Hond van buren jaagt mijn kat weg

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Hond van buren jaagt mijn kat weg

Bericht door marian vdb »

Hoi,

Ik heb al een paar jaar een heel vervelende situatie en weet maar geen oplossing. De hond van de buren is een super goedbedoelend, maar veel te enthousiast dier. Hij springt en blaft naar alles wat beweegt. Heeft in het verleden ook al een paar kippen de kop afgebeten. De vervelende situatie is hoe we hier wonen: we hebben elk een rijhuis, maar tussen onze twee huizen is een open oprit, omdat achter ons huis huurgarages staan. Dus: links = hun huis, en zij hebben daarachter een omheind tuintje. Midden = poort met oprit tot helemaal naar achter, eindigend in een gemeenschappelijke tuin. Rechts = ons huis, en wij hebben daarachter géén tuin maar meteen de garages die mensen huren. Wij hebben dus enkel een heel smal terrasje wat aan de zijkant aangrenst aan de oprit in het midden. Het stuk tuin dat helemaal achteraan ligt, achter de garages, is gemeenschappelijk: wij mogen hier op, als huurder van het huis + één van de garages. Maar onze buren mogen hier ook op, want zij hebben ook een garage + zijn familie van onze huisbazin. Moeilijk dus!

Onze buren laten constant en op onvoorspelbare momenten hun hond loslopen op het gemeenschappelijk gedeelte. Dat is echt heel moeilijk. Onze buurvrouw is bijna altijd thuis (werkt 1 week per maand 's nachts), en ze zitten veel liever (met hond) in de gemeenschappelijke tuin dan in hun eigen tuin. Zelfs 's avonds kunnen ze op onvoorspelbare momenten tot laat nog buiten zitten. Onze kat is haar leven lang al een kattenluikje (en dus vrijheid) gewend. Vroeger lag ze altijd te slapen onder een struik of zo, ze kon soms een hele dag in de tuin zijn, heerlijk genieten en slapen. Nu dus niet meer. De eerste jaren dat de hond er was, joeg hij onze katten achterna. Maar echt honderd meter of zo. Onze katten moesten dan heel ver lopen voor hun leven (bij wijze van spreken) tot ze in een boom konden kruipen of hard door het kattenluik naar binnen schoten. Echt niet leuk. De eerste week dat die hond bij de buren was, heeft onze kat 5 dagen het huis niet verlaten. Terwijl ze normaal meer buiten is dan binnen. In het begin hebben de buren één keer geprobeerd om de hond een opleiding te geven. Na een paar weken zeiden ze dat het niet werkt, de hond is al te oud, en sinds toen hebben ze nooit meer iets geprobeerd om hun hond af te leren om achter dieren aan te lopen (of mensen trouwens - zelfs al doet hij niets, hij holt heel hard richting alles en iedereen).

In het begin vroeg ik hen telkens, kan je even je hond bijhouden zodat mijn kat kan passeren? Zo'n dingen. Soms deden ze dat, soms niet. Na een tijdje werden ze het beu denk ik, en nu trekken ze het zich niets meer aan.

Bijna 2 jaar geleden heeft mijn kat iets heel flinks gedaan: nadat ze al een aantal jaar constant wegliep van de hond, besloot ze om terug te vechten. Ze heeft hem twee keer aangevallen, en sinds toen is hij bang voor haar. Ik was super trots! Zo flink teruggevochten! Maar helaas heeft ze daarmee de buren zelf niet afgeschrikt. Dus resultaat is: niet veel. Onze stoere flinke poes kan hem makkelijk op een afstand houden nu: ze gromt, en hij vertraagt en stapt naar achteren. Maar ze durft niet altijd te grommen. Meestal is ze gewoon bang. En niet alleen voor de hond, ook voor de buren. En zelfs als de hond wat bang is, de buren dwingen hem om mee te komen natuurlijk.

Ze zijn echt constant aanwezig. Ze hebben ook aan die gemeenschappelijke tuin een 'clubhuis' (de achterste garage is soort van omgebouwd tot een studentencafeetje voor 50'ers) en gaan daar bijna dagelijks zitten, vooral nu het mooi weer is (maar ook in de winter).

Maar mijn kat heeft haar territorium. Ik probeer heel hard om haar te helpen, maar ze kan nergens anders heen: de buurt zit hier vol met katten! Ze is ook al naar de overkant van de straat gegaan, maar komt dan in territoriums van andere katten terecht en dat heeft ook al tot conflicten geleid.

Sinds twee jaar, sinds ze dus besloten heeft om terug te vechten, heb ik besloten om haar te helpen. Sinds toen ga ik elke avond na mijn werk met haar wandelen. Dwz, ik ben haar 'backup' of bodyguard wanneer ze naar de tuin gaat. Als de hond dan plots komt opdagen, sta ik aan haar zij en probeer ik hem weg te jagen. Ik ga pas weer naar binnen wanneer zij dat ook wil. Ik heb haar ook geholpen met het zoeken naar verstopte gaten in de omheining: nu kan ze ook ontsnappen naar tuinen van de buren, waar ze zich veiliger voelt. Maar ze moet wel altijd langs onze gemeenschappelijke tuin terug om weer thuis te geraken. Mijn steun helpt haar echt enorm. Maar dat haalt de stress niet weg. En de buren luisteren dus niet als ik vraag om ergens rekening mee te houden. Meer zelfs, ons mini-terrasje, het enige wat echt 'van ons' is, daar staat een emmer met regenwater (de poes drinkt daar supergraag van), en ze laten dan 's morgen hun hond op ons terras lopen en drinken uit die emmer, zelfs al heb ik al meerdere keren gevraagd om de hond van mijn terras te houden. They don't care!

Ik weet niet wat ik moet doen. We hebben al gekeken om gewoon te verhuizen, maar de huizenmarkt is echt duur momenteel en onze kat is 15j dus ik ben ook wat bang om te verhuizen met haar.
Daarnaast heb ik echt al gedacht om een ultrasoon geluid te gebruiken om de hond weg te houden, maar dat lijkt me gewoon niet diervriendelijk, en die hond kan daar niets aan doen - het is het gedrag van de buren dat dit alles veroorzaakt.

Onlangs heb ik de politie/stad gemaild (maar nog geen reply), omdat ik wil weten wat de regels zijn over het houden van een hond aan de leiband. Probleem is natuurlijk dat die gemeenschappelijke tuin geen openbaar terrein is. Het is eigendom van onze huisbazin, waardoor je zou denken dat wij meer recht hebben om hier te zijn... Maar die huisbazin is dus de zus van onze buurman! Dus dat komt niet goed! Ik heb de huisbazin ook al eens gevraagd naar een oplossing, maar zij heeft toen heel agressief gereageerd en gezegd dat haar broer gaat en staat waar hij wil, en dat ik van geluk mag spreken dat ik op die tuin mag lopen.

Het doet mijn hart echt pijn als ik mijn poesje zo vol stress zie zitten. In het weekend sta ik nu altijd om 8u op, want de buren komen nooit buiten voor 9u30, en dan is het heerlijk om haar in de tuin te zien rollen: ze weet zelf ook dat ze dan veilig is. Maar ik weet niet hoe lang dit nog verder kan? Het is nu echt al minstens 5j dat ze die hond hebben. Ik voel me schuldig dat we niet gewoon 5j geleden verhuisd zijn, maar door privé omstandigheden was dat echt helemaal niet mogelijk. En daarbij weet je ook niet waar je dàn terecht komt qua omgeving? Je weet het nooit! Maar dit is echt gewoon héél stresserend voor mijn lieve kat. Ze is nu ook al meer dan een jaar alleen (vroeger was haar lieve zoon ook nog bij ons
- die ligt trouwens begraven in de gemeenschappelijke tuin en daar hebben de buren ook geen respect voor, laten hun hond poepen op het graf, terwijl we dat echt ergens in een verstopt hoekje hebben gedaan waar je niet toevallig kan lopen), en ik wil zo graag dat ze nog een paar mooie rustige 'pensioenjaren' heeft...

Sorry voor deze gigantisch lange tekst, maar ik denk dat ik het even van me af moest schrijven. Ik weet gewoon niet wat doen. Ben nu aan het overwegen om azijn in de emmer water te doen op ons terras, zodat de hond er niet meer van wil drinken, maar ja mijn kat drinkt daar ook van - en opnieuw, het is niet het dier wat het probleem is, het zijn de mensen. Of omheining rond ons mini terrasje, maar dat heeft weinig nut als het over de gemeenschappelijke tuin gaat waar het probleem ligt. Ik denk niet dat ik dit kan winnen. Geen idee wat ik moet doen :-( :cry:
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hond van buren jaagt mijn kat weg

Bericht door Asse-Poes »

Met zulke buren heb je geen vijanden meer nodig 😞
Ik vrees dat je gelijk hebt: dit ga je niet winnen van de buren.
Op de huisbaas hoef je ook niet te rekenen.

Is het mogelijk om die smalle strook van jullie eigen tuin af te schermen met gaas of een schutting? In ieder geval hoog genoeg zodat de hond er niet over kan om op jullie terrein te komen.

Ik vind het trouwens ontzettend lief dat je poes zo beschermt en haar helpt.

Aan de andere kant, als poes te gestrest of te bang is, zal ze niet meer in de buurt van de hond komen. Ze weet inmiddels dat ze kan winnen van hem, dus dat geeft haar zelfvertrouwen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hond van buren jaagt mijn kat weg

Bericht door nellebel »

tja lastig hoor. maar ja. het is gemeenschappelijk die tuin dus die hond mag er net zo goed zijn als jouw kat. en al helemaal hoe de verhoudingen nu zijn(met de huisbaas die familie is van de buren) is dit een strijd die je niet wint. en moet je dit willen? voor jou en de kat nu veel stress. ik zou inderdaad kijken of je je eigen plekje kunt afschermen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Re: Hond van buren jaagt mijn kat weg

Bericht door marian vdb »

Ja ik heb ook al gekeken naar een omheining voor ons terras, maar heb nog geen praktische oplossing gevonden. Het is maar 1,5 op 3 meter en grenst rechtstreeks aan die oprit, dus het mag niets uitsteken want dan kunnen de auto's niet door. En hoe maak ik dat dan vast aan de muur zonder gaten te maken? Daarnaast neemt dat niet weg dat de poes op haar 15 jaar oude territorium moet kunnen rondlopen in de natuur. Als ik haar nu plots, na 15j, in huis opsluit (met of zonder terras), dan hou ik haar letterlijk gevangen en heeft ze nog meer stress. Binnen hoort ze ook nog de hond blaffen + de luide zware stem van de buurman trouwens... Als ik haar probeer binnen te houden en het luikje is toe, schiet ze helemaal in paniek. Ze heeft echt haar vrijheid in de buitenruimte nodig. Ik denk dan, ok het is privé terrein, niets aan te doen. Maar als er mensen garages huren, is dit dan niet zoiets als een openbaar terrein of park, waar honden aan de leiband moeten? Waarschijnlijk niet zeker...?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hond van buren jaagt mijn kat weg

Bericht door Rik »

marian vdb schreef: 31 mei 2023 22:16 Daarnaast neemt dat niet weg dat de poes op haar 15 jaar oude territorium moet kunnen rondlopen in de natuur. Als ik haar nu plots, na 15j, in huis opsluit (met of zonder terras), dan hou ik haar letterlijk gevangen en heeft ze nog meer stress.
Helaas is het dus niet haar territorium meer.
Wat je nu doet (af en toe wel en af en toe niet naar buiten laten) is ook niet eerlijk tegenover haar. Ze begrijpt dat niet.

Ik denk ook dat je er verder weinig aan kunt doen.
Dus het enige blijft over wat al is voorgesteld (afzetten) of binnen houden. Meer kunnen wij er ook niet van maken.

Ik zou het luikje sowieso helemaal afsluiten met een plank o.i.d. Dus niet alleen dicht doen want dan begrijpt ze ook niet waarom ze er niet door kan.

Verder zijn er ook op zichzelf staande kennels die je niet aan de muur vast hoeft te maken. Je kunt ook met palen in de grond werken. Maar ik zou me ook niet zo druk maken over een paar gaten in de muur. Die kun je bij verhuizing weer dicht maken en als de verhuurders er wat van zeggen heb je je verhaal klaar. Gaten mag je best maken als het in belang is van je woongemak.

Enige andere optie is met de mensen praten maar dat schijnt dus al niet meer te kunnen.
Geen toestemming van de verhuurder nodig bij kleine aanpassingen. U mag kleine aanpassingen doen aan uw woning. Deze kunt u zonder teveel kosten terugdraaien. Bijvoorbeeld als u gaatjes in de muur wil boren.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hond van buren jaagt mijn kat weg

Bericht door Asse-Poes »

marian vdb schreef: 31 mei 2023 22:16 Maar als er mensen garages huren, is dit dan niet zoiets als een openbaar terrein of park, waar honden aan de leiband moeten? Waarschijnlijk niet zeker...?
Alleen als het een VvE betreft, is het privéterrein.
Dat maakt eigenlijk ook verder niet uit, want poes komt ook in de gemeenschappelijke tuin, waar de hond ook komt.
Als je haar uit de buurt van de hond wil houden, zal je haar op je eigen terrein moeten houden, waar de hond niet bij kan.

Verwacht in ieder geval geen oplossing van je buren.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hond van buren jaagt mijn kat weg

Bericht door Asse-Poes »

Het meest simpele en goedkoopste is een paar paaltjes in de grond en gaas er tussen. Kunnen ook planken of van die wilgentakken zijn.
Je kan het gaas ook zo'n 30-40 cm (hoogte van de poes) boven de grond vastmaken aan de paaltjes, dan kan poes er onderdoor.
Ook een optie: klimop tegen het gaas te laten groeien, dan heb je gelijk wat privacy voor jezelf 😀
Een deurtje kan je laten scharnieren tegen het paaltje, om de deur dicht te houden heb je voldoende aan een haak. Hoef je alleen het oogje aan de muur te bevestigen.
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hond van buren jaagt mijn kat weg

Bericht door nellebel »

ik snap enerzijds wel dat je het voor je kat opneemt, maar ze MOET kunnen rondlopen want dat doet ze al 15 jaar en de hond moet aan de leiband ?? even advocaat van de duivel. als het openbaar terrein is heeft de hond net zo veel recht als de kat hoor. en je hebt al een moeilijk contact met je buren, dus die gaan zich echt niet inleven in jouw kat. zij zullen zich vooral richten op hun hond waarvan zij vinden dat die lekker los moet kunnen lopen. dus jij zult vooral moeten kijken hoe je het voor je kat zo prettig en veilig mogelijk kunt maken. je kunt hier echt geen rechten aan verlenen. en zoals Rik ook zegt, let er ook op dat de kat het ook snapt. dan wel en dan niet naar buiten is voor haar niet te begrijpen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Re: Hond van buren jaagt mijn kat weg

Bericht door marian vdb »

nellebel schreef: 01 jun 2023 07:16 ik snap enerzijds wel dat je het voor je kat opneemt, maar ze MOET kunnen rondlopen want dat doet ze al 15 jaar en de hond moet aan de leiband ?? even advocaat van de duivel. als het openbaar terrein is heeft de hond net zo veel recht als de kat hoor. en je hebt al een moeilijk contact met je buren, dus die gaan zich echt niet inleven in jouw kat. zij zullen zich vooral richten op hun hond waarvan zij vinden dat die lekker los moet kunnen lopen. dus jij zult vooral moeten kijken hoe je het voor je kat zo prettig en veilig mogelijk kunt maken. je kunt hier echt geen rechten aan verlenen. en zoals Rik ook zegt, let er ook op dat de kat het ook snapt. dan wel en dan niet naar buiten is voor haar niet te begrijpen.
Hoi Nellebel, nee ik snap wat je bedoelt natuurlijk. Maar ik vind wel dat beide partijen zich mogen aanpassen. Ik probeer me zo goed mogelijk aan te passen aan de buren hun schema. Zij laten anderzijds ook hun hond los op mensen - mijn oudere moeder is bang voor honden bijvoorbeeld, en onlangs kwam een dakwerker langs, de hond kwam van honderd meter ver recht op hem afgelopen en de buren riepen hem niet weg. Die man dacht dat hij aangevallen werd. Daarnaast hebben de buren, buiten die gemeenschappelijke tuin, ook nog hun eigen privé tuin. En dan denk ik, als ze zien dat ik op ons vaste uur de avondwandeling met mijn kat doe, dat ze inderdaad toch wel even hun hond aan de kant kunnen houden. Eigenlijk wel. En ja, waarom ik aan die leiband denk: hier zijn ongeveer 10 garages, dus ook meer dan 10 mensen die hier op en af komen. Dan zie ik dat een beetje als een 'openbare' ruimte. Maar dat is het niet natuurlijk...

De kat snapt alles héél goed. Ze is super flink ook in het communiceren. Ik weet dat dieren goed horen en ruiken, maar de mate waarin zij kan horen of de buren zelfs IN hun huis plots in actie schieten, het verbaast me elke dag! Maar de poes is heel goed mee met het systeem en het helpt haar enorm. Alleen neemt dat niet weg dat ze nu slechts een uurtje per dag buiten durft. Ipv vroeger de hele dag.
marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Re: Hond van buren jaagt mijn kat weg

Bericht door marian vdb »

Asse-Poes schreef: 01 jun 2023 01:59 Het meest simpele en goedkoopste is een paar paaltjes in de grond en gaas er tussen. Kunnen ook planken of van die wilgentakken zijn.
Je kan het gaas ook zo'n 30-40 cm (hoogte van de poes) boven de grond vastmaken aan de paaltjes, dan kan poes er onderdoor.
Ook een optie: klimop tegen het gaas te laten groeien, dan heb je gelijk wat privacy voor jezelf 😀
Een deurtje kan je laten scharnieren tegen het paaltje, om de deur dicht te houden heb je voldoende aan een haak. Hoef je alleen het oogje aan de muur te bevestigen.
Hoi, thx voor de tip! Helaas pindakaas, maar het zijn tegels en kasseistenen hier! Mijn vriend laadt ook materiaal in en uit voor z'n werk langs die deur, dus inderdaad zou een hekje goed zijn. Paaltjes in de grond en gaten/haken in de muur gaan dus niet. Ik heb al zitten zoeken voor een ander systeem, maar voorlopig ben ik alleen nog maar op nadar hekken gekomen :lol:
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hond van buren jaagt mijn kat weg

Bericht door Asse-Poes »

Staat zo'n nadar hek wel stevig genoeg als een hond daar tegenaan springt?

Tegel of steen eruit wippen en paaltje erin, kan toch ook? Neemt minder ruimte in beslag dan de poten van een nadarhek.

Een fotootje van de situatie bij jou zou wel handig zijn :-)
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Loekie2001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2023 12:24

Re: Hond van buren jaagt mijn kat weg

Bericht door Loekie2001 »

Hi Marian,
Wat vervelend voor jou en je kat dat jullie zo veel overlast ervaren. Ikzelf zou er in jouw situatie voor kiezen om van je kat een binnenkat te maken: mijn vorige kat is op 13 jarige leeftijd door de situatie gedwongen een binnenkat te worden. Ik heb de indruk dat zij (na een zeer korte aanpassingsperiode) een erg gelukkige oude dag heeft gehad. Na de aanpassingeperiode raakte ze ook niet meer gestressed van hondengeluiden buiten. Het heeft ons beide veel stress bespaard.
marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Re: Hond van buren jaagt mijn kat weg

Bericht door marian vdb »

Asse-Poes schreef: 03 jun 2023 06:38 Staat zo'n nadar hek wel stevig genoeg als een hond daar tegenaan springt?

Tegel of steen eruit wippen en paaltje erin, kan toch ook? Neemt minder ruimte in beslag dan de poten van een nadarhek.

Een fotootje van de situatie bij jou zou wel handig zijn :-)
Hoi, ja het is een huurhuis dus we mogen hier niet zomaar iets aanpassen. Zal eens een foto nemen!
marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Re: Hond van buren jaagt mijn kat weg

Bericht door marian vdb »

Loekie2001 schreef: 05 jun 2023 14:18 Hi Marian,
Wat vervelend voor jou en je kat dat jullie zo veel overlast ervaren. Ikzelf zou er in jouw situatie voor kiezen om van je kat een binnenkat te maken: mijn vorige kat is op 13 jarige leeftijd door de situatie gedwongen een binnenkat te worden. Ik heb de indruk dat zij (na een zeer korte aanpassingsperiode) een erg gelukkige oude dag heeft gehad. Na de aanpassingeperiode raakte ze ook niet meer gestressed van hondengeluiden buiten. Het heeft ons beide veel stress bespaard.
Goh, hangt echt van de kat af. We hadden vroeger drie katten, en één van hen kroop zelfs door opengekiepte ramen - of probeerde toch. Hij kroop ook letterlijk de gordijnen in toen hij nog bij zijn vorige eigenaars als 'huiskat' gehouden werd. Dat beest kon nergens zijn energie kwijt. Als we onze poes, die we nu nog hebben, opsluiten, raakt ze helemaal paniek omdat ze haar vrijheid kwijt is. Ik ga mijn 'bommaatje' niet in een rusthuis steken waar ze nooit haar kamer uit kan.

Algemeen wordt de oplossing gezien als: laat de kat zich aanpassen. Dat is echt het laatste wat ik wil doen. Het is haar fout niet...
Gebruikersavatar
Asse-Poes
Tijger
Tijger
Berichten: 1621
Lid geworden op: 14 sep 2022 20:31
Locatie: Zwolle

Re: Hond van buren jaagt mijn kat weg

Bericht door Asse-Poes »

marian vdb schreef: 05 jun 2023 22:35
Algemeen wordt de oplossing gezien als: laat de kat zich aanpassen. Dat is echt het laatste wat ik wil doen. Het is haar fout niet...
Ik snap je frustratie, maar jouw kat heeft het probleem.
Niet de hond en niet je buren en niet de huisbaas.
De oplossing zal ook echt niet van bovengenoemde 3 komen.
Blijft over: jij moet het voor jouw kat oplossen.
En aangezien jij de hond niet kan opsluiten of op andere wijze bij de kat kan weghouden, zal de kat dus beschermd moeten worden tegen de hond.

Het kan wel heel oneerlijk voelen, maar jouw loslopende kat heeft geen rechten, de loslopende hond van de buren ook niet.. Voor de gemeenschappelijke tuin kunnen regels gelden met betrekking tot huisdieren, maar ik ken het regelement bij jullie niet.

Je bent alleen de baas over je eigen terrein en dus alleen dáár kan je een veilige plek voor de kat creëeren.

Als huurder mag je best het een en ander aanpassen, als je het maar weer in de oude staat terugbrengt op het moment dat je verhuist. Bewaar dus de tegels als je ze verwijdert en als je 1 gat in de muur boort, dan draai je de schroef er weer uit.
Je sloopt geen muur he :grin:
Groetjes van Marina, Bellow ♂ (2010) en Clea ♀ (2013)
Plaats reactie