Verkoeling kat in hittegolf?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
AshwinR
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 jun 2020 20:10
Contacteer:

Verkoeling kat in hittegolf?

Bericht door AshwinR »

Wat doen jullie om je kat enigszins verkoeling te geven in deze hittegolf? Ik weet dat katten van warmte houden, maar ik heb het gevoel dat dit toch echt te warm is.

Alle tips zijn welkom
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Verkoeling kat in hittegolf?

Bericht door Rik »

Vergelijkbaar topic
viewtopic.php?f=23&t=34339
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
OMH
Poema
Poema
Berichten: 219
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Verkoeling kat in hittegolf?

Bericht door OMH »

Hallo, wat wij vandaag hebben gedaan is keukendoekjes vochtig maken en die over Mika heen gelegd. Dat vond ze prima, ze begon meteen te spinnen. Nu zijn onze poezen nog maar 10 maanden oud en ze ravotten nog veel. Uitleggen dat dat beter is van niet helpt natuurlijk niet... We hebben de kraan een groot deel van de dag op een heel klein straaltje staan en vooral Mika speelt daar graag mee. Dan wordt het maar even een natte zooi in de keuken, maar dat gehijg met een tongetje uit haar mond is niet om aan te zien.
Soms maken we ook onze handen vochtig en dan halen we die over hun lijfje. Dat vindt de een leuker dan de ander, maar ze koelen tenminste een beetje af.
Mika ligt en zit intussen ook op de vochtige keukendoekjes, die we regelmatig even verversen.
Ik wil ook graag meer tips als het kan. Doen we het goed zo? Wat kunnen we meer doen? Hun drinkwater verversen we meerdere keren per dag; een ijsblokje erin is geen optie, dat voetballen ze de hele woning door. Grappig, dat wel.
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verkoeling kat in hittegolf?

Bericht door Synemios »

Uit de kraan laten drinken is een goed idee, en nee spelen doen ze hier ook, maar ik heb een bak water neer gezet met speelgoed ( robotvisjes) en dat vinden ze hier ook erg leuk.
Kunnen ze toch spelen en koelen ze meteen de pootjes.

Een vochtige doek neerleggen zodat ze erop kan liggen en de kat vochtig maken met je handen, washandje of vochtige doek is goed.

Maar een vochtige doek bovenop je kat leggen kun je beter niet doen daar krijgen ze het alleen maar warmer van,
Een natte handdoek op het lichaam leggen?

Nee, een natte handdoek geeft een tegenovergesteld effect. De vacht wordt vochtig, gaat broeien en zorgt juist voor oververhitting. Koelen met natte handdoeken kan alleen op de voetkussentjes en op de buik!
Bronnen:

https://kattenherplaatsing.nl/alles-ove ... en-warmte/

https://www.praktijkvoorkattengedrag.nl ... -kat-koel/

https://www.zwerfkattenrijnmond.nl/hitt ... or-katten/

En vast nog wel meer ;-)

Staan ook tips bij wat je nog meer kunt doen.
In het andere topic die Rik gaf met link staan nog meer tips.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
OMH
Poema
Poema
Berichten: 219
Lid geworden op: 25 jan 2020 17:37

Re: Verkoeling kat in hittegolf?

Bericht door OMH »

Enorm bedankt voor de reactie.We hebben het vochtige keukendoekje (het was geen handdoek, alleen een dun klein doekje) nu op het aanrecht gelegd, en ze gaat er zelf op liggen.

Ik zal alle informatie nog even goed bekijken. Robotvisjes is een leuk idee! Ik ga meteen even zoeken!
The catter the better!
Groetjes van Olga, maar vooral van Noek en Tika
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Verkoeling kat in hittegolf?

Bericht door Synemios »

Dan zal dat geen kwaad kunnen, wel fijn dat ze je ideeen op prijst stelt ;-)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie