Wonde verzorgen

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Wonde verzorgen

Bericht door TessaB »

Hey Allen,

Ik ben gisteren naar de dierenarts geweest met mijn kater voor een stinkende wonde tussen zijn teentjes. Die bleek flink ontstoken te zijn rond de nagel, die gescheurd was.
Ze hebben de wonde daar schoongemaakt. Daar was 4 man voor nodig!

Nu zei de dierenarts dat ik die wonde ook elke dag schoon moet maken. Als het namelijk niet geneest, bestaat de kans dat ze zullen moeten opereren... Ik wil er dus alles aan doen, maar krijg de wonde niet ontsmet....
Ik ben thuis ook de enige die aan de kat kan komen, de rest van de familie is doodsbang van hem als het aankomt op het geven van medicatie/verzorging.

Wat heb ik geprobeerd? Afleiden met eten, snoepjes, kattenkruid,... Ik heb het ook al geprobeerd tijdens zijn diepe slaap, maar hij schiet wakker. Ik heb hulp gevraagd aan familie: ik hou Felix vast en zij gaan tussen de teentjes, maar die zijn zo bang dat het niet lukt (echt belachelijk). Ik heb zelfs geprobeerd om hem in een handdoek te wikkelen, maar alleen lukt het echt niet.
Nu heb ik het ontsmettingsmiddel wel op de teen kunnen laten druppen, maar ik ben dus niet zeker of het ook op de wonde zit.

Hebben jullie tips? Ervaringen met het behandelen van angstige/agressieve katten? Ik zou echt een operatie willen vermijden. Mijn sjarelke is daar niet voor gemaakt.

Alvast heel erg bedankt voor jullie tips!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wonde verzorgen

Bericht door Synemios »

Bij de dierenarts ( meestal zijn dat handige mensen) hebben ze hem met zijn 4en in bedwang moeten houden.
En jij moet het dan thuis zelf gaan ontsmetten.
Wat vind je kat eng, zijn het de mensen of de handelingen? het vasthouden.
Is je kat normaal gesproken ook angstig?

Ik heb met Lizzy toen ze een abces had ook een kat gezien die ik met werkhandschoenen moest benaderen.
Maar dat kwam echt door de pijn.
Ik weet dat er tasjes bestaan waar je je kat in kunt doen ( klinkt barbaars maar uiteindelijk vond ik het minder dramatisch dan het gevecht die ik anders moest voeren)
Hier leek het er ook op dat ze het minder erg vonden.
Maar ja je moet je kat er dan wel nog in krijgen.

Indy kroop er zelf al in toen ze oogdruppels moest krijgen.


https://www.praxisdienst.nl/nl/Veterina ... enzak.html

Of anders wat je al doet, op de gok dat middel erop en maandag bellen of ze andere opties/ ideeën hebben.

Katten voelen de angst van de ander ook haarfijn aan en dat helpt ook niet om een kat te kunnen gerust stellen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Wonde verzorgen

Bericht door TessaB »

Bedankt voor de tip van het tasje, misschien dat dat inderdaad een optie is. Alleen zal het nog een paar dagen duren voor dat hier is, als ik het bestel. In de tussentijd moet ik de wonde dus toch zelf schoon kunnen maken...

Hij is over het algemeen vrij angstig, maar thuis valt dit heel goed mee. Alleen van een luid geluid zal hij schrikken en meteen onder het bed kruipen.
Vreemde mensen heeft hij niet graag. De dierenarts is dan ook een heel enge plek voor hem. Ze waren met 4 om hem tegen te houden en dan nog is hij er in geslaagd om een van de assistenten goed te krabben. Ik heb toen ook gevraagd, hoe zij denken dat ik dat helemaal alleen zou kunnen doen. Toen was het antwoord dat ik minstens met 2 zou moeten zijn. Maar ik heb dat dus geprobeerd en dat lukt niet, door de bange familieleden.

De wonde zelf dal ook wel pijn doen. Om daar dan met een watje op te gaan wrijven/deppen, ik snap wel dat hij dat niet graag heeft.

Ik ben er helemaal niet bang van. Na verschillende pogingen raak ik echter erg gefrustreerd en dat zal de situatie ook niet ten goede komen, vrees ik...

Ik zl maandag inderdaad nog eens bellen, misschien hebben ze nog een andere tip.
Moest er nog iemand anders een trucje weten, hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wonde verzorgen

Bericht door Synemios »

Ja goede vraag inderdaad als het hun daar al met moeite lukt met 4 personen.

Ik kan me die frustratie die je voelt ook wel voorstellen hoor.
Je hebt eigenlijk een 2e persoon nodig die niet bang is en hem ook gerust kan stellen.

In dit geval kun je de kat ook niet tussen je knieën “klemmen” want dan kom je weer niet hij de tenen.

Luna en Lizzy hebben ooit wat aan hun pootjes gehad en dan tilde 1 haar op zodat de ander bij het pootje kon maar ook dat kan alleen maar als je beiden niet bang bent.

Misschien hebben anderen nog ideeën.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wonde verzorgen

Bericht door Anne »

Is het een mogelijkheid om zijn voetje onder te dompelen in het ontsmettingsmiddel?
Ik weet niet met hoeveel man jullie zijn? Eentje die hem goed vasthoudt en een twede die zijn pootje er in steekt?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Wonde verzorgen

Bericht door TessaB »

@anne dat zou denk ik wel mogelijk zijn als ik het alleen doe. Maar ik moet het met isobetadine doen. Dan ziet zijn pootje helemaal bruin/rood en hij likt het er dan ook af, dat lijk me niet gezond. Misschien als ik een ander ontsmettingsmiddel koop? Is het proberen waard!
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Wonde verzorgen

Bericht door Anne »

Dat middel ken ik niet. Kun je het zelf schoonmaken na de behandeling, eer hij zijn tong gaat gebruiken? Want dat lijkt mij ook niet gezond :???:
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wonde verzorgen

Bericht door Synemios »

Zit er een bijsluiter bij?
Isobetadine heb je ook in mondwater dus ik zou sowieso even kijken of het giftig is bij inname.
Ik kan me niet voorstellen dat dat gezond is...
Katten likken sowieso veel als er iets op de vacht/ huid komt wat er niet hoort.

Maar anders zou ik sowieso morgen even bellen voor een andere oplossing.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Wonde verzorgen

Bericht door TessaB »

Volgens de dierenarts zou het niet erg zijn als hij dit oplikt, zolang het "niet té veel is"... Over vaag gesproken.
Ik bel morgen sowieso eens om te zoeken nar een oplossing. Heel erg bedankt om even mee te denken. Straks nog een poging om de poot schoon te maken. Fingers crossed 🤞🤞
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wonde verzorgen

Bericht door Synemios »

Heb je nu niks aan, maar ik heb hier van dat zelfklevende tape gekocht.
Isobetadine erop en dan een gaasje om het pootje en dat tape er om heen, maar ja ook dan heb je 2 personen nodig.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Wonde verzorgen

Bericht door TessaB »

Het is het proberen waard, maar ik vrees er ook voor. Ik nam net nog maar het ontsmettingsmiddel boven en hij verstopte zich al onder het bed. Als ik er nu langsloop lijkt er wel een bijennest onder te zitten, zo brommen... Dan maar midden in de nacht wanneer hij slaapt zeker?

Toch leuk, he, een kat als huisdier ;)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Wonde verzorgen

Bericht door Zotvanpoezen »

Bij Froufrou kan ik haar ontstoken wondjes ook nooit verzorgen. Daarom geeft de da haar een ab inspuiting.
Heeft jouw kat geen prik gehad?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Wonde verzorgen

Bericht door TessaB »

Jawel, hij heeft ab gekregen voor 10 dagen en ik moet dagelijks metacam geven (ontstekingsremmer en pijnstiller).
Maar daarbij moet ik dus ook de poot verzorgen... Ik heb net gebeld en we hebben misschien een oplossing. Ze gaan wat van hun ontsmettingsmiddel meegeven en dat kan ik een een klein spuit flesje doen. Als ik daarmee dan richt op het teentje wanneer hij slaapt, zou het tussen de teentjes moeten geraken!
Let's hope so!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wonde verzorgen

Bericht door Synemios »

Ben benieuwd hoe het gaat, dit klinkt wel als een oplossing die kans van slagen heeft.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Re: Wonde verzorgen

Bericht door TessaB »

Vandaag is het relatief goed gegaan. Dat spuitertje kende hij nog niet, ik kon dus redelijk dicht bij het teentje komen. Na een dikke steel op de rug, strekte hij zijn pootjes en dan kwamen z'n teentjes uit elkaar. Toen heb ik mijn kans gewaagd.

Van zodra ik gespoten had, lief hij weg, maar het pootje is nu wel 'nat' van het ontsmettingsmiddel. Ik hoop dus dat er wat op het wondje is gekomen!

Nu hopen dat hij het spuitertje morgen niet herkent. Maar vandaag ben ik blij!
Plaats reactie