Velux dakramen catproof maken

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Velux dakramen catproof maken

Bericht door Anne87 »

Hoi allemaal,

Aan het einde van dit jaar gaan partner, ik, en Milo en Lyna verhuizen. Momenteel wonen we op een appartement met afgezet balkon. Dit was en is lekker makkelijk en veilig voor Milo en Lyna. In het nieuwe huis gaan we in de tuin een kattenren maken (met aansluiting op het raam in de woonkamer), en kunnen we de andere ramen afzetten met behulp van de rekjes zoals https://shop-cdn-m.mediazs.com/bilder/t ... 2012_7.jpg.
Maar nu heeft het huis ook twee velux dakramen op zolder. Denk echt aan https://www.dakraampje.nl/pub/media/cat ... ststof.jpg. Hoe kan ik dit catproof afzetten, terwijl het nog wel open kan (vanwege het luchten van het huis / doorwaaien / was drogen, et cetera). Die rekjes werken daar natuurlijk niet, een net ophangen erbij is niet handig want het raam kiept dus ook een stukje naar binnen. Ik zie even geen oplossing. Zijn er andere mensen die tegen dit probleem aan gelopen zijn?
Cerna

Re: Velux dakramen catproof maken

Bericht door Cerna »

Wij hebben ook twee van die ramen en wanneer je ze helemaal openklapt (buitenkant aan de binnenkant) dan kun je ze aan de onderkant met een schuif vastzetten en dan lucht het voldoende door zonder dat er een kat doorheen kan (ook Maine Coons niet tenzij de ramen bijna op de grond zitten, maar dat lijkt me niet logisch).
Wij hebben die ramen al 37 jaar en nog nooit problemen ondervonden zolang je ze maar niet zo zet als op de foto.

Volgens mij zijn het vooral de ramen die je gewoon open kunt zetten (als een normaal raam) en die je kunt kiepen, die problemen geven met katten die ertussen vast komen te zitten.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Velux dakramen catproof maken

Bericht door Anne87 »

Cerna schreef: 19 aug 2020 15:13Wij hebben die ramen al 37 jaar en nog nooit problemen ondervonden zolang je ze maar niet zo zet als op de foto.
Okay top dat is goed om te weten! Het zijn Nobo's, Milo weegt 6.5kg en Lyna weegt 3.8kg. Hij is groot dus, maar zij is maar iets forser dan de gewone HTK-kat. Maar top!
Cerna schreef: 19 aug 2020 15:13Volgens mij zijn het vooral de ramen die je gewoon open kunt zetten (als een normaal raam) en die je kunt kiepen, die problemen geven met katten die ertussen vast komen te zitten.
Ja daar ben ik ook bang voor. Daarom komen daar van die mooie rekjes op, het zijn allemaal kiepramen die ook gewoon open kunnen klappen. Maar we zijn bij de velux ramen vooral bang dat ze het dak op gaan en dan bij de buren of nog verder terecht kunnen komen.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Velux dakramen catproof maken

Bericht door Rik »

Cerna schreef: 19 aug 2020 15:13 Wij hebben ook twee van die ramen en wanneer je ze helemaal openklapt (buitenkant aan de binnenkant) dan kun je ze aan de onderkant met een schuif vastzetten en dan lucht het voldoende door zonder dat er een kat doorheen kan (ook Maine Coons niet tenzij de ramen bijna op de grond zitten, maar dat lijkt me niet logisch).
Je kunt ze inderdaad op twee manier vast zetten met een schuifje.

Ik heb hem op de slaapkamer altijd op de eerste stand. Raam net 7-9cm open en dan het schuifje om hem vast te zetten. Maar hij is inderdaad ook helemaal open te klappen (dat het onderste gedeelte helemaal bovenaan het raam zit) en dan met het schuifje vergrendelen.

Maar aangezien ik een plank in de opening heb zitten waar ze lekker op kunnen liggen kan ik die tweede stand nooit gebruiken.

Dit was toen ik nog een 'klein plankje had' (over van toen Bowy er nog vaak op zat).

Afbeelding

Nu ze wat groter zijn heb ik over de volledige breedte een plank gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Als je hem verder open wilt zetten zul je inderdaad met gaas moeten werken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Velux dakramen catproof maken

Bericht door Anne87 »

Dankjewel Rik, dat biedt ook een goed beeld. We wonen er momenteel natuurlijk nog niet dus ik kan geen vergelijkfoto's maken (sleutel komt pas in november). Maar duidelijk en een goede tip om mee aan de slag te gaan.
Er zijn dus twee standen mogelijk waarbij het raam vastgezet kan worden, dat is sowieso goed om te weten. Die openingen zoals ik ze op jouw foto's zie, zijn zeker niet zo groot dat Milo en Lyna erdoor kunnen, maar genoeg om te kunnen luchten.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Velux dakramen catproof maken

Bericht door Rik »

Anne87 schreef: 19 aug 2020 15:32 Er zijn dus twee standen mogelijk waarbij het raam vastgezet kan worden, dat is sowieso goed om te weten. Die openingen zoals ik ze op jouw foto's zie, zijn zeker niet zo groot dat Milo en Lyna erdoor kunnen, maar genoeg om te kunnen luchten.
Ja, alleen als je er dus een plank maakt kun je hem niet helemaal 'omklappen' en vastzetten. Hij kan dan alleen op die eerste stand. Maar dat heb ik er graag voor over want het is een favoriet plekje voor de katten.

Wel kan ik het raam iets verder openzetten dan je op de foto ziet. Maar ik moet dan wel even opletten dat die opening klein genoeg is dat Yuna er niet door kan kruipen. Het raam gaat bij mij redelijk 'stroef' dus die blijft wel op zijn plaats.

Enfin... als het zover is kun je altijd kijken hoe je het gaat knutselen :)
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Velux dakramen catproof maken

Bericht door Anne87 »

Rik schreef: 19 aug 2020 15:36 Ja, alleen als je er dus een plank maakt kun je hem niet helemaal 'omklappen' en vastzetten. Hij kan dan alleen op die eerste stand. Maar dat heb ik er graag voor over want het is een favoriet plekje voor de katten.

Wel kan ik het raam iets verder openzetten dan je op de foto ziet. Maar ik moet dan wel even opletten dat die opening klein genoeg is dat Yuna er niet door kan kruipen. Het raam gaat bij mij redelijk 'stroef' dus die blijft wel op zijn plaats.

Enfin... als het zover is kun je altijd kijken hoe je het gaat knutselen :)
Duidelijk! Die plank klinkt op zich best slim. Op die manier geef ik ze direct een mogelijkheid om door het raam te kunnen kijken en is de verleiding om eraan te hangen of te doen misschien minder groot...

Een haakje of ringetje om hem vast te zetten moet vast mogelijk zijn, zodat het raam niet te ver open kan. Het klinkt als een optie die goed uit te zoeken is.

En ja zeker, dan ga ik absoluut knutselen. Maar er moet zoveel gebeuren, dat het altijd goed is om op tijd informatie in te winnen! :grin:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Velux dakramen catproof maken

Bericht door Dinky »

Nou weet ik niet hoe klim en klauterig ze zijn maar je hebt ook insectenhorren voor dakramen zoals deze: https://www.dakraampje.nl/velux-hor-dak ... 06-s06-606
Wanneer ze echt naar buiten willen dan zal het ze waarschijnlijk niet tegenhouden maar het is wel een extra barrière voor als je het raam eens verder dan een kier open zou willen zetten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Velux dakramen catproof maken

Bericht door Rik »

Inderdaad heb je wel schermen/roosters (ook stevigere) voor die velux-ramen. Maar dan kun je dus niet, net als ik, zo'n plank in het schuine gedeelte maken. Terwijl ze dat hier nou juist zo fijn vinden ;)

Ik had voor het kleine velux-raam op zolder vroeger een metalen-rooster hangen. Het raam kon dan een stuk verder open dan die vergrendelstand, zonder dat Bowy eruit kon. Maar ik heb al sinds een tijd de zolder afgesloten dus dat hangt er niet meer voor.

Twee van deze dingen zou ook kunnen.

En niet kat gerelateerd is dit nog te overwegen om de zon buiten te houden op hele warme dagen ;)
http://dakgotenbouwmaterialen.blogspot. ... kraam.html

Ik koop volgend jaar een mobiele airco dus dan moet ik ook eens kijken hoe ik dat ga fabrieken. Dan moet ik ook de bovenkant afsluiten vanwege de hitte die weer naar binnen komen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Cerna

Re: Velux dakramen catproof maken

Bericht door Cerna »

Zo'n plankje zouden onze katten ook wel geweldig vinden, maar ten eerste hebben ze genoeg ramen waar ze naar buiten kunnen kijken en ten tweede (en dat vindt vrouwtje toch wel belangrijk :lol:): je kunt ze dan aan de buitenkant niet meer zemen.

Wij hebben de ramen in de woonkamer voorzien van jaloezieën, maar ondanks dat werd het altijd bloedheet in de kamer (ramen op het westen). Vorige maand ging mijn man eindelijk overstag en hebben we rolluiken gekregen. Wat een verademing! En een aanrader voor iedereen bij wie het onder die ramen ook erg warm wordt.

Ik zal morgen een foto maken van het raam op de andere stand zodat je een idee krijgt.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Velux dakramen catproof maken

Bericht door Rik »

Cerna schreef: en ten tweede (en dat vindt vrouwtje toch wel belangrijk Afbeelding): je kunt ze dan aan de buitenkant niet meer zemen.
O, maar dat kan wel hoor. Moet er wel één handje extra zijn om hem vast te houden. Of je moet hem vast zien te maken tegen het plankje. En dan kun je er van binnen bij (wel met een klein opstapje eventueel).

Zoiets...

Afbeelding

Dit is een kleiner raam op een andere kamer vastgezet op de omgekeerde stand (en hier heb ik geen plankje). De katten kunnen er niet aan de onderkant uit en de bovenkant is te hoog.

Afbeelding
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Velux dakramen catproof maken

Bericht door kittentjes »

Die horren zou ik echt doen, daar gaan ze echt niet doorheen hoor. Wij hebben voor onze gewone ramen ook stevige horren en daar proberen ze niet eens door te komen. Je kan dan toch je raam veilig volledig open zetten. Ik denk zelfs dat er nog wel een plankje tussen past op winterdagen dat je de ramen toch niet volledig open wil zetten kunnen ze die gebruiken of je laat dat gewoon zitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Plaats reactie