kattengeheugen

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Ja, daarin kan ik mij ook vinden. Geuren, geluiden en herkenbare situaties.

Spooky is in een leuk huisje opgegroeid, maar alleen de vrouw was destijds thuis. Ze is heel bang bij zware, donkere mannenstemmen en ze rent niet meer weg, maar de hand die erbij hoort hoeft niet in de buurt te komen of er wordt even superdekeihard in gebeten :shock:
Ze is heel gevoelig wat dat betreft qua geluiden. Schrikt enorm van scooters (mijn broer had er eentje), vrachtwagen, trekker of vuilniswagen door de straat, stofzuiger, deurbel, telefoonmelodietjes, telefoongerinkel, ze heeft dan supergrote ogen, veert overeind en is helemaal fefixeerd op dat ene geluidje.
Als ze ziet dat jij het geluid maakt (bijvoorbeeld nieuw gsm-melodietje) valt ze je arm aan :-|

Desy heeft ditzelfde met mannenstemmen, maar bij de mannen thuis niks aan de hand.
Stofzuiger vind ze niet eng en is ook niet gevoelig voor geluiden. Alleen wel voor vreemde mensen.
Als er aangebeld wordt en er volgt gerommel en nieuwe stemmen op de gang, staart ze naar de deur, zit ingedoken te wachten en verstijfd vreemd genoeg helemaal. Zelfs als je haar op schoot neemt.
En kinderen. Die sleepten haar van hot naar her op een niet leuke manier, schreeuwden en waren niet lief voor d'r en dus gaat ze op de vlucht voor neefjes en nichtjes en houdt ze ze nauwlettend in de gaten. Om een spelend kind op de grond gaat ze met een boog omheen. Eén van mijn oppasmeisjes die hier een keertje kwam, is nog maar net 2 en superlief voor dieren. Desy ging uit haarzelf naast haar op de stoel zitten, toen viel onze mond open... zo aandoenlijk!

Maar goed, ze linken geluiden aan eerdere meegemaakte gebeurtenissen.
Hier wordt de auto ook herkent, ook algauw nadat er een nieuwe kwam. Ze spitsen de oortjes en Desy gaat naar de deur.

Leuk, poessies! :grin: 8-)
Gebruikersavatar
alma
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 01 dec 2004 21:14
Locatie: Heerlen

Bericht door alma »

Om zomaar eens een voorbeeld te noemen. :smile:
Wij hebben 2 kennelcabs voor als we met de poezen naar de dierenarts moeten, dat hoeft gelukkig niet vaak,( ik hoop ook dat dat zo blijft)
Maar als ik met een van die dingen naar beneden kom dan zie ik de hele groep aardig onrustig worden. Ze weten heel goed waar hij voor is.
Ik denk vaak dat er mensen zijn die het geheugen en de intillegentie
van dieren erg onderschatten. Als je zelf dieren hebt maak je die fout niet zo vlug. :smile:
Alma
De poezen,Ashley,Shanna,Pearley,Zenith,
Cosmo en Griffin en Landseer E.C.T. Caya
Gebruikersavatar
Pearl
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jul 2005 12:28
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Bericht door Pearl »

Dus Queeny dr gedrag tegenover mij kan best met een ervaring van een paar maanden terug te maken kunnen hebben???
Ze was namelijk heel lief en knuffelig tegen me, maar ben een keer lelijk over dr gestruikeld( :oops: ) en sindsdien vind ze me niet zo heel erg leuk meer, geloof ik... :oops: :-(
Bij mijn man en zoon doet ze gewoon normaal...
Maar dat struikelen is al een tijdje terug, maar denk zelf wel, dat het er nog wat mee te maken heeft...
Uhmm...En zal dat misschien toch nog ooit over gaan???

(kzag ineens dat dit topic wel heel erg oud is... :oops: )
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Dat kan makkelijk hoor, ik heb een keer een geintje gehad met mn hond.
Die ging altijd graag achter stokken aan en een keer zag ik 'm niet vlak achter me staan dus kreeg hij een heis met een stok :oops:
Hij is maanden heel erg voorzichtig geblelven, zodra ik een stok weggooide deinsde hij naar achteren :icon_shifty:
Maar het is wel over gegaan hoor, alleen de een blijft wat langer schrikkerig als de ander ;-)
Redney heeft me een paar dagen ontlopen toen ik over 'm struikelde en plat ging en best wel een tijdje voorzichtig gebleven :lol:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Ja dit ken ik ook. een paar weken geleden stond ik op Puk's pootje. :oops: Een paar uur later zat ie ineens klem met dat pootje, hij gilde het hele huis bij elkaar. :-( echt zielig.
Mijn vriend maakte m snel los. Maar daarna keek Puk mij een hele tijd niet meer aan en kwam ie niet meer s'ochtends bij me knuffelen, wat ie daarvoor wel altijd deed. Ik ben toen toevallig een week op vakantie gegaan en toen ik vorig weekend thuiskwam.... was ie gewoon weer blij om me te zien, hij was alles gelukkig weer vergeten! gelukkig maar, ik heb zijn aandacht toch ook wel nodig.....
Gebruikersavatar
patricia
Lynx
Lynx
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 jun 2005 13:59
Locatie: hoofddorp

Bericht door patricia »

ik herken het hele gebeuren met de geluiden djessie draait helemaal door als ze de hond van de buren hoordt in het vorige huis waar ze geboren was een grote rottweiler die altijd vrij hard met ze speelde.
en omdat ze nog bijgevoerd moest worden lag ze vaak bij mij en deed ik voor de grap een liedje zingen zodat ze in slaap viel en dat werkte nog ook als ik het nu zing komt ze meteen aangerend en komt ze bij me zitten en kijkt me zo heel schattig aan.
en ook alleen als ik dt liedje zing.
best grappig maar eigenlijk nu zie ik pas dat dat voor haar zo'n vertrouwd geluidje is waar ze zich fijn bij voelt .
groetjes patricia
Gebruikersavatar
Ddees70
Huiskat
Huiskat
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 jun 2004 11:35
Locatie: Hoorn

Bericht door Ddees70 »

onze poes verstopt zich als de deurbel gaat want 3 jaar geleden kwam er een grote enge hond binnen toen de deurbel ging
wel heel erg grappig ;-)
Desire
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

De kattensnoepjes stonden eerst op de kast, maar na een paar dagen was dat niet meer veilig. Dus achter het kastdeurtje, die met een magneetje dichtzit en dus een duidelijke klik geeft wanneer ie opengaat. Nou, binnen een dag wist Desy dat als dat deurtje openging, ze er als de wiedeweerga bij moest zijn :lol:
Gebruikersavatar
veronikske
Panter
Panter
Berichten: 426
Lid geworden op: 10 sep 2005 14:02
Locatie: Belgie-limburg

Bericht door veronikske »

Ik ben er van overtuigd dat een kat een geheugen heeft ! Maar volgens mij kunnen ze ook denken....Een pas ontdekt voorbeeld daarvan is het volgende :
Wodan zit op mijn schoot, als ik achter de pc zit, hij is erg geintresseerd door het bewegend pijltje op het scherm. Ik laat hem even korter komen, met z'n neus tegen het scherm, en beweeg het pijltje, zodat hij het met z'n pootje kan vangen, tot zover wel herkenbaar voor iedereen denk ik.

Plots ga ik met het pijltje naar beneden, zover dat het van het scherm verdwijnt...wat doet Wodan...hij gaat met z'n pootje ONDER de pc, zoeken achter het pijltje, en net op de plek waar ik het heb laten "verdwijnen"
Nog een paar keer opnieuw geprobeerd, en telkens gaat hij onder de pc zoeken achter het pijltje, telkens op de plek waar het verdwenen is.
Volgens mij wijst dit toch op enig denk-vermogen, anders kan ik het niet verklaren.

liefs veronikske
katten zijn als chips...je kan niet stoppen na één...
Gebruikersavatar
Rebbe
Poema
Poema
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 feb 2005 17:44
Locatie: Brabant

Bericht door Rebbe »

Hoi Veronikske,

Mijn (helaas overleden) Zippy keek altijd formule 1 en ging dan achter de tv kijken waar de autootjes bleven... :lol:

Groetjes Renate
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

Puk heeft een tijdlang naar zijn eigen spiegelbeeld 'gezocht' achter onze staande spiegel.... nooit gevonden helaas :lol:

Verder zitten zowel Puk als Poes regelmatig onder de koelkast te gluren en graaien, omdat daar in het verleden wel eens speeltjes en spinnetjes onder zijn verdwenen.... Duidelijk geheugen dus (of Pavlov, kan ook). 8-)
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Wat ontzettend grappig om te lezen al deze dingen :grin: . Ik heb onze meiden nog niet op iets specifieks kunnen betrappen. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat onze Baja altijd precies weet wanneer ik naar bed ga, dan staat ze echt te wachten. Als ik zeg "kom meis, we gaan naar bed" dan neemt ze een spurt naar onze slaapkamer en gaat voor de deur staan wachten. Maar goed..... niet echt een heel spectaculair verhaal eigenlijk :icon_shifty:
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
telefoonklep
Lynx
Lynx
Berichten: 140
Lid geworden op: 05 aug 2005 12:20
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Bericht door telefoonklep »

daantje schreef:. Als ik zeg "kom meis, we gaan naar bed" dan neemt ze een spurt naar onze slaapkamer en gaat voor de deur staan wachten. Maar goed..... niet echt een heel spectaculair verhaal eigenlijk :icon_shifty:
Haha dat doen ze hier ook. Dan weten ze dat ze een beetje blikvoer krijgen en spurten ze naar de kast waar het voer bewaart wordt.
Een wekker is een mechanisch instrument om mensen te wekken die geen kinderen hebben.
Gebruikersavatar
Lotte
Cheetah
Cheetah
Berichten: 978
Lid geworden op: 17 jun 2005 14:11
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door Lotte »

Als Saar aluminiumfolie ziet begint ze te krijsen :)
Ze krijgt vaak tonijn en het blikje (want ze krijgt maar een beetje) wordt afgedekt met aluminiumfolie.
Almar heeft haar geleerd dat ze eerst moet mauwen, voor ze wat krijgt (mannenhumor ofzo)
dus als ze nu iets met alu folie ziet begint ze dus te gillen omdat ze denkt dat ze vis krijgt :)
Als niemand je begrijpt, ben je tenminste geen simpele ziel
Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Gebruikersavatar
hanneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:09
Locatie: elst gelderland
Contacteer:

Bericht door hanneke »

hier weten en onthouden ze ook echt .ik heb felix en sjaffy leren zitten voor dat ze hun eten krijgen .felix die had het toen makkelijk zo geleerd met de hond ( overleden) en sjaffy wist dat ook na een paar dagen al.
als ik na de kueken loop dan is hij daar natuurlijk al heeft altijd honger
dan gaat hij zitten en denkt he ik krijg wat haha niet altijd
Gesloten