Krolsheid en sterilisatie met tweede kitten in huis

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Briddy
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 feb 2022 09:42

Krolsheid en sterilisatie met tweede kitten in huis

Bericht door Briddy »

Wat een goed jaar! In januari is Catootje bij mij komen wonen en vrij recent is daar Roxy daar bij gekomen.

Cato is nu 5 maanden en Roxy nu 10 weken. Ze komen van de zelfde boerderij en hebben elkaar vrijwel direct geaccepteerd. :grin: Ergens heb ik het idee dat de geur bekend was ofzo? Ze spelen veel, maken elkaar schoon en slapen lekker tegen elkaar aan. Goede keuze om er een tweede bij te nemen dus! :edance: Cato is heel sociaal en ook heel beschermend over die kleine en die kleine is lekker pittig.

Gisteren kwam ik thuis en normaliter zijn ze dan helemaal hyper de pieper (o.a. omdat er dan lekker natvoer :edrool: aankomt - miauw miauw). Catootje was helemaal niet lekker, :roll: zat heel zielig te doen, heeft ook niet haar eten opgegeten. Ze wilde ook niet met Roxy spelen en wist niet wat ze met zichzelf aan moest. Ik maakte me eerst een beetje zorgen, maar toen dacht ik wacht eens even, deze dame is al KROLS? :eeh:

A. Hoe zien jullie dat aan jullie poesjes?

Toen ik dit zag was ik wel overtuigd:

Afbeelding

Kontje in de lucht. Ik weet dat ze in België en Amerika met 12 weken al geholpen worden, maar hier moet je helaas wat langer wachten. Had eigenlijk gehoopt dat ik de sterilisatie vóór de eerste krolsheid kon regelen. Nu heeft ze er last van. :-(

Ze doet nu heeeel erg zielig. Haar eetlust is verminderd. Ze wil niet spelen, wel bij mij zijn. Maar ze wilt zelfs geholpen worden met op een stoel komen.

B. Is dat normaal? Wat kan ik doen om haar te helpen?
Kan ik morgen wel gaan werken?


Ik probeer Cato een beetje te ontzien door Roxy af en toe af te leiden. Roxy snapt niet waarom haar grote zus zo moody :twisted: is en blijft met haar staart spelen. Ik heb ze ook even uit elkaar gezet, maar de liefde is te groot dan staan ze aan iedere zijde van een deur (Roxy miauwend en Cato neemt ook geen rust).

C. Wat zouden jullie in de geval doen? Wel of niet uit elkaar als ik weg ben? (ook zielig voor die kleine mup toch?)

Heb de DA gebeld. De afspraak staat gelukkig over 2 weken (ook Roxy krijgt dan gelijk de tweede enting).

D. De sterilisatie is om 16.15 uur en ze moet 12 uur nuchter zijn. Wat is jullie advies? Haar om 04.00 uur in de nacht nog even wat te even geven?
E. Moet deze krolsheid weg zijn om geholpen te kunnen worden?

Daarna komt ze natuurlijk helemaal suffie thuis.

F. Zouden jullie haar in een aparte ruimte leggen om bij te komen? Zodat Roxy haar niet irriteert (of het wondje gaat liggen)?
Iemand ervaring mee?


Alvast bedankt voor jullie adviezen!
Groet Britt,

Cato & Roxy
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Krolsheid en sterilisatie met tweede kitten in huis

Bericht door Rik »

Jammer dat ze al krols geworden is. ELKE krolsheid is ook nog eens erg slecht voor de gezondheid omdat het een grotere risico geeft om op latere leeftijd gezondheidsproblemen te krijgen (zoals baarmoederontsteking en melkkliertumoren).
Britt+Catootje schreef: 14 apr 2022 10:22 Ik weet dat ze in België en Amerika met 12 weken al geholpen worden, maar hier moet je helaas wat langer wachten. Had eigenlijk gehoopt dat ik de sterilisatie vóór de eerste krolsheid kon regelen. Nu heeft ze er last van. :-(
Er zijn in Nederland ook echt wel dierenartsen die aan vroegcastratie doen hoor. Alleen zijn het er nog niet zo heel erg veel. En ik zou een vroegcastratie ook alleen laten doen door een dierenarts die daar ook meer ervaring mee heeft. Hier zijn ze met 5,5 maanden geholpen.
Britt+Catootje schreef: 14 apr 2022 10:22 E. Moet deze krolsheid weg zijn om geholpen te kunnen worden?
Een goede dierenarts kan ook een krolse kat helpen. Maar het is dan allemaal wat bloediger. Vraag het even aan de dierenarts (want hij moet wel ervaring hebben met het castreren van reeds krols-zijnde katten).

Overigens zal DEZE krolsheid over 2 weken wel weg zijn. Een krolsheid duurt 5 tot 8 dagen. Het probleem is echter dat een kat, tijdens het seizoen, wel om de 3 weken krols kan worden. Ik denk wel dat dat 3 weken NA de krolsheid is dus als het een beetje meezit is ze over 2 weken van deze krolsheid af en nog niet in een nieuwe.
Britt+Catootje schreef: 14 apr 2022 10:22 F. Zouden jullie haar in een aparte ruimte leggen om bij te komen? Zodat Roxy haar niet irriteert (of het wondje gaat liggen)?

Ik weet niet of je van de dierenarts een rompertje (medical pet shirt) meekrijgt. Sommige katten worden dan een beetje lusteloos en laten zich gewoon neervallen waar ze staan (maar dat went na een tijdje wat meer). En inderdaad zorgen dat ze haar rust kan krijgen. Ook dus even kijken of Roxy niet continue achter haar aanzit.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie