Kattenbalkon

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Kattenbalkon

Bericht door Hawk »

Hallo Allemaal,

Even enkele vragen, Ik ga binnenkort mijn balkon uitbreiden zodat de katten naar buiten kunnen. Op dit moment is er al overleg met de aannemer om de deuren aan de zijkant van gaas te laten bouwen i.p.v. glas zodat er voldoende frisse lucht is en het niet "een nieuwe kamer" wordt.
Nu vraag ik me af of gaas (beperkt) aan de voorkant nog nodig is. Gisteren ben ik even gaan kijken bij het kattenpension waar Rick & Anasja soms verblijven en het daar prima naar hun zin hebben. Daar hebben ze alleen aan de 'voorkant' van de ruimte gaas geplaatst, maar dan wel over een breedte van naar ik inschat 5 mtr.
Verschillen zijn er wel. Ik moet, gezien ik in een appartementen complex woon rekening houden met het aanzicht. Ook is mijn balkon op 6 mtr. hoog.
Bij het pension is de buiten ruimte op grondniveau en staat het tussen rijtjeshuizen in. Op mijn balkon heeft de wind vrij spel. Ook heb ik eens iets gelezen over dat bij tocht het weerstand vermogen van een kat zou afnemen?
Concreet, kan ik het laten bij de zijdeuren van gaas en de voorkant van mijn balkonruimte (serre) van glas? Of is het beter om de wind van alle kanten te laten komen en ook aan de voorkant op wellicht bepaalde plekken gaas te laten plaatsen?
Ik voeg even het huidig ontwerp toe ter referentie:
Afbeelding
De "Voorkant" is dus voor het hek.
Ik hoop dat jullie goede tips kunnen verstrekken. Het gaat verder niet om de kosten maar uiteraard wel om het welzijn van de katten,
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Cerna

Re: Kattenbalkon

Bericht door Cerna »

Het zal wel aan mijn voorstellingsvermogen liggen, maar ik snap niet helemaal wat je van plan bent.

Is het de bedoeling dat de katten op het hele balkon komen of alleen in het "huisje"? En staat dat huisje in verbinding met jouw woonkamer (indien ja, gaat het dan in huis niet tochten wanneer je alleen gaas in de deuren maakt) of maak je een kattenluik zodat de katten wel zelf kunnen bepalen of ze binnen of buiten willen zijn?
En wanneer ze alleen in het huisje mogen zijn ze mijns inziens nog niet buiten.

Wanneer het mijn huis zou zijn dan zou ik langs de hele balkonrand plantenbakken hangen met wat hogere planten erin en dan kunnen ze op het hele balkon.
Wanneer je Maine Coons zou hebben, zou ik dit niet adviseren, maar Britten zijn geen klauteraars en vinden al snel iets veel te veel moeite :lol:

Ik heb andere balkons (terrassen), maar heb het zo opgelost: voor het open gedeelte en aan de rand plantenbakken; ik zit graag achter de geraniums :-P
Afbeelding

Afbeelding

En van onderen:
Afbeelding

Deze oplossing houdt al mijn vijf Britjes op de terrassen en vraagt de minste investering (moet je wel van planten houden :smile: )
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Kattenbalkon

Bericht door marloes501 »

Houd er rekening mee dat als het geheel alleen uit glas bestaat het er in de zomer heel heet gaat worden.
Wat je ook zou kunnen overwegen is gaas of net langs de gehele rand en dan behoorlijk omhoog met staanders.
Belangrijk is dan wel dat als je de bovenkant open houd je het gaas bij de bovenrand 45 graden naar binnen moet laten hangen zodat de katten niet via het gaas alsnog weg kunnen.
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Kattenbalkon

Bericht door marloes501 »

Of de weerstand van katten af neemt door tocht weet ik niet, maar mijn kat geeft prima aan als ze het niet naar haar zin heeft en weer naar binnen wil.
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Kattenbalkon

Bericht door Hawk »

Okee, ja dankjewel voor jullie reacties.
En dan geef ik mezelf de schuld dat ik niet helemaal volledig ben geweest.

Het is de bedoeling dat de katten in "het huisje" kunnen komen. Er is helaas niet heel veel ruimte voor planten maar ik overweeg wel om enige planten in het huisje te plaatsen. Verder is de voorkant geheel van glas. De bovenkant echter is hout met dakbedekking. Het schuine dakgedeelte bied plaats voor 4 zonnepanelen. Dus heet zal het nou niet echt worden. Het geheel staat in verbinding met mijn slaapkamer en de computerkamer.
Ik denk wel een kattenluik in één van mijn slaapkamerdeuren te plaatsen. Verder, ja.. Rick is een Brits korthaar maar (nog steeds) een zeer energieke brits korthaar met zijn 3 jaar. Van Anasja hoef ik inderdaad weinig actie te verwachten. Rick zie ik echter.. als de mogelijkheid er is.. nog wel proberen om op het dak te komen en dat is niet bepaald veilig.
Maar goed, ik denk dat 2 gazen deuren in elk geval meer frisse lucht gaat opleveren en buitenlucht als wat ze zo nu en dan in het kattenpension ervaren.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
kittentjes

Re: Kattenbalkon

Bericht door kittentjes »

Maar heb jij met gazen deuren nier zelf veel last van tocht? Komen ze dus niet in het buitenste deel?

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kattenbalkon

Bericht door nellebel »

Ziet er goed uit. Ik zou voor de zekerheid zorgen dat je zij deuren ook dicht kunnen met glas. Voor het geval het hard waait. Kun je er eentje dicht doen bijvoorbeeld of in de winter als het koud is beide. Dan kunnen ze toch lekker op je balkon via het glas lekker naar buiten kijken maar zitten ze niet in de tocht of kou. Voorkant zou ik alleen glas doen, zijkant gaas en dan deuren van glas.
Wat lief dat je zoveel over hebt voor je schatjes om het hun naar de zin te maken.

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Kattenbalkon

Bericht door Hawk »

De aannemer heeft al de suggestie gegeven om tijdens harde wind / kou een paneel voor (één van de) het gaas te plaatsen. Dan kan ik ook de zaak geheel afsluiten zodat er een soort schuur ontstaat met een kunstgras vloer. De voorkant word inderdaad helemaal glas. Voor de woning zelf maak ik me niet druk, er zijn vele deuren om even een gedeelte af te sluiten. Tocht in de woning zal niet voorkomen, tenzij ik het zelf wil natuurlijk.
En ja, de katten zijn hier de baas. En een buitenruimte is prettig. Ik ben nog aan het nadenken over een 3e kat, als dit project is gerealiseerd.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Kattenbalkon

Bericht door Hawk »

Het is voor elkaar. Dinsdag komen er nog zonnepanelen op maar voor de katten is de nieuwe (buiten) ruimte reeds een feit!
Hierbij enige foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de ruimte is de temperatuur als die van buiten, maar dan zonder de regen en (meestal) minder wind waardoor de gevoelstemperatuur fijner wordt, met zo'n dak boven je hoofd. En zoals je kan zien vind Rick het ook fijn zo voor het raam.
Ik heb tot nog toe weinig last van tocht, ik doe vaak al gordijnen dicht, maar een deur met kattenluik is wellicht iets voor later.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenbalkon

Bericht door Rik »

Ziet er mooi uit.

En een half hoge kleine krabpaal in de hoek bij het raam zou denk ik ook leuk zijn. Toch nog een iets hogere uitkijk om lekker op te liggen.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Kattenbalkon

Bericht door Hawk »

Ja, een mogelijkheid om even hoger te kunnen kijken / liggen / krabben ligt voor de hand. Ik ben er ondertussen wel achter gekomen dat het kunstgras vast gezet moet worden (ligt nu nog los) want de wind waait er soms onderdoor waardoor het een golfbeweging maakt. De aannemer komt er einde deze week / volgende week voor terug.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kattenbalkon

Bericht door nellebel »

wat een mooi cadeau voor je katjes. ziet er toppie uit hoor. die boffen maar met jullie hoor
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Kattenbalkon

Bericht door Hawk »

De katten zijn er zeker blij mee. Gisteren waren de zonnepanelen geïnstalleerd, vandaag 3kw opbrengst.. Ziezo, daar heb ik dan weer veel baat bij. Iedereen in het huis blij met deze aanschaf.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Kattenbalkon

Bericht door Rik »

Hawk schreef: 18 nov 2020 19:55 Gisteren waren de zonnepanelen geïnstalleerd, vandaag 3kw opbrengst..
Opbrengst van de panelen of teruglevering aan de energieleverancier.
Hier 8,4 kWh opbrengst (met 2.650Wp). Eindelijk weer eens een zonnig dagje :grin:

Fijn dat de katten de nieuwe ruimte fijn vinden.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Hawk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jun 2017 09:24

Re: Kattenbalkon

Bericht door Hawk »

In totaal eigenlijk 6,5kw maar 3kw extra op die 3 panelen die gisteren zijn bevestigd. Hoe dan ook.. volgende week worden er nog alu strips bevestigd om het kunstgras niet te laten "golven" door de wind. Ik moest deze avond Rick even naar binnen halen om te komen eten. Kennelijk vond hij het leuker om buiten te spelen dan te eten.. geef hem maar eens ongelijk, maar het is nog niet eerder gebeurt.
Anasja: 23-5-2017 Brits Langhaar poes
Rick: 20-5-2017 Brits Korthaar kater
Sahara: 21-7-2021 Siberische kat poes
Plaats reactie