meer vorm en gaat het nog wat uitzwaren.Zo is het tenminste bij
onze poezen gegaan.
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 115
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Ik heb Maine Coons en die groeien tot en met hun vierde. Het eerste jaar groeien ze het hardst. HTKkatten groeien tot hun eerste verjaardag. Maar ik denk dat het ook een beetje kat afhankelijk is. Kleine of grote katten zie je denk ik net zo vaak als grote of kleine mensen.
Groetjes Gerda
Gebruikersavatar
dustyfan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 sep 2004 20:11
Locatie: Tilburg

Leeftijd kat vergeleken met de leeftijd van een mens.

Bericht door dustyfan »

Misschien zit ik hiervoor niet in het juiste forum-topic, als dat zo is, bij voorbaat mijn excuses.

Het moet zeker 20 jaar geleden zijn, dat ik een krantenartikel las waarin de leeftijd van een kat werd vergeleken met de leeftijd van een mens, met name op basis van lichamelijke conditie. Dat zat als volgt:

Kattenjaar - Mensenjaar
1 jaar = 15 jaar
2 jaar = 25 jaar

Van het 3de tot en met het 10de levensjaar kwamen er vervolgens steeds 5 jaar bij, zodat een kat van 10 jaar 'omgerekend' 65 is en met 'pensioen' mag. ;)

Van het 11de tot en met het 20ste jaar kwamen er vervolgens steeds 3 jaren bij, zodat een kat van 20 jaar 'omgerekend' de respectabele leeftijd van 95 jaar heeft bereikt.

Voor elk nog volgend levensjaar werd er daarna nog steeds 1 of 2 jaar bijgeteld, dat weet ik nu niet meer zeker.

Het gekke is dat ik verder nooit meer iets over ben tegengekomen, maar ook dat ik dit artikel al die tijd onthouden heb. Weet iemand van jullie hier meer over?
Personeel van Keesje, Minoes en... Hoe zal ze gaan heten?
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Je hebt het heel duidelijk verteld! ;-)
Maar ooit was er een topic over, meen ik me te herinneren. Maar omdat ik het niet meer kan vinden, denk ik dat het topic inmiddels niet meer bestaat.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik heb altijd gehoord dat 1 kattenjaar 7 mensenjaren zijn. Maar jouw theorie klinkt aannemelijker (anders zou een vroegrijpe poes als mens op 5-jarige leeftijd zwanger kunnen worden :eeek: )
Gesloten