Wonde verzorgen

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
TessaB
Lynx
Lynx
Berichten: 120
Lid geworden op: 31 mei 2020 09:04

Wonde verzorgen

Bericht door TessaB »

Hey Allen,

Ik ben gisteren naar de dierenarts geweest met mijn kater voor een stinkende wonde tussen zijn teentjes. Die bleek flink ontstoken te zijn rond de nagel, die gescheurd was.
Ze hebben de wonde daar schoongemaakt. Daar was 4 man voor nodig!

Nu zei de dierenarts dat ik die wonde ook elke dag schoon moet maken. Als het namelijk niet geneest, bestaat de kans dat ze zullen moeten opereren... Ik wil er dus alles aan doen, maar krijg de wonde niet ontsmet....
Ik ben thuis ook de enige die aan de kat kan komen, de rest van de familie is doodsbang van hem als het aankomt op het geven van medicatie/verzorging.

Wat heb ik geprobeerd? Afleiden met eten, snoepjes, kattenkruid,... Ik heb het ook al geprobeerd tijdens zijn diepe slaap, maar hij schiet wakker. Ik heb hulp gevraagd aan familie: ik hou Felix vast en zij gaan tussen de teentjes, maar die zijn zo bang dat het niet lukt (echt belachelijk). Ik heb zelfs geprobeerd om hem in een handdoek te wikkelen, maar alleen lukt het echt niet.
Nu heb ik het ontsmettingsmiddel wel op de teen kunnen laten druppen, maar ik ben dus niet zeker of het ook op de wonde zit.

Hebben jullie tips? Ervaringen met het behandelen van angstige/agressieve katten? Ik zou echt een operatie willen vermijden. Mijn sjarelke is daar niet voor gemaakt.

Alvast heel erg bedankt voor jullie tips!
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Wonde verzorgen

Bericht door Synemios »

Bij de dierenarts ( meestal zijn dat handige mensen) hebben ze hem met zijn 4en in bedwang moeten houden.
En jij moet het dan thuis zelf gaan ontsmetten.
Wat vind je kat eng, zijn het de mensen of de handelingen? het vasthouden.
Is je kat normaal gesproken ook angstig?