Vermoedelijk drachtig

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vermoedelijk drachtig

Bericht door Anne »

Fijn dat Luna afscheid heeft kunnen nemen
Het is inderdaad moeilijk als je je kat elke dag ziet veranderingen gelijk te zien
Hij zal dan wel ernstig ziek zijn geweest als zijn vacht verkleurde

Ik kan de afbeeldingen helaas niet zien
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Re: Vermoedelijk drachtig

Bericht door Paskal »

Dat is jammer. Dankjewel voor je antwoorden.

Ik heb voor Luna een plekje gemaakt voor het geval de bevalling begint. Ik laat het jullie wel weten als de kittens er zijn.
Als het goed is bevalt ze ergens in aprils.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Vermoedelijk drachtig

Bericht door Rik »

Je moet op embedded codes drukken en dan hier plakken wat er bij BBCode staat. Dan zien we de plaatjes.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Vermoedelijk drachtig

Bericht door Pikachu »

Ik zou het heel vreemd vinden als je alle kittens wegdoet om vervolgens een kitten ergens anders vandaan te halen. Niet dat je niet kittens mag nemen zoveel je wilt hoor, maar een kitten van je eigen kat houden lijkt me zoveel logischer. Die band tussen moeder en kitten is dan ook meteen hecht, terwijl een nieuw kitten misschien helemaal niet overeenkomt met je huidige kat. Als je echt een kitten erbij wil als maatje voor je huidige kat, lijkt me een eigen kitten de logische keuze. Ik denk dat ze dan het meeste aan elkaar gaan hebben.

Trouwens, ook als de kittens niet wit zijn kunnen ze deze erfelijke afwijking waaraan je kater gestorven is overgeërfd hebben. Doofheid is verbonden met het witte gen, maar zijn andere problemen hoeven dat niet te zijn. Aangezien witte vacht een dominant gen is, kan hij een andere kleur doorgeven aan de kittens. Dus ook al zijn er geen witte kittens in het nest, dan kan hij alsnog de vader zijn. Het is sowieso dus nodig om de dierenarts in te lichten en de kittens te laten nakijken. En niet één keer, maar gedurende hun leven regelmatig laten checken, zodat je eventuele problemen op tijd opmerkt.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vermoedelijk drachtig

Bericht door castratenkoor »

Helemaal eens met Pikachu. Maar dan zou ik nog eerder 2 kittens bij moeder houden. Dan laten ze moeder meer met rust en houden elkaar lekker bezig. En dan alledrie castreren, op tijd. Kitten voor ze 6 maanden zijn en moeder meteen voor ze klaar is met zogen. Ik zou haar ook zolang ze zoogt binnen houden zodat ze niet alsnog gedekt kan worden.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Vermoedelijk drachtig

Bericht door Cerna »

Ik weet niet of het een goed idee is om een kitten aan te houden. Ik heb er geen ervaring mee, maar lees vaak dat de moederpoes na de zoogperiode niets meer van haar kinderen wil weten en ze zelfs wegjaagt, vooral wanneer het een kater is.
https://www.dekattensite.nl/phpBB2/view ... hp?t=24361
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Vermoedelijk drachtig

Bericht door Pikachu »

Gelukkig dat dat niet vaak voorkomt, anders zouden fokkers nogal problemen hebben :D
Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Re: Vermoedelijk drachtig

Bericht door Paskal »

Ja in de natuur gaan de kittens ook weg als ze oud genoeg zijn. En kittens en volwassen katten gaan bijna altijd goed. Ik begin nu wel te merken dat Luna het alleen ook wel steeds leuker vindt. Zodra ze straks geholpen is komt er ook een kattenluik met chip functie. Ik zeg wel dat er geen en kittens blijven, maar zodra ze er zijn krijg je er wel een band mee.
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Vermoedelijk drachtig

Bericht door Pikachu »

Ik denk niet dat je me begrepen hebt :) ik bedoel net dat fokkers vaak een kitten houden om mee verder te fokken. En dit gaat gewoon goed. Dat de moeder en het kitten niet met elkaar overweg kunnen, is erg uitzonderlijk.
Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Re: Vermoedelijk drachtig

Bericht door Paskal »

Moet ik dan een vrouwtje of een mannetje nemen? Ik denk dat 2, vrouwtjes het beste samen gaat
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Vermoedelijk drachtig

Bericht door castratenkoor »

Ik zou er twee houden, dan kunnen ze samen opgroeien en keten. En laten moeder meer met rust. Maar wel op tijd alles laten castreren uiteraard, moeder na het zogen en kittens voor ze 6 maanden zijn.

Geslacht maakt dan niet zoveel uit. Ik zou letten op met welke kittens de moeder de beste band heeft.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Cerna

Re: Vermoedelijk drachtig

Bericht door Cerna »

Waarom twee aanhouden?
Moederpoes moet zelf nog een jaar worden dus zal ook graag willen keten.
Paskal
Huiskat
Huiskat
Berichten: 53
Lid geworden op: 09 jul 2021 20:37

Re: Vermoedelijk drachtig

Bericht door Paskal »

Afbeelding

Inmiddels zijn er 4 prachtige kittens. Was toch niet drachtig en ik merkte geen krolse gedrag dit was echt een verassing.

Helaas is er 1 overleden. Ik vermoed een hazenlip ( zie fotos)

Luna wordt over 8 weken geholpen afspraak staat al
Cerna

Re: Vermoedelijk drachtig

Bericht door Cerna »

De afbeelding is niet te zien. Ergens gaat er dus iets verkeerd.

Ik snap je verhaal ook niet.
Luna was toch niet drachtig schrijf je, maar er zijn wel vier kittens en dat is een verrassing? Huh?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Vermoedelijk drachtig

Bericht door Anne »

Ik kan de foto's ook niet zien en snap het ook niet zo goed
Als ze toch niet drachtig was waarom heb je haar dan niet gelijk laten helpen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie