kattengeheugen

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Anonymous

kattengeheugen

Bericht door Anonymous »

Hey mensen,

Ik wist niet helemaal waar dit bij moest, dus mijn excuses als ik fout zit.

Ons poesje komt dus uit het asiel en heeft al heel erg veel meegemaakt, en vaak vraag ik me af, heeft dat beestje nooit verdriet nog om dingen ofzo (misschien hele rare gedachte hoor?!), want hoelang gaat een kattengeheugen eigenlijk? Is dat ook net als bij mensen met een korte termijn en lange termijn geheugen?? Ik vind dit eigenlijk wel heel interessant om te weten, vooral omdat mijn eigen poesje zo veel heeft meegemaakt dus.. (Voor mijn gevoel is het trouwens een erg gelukkig poesje, maar toch.. :grin: )

Nou alvast bedankt voor jullie antwoorden..

Groetjes Judith!
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Hm...interessante vraag! Dat zou ik ook wel eens willen weten. Volgens mij herinnert een kat zich wel degelijk nare ervaringen, maar dan vooral als hij of zij in situaties komt die op die nare ervaring lijken.
Bijvoorbeeld als ze geschopt is en er komt een voet dichtbij of als er veel tegen geschreeuwd is en dat gebeurt weer, dan zullen ze zich dat wel herinneren. Vaak worden ze dan ineens weer wat schuwer.

Als jouw kat nu gelukkig is betekent dat denk ik dat jij er voor gezorgd hebt dat die nare herinneringen naar de achtergrond zijn verdwenen!
Mauw
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Ilse »

Zeker een interessant onderwerp

Wij hebben Calito 1.5jaar geleden uit Turkije meegenomen een half jaar later heb ik zijn reismandje teruggestuurd. Toen ik dat mandje pakte kwam Calito er gelijk er naar toe en ging het mandje likken. En ging erin liggen
Ik heb een half uur het mandje met rust gelaten omdat ik het idee had dat hij afscheid aan het nemen was.

Voordat Calito bij het kattenasiel in Turkije kwam heeft hij hele erge dingen meegemaakt, hij leefde samen met zijn broertje op straat totdat honden zijn broertje verscheurde hij is ontzettend ziek gevonden en is behandeld bij de dierenarts en toen kwam hij bij Jeannie terecht in het kattenasiel.

In het begin als hij droomde bewoog hij heel erg veel ik heb het idee gehad dat hij droomde over de tijd met zijn broerjte.
Wat ik niet zeker weet natuurlijk.
Gelukkig doet hij dat niet meer.

Als onze katten buiten spelen en ik kom eraan met de auto van mijn werk dan herkennnen ze ook het geluid van de auto en komen ze gelijk naar de auto toe. Dus dat herinneren ze ook

Ik ben benieuwd of mensen hierop een antwoord weten............
Laatst gewijzigd door Ilse op 04 feb 2005 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Ja, dat vind ik ook altijd zo grappig. Als ik de straat in rijd en waar ik mijn auto ook parkeer, recht voor de deur of ver weg, Luna staat altijd bij de deur te wachten als ik ons stoepje op loop. Herkennen ze dan echt je auto? :shock:
Mauw
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Wat ik iniedergeval denk is wel dat katten d.m.v. herhaling leren, dus als ze elke dag die auto horen, dan leren ze dat dan jij eraan komt..

Verder nog niemand die iets van kattengeheugentjes weet??
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Wij hebben een basbox van de dolby surround set staan.

Lady had een lievelingsspeeltje die op een dag onvindbaar was.

Ze bleef elke keer haar pootje in het gat van de basbox steken.
Wij dachten dat ze dat gewoon leuk vond......

En paar weken geleden waren we een horror aan het kijken en het geluid stond flink hard. Ineens kwam Lady's lievelingsspeeltje uit dat gat vliegen! :shock: Die heeft er zeker een half jaar ingelegen.

Ze was zo blij toen ze 'm zag! Ze loopt nu nog elke dag rond met dat speeltje in haar bekkie :grin:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Hmm dat getuigt toch wel van een aardig geheugen kan ik dan niet anders zeggen..
Maar ik kan me dat bij onze snoozle echt niet voorstellen, misschien is het ook een beetje ras/iq afhankelijk?!?! :lol: :icon_shifty:
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Dat katten een geheugen hebben, weet ik wel zeker. Anders zouden ze niks kunnen leren. En leren kan alleen als er zowel een lange als een korte termijngeheugen is.

Je kunt aan de poezen van mijn ouders altijd al merken wanneer mijn moeder er in de auto aankomt. Dan duurt het soms nog enkele minuten voor mijn moeder de oprit oprijdt! :shock: Behalve dat ze zich het geluid van die auto herinneren hebben ze dus ook een uitstekend gehoor!

Ik weet niet in hoeverre katten zich nare of juist mooie dingen uit het verleden kunnen herinneren. Ze leggen wel verbanden. Zo zijn er bijvoorbeeld katten die bang zijn voor mannen omdat ze ooit eens door een man geschopt zijn.
Luna is als de dood voor de stofzuiger. Ze schiet al achter de bank als ik de kast open waar de stofzuiger in staat.
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Ilse »

Ze kennen zeker het geluid van de auto omdat ik altijd wisselende diensten heb en niet altijd op het zelfde tijdstip thuis kom
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 393
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Bij ons kennen ze het geluid van de auto ook.

En van de kast waar het voer staat :lol:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

Tuurlijk hebben katten een geheugen, hoe verklaar je anders die mooie verhalen van katten die na oneindige tochten terug bij de baasjes aankomen. Pitou weet trouwens ook perfect waar de snoepjes zitten, en ik heb eens getest en zi in een andere kast gestopt en wanneer ze me twee keer die kast zag opendoen wist ze het ook.

freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Ilse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 70
Lid geworden op: 23 jan 2005 00:27
Locatie: Middelburg
Contacteer:

Bericht door Ilse »

Nu je het over snoepjes had.
Tijgertje kreeg 3 jaar geleden medicijnen en die vond hij heerlijk.
Ik had ze in mijn nachtkastje gedaan zodat hij elke avond voordat we gingen slapen zijn tabletje kreet. Dat heeft zo'n 2 weken geduurd.

Nu 3 jaar later en als we naar bed gaan en ik doe mijn nachtkastje open komt hij heel erg hard aanrennen omdat hij denkt dat er nog steeds snoepjes inzitten.
Kopje van Mistey, Tijgertje, Calito, Beertje, Rexje, Mickey en Simba

http://www.catshelter-marmaris.mijnkat.nl
Anonymous

Bericht door Anonymous »

Nouja mijn vraag was ik ook niet zozeer OF katten een geheugen hebben :lol: hahaha maar HOE die in elkaar zit..

(zelfs onze goudvis heeft geheugen)
Gebruikersavatar
freija
Poema
Poema
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 apr 2004 15:23
Locatie: lokeren
Contacteer:

Bericht door freija »

:oops: sorry verkeerd begrepen. We hebben hier een dierntolk op het forum, misschien weet zij er iets meer van?

Freija
How come people with a lot of money but no cats are still called rich?
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik denk inderdaad dat hun ervaringen heel lang bijblijven maar dan door geurtjes of herkenbare situaties weer bovenkomen. Zoals dat bij ons natuurlijk ook het geval is. Zo zat ik van de zomer bijvoorbeeld onder de kittenmelk toen ik bij Emma vandaan kwam. Xandor komt daar ook vandaan en begon bij de geur meteen te spinnen en te sabbelen (dat sabbelen doet hij normaal dus nooit), naar mijn idee herkende hij het dus meteen terwijl dat voor hem al een jaar geleden was.
groetjes Sharon
Gesloten