Help! Tips graag

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Senl2017
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2020 00:29

Help! Tips graag

Bericht door Senl2017 »

Hallo!

Ik heb 2 hele mooie katten van 3 jaar, en ik woon met ze op de bovenverdiepinf bij mijn ouders. We hebben twee grote slaapkamers en een klein badkamertje. Het punt is alleen, het wordt ontiegelijk warm hierboven en ik ben bang voor de tijden wat komen gaan. Geld voor een airco heb ik momenteel niet, ben ook maar een student! Dus ik zou graag tips ontvangen voor hoe ik dit kan aanpakken met mn katten en de hitte. Ze mogen naar beneden maar dat doen ze niet want mn ouders hebben een hond en zelf 3 katten ze willen graag boven zijn!
Alle tips welkom
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Help! Tips graag

Bericht door Dinky »

Je kan koele plekjes creëren.

Weet niet of je een veilige ventilator hebt maar daar kan je een fles met ijs voor zetten als vorm van airco. Doordat de lucht langs de fles met ijs blaast wordt de lucht gekoeld.
Daarnaast kan je koelblokken in een handdoek wikkelen waardoor je koele ligplekjes kan creëren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
marloes501
Poema
Poema
Berichten: 283
Lid geworden op: 03 sep 2019 15:07

Re: Help! Tips graag

Bericht door marloes501 »

Je kan ook kijken of ze een koelmat lekker vinden.
Deze heb je bij de action al voor 1 of 2 euro.( koelmat vind je bij de dieren spullen vaak bij de hondenspullen)
Ik zou zeker de badkamer deur openhouden omdat daar vaak tegels zijn en die zijn vaak wat koeler.
En zorg voor ruime beschikbaarheid van water (maar dat heb je vast wel)
Als je het gevoel hebt dat je katten wat oververhit raken kan je hun pootjes en oortjes nat maken,(maar zeker niet het hele lijfje)dan verliezen ze wat sneller hun warmte.

succes.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Help! Tips graag

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik geef bij warm weer vaak goed gekoeld kookwater van kip. Dat is niet alleen uitstekend om extra vocht te geven, het koelt hen ook af. (bij ons helpen koude drankjes ook ;-) )
Bij ons gaan ze vaak tegen de WC pot liggen of gewoon op de tegels omdat dat fris aanvoelt.
Een koelmat vind ik ook een goed idee. Ik heb er geen omdat mijn katten keuzeplaatsen genoeg hebben (ook onder de struiken) om de hitte te ontlopen.
Ik geef ook een ondiepe grote bak water en gooi daar drijvende speeltjes in zodat ze hun pootjes op een leuke manier kunnen natmaken. Froufrou speelt liever met water dat uit de kraan sijpelt. (er bestaan ook drinkfonteinen met een waterstraal voor de liefhebbers ;-) )
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5080
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help! Tips graag

Bericht door Synemios »

Ik gebruik koelmatjes ( die Marloes al noemde)
Ik heb een mini zwembadje met speelgoed, maar een grote schaal kan ook.
als ze met de pootjes de speeltjes raken koelen ze wat af.
Ik heb ook waterbakken ( ook van de action ) met een koelelement in de bodem ( eerst de bak in de vriezer) zodat het water niet lauw wordt.

Je hebt ook soep voor katten of zelf maken zoals Carine doet met kip.
En ventilatoren.
Je hebt ook luchtkoelers maar dat was bij ons geen succes.
Daar werd de luchtvochtigheid vooral erg hoog van,
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
fayeblue
Huiskat
Huiskat
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 mei 2020 19:40
Locatie: Gld

Re: Help! Tips graag

Bericht door fayeblue »

Hier gaan ze voor de ventilator liggen, maar als ik van huis ben durf ik die niet aan te laten. Alles dichthouden, 's morgens heel vroeg zoveel mogelijk doortochten, koelmatjes van de action (die leg ik op een natte theedoek zodat ze langer vochtig blijven als ik van huis ben, op de achterdeurmat), waterfonteintjes waar ik dan paar keer per dag een ijsblokje in doe voor koeler water..
En alle deuren open laten, zelf laten kiezen waar ze willen liggen, ze zoeken zelf wel een koelere plek (tegelvloer).
Noëll and Cats > Faye & Blue :cathappy:
Gebruikersavatar
Pikachu
Poema
Poema
Berichten: 368
Lid geworden op: 28 mar 2019 14:02

Re: Help! Tips graag

Bericht door Pikachu »

Een koelmat is geweldig, daar gaan ze hier graag op liggen in de zomer.

Ik doe soms ijsblokjes in hun drinkbak.

Wat ook erg leuk is zijn van die robotvisjes. Als je die in water doet gaan ze zwemmen. Dus een kleine bak (bv kleine maat kattenbak) vullen met water en de robotvisjes erin, en de katten kunnen plonzen.

Hoe warm wordt het bij jou? Katten kunnen wel redelijk goed tegen warmte. Maar bij ons op het appartement wordt het tot in de 30 graden binnen als het buiten 40 is. Hier is een airco echt een uitkomst. Die gaat wel enkel aan als wij thuis zijn, maar bij die hitte ga ik toch nergens heen (heb het geluk dat ik in de zomer niet moet werken als leerkracht). De airco die wij hebben kostte 250 euro ongeveer, er zijn dus wel redelijk betaalbare modellen. Ik merk dat de katten dan ook wel echt in de buurt van de airco willen liggen als hij aan staat.
Plaats reactie