Katten in de winter

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Anonymous

Katten in de winter

Bericht door Anonymous »

Binnenkort staat de winter weer voor de deur. Niet alleen buiten wordt het kouder, maar ook binnen begint het af te koelen. Leuke remedie voor de mens is het aansteken van de CV. Nu vroeg ik me af, omdat wij pas sinds een paar maandjes Norris hebben en sinds een week of 4 Luna (ja, ik hoor bij Miekje, ook bekend op dit forum :P) of het nodig is dat wij onze CV al warm laten worden op het moment dat zij thuis zijn en wij niet. Voor die tijd had ik nl. nooit overdag de verwarming aan als er niemand thuis is. Misschien is het nu wel nodig? Aan de andere kant: katten zijn ook denk ik 's winters wel buiten te vinden, waar het ook koud is? Hoe doen jullie dat?
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Wij laten de verwarming wel aan; maar of het echt nodig is weet ik niet. Ik kan me voorstellen dat het niet prettig voor de beestjes is als het koud is. Onze katten komen nooit buiten dus zijn wel aan een lekker temperatuurtje gewend. Hij gaat wel iets lager als we niet thuis zijn, zo rond de 20 graden.
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Gebruikersavatar
Marije
Panter
Panter
Berichten: 573
Lid geworden op: 06 feb 2004 10:53
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bericht door Marije »

Ik laat de verwarming niet aan voor de poezen. Nu gaan mijn poezen ook naar buiten, dus ze zijn temperatuurwisselingen wel gewend. Het wordt trouwens nooit kouder dan 15 graden in ons huis.
Ze vinden het natuurlijk heerlijk als de verwarming aan is, maar ik denk niet dat het echt nodig is. Het is maar net wat je zelf wil. Sommige mensen laten ook de radio aan voor hun katten omdat ze dat gezelliger voor ze vinden. :razz:
Nu jullie poezen nog zo jong zijn, zou ik er trouwens wel voor zorgen dat het niet te koud wordt in huis. Volgens mij kunnen jonge katjes daar minder goed tegen.
Ik ben ook benieuwd wat de anderen doen!!
Gebruikersavatar
maddo
Lynx
Lynx
Berichten: 125
Lid geworden op: 22 sep 2003 13:32
Locatie: Breda

Bericht door maddo »

Hoi hoi,

Ik weet ook niet of het iets uit maakt, maar als ik niet thuis ben staat ie meestal zo rond de 18 / 19 graden.

Mijn katten komen ook niet buiten en zijn dus ook gewend aan de warmte denk ik!
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Als katten naar buiten gaan hebben ze ook geen verwarming dus ik laat de verwarming overdag niet aanstaan, dwz ik programmeer de thermostaat dat de temperatuur in huis niet lager dan 16 graden kan worden. s'winters begint de ketel een uurtje voordat we thuiskomen op te warmen en dan is het 20 graden als we thuiskomen.
Als ze het koud zouden hebben (wat ik me niet voor kan stellen) zijn er genoeg warme plekjes/holletjes voor ze om zich in te verstoppen als ze willen slapen.
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

Ik liet de verwarming ook niet aan staan vorige winter.

Wel had ik een lekker extra warm dekentje in de mand gelegd, en daar
lag Lady ook altijd op als we thuiskwamen.

Zo had ze toch nog een warm plekje :grin:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Hier blijft de verwarming dag en nacht op een graad of 20 staan. Ik doe hem niet snel aan, maar 's winters blijft het zo staan. Ik heb mij laten vertellen dat dit minder duur is en minder verbruikt dan het steeds weer opwarmen van de hele woning. Bovendien is het altijd behaaglijk zeker voor de oudere dieren hier.

In tegenstelling tot de elektriciteitsrekening viel mijn gasrekening lager uit.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Jonge katjes hebben inderdaad nog moeite om zichzelf goed warm te houden en dus kan ik me voorstellen dat je de kachel dan wel aan laat staan. Wij laten de kachel nooit overdag aan voor de katten als we er zelf niet zijn, maar aangezien ik het nogal snel koud heb is het in ons huis nooit kouder dan 18 graden.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
miekje
Lynx
Lynx
Berichten: 100
Lid geworden op: 07 sep 2004 13:49
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door miekje »

Denk dat het geen gek idee is om de verwarming wel een beetje aan te zetten. Graadje of 19 a 20 lijkt me toch wel goed genoeg.

Ik ben ook een aardige kouwkleum, dus dan is het ook nog lekker warm als we thuis komen Maluka :wink:
:pdtmat: Gone with the wind
Gebruikersavatar
Het sprankelende bosbesje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 23 feb 2003 16:55
Locatie: Driebergen

Bericht door Het sprankelende bosbesje »

Tja, verwarming voor katten. Wij hebben katten die de buitenlucht gewend zijn. Ze kunnen er wel tegen, en echt uit zetten we 'm pas als we naar bed gaan. Ze hebben ook warme mandjes. Bij heel kleine katten is het misschien wel een goed idee, vooral als ze nog niet of weinig buiten komen.

Salukes,

Paul
"Wat is jouw beroeping?", vroeg ze zachtjes, om de rest niet te storen.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Shaz, met astma mag er ook niet teveel verschil in temperatuur zijn (voor mensen). Dus staat de thermostaat hier altijd rond de 17 graden 's nachts en 20 overdag.
En de echte buitenkatten zitten altijd buiten, met welk weer dan ook :cool:
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Inderdaad. Hier kunnen ze er ook voor kiezen in de ren te gaan zitten als ze het te warm vinden.
Meestal zet ik de verwarming in oktober aan, maar nu is het nog uit met een raam open. Het is nog warm zat.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Hoewel de kittens van de week op een nacht de thermostaat op 25 hadden gezet :galg:
Het was smoorheet toen ik beneden kwam, maar zij vonden het blijkbaar errug lekker :razz:
Gebruikersavatar
Loontje
Poema
Poema
Berichten: 394
Lid geworden op: 11 jun 2004 19:48
Locatie: Hoorn

Bericht door Loontje »

:lol: Hier zijn het ook al echte broeikonten :lol:

Lana gaat 's nachts altijd in mijn nek liggen, en Lady moet en zal
onder het dekbed :cool:
Groetjes,
Ilona

En een dikke knuf van Lady, Lana, Rosie en Kyra :grin:
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Bericht door sokje »

ik heb een kat die in de winter vlak voor de verwarming ligt dus misschien ook wel een koukleum. alhoewel... ze ligt er zelfs voor als ze niet opstaat.
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
Plaats reactie