Schuldgevoel

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frodo-en-Gimli
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 06 okt 2019 22:58

Schuldgevoel

Bericht door Frodo-en-Gimli »

Vraag me af of meer katten baasjes hier last van hebben; schuldgevoel...

Schuldgevoel als je de deur achter je dicht trekt om te gaan werken bijvoorbeeld. Dat heb ik heel sterk. We hebben onze jongens nu 7 maanden en het schuldgevoel is nog net zo erg als in het begin, misschien zelfs erger. Die koppies als ik wegga, vind het vreselijk. Gelukkig werk ik parttime, 1 hele dag en 2 dagen tot half 2. Na de zomervakantie komen er wat uren bij, dan zijn het 2 hele dagen en 1 dag tot half 2. Eerlijk gezegd vind ik het vreselijk om dan nog langer bij ze weg te zijn. Maar de dagen dat ik thuis ben, tja, dan zie ik ze overdag ook bijna niet omdat ze dan veel slapen.

Het is nu bijna zomervakantie en we gaan niet op vakantie dit jaar. Maar wel dagjes weg. Vind ik ook al een rotidee. De hele dag weg. Vanaf een uur of 10 in de ochtend tot ‘s avonds laat. Ik denk dan dat ze dat niet trekken ofzo, maar ergens weet ik natuurlijk wel dat het gewoon allemaal prima zal gaan. Maar echt genieten van het dagje uit kan ik dan ook niet.

Of als ik in de voortuin zit, dan kunnen ze me zien vanuit de keuken en gaan dan heel dramatisch miauwen en kijken, dan zit ik al totaal niet lekker meer en ga dan maar weer naar binnen

Ze lopen me overal achterna, miauwen veel om aandacht en het beeld wat ik heb van ze als ik er niet ben is dat ze me miauwjankend aan het zoeken zijn haha. Dat zal natuurlijk niet zo zijn, maar toch knaagt het dan wel.

Of ook zoiets stoms, als wij avondeten krijgen ze hun natvoer ook, dan eten we “gezellig” samen. Nu met het mooie weer willen we weer eens buiten eten, en omdat het binnenkatten zijn vind ik dat zo rot, dat we dan niet “samen kunnen eten”.

Ik weet het, ik ben ze te veel aan het vermenselijken, maar ik vraag me af of ik de enige ben, en of het schuldgevoel nog gaat slijten


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Schuldgevoel

Bericht door Anne »

Nee hoor je bent ze niet aan het vermenselijken
Ik vermoed, wat ik in je andere topic ook al heb gezegd, dat jouw katten zich vervelen en echt buitenlucht nodig hebben
Het blijven wel dieren ;-) met een instinct
Ik hoop dat je gauw in de gelegenheid bent om een ren te plaatsen of je tuin af te zetten
Je kan ook een tuigje proberen ( eerst binnen oefenen met tuigje om) een kennis van mij doet ook altijd zijn katten aan het tuigje in de tuin omdat hij niet de mogelijkheid heeft zijn tuin af te zetten en er een grote vijver achter zijn huis is
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Schuldgevoel

Bericht door marloes501 »

Haha, jou katten zijn jou al goed aan het trainen ;-)
Het baasje zal wel even thuis blijven om ons te bedienen/ de tuin in te laten.
En hoe meer jij reageert hoe erger het word.

Je hoeft je echt niet schuldig te voelen hoor.
Je hebt grote kans dat als jij weg bent ze gewoon heerlijk liggen te slapen.
Je kan natuurlijk altijd aan je buren vragen of ze onopgemerkt even wil luisteren of de katten veelvuldig miauwen als jij er niet bent.
Dan weet je zeker of ze dat wel of niet doen.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Schuldgevoel

Bericht door Synemios »

Ik herken het ook wel.
Ik zat ook niet buiten toen het balkon nog niet afgeschermd was, omdat de katten dan toe moesten kijken.
Ze Stonden al met hun pootjes tegen het raam en te kijken en miauwen als ik daar met de was bezig was. :lol:
Op vakantie gaan hou ik sowieso niet van maar inmiddels ga ik wel dagjes weg.
Niet te lang.
Als ik weg ben dan zijn ze niet aan het zoeken, ze vermaken zich echt wel of ze liggen te slapen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Schuldgevoel

Bericht door nellebel »

Nu we op het appartement wonen is het balkon afgezet en kunnen ze buiten, eerst niet. Wilde ik vaak ook niet buiten zitten. Op vakantie.... Liever niet vorig jaar 4 dagen omdat manlief 50 werd. Nu komende jaren sla ik weer over. Uitgaan doen we zelden. Ik ben gewoon graag thuis bij mijn katjes. Dus ja.. Ik herken het ook maar ik vind het geen straf om thuis te zijn, ik vind het heerlijk

Verstuurd vanaf mijn GM 5 d met Tapatalk

groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Schuldgevoel

Bericht door Coraline »

Ik werk niet meer maar ga weleens weg. Ik herken het helemaal wat jij schrijft!
Soms moet ik weg omdat Kenny anders niet gaat slapen omdat ze de hele tijd wil spelen of knuffelen. Ik ben dan een te grote trigger voor haar en uiteindelijk ook voor Jackie die daar wakker van wordt en mee wil doen. Dus ook al weet ik dat het voor hun eigen bestwil is, krijg ik er een schuldgevoel van.
Bij thuiskomst zie ik dat ze de hele tijd dan hebben geslapen, dus het is ook gewoon goed.
Maar toch.

Ik wil ook niet in mijn tuin gaan werken voordat er een ren is gemaakt. Nu ben ik gelukkig ook geen tuinzitter, maar iets doen Waar ze mij kunnen zien terwijl zij er niet bij kunnen zijn voelt niet fijn.
Op vakantie ga ik niet, de komende jaren. Dat heb ik al aangegeven. Voor een dagje weg zorg ik voor dat iemand bij hun langskomt. Dat helpt wel voor mijn gevoel.
Plaats reactie