Statisch geladen poes

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Statisch geladen poes

Bericht door Marije »

Als Flanna en ik knuffelen, krijgen we vaak een schok van elkaar. Met Luna en Minerva heb ik dit ook wel eens, maar met Flanna elke dag wel een keer. We schrikken hier allebei altijd van. Haar vachtje is duidelijk statisch geladen.

Mijn natuurkundeleraar op de middelbare school gaf een keer les over statische lading en wreef bij wijze van voorbeeld een metalen voorwerp in met een kattenvachtje ( :sad: ). Toen hij daarna met dat voorwerp een ander metalen voorwerp aanraakte, sprong er een grote vonk over.

Op zich logisch, maar ik vraag me nu af hoe het kan dat Flanna en ik dit ook hebben. Ik krijg wel eens een schok als ik metaal aanraak, maar dat heb ik Flanna nog nooit zien gebeuren. De poezen krijgen ook geen schok als ze met elkaar knuffelen.

Hebben jullie dit ook met jullie poezen?
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1758
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

Ik heb dat ook vaak.
Met alle 3 de katten overigens. Dat ligt niet aan de katten maar aan jouw huid denk ik.
Bij mij in ieder geval zeker wel, het gebeurt meestal deze tijd van het jaar, als het kouder word, dan word de huid wat droger en krijg ik praktisch overal schokken van. Schrik me de kolere iedere keer. :grin: En tja hun voelen dat ook, ze vinden dat niet leuk uiteraard dus zodra ik ze dan weer wil aanraken duiken ze weg. :sad:
Soms hoor ik het zelfs knetteren. :shock:
Ik durf al helemaal geen metaal aan te raken de laatste tijd, want zelfs door me kleren heen krijg ik wel eens een schok. :???:
En als Erwin weg gaat naar zn werk en hij geeft een zoen dan gebeurt het ook. Of zou dat liefde zijn. :kissykissy: :iluvu: :grin:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 571
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

sandy schreef:En als Erwin weg gaat naar zn werk en hij geeft een zoen dan gebeurt het ook. Of zou dat liefde zijn. :kissykissy: :iluvu: :grin:
Dat is de liefde natuurlijk! De vonken springen over! :silly:

Het zal inderdaad ook we l met de tijd van het jaar te maken hebben.
Ik ben nu ook bang om metaal aan te raken. Maar ik blijf het gek vinden dat het ook met de katten gebeurt, zowel zij als ik zijn niet van metaal...
:roll:
Gebruikersavatar
Poezebal
Panter
Panter
Berichten: 456
Lid geworden op: 04 jan 2003 17:43
Locatie: ergens in drenthe
Contacteer:

Bericht door Poezebal »

Ook met de kleding die je draagt.

Toen wij onze golf nog hadden, en we gingen zomers weg, dan durfde ik soms de auto niet eens uit te stappen zulke schokken kreeg ik.

Ook als Kees zn moeder en ik langs elkaar liepen, ook al was het op 15 cm, dan hoorde je het er gewoon tussen knetteren :lol:
Ik ben in vorm :cool:. Rond is toch ook een vorm?
Achter elke traan van verdriet, zit een glimlach van herinnering..
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Ik krijg zoiezo heel vaak stroom, van alle deurklinken in mijn huis en van mijn katten dus ook. Ik krijg eigenlijk nooit stroom van mijn katten (of mijn katten van mij eigenlijk).

Het begon afgelopen zondag, ik had een kettinkje gehad voor mijn verjaardag en gelijk aangedaan en iedere keer als ik een passerende kat wilde aaien kwam er een vonkje vanaf.

Ze renden op een gegeven moment zelfs voor me weg, zielig hoor :sad:
Ik heb het kettinkje gelijk in de vriezer gelegd :???: ze zeggen dat de staticiteit (? schrijf je dat zo ?) er dan vanaf gaat, ben benieuwd!
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Wij hebben het de laatste paar dagen ook. Mark liet het gisteren zien. Als hij Luna gewoon over haar koppie aait met z'n vingers is er niets aan de hand. Hij aaide haad daarna over haar rug met zijn hele hand. Liet haar los en raakte haar oortje aan. Je hoorde een knettertje, maar Luna werd er niet echt anders van. Ik heb het ook wel eens. Pas geleden deden Luna en ik even Neuzen en er sprong zelfs een klein vonkje over! Deed een beetje auw en Luna keek heel vreemd! Zo van "He? Wasda??"
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
Brenda And The Cats
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 21 sep 2004 21:17
Locatie: Utrecht

Bericht door Brenda And The Cats »

Volgens mij ligt het vooral aan het weer, die schokken.

Als ik mijn autodeur dichtdoe, doe ik dit met mijn voet, want die schok doet echt pijn.
Bij Diesel en Roxy heb ik het ook, in het donker zie je echt zo'n schokje.
Bijvoorbeeld als Diesel uit mijn armen springt.

Heel irritant, wel.
Zou het ook echt met een droge huid te maken hebben??
Dan ga ik meer smeren.
Brenda, Diesel & Roxy

**Fotoboek is online, Diesel & Roxy's Place**
Gebruikersavatar
claudia
Panter
Panter
Berichten: 452
Lid geworden op: 05 jul 2004 13:20
Locatie: Oldenzaal

Bericht door claudia »

Of ligt het misschien aan rooie katten? :lol: Ik heb het de laatste dagen ook steeds, maar alleen maar met Bo. Volgens mij komt het van rubberen zolen (schoenen of slippers) die langs stof gaan (vloerbedekking). Ik heb 't ook meestal boven (beneden = laminaat).
Bo merkt er trouwens niets van, ik wel! :brancard:
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1265
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Het zal inderdaad aan een aantal factoren liggen. Ik merk dat mijn haar bijvoorbeeld op het moment ook weer heel statisch is. En inderdaad ik heb het met de katten ook wel, heb er eigenlijk niet op gelet met welke kat ik dat dan heb.
groetjes Sharon
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik heb het met bijna alle katten en met Luna praktisch altijd. Alleen aan de oortjes :cool:
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

In eerste instantie dacht ik dat het te maken had met het oosten van het land :silly: Had het nooit toen ik nog in het zuid westen woonde... En hier. Ik hoef de verwarming, auto o.i.d. maar aan te raken en *TAK*! Krijg er weer een. Nu heb ik het inderdaad ook met de katten. Zelfs voordat we ze hadden had ik het. Zelfs in de zomer...
Zou het dan toch aan het oosten liggen?? :wink:
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Hi, wat een leuk en herkenbaar topic. Ik krijg "petsen" van Bibi (oojk rood) en Blissy en inderdaad ook vaak bij de oortjes. Ik vind het zo raar dat het alleen bij die twee zo erg is, bij de andere twee heb ik helemaal geen last.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Ik heb in de woonkamer een fleecedeken op de grond liggen en toen ik het vanochtend aanraakte, merkte ik dat dat helemaal statisch was.
Ze liggen er bijna iedere avond op, dus misschien ligt het wel aan de kat dat ze statisch zijn :geenidee:
Gebruikersavatar
Iet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 79
Lid geworden op: 21 apr 2004 21:01
Locatie: Wijchen

Bericht door Iet »

Luitjes, het kan aan veel dingen liggen, maar vooral aan droge lucht.
Diverse materialen, hoofdzakelijk metalen en kunststoffen (bij ons het aanrecht en het vloertapijtje) worden dan geladen, die vervolgens de katten weer opladen etc.....ik schrik er elke keer weer van! :twisted:
My cat isn't spoiled, I'm just well trained.
Gebruikersavatar
Miranda
Panter
Panter
Berichten: 566
Lid geworden op: 25 mei 2003 21:22
Locatie: Oosterwolde

Bericht door Miranda »

Met de poezen heb ik het wel eens gehad, maar dan vooral met Spooky en inderdaad het neusje of de oortjes. Maar niet zo vaak als jullie.
Zelf heb ik ook een hekel aan de autoportieren en druk die meestal dicht met iets over m'n hand (jas of trui), daarom vind ik het zomers ook zo eng (geen lange mouwen), maar we hebben 'handvaten' van ander materiaal (niet schokkend), dus daar geef ik ook wel eens een drukkertje tegenaan :wink:

Op stage hebben we geladen stoelen en een geladen kraan en daar raak ik meestal eerst een aanrechtdoekje aan en dan de kraan. Het doekje is in contact met het aanrecht en geeft geen schokken.
Daarna kan ik meestal de kraan probleemloos opendraaien.

Het kan ook best aan je kleren liggen, of inderdaad je haar of wat misschien ook kan: sinds ik m'n handen nogal regelmatig insmeer, heb ik er niet veel last meer van.
Plaats reactie