Is mijn kat eenzaam?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Matthias
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2020 21:18

Is mijn kat eenzaam?

Bericht door Matthias »

Hallo,

Graag had ik het met jullie gehad over mijn kat. Het is een kater, op dit moment is hij iets meer dan 6 jaar oud. Ik zal beginnen bij het begin.

Mijn ex-vriendin en ik hebben hem in huis gehaald als kitten. Op dat moment was er ook nog een hond aanwezig in huis en later ook een hamster, die in groot terrarium woonde. Steeds leven in huis dus. Mijn kat speelde geregeld met de hond, hoe gek dat ook klinkt en was vooral gefascineerd door de hamster te zien lopen, waar hij weliswaar nooit bij kon. Maar, omdat mijn toenmalige partner nu dus mijn ex-partner is, is het plotsklaps ook een pak rustiger geworden in huis.

Met mijn ex-partner zijn ook de hond en hamster verdwenen. De enige levende ziel die mijn kat nog ziet ben ik. 's Ochtends ben ik om 6u30 de deur uit om te gaan werken, 's avonds ben ik doorgaans pas thuis omstreeks 17u-18u. En dan ga ik één avond in de week nog eens sporten. Ook op zaterdagnamiddag ga ik mijn favoriete hobby uitoefenen.

En daarnaast heb ik als single ook geregeld nog eens een date, soms na het werk. Dus, jullie zien hoogstwaarschijnlijk al met welk probleem ik kamp. Mijn kat ziet mij enkel 's avonds en in het weekend. Ik heb al veel opgezocht op het internet, de tekenen van verlatingsangst ken ik ondertussen, maar (gelukkig) doet hij zijn behoefte vooralsnog niet buiten de kattenbak, vernielt hij geen meubelstukken, etc. Wel tref ik hem 's avonds als ik thuis kom soms aan op de vensterbank (zit hij te wachten tot ik thuis kom?). Maar als ik weg ben is er dus geen leven in huis. Hij kan wel naar buiten kijken en 's avonds als ik thuis ben kan hij in de tuin lopen.

Ik pieker mij bijna suf om wat ik nu met mijn teerbeminde huisgenoot moet 'aanvangen'. Een andere kat bij in huis nemen? Al lees ik ook vaak dat dat eveneens een slechte zaak kan zijn. Of is hij tevreden met zijn huidige leventje? Geniet hij van de rust? Of, moet ik in het slechtste geval & voor zijn welzijn, opzoek naar een nieuwe thuis voor hem waar hij een meer actief leven kan krijgen? Hopelijk zijn er mensen die hun ervaringen hier kunnen delen, want ik ben stilletjes aan ten einde raad.

Alvast bedankt!
Cerna

Re: Is mijn kat eenzaam?

Bericht door Cerna »

Ik denk dat het inderdaad beter is om voor je kat een ander huisje te zoeken wanneer je zoveel weg bent. Een andere kat erbij lijkt me niet de oplossing omdat de kat al 6 jaar is en geen kattenvriendje gewend is, maar je zou met het asiel kunnen overleggen of je een jonge kat (maand of zes) een weekje op proef mag hebben om te kijken hoe het gaat. Maar dan moet je zelf wel aanwezig zijn zodat je kunt ingrijpen wanneer het echt niet gaat.

Mijn eerste kat kreeg ik ook als kitten. Het was geen bewuste keuze, maar de vader van een collega (dierenarts) had een kitten met de fles groot gebracht. Hij wilde het diertje echter niet houden en mijn collega dacht dat zo'n leuk katje wel wat voor mij was. Ik was met honden groot gebracht en wist niets over katten, maar toen ik haar zag was ik gelijk verliefd.

Ik woonde echter op kamers (één kamer van 4x5), wist niets over katten, werkte 40 uur en had daarnaast nog allerlei hobby's buitenshuis. Ik woonde echter in een groot bos, net buiten Amersfoort dus dat was ideaal voor de kat (dacht ik).
Wij zagen elkaar dus ook maar zelden, maar ik had gehoord dat een kat goed alleen kon zijn dus zag het niet als probleem (wist ik veel).
Toen ze wat ouder was mocht ze naar buiten en dat vond ze geweldig.
Om een lang verhaal wat korter te maken: de kat ging naar buiten wanneer ik thuiskwam en meldde zich weer wanneer ik opstond en naar het werk ging. Ze kreeg eten en ging slapen en ik ging naar het werk.

Ze zal zich niet verveeld hebben want er was genoeg te jagen in het bos, maar dit was geen geweldige situatie.
Ik heb geprobeerd of ik haar wat meer thuis kon houden, maar ze brak de tent af. Kitten erbij was ook geen oplossing (ze was toen zelf een maand of 9) want die vond ze doodeng.
Uiteindelijk is ze naar mijn moeder gegaan. Zij was hele dagen thuis en de kat leefde op van de aandacht die ze kreeg. Overdag mocht ze naar buiten, maar kwam geregeld ook binnen en 's avonds lag ze bij de verwarming te spinnen.
Ik vond het in het begin wel moeilijk want ondanks dat ik haar nauwelijks zag, was ik toch aan haar gehecht. Maar gelukkig zag ik haar wanneer ik met de was naar huis ging :lol:
Helaas, is ze een jaar later voor mijn moeders huis verongelukt. Dat is inmiddels in november 40 jaar geleden en sindsdien zijn er nog heel veel katten in mijn leven geweest en altijd meer dan twee en nooit meer op straat.
Matthias
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 sep 2020 21:18

Re: Is mijn kat eenzaam?

Bericht door Matthias »

Hey Cerna,

Jij denkt dus ook dat het beter als ik een nieuwe thuis zoek voor mijn kat. Ik vrees dat dat ook de enige juiste oplossing is, het beste wat ik kan doen voor hem, voor zijn geluk. Nu zal het waarschijnlijk wel niet zo evident zijn om een nieuwe thuis te vinden. Maar goed, ik kan mijn oor al her en der eens te luisteren leggen.. Wordt alvast wel hartverscheurend als het daadwerkelijk zo ver komt.
Plaats reactie