kitten en werk

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
KellyJV
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2021 12:48

kitten en werk

Bericht door KellyJV »

Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een hele lieve kitten, Charlie. Ze is nu bijna 4 maanden oud. Op dit moment werk ik 2 dagen thuis en 2 dagen op kantoor.
Mijn eerste vraag is eigenlijk: hoe zielig is het dat mijn kitten deze 2 dagen alleen thuis is? Ik ben weg van ong. 8 uur tot 17:30. Ik realiseer mij dat dit lang is, maar aan de andere kant ben ik die andere 5 dagen in de week bijna de hele dag thuis. Ze gaat niet naar buiten want ik woon op 1-hoog. Ze heeft wel (heel) veel speeltjes, een hoge krabpaal en 3 vensterbanken waaruit ze in alle richtingen naar buiten kan kijken. En uiteraard een schone bak, water en voer.
Een kitten erbij heb ik overwogen, maar Charlie heeft tot nu toe 2 andere katten ontmoet, van mijn ouders en van de buren, maar dat vond ze écht niet leuk. Hele dikke staart, hoge rug en grommen en blazen, terwijl die andere katten heel vriendelijk deden. Ik heb dus het idee dat Charlie niet echt persé een hele sociale kat is naar andere katten en ik vraag me dan ook af hoe blij ik haar maak met een andere kat erbij. Qua ruimte zou een tweede kat erbij (met alle benodigdheden, extra bak, extra mand enz) op een appartementje van 50m2 ook best een ding zijn.
Een doorgang naar buiten zou eventueel een optie zijn, maar dan moet ik een raam laten vervangen door een op maat gemaakte ruit met een kattenluikje erin en aan de buitenkant van het pand een trappetje maken (ervan uitgaande dat de VvE hier toestemming voor geeft). Is dus ook wel een heel gedoe, maar zou eventueel een optie kunnen zijn.

Tweede vraag ziet op de thuiswerkdagen. Als ik thuis ben, dan speelt Charlie niet in haar eentje. Ieder muisje moet ik voor haar opgooien en ieder balletje moet ik eerst een zetje geven. Geen probleem natuurlijk in het weekend of als ik vrij ben, dan kan ik rustig 1,5/2 uur met haar spelen, maar als ik thuis aan het werk ben zou het toch wel fijn zijn als ze ook zou leren om zichzelf af en toe even te vermaken, zodat ik gewoon mijn ding kan doen. Iemand die hier tips voor heeft?
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: kitten en werk

Bericht door Anne »

Had Charlie ook zusjes en broertjes in het nest?
Ik zelf vind twee dagen per week alleen thuis zijn voor haar te lang
je schrijft dat ze niet goed reageerde op (volwassen) katten? Het kan zijn dat dat door onzekerheid komt
Als ik jou was zou ik informeren bij het asiel of het mogelijk is om daar een kitten te adopteren en dan een proefperiode af te spreken. Mocht Charlie het kitten niet accepteren dan kun je het vaak weer terug brengen, maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd
Neem dan een kitten die ongeveer dezelfde leeftijd heeft
Ja er zijn katten die heel speels zijn en katten die je moet vermaken
Het voordeel van twee kittens is dat ze samen kunnen slapen en elkaars vacht kunnen verzorgen
in onderstaand artikel lees je waarom het op allerlei fronten beter is om een kitten niet alleen te houden
en zo voorkom je gedragsproblemen

plus los je je probleem op
""maar als ik thuis aan het werk ben zou het toch wel fijn zijn als ze ook zou leren om zichzelf af en toe even te vermaken, zodat ik gewoon mijn ding kan doen. Iemand die hier tips voor heeft?"""

je zult zien dat als het dikke maatjes worden ( wat bij kittens heel makkelijk gaat)
ze veel achter elkaar aan gaan rennen, besluipen, elkaar speels uitdagen en zich zelf uitputten



https://stichtingpoezensnuitjes.wordpre ... ijd-samen/
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kitten en werk

Bericht door Rik »

KellyJV schreef: 02 jan 2021 13:07 Een kitten erbij heb ik overwogen, maar Charlie heeft tot nu toe 2 andere katten ontmoet, van mijn ouders en van de buren, maar dat vond ze écht niet leuk. Hele dikke staart, hoge rug en grommen en blazen, terwijl die andere katten heel vriendelijk deden.
Dit is heel normaal hoor (inderdaad onzekerheid). En geeft absoluut niet aan hoe sociaal ze is. Dat kun je pas zien na een wat lagere introductie. Kan best zijn dat ze na twee dagen helemaal bijgetrokken is en vol gaat stoeien en spelen met andere katten.

Waarom kittens altijd samen? Waarom plaatsen wij geen kittens in hun eentje?

Afbeelding


Een of twee kittens?

Afbeelding


Uiteraard kun je haar solo houden maar één ontmoeting waarbij ze een dikke staart heeft en gromt en blaast is in ieder geval geen indicatie dat ze dat al is.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
KellyJV
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2021 12:48

Re: kitten en werk

Bericht door KellyJV »

De kat van mijn buren is ook een kitten. Die hebben elkaar nu 2x gezien, ging beide keren niet goed..
De kat van mijn ouders is inderdaad volwassen. Daar kom ik ong 2 keer per week. Zij hebben elkaar dus nu al best vaak gezien (stuk of 10x), maar het blijft grommen en blazen de hele dag lang
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: kitten en werk

Bericht door Rik »

Het helpt alleen met een introductie. Elke keer even een dagje bij elkaar werkt niet want dan is het elke keer weer nieuw (met blazen en grommen). Het helpt alleen om ze een paar dagen bij elkaar te zetten. Pas dan ga je kleine beetjes vooruitgang zien.

Het is uiteindelijk een eigen keuze maar de keren dat je haar meegenomen hebt is niet representatief voor de sociaalheid.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Plaats reactie