Katten in de winter

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
naomie120
Lynx
Lynx
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 aug 2004 12:38
Locatie: amsterdam

Bericht door naomie120 »

onze cv was kapot een tijdje terug, brrrrr. Het was zo'n 11 graden in huis. Ik zat in een slaapzak achter de compu, Puk zat op schoot, ook in die slaapzak. Dat vonden we allebei lekker warm! 8-)
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Bericht door KellyVG »

Ik heb juist dezelfde vraag. Maar hier wordt niet echt een antwoord gegeven of katten warmte nodig hebben. Misschien als je het hen niet gewoon maakt, het ook niet nodig is? Bij ons ligt het namelijk nogal moeilijk. Overdag als we uit werken zijn, en 's nachts zitten ze zin de garage en gang. Wij hebben voor ons kleine huisje slechts één kachel in de living staan. Dat is voldoende. Maar als de deur van de living gesloten blijft, gaat die kachel de gang en garage zeker niet opwarmen. Voor het moment is dat daar al behoorlijk fris.

Misschien vraag ik best even aan de dierenarts of het kwaad kan ja of nee. Maar hoe ik het dan ga oplossen als het kwaad kan...?
Gebruikersavatar
Sandra W
Tijger
Tijger
Berichten: 2500
Lid geworden op: 22 mei 2006 08:37

Bericht door Sandra W »

Als een kat uit de regen en wind is heeft hij verder geen extra warmte nodig, want ook zwerfkatten redden zich in de herfst en winter, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze het niet lekker vinden.

Je zou bijvoorbeeld een lekker pluche mandje op een verhoging (kastje, stoel, tafeltje) in de gang of garage kunnen zetten, zodat hij geen optrekkende kou van de grond voelt en let er vooral dat hij niet op de tocht staat (bijvoorbeeld van een raam of kier onder de deur).

Oudere, zeer magere en/of zieke katten (zoals nier- of schildklierkatten) hebben overigens wel extra warmte nodig, want die kunnen zichzelf niet meer goed warm houden. Voor hun is een kruik, een warmtelamp of een electrisch dekentje een goed idee.

groeten,
Sandra
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Bericht door KellyVG »

OK bedankt! Ik was sowieso nog van plan ook een extra klimpaal met knusse slaapplaatsjes te kopen. En kan inderdaad ook hun mandje op een hogere plaats zetten, zodanig dat ze geen last hebben van de koude vloer.
Hans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2008 18:20

Temperatuur slaapplek

Bericht door Hans »

Hallo,

1 van onze poezen slaapt in de bijkeuken, wat is de laagste kamer-temperatuur wat een poes mag hebben...m.a.w wat is toch echt te koud of te fris ??

Hans ;)
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Katten in de winter

Bericht door daantje »

Een moeilijke vraag ;-) .
Ik heb geen idee wat precies een goede temperatuur zou zijn voor jouw poes, maar ik zou het sowieso wel een beetje behagelijk houden ;-) . Wij zetten hier de verwarming altijd op 17 graden 's nachts, maar drie van de vier liggen wel gezellig bij ons op het warme bed en zoeken mijn, of elkaars, lichaamswarmte op.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Hans
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2008 18:20

Re: Katten in de winter

Bericht door Hans »

Zat zelf ook aan zo'n 15 graden te denken..niet onder nul natuurljk :-P

Bedankt ;)

Hans.
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Katten in de winter

Bericht door daantje »

Ik denk dat je dan aardig goed zit. Zou ik in elk geval wel zo ongeveer aanhouden ;-).
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3006
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Re: Katten in de winter

Bericht door Kattenbella »

Zolang het een gezonde kat is met een dikke jas loopt het wel los. Je kan lekker warme dekens en een mandje geven en als de vloer kpud is een plekje die wat van de grond af staat.

Voor mijn buitenman heb ik een huisje met dekens en een badmat met een rubberen onderlaag. Daar komt geen vocht doorheen.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
KellyVG
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:17

Re: Katten in de winter

Bericht door KellyVG »

Ik heb dit eens gevraagd aan mijn dieren-arts, en zolang het niet onder nul gaat, zitten ze goed. Ze moeten natuurlijk wel iets hebben waar ze kunnen op liggen op een hoger niveau dan de grond. Veel katten slapen zelfs buiten, dus 15 graden is zeker niet nodig. Ze moeten natuurlijk wel af en toe de warmte kunnen opzoeken...
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

hoe goed kunnen katten tegen kou

Bericht door pinguin »

ik heb een vraagje. de winter komt er weer aan. (althans dat zeggen ze) en vroeg me af wat nu een aangename huiskamer themperatuur voor een kat zou zijn.
tot op heden heb ik nog geen kachel aan gehad omdat ik de woonkamer en slaapkamer op het zuiden heb.
ik ben zelf iemand die het niet snel koud krijgt. maar ik vroeg me af hoe dat bij katten zit.
zijn er uiterlijke signalen waaruit ik kan op maken of een kat het koud heeft?
in mijn slaapkamer zal de kachel pas aan gaan als het vriest. ik vind het namenlijk prettig om in kou te slapen. maar wanneer ik hem in de woonkamer aan ga zetten. heb geen iedee.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: hoe goed kunnen katten tegen kou

Bericht door pearlsofpassion »

De kattenvacht past zich aan aan de temperatuur, dus als er geen plotse temperatuursveranderingen zijn, zal een kat het niet koud krijgen.
Ook kunnen ze wel om met vrij grote temperatuursverschillen door hun vacht meer op te zetten bij kou.
Een kat heeft meestal niet echt last van kou als hij dat gewend is, en houden wel van warmte ookal zitten ze dik in de vacht, dus ik zou me er niet te veel zorgen in maken.
Zelfs vriezen zou geen echte problemen geven buiten, maar binnen zou ik het inderdaad boven het vriespunt houden. Ik zorg meestal dat het niet onder de 5graden gaat. Leg een warm fleecedekentje op je bed, of een ander mandje waar ze liggen 's nachts. Dat vinden ze hier heerlijk. Ook kruipen ze hier tegen me aan als het wat kouder wordt, dat scheelt blijkbaar ook veel... ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: hoe goed kunnen katten tegen kou

Bericht door pinguin »

oke thanks voor het antwoord. dan ga ik pas de kachel aan zetten als ik het koud begin te krijgen. en dan kan die s`nachts gewoon uit. heb een groot bed dus als ze warmte willen zijn ze altijd welkom.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Peet
Panter
Panter
Berichten: 479
Lid geworden op: 28 okt 2010 09:43

Re: Katten in de winter

Bericht door Peet »

Hier gaat de kachel nooit lager dan 15 graden. Denk dat het voor katten prima te doen is.
Nu komen die van ons ook buiten in de ren, zomer en winter. Dus hun vacht past zich ook wel aan denk ik.


Als we weg gaan of s'nachts gaat de cv op 15 graden. Als we thuis zijn gaat hij hoger.
Voor de beesten in huis hebben we nooit de kachel hoger gezet als wij niet thuis zijn hoor.
Groetjes Petra, poes Chevy, kater Dodge en de honden Mike, Thor en Indy
Plaats reactie