Hoe entertain ik een kat die zich niet mag vermoeien?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Hoe entertain ik een kat die zich niet mag vermoeien?

Bericht door marian vdb »

Mijn kat blijkt sinds kort een hartprobleem te hebben. Eén van zijn hartkamers is te groot en werkt dus niet goed, waardoor er heel veel vocht rond zijn longen komt en hij aanvallen heeft van heel diep, luid en moeilijk ademen etc...
Bijgevolg mag hij niet meer buiten, want als hij dan plots voor iets moet weglopen, of hij springt ergens op, dan vermoeit hij zich te veel. Uiteraard niet goed voor zijn hart.

Dus dat arme beestje moet nu binnen blijven, waarschijnlijk voor altijd. (Is trouwens ook vervelend voor de andere kat: het kattenluik is nu op slot, dus nu moet ze komen vragen om buiten te mogen, terwijl ze al 10j binnen en buiten gaat wanneer ze wil...)

Maar wat moet hij dan heel de dag en nacht doen? Hij staart soms zielig naar buiten, naar wat vroeger zijn territorium was... En ja, overdag zijn wij weg werken en 's nachts (wanneer hij normaal op avontuur is) slapen we natuurlijk.

Tips voor entertainment van een kat die niet te veel moeite mag doen: zet ze maar hier! :-) :-)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Hoe entertain ik een kat die zich niet mag vermoeien?

Bericht door Dinky »

Zoek eens op voedselverrijking. Het idee daarachter is dat de kat moeite moet doen voor eten. Een voorbeeld is een snuffelmat of brokjes in wc rolletjes of andere versies van voerpuzzels. Hierbij wordt de kat mentaal (en beetje fysiek in de zin van handigheid met pootjes) meer uitgedaagd dan eten in een normaal bakje maar vraagt niet conditioneel veel moeite.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Hoe entertain ik een kat die zich niet mag vermoeien?

Bericht door Zotvanpoezen »

Een mooie, grote aquarium aanschaffen?
Eerst goed inlezen hoe je vissen optimaal moet verzorgen!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Hoe entertain ik een kat die zich niet mag vermoeien?

Bericht door marloes501 »

En kijk een naar clicker training.
Je houd je kat dan mentaal bezig , deze trainingen zijn een echte uitdaging voor je kat.
Maar niet elke kat is inteligent genoeg om het te snappen, maar als ze het wel zijn vinden ze het vaak heel erg leuk om te doen.
En clicker training versterkte ook de band tussen kat een baasje, wat ook fijn is.

Succes ermee.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Hoe entertain ik een kat die zich niet mag vermoeien?

Bericht door nellebel »

wij hebben inderdaad ook een aquarium aangeschaft voor gijs. 25 liter met 3 visjes. qua werk valt het mee (wel met deksel erop en gijs zit er uren naar te staren.
ook de knuffels met cat nip zijn hier favoriet. liggen ze uren op de sabbelen en mee te knuffelen op de mat. lekkere plekjes voor de raam en buiten vogelvoer ophangen zodat ze ook buiten katten tv hebben.
en bij je eigen dagelijks dingen de kat betrekken. mijn man heeft een jaar in de ziektewet gezeten, werkt nu weer 3 dagen per week. hij betrekt vooral gijs (die het het meest nodig heeft) bij alles wat hij doet. puzzeltje maken, klusjes in huis. hij roept gijs en die komt toekijken (of meehelpen door de gereedschapskist leeg te halen. met eten voorbereiden zitten ze beiden op de bar toe te kijken en krijgen ze af en toe iets lekkers. samen zingen, dansen (gijs vind het heerlijk in mijn armen samen te zingen). met guusje doe ik altijd de poets. zij is dol op de plumeau.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Re: Hoe entertain ik een kat die zich niet mag vermoeien?

Bericht door marian vdb »

Ok, bedankt alvast voor deze tips!

Een aquarium zie ik niet zitten, heb dat altijd veel te zielig gevonden voor die visjes. Zo'n voedselmat is inderdaad iets om naar te kijken: ik ken het, maar heb dit altijd met kleine katten geassocieerd om één of andere reden :-)

Clicker training ken ik dan weer niet, en ga ik zeker eens opzoeken!

De relatie tussen mij en mijn kat (Kleine) is eigenlijk echt héél goed, we zijn echt op elkaar ingespeeld. Alleen is nu het probleem dat ik hem 's morgens en 's avonds pilletjes moet geven en dat is een heus gevecht: we hebben al alles geprobeerd om het in te vermengen, hij moet het niet hebben ('pill pouches', rosbief, kattensnoepcrème, yoghurt, paté, sausjes met garnalen, mayonaise, koffiemelk, kattenmelk, tonijn, zalm, andere vis en vlees...). Dus voorlopig met de pillenschieter, maar ja nu is al het vertrouwen volledig weg en het wordt elke keer moeilijker.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoe entertain ik een kat die zich niet mag vermoeien?

Bericht door Anne »

En als je hem iets lekkers erna geeft? Als een soort van beloning?
Hier oefen ik met kittens al met de pillen schieter nadat Pluto ook dagelijks pillen moet. Bij hem ging het erg moeilijk in het begin maar nu is het zo gepiept
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
marian vdb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 19 jul 2019 12:07

Re: Hoe entertain ik een kat die zich niet mag vermoeien?

Bericht door marian vdb »

Anne schreef: 28 okt 2021 13:56 En als je hem iets lekkers erna geeft? Als een soort van beloning?
Hier oefen ik met kittens al met de pillen schieter nadat Pluto ook dagelijks pillen moet. Bij hem ging het erg moeilijk in het begin maar nu is het zo gepiept
Hey Anne,
Ja ik dacht inderdaad met beloning te werken. Had eerst gewoon gedacht, hij krijgt zijn brokken pas na de pillen, maar dat duurde uren (koppig en te slim voor zijn eigen gezondheid!) en toen kreeg hij een aanval en moést ik wel zijn pillen geven. Doe ik nooit meer!
Daarna geprobeerd met beloning achteraf, maar soms eet hij het en soms niet. Hij is nu eenmaal niet echt enthousiast over snoepjes. Eet het liefst van al droge korrels. Maar ja, meng daar eens een pilletje door :roll:
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hoe entertain ik een kat die zich niet mag vermoeien?

Bericht door Anne »

Hier stop ik weleens een brokje in de pillenschieter ;-)
Als Olly bijv een pil moet dan geef ik hem daarna gelijk haarbalpasta wat hij erg lekker vind zodat hij het aangedane leed zo snel mogelijk vergeet :grin:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Plaats reactie