Poes doet opeens gemeen

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
katjedoetboos123
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2021 00:21

Poes doet opeens gemeen

Bericht door katjedoetboos123 »

Beste leden, hopelijk kan iemand mij hiermee helpen :icon_shifty:

We hebben sinds 6 maanden een maine coon poes. In het begin was ze ontzettend lief, aanhankelijk en kwam ze vaak langs om gedag te zeggen. Je kon werkelijk waar alles met haar doen, oppakken en ermee gooien (deden we niet hoor), overal aaien en kammen etc.

Sinds afgelopen 2 maanden staat ze helemaal niks meer toe en toont ze meer agressiviteit. Ze blaast dagelijks naar haar baasjes en ik kan bij god niet bedenken waarom, het is plotseling van een lieve poes een gemene poes geworden, waarbij er niks in haar omgeving is veranderd. Ze blaast zovaak met alles dat ik niks meer met haar durf te doen, klinkt misschien overdreven maar overal waar zij in huis is durf ik niet meer te komen. We schrikken iedere keer van haar als ze blaast en nemen een stap terug, het lijkt alsof ze door heeft dat het effectief is en gebruikt het nu bijna voor alles. Ik weet echt niet meer wat ik hieraan kan doen. Heeft er iemand tips of een soortgelijke ervaring?
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Poes doet opeens gemeen

Bericht door Zotvanpoezen »

De enige tip die ik heb is: ermee naar de dierenarts gaan.
Gedragsverandering komt vooral door pijn, ziekte en/of ongemak.
Nog een klein maar belangrijk vraagje: is je kat gecastreerd? Indien niet, doe het dan zo snel mogelijk ;-)
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
katjedoetboos123
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 aug 2021 00:21

Re: Poes doet opeens gemeen

Bericht door katjedoetboos123 »

We zijn al met haar naar de dierenarts geweest, ze heeft nergens last van en is kerngezond. Wat ook raar was is dat de dierenarts wel van alles bij haar mocht doen, ze blies totaal niet. Maar zodra ze thuis was begon ze weer.

Wat mij is opgevallen dat zodra ze iets niet mag, bijvoorbeeld op het aanrecht, en we halen haar daar van af, dat ze dan blaast. Maar ook op willekeurige momenten als je haar aait dan zwiept haar staat heen en weer en uiteindelijk blaast en krabt ze. Nogmaals, dit was in het begin totaal niet zo.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Poes doet opeens gemeen

Bericht door Zotvanpoezen »

Misschien geef je haar te veel aandacht.
Negeer je poes, staar er niet naar (hoe mooi ze ook is)
Aai haar zeker niet! Ik vermoed dat ze gewoon rust nodig heeft. Aai alleen héél kort haar kopje als ze zelf aandringt.
Het komt vaker voor dan je denkt dat een kat te veel (goedbedoelde) aandacht krijgt, dat ze er niet mee gediend is en dat ze aangeeft dat ze dat niet wenst, maar dat het personeel dat niet doorheeft. ;-)
Laatst gewijzigd door Zotvanpoezen op 06 aug 2021 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Poes doet opeens gemeen

Bericht door Rik »

Solo-poes? Dus gedragsprobleem?

Maar ik vraag me ergens wel af hoe goed ze onderzocht is. Bloedonderzoek? Echo en/of foto's? Ik denk dat alleen een beetje 'voelen' niet voldoende zal zijn (zo heb ik ooit een inslaapadvies gekregen voor een kat met een haarbal, "nee meneer, ik voel geen haarbal").

Is haar urine ook onderzocht?
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Poes doet opeens gemeen

Bericht door castratenkoor »

katjedoetboos123 schreef: 06 aug 2021 08:52
Wat mij is opgevallen dat zodra ze iets niet mag, bijvoorbeeld op het aanrecht, en we halen haar daar van af, dat ze dan blaast. Maar ook op willekeurige momenten als je haar aait dan zwiept haar staat heen en weer en uiteindelijk blaast en krabt ze. Nogmaals, dit was in het begin totaal niet zo.
Misschien heb je haar te streng van het aanrecht gehaald, hard geschreeuwd of zo.
Of met een woeste beweging omdat je het zat was.
Katten zijn heel gevoelig en straffen werkt vaan averechts.
Dat gaat ten koste van je band met de kat.

En dat in combinatie met een solo-opgroeiend kitten, kan gedragsproblemen opleveren.
Misschien toch iets meer toestaan?
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Poes doet opeens gemeen

Bericht door Synemios »

Ben het eens met Rik, ik vraag mij hetzelfde af.
En ook eens met Dinie,
De kat is trouwens niet gemeen, meestal hebben katten een hele goede reden om te blazen of grommen.
( pijn, angst etc)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie