Hond doet plotseling raar tegen kat

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Hond doet plotseling raar tegen kat

Bericht door puksji »

Ik zit met mijn handen in het haar en durf niet naar bed te gaan. Onze hond, Duitse Herder teef Kim van bijna 6 doet ineens agressief naar één van mijn poezen Peppie.
Vanavond liep Peppie naar Kim toe en snuffelde aan haar kop waarop Kim haar tanden aan haar liet zien. Ik gaf een brul en Peppie liep weg. Een uur geleden ging het weer fout toen Peppie naar haar toe liep trok ze meteen weer haar lip op.
Het zal ongetwijfeld een reden hebben, maar een kat begrijpt geen hondentaal en zal hier niet op reageren zoals een hond wel zou doen en dat is afstand bewaren. Waarop de waarschuwende hond zal bijten. Één hap en het is gebeurd met Peppie.
Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen in ons piepkleine huisje waar ik ze niet apart van elkaar kan houden. Kim is nu in het halletje en moet daar vannacht maar blijven. Maar hoe verder?
Ik ben gek op mijn hond, maar ik zie geen andere oplossing dan dat zij ergens anders zal moeten wonen. En dat vind ik ook vreselijk moeilijk. Wat moet ik nou?
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
kittentjes

Re: Hond doet plotseling raar tegen kat

Bericht door kittentjes »

Kan het zijn dat je kat wellicht iets onder de leden heeft? Dieren voelen vaak aan als er 1 zwak is en dit uit zich dan in ander gedrag.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9332
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hond doet plotseling raar tegen kat

Bericht door castratenkoor »

Een dier wat plots agressie vertoont, zou ik in eerste instantie grondig na laten kijken, ook een uitgebreid bloedonderzoek. Om maar een voorbeeld te noemen, door te laag suiker kunnen mens en dier chagrijnig worden.

De hond dreigt nu alleen nog maar, voelt zich misschien geen 100% en heeft geen zin in de kat. Dus wil dat ze afstand houdt. Maar dat gebaar zal de kat inderdaad niet begrijpen, dus voorzichtigheid is geboden.

Persoonlijk zou ik daarmee beginnen - de hond een bloedonderzoek.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Hond doet plotseling raar tegen kat

Bericht door puksji »

Toen Puk nog leefde speelde ze altijd met Kim. Dat waren op het oog heel enge gevechten waarbij Puk naar haar mepte en Kim hapte. Maar ze raakten elkaar nooit. Het uitdagen ging altijd over weer. Peppie wilde nooit met Kim spelen, het bleef altijd bij een kopje geven en Kim gaf een lik over haar kop. Nadat Puk was overleden ging Kim meer toenadering naar Peppie zoeken. En dan ontstond er ook even een spelletje. Maar altijd van korte duur omdat Peppie het snel zat is. Peppie maakt dat duidelijk door Kim een lel op haar bek te geven. Dat vindt Kim natuurlijk niet leuk, maar snapt de boodschap.
Verder als ze elkaar tegen komen in de kamer is er altijd even een klein teken van affectie.
Wat er nu gebeurde heb ik nog nooit eerder gezien, want Peppie snuffelt heel vaak aan Kim als ze ligt.
Behalve dat de mogelijkheid bestaat dat Kim iets mankeert, hoewel wij verder niets aan haar gedrag zien, kan het natuurlijk ook zijn dat Peppie zodanig naar haar heeft uitgehaald dat ze haar niet meer vertrouwt. En daarom waarschuwt blijf uit mijn buurt. Wat Peppie natuurlijk niet begrijpt.
Kim weg doen kan ik eigenlijk niet over mijn hart verkrijgen. Maar ik vertrouw haar niet meer.
We hebben de halve nacht en tot nu toe over allerlei oplossingen na gedacht. Als wij niet thuis zijn en s nachts moet Kim in het halletje. Onze slaapkamer grenst daar aan, dus voor de nacht is dit voor Kim niet naar, want dan ligt ze daar graag.
En ze kan in de kamer als we erbij zijn. Alleen is het nadeel dat wij dan gespannen zijn en dat zal Kim natuurlijk voelen. Vooral als Peppie naar haar toe loopt. Want als wij daar op reageren zal Kim begrijpen dat we niet willen dat Peppie dat doet, waarop zij Peppie ook zal gaan corrigeren. Dus dat maakt de slechte verhouding nog slechter.
Kortom, dit wordt een zenuwetoestand.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hond doet plotseling raar tegen kat

Bericht door Anne »

Als jij je hond niet meer vertrouwd wordt het alleen maar erger
Honden voelen onze energie aan, weten dondersgoed hoe we ons voelen
Als jij zenuwachtigheid uitstraalt ervaart jouw hond jou als `zwak`
want een roedelleider in de hondenwereld straalt altijd zelfbewuste ontspannen energie uit
Ik zou je hond laten onderzoeken, misschien mankeert hem wat
Genoeg `valse` honden gezien die ondertussen een hersentumor hadden, ik noem maar iets

Heb je een muilkorf in huis? Niet dat dat het probleem oplost, maar het kan jou wat meer uit de zenuwen halen als je weet dat je hond je poes niet kan verwonden
een tijdelijke oplossing om dit probleem onder de knie te krijgen

Naast medische redenen kan agressie voor huisdieren ook te maken hebben met de behoeftes van honden in een betrouwbare zelfbewuste roedelleider
Zelf heb ik heel wat aan Cesar Millan gehad, sinds ik zijn technieken ben gaan gebruiken heb ik nooit meer enig problemen gehad
Lees anders zijn boeken en kijk zijn series zodat je meer over behoeftes van honden kunt leren

Ik beweer niet dat jij geen goede roedelleider bent
maar naast medische redenen, kan dit een oorzaak zijn
Een hond die goed onder controle staat heeft normaal gesproken respect voor alles wat zijn baas toebehoort

Claim daarom je poezen

En let op je reactie naar je hond toe. praten, schreeuwen e.d. zijn allemaal uitingen van emoties ( angst, frustratie ) waar je hond niks mee kan
die alleen maar zijn beslissing over jou versterken
Corrigeer je hond op een zelfbewuste assertieve manier door een ssssst bijv.
en blijf bij je hond totdat hij /zij rustig is en straal rust uit en voel opluchting als je hond rustig is geworden, die opluchting
voelt je hond en dan weet hij dat dat het is wat jij wilt: rustig gedrag naar je poes toe

https://www.bol.com/nl/nl/p/cesar-milla ... NfEALw_wcB

je kan dit boek ook in de bieb lenen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Hond doet plotseling raar tegen kat

Bericht door puksji »

Het is hier gewoon niet meer te doen dus. Peppie kan niet eens meer door de kamer lopen. Of je zoiets nou wil of niet, dit geeft een mega spanning. Een hap en Peppie is dood, probeer daar maar kalm bij te blijven.
Ik heb wel een muilkorf, maar daar is ze niet aan gewend, die kan ik niet zomaar om doen.

Dit is ook niet iets wat ik rustig op kan lossen, omdat ik geen ruimte heb om ze apart te houden.

Ik kan morgen naar de dierenarts, maar ben bang dat ik hier op de korte termijn weinig mee opschiet. Mijn dieren kunnen gewoon niet meer in één huis.

Bah, ik ben er gewoon misselijk van :cry:
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hond doet plotseling raar tegen kat

Bericht door Anne »

Dit klinkt alsof je de handdoek al in de ring hebt gegooid
Ik hoop dat jij je hond de kans geeft die zij verdient
Als je kat niet normaal door de kamer kan lopen lijn je hond dan aan voor ieders veiligheid
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Hond doet plotseling raar tegen kat

Bericht door puksji »

Nee zeker niet de handdoek in de ring gegooid!
Aanlijnen is geen optie. Mijn kamer en keuken is bij elkaar 30 M2, dus ze kunnen elkaar niet goed ontlopen. Peppie gaat naar haar toe en niet andersom, dus dat werkt niet. Kim zit nu in een puppieren van 90x1.80 bij onze bank dus dichtbij ons.
Peppie kan zo niet bij haar komen en dat geeft rust. Voor Kim zelf ook.
We hopen het zo op te kunnen lossen. Kim weg doen kunnen we niet over ons hart verkrijgen want ze is heel erg moeilijk en onberekenbaar. Dat onberekenbare is voor ons zelf geen probleem maar bij een ander kan het heel erg fout gaan. Het risico dat ze dan van hot naar her of het asiel gaat is te groot.
Hoe we het gaan doen weten we nog niet. Het voordeel is wel dat wij een hele grote tuin hebben en een tuinhuis. Dus eventueel als we er niet zijn kan ze buiten en in het tuinhuis. En ze is ook graag buiten.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hond doet plotseling raar tegen kat

Bericht door Anne »

Fijn dat je het voorlopig kunt oplossen met een puppieren
Je schrijft dat je hond moeilijk en onvoorspelbaar is; dit doet mij toch aan gedragsproblemen denken
Kan je hond haar energie wel kwijt? In de zin van een paar uur wandelen of een half uurtje fietsen elke dag?
Want opgekropte energie slaat om in frustratie en kan mede gedragsproblemen veroorzaken


Wellicht kun je het boek wat ik je aanbevool goed doorlezen want die gedragsproblemen moeten ergens vandaan komen en zo kun je het oplossen voordat ze de poes gaat aanvallen
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Hond doet plotseling raar tegen kat

Bericht door puksji »

Kim is bijna de hele dag buiten in de weer met haar balletjes in onze (grote) tuin. Ze heeft het ook druk met bewaken en rent van de ene naar de andere kant. Ze kan haar energie heel goed kwijt.
Wandelen met haar is een drama omdat ze uitvalt naar andere honden. Ze kan dus ook niet los.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hond doet plotseling raar tegen kat

Bericht door Anne »

Wat zielig
In de tuin achter balletjes aanrennen is niet genoeg
Juist dat uitvallen naar andere honden zegt al genoeg
Dat zijn gedragsproblemen die je gelijk moet aanpakken anders wordt het alleen maar erger, wat dus nu aan de orde is
Ik adviseer je nogmaals dat boek door te lezen en zijn technieken over te nemen
Hij zegt altijd dat hij ook mensen traint in het her opvoeden van hun hond
Uitvallen naar andere honden doen ze om zich zelf en jou te beschermen omdat ze zich niet beschermd voelen
En daar kun je verandering in brengen
Dat staat allemaal in zijn boek
De manier, de manier waarom honden dat doen enz enz
Best wel interressant
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
puksji
Panter
Panter
Berichten: 478
Lid geworden op: 03 dec 2010 23:59

Re: Hond doet plotseling raar tegen kat

Bericht door puksji »

Je hebt gelijk, ze is zielig en heeft een rotleven hier. Ik heb natuurlijk ook totaal geen verstand van honden, ik rotzooi maar wat aan. Ik breng haar maar naar het asiel, dan kunnen een zooitje gedragsdeskundigen zich in haar gaan verdiepen. En met een beetje geluk gaat ze daarna naar hooguit 6 nieuwe eigenaren voor ze dan uiteindelijk een spuitje krijgt.
Bedankt voor je advies, het heeft mij echt geholpen.
Groetjes Inge en Pebbles 2010 Sunna 2011

Puk 2006-2020 3-6

Simba 1995-2011 9-6 - Sjimmie 1990-2011 1-12 - Rooie Rover 2007?-2012 22-3
Ik mis jullie...
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7657
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Hond doet plotseling raar tegen kat

Bericht door Rik »

Inge, je geeft zelf aan dat er iets mis is een vraagt om hulp. Anne doet een suggestie maar jij zegt daarna dat alles goed is. Dat begrijp ik niet helemaal. Je zegt dat je je hond niet vertrouwt en dat die uitvalt (onbetrouwbaar is). Dat lijkt mij inderdaad een gevaarlijke situatie.

Als je er niet zelf iets aan wilt doen (door bijvoorbeeld de suggestie van Anne te volgen met betrekking tot dat boek en/of methodes van een gedragsdeskundige) is het misschien ook een optie om zelf direct een gedragsdeskundige in te schakelen.

Tenzij je natuurlijk op deze zelfde manier door wilt gaan en hond (in 1,5m2 ren) en kat permanent gescheiden wilt houden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Hond doet plotseling raar tegen kat

Bericht door Cerna »

Laten we dat laatste bericht van Inge als niet geschreven beschouwen.
Inge is duidelijk over haar toeren en dat kan ik me heel goed voorstellen want hoe kan het dat een hond opeens zo agressief reageert op een kat waarmee ze altijd goed om ging?

Inge, ik heb geen verstand van honden en al helemaal niet van de relatie hond-kat en kan je dus geen advies geven. Ik denk dat de 'oplossing' die je nu gevonden hebt voor dit moment de goede is en dat je morgen rustig de tijd moet nemen om na te denken over een oplossing die niet al te rigoureus is zoals uit huis plaatsen.
En een bezoek aan de dierenarts lijkt me daarom helemaal niet zo'n gek idee want wie weet heeft Kim toch wel iets onder de leden waardoor haar gedrag veranderd is en kan dat weer ten goede keren wanneer het probleem verholpen is?

Ik wil je in ieder geval veel sterkte wensen en ik hoop voor jou, Kim en Peppie dat er een oplossing komt en de rust wederkeert.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5566
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Hond doet plotseling raar tegen kat

Bericht door Anne »

Cerna schreef: 12 jul 2021 20:58
want hoe kan het dat een hond opeens zo agressief reageert op een kat waarmee ze altijd goed om ging?

Annet als je goed leest dan lees je dat er al eerder gedragsproblemen zijn (zoals uitvallen naar andere honden en moeilijk, onvoorspelbaar gedrag)
Dus is het niet ineens en plotseling
Maar een verergering omdat ze nu ook naar katten gaat uitvallen

Puksie alsjeblieft ik heb alleen maar het bestwil van je hond op het oog,net zoals jij het bestwil van je kat op het oog hebt

Ook ik heb met dit probleem gezeten toen we Timmy (Duitse herder reu) uit het asiel hadden gehaald
Hij vloog ook andere honden aan en ging achter onze katten aan
Ik heb zoveel aan the dogwhisper gehad
Inlaats van een cursus vd dieren bescherming
Timmy blafte daar naar andere honden dus werden we weggestuurd

Zoek desnoods een gedragstherapeutische iemand die bekend is met Cesars technieken
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gesloten