Huisdieren houden na hersenbloeding

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Bow1989
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mei 2020 11:31

Huisdieren houden na hersenbloeding

Bericht door Bow1989 »

Dag allen,
Ik ben naarstig op zoek naar tips voor de volgende situatie:

Na een hersenbloeding kan een mens anders zijn dan hij/zij was. Dat kan zich vertalen in o.a. een korter lontje en emoties niet onder controle hebben. Ik merk dat na verloop van tijd de huisdieren van een buurtbewoner (2 katers) daar meer en meer de dupe van worden.

De eigenaar zoekt steeds de aandacht van zijn huisdieren maar dat kan plots omslaan in een tirade als ze iets doen wat hij niet goed acht. Schreeuwen, schelden en soms zelfs gooien/schoppen naar de diertjes zijn dan het gevolg. Bij het thuis zijn van zijn partner blijft het vaak bij schreeuwen maar bij haar afwezigheid kan de tirade wel 10 minuten aanhouden.

Ik kan me voorstellen dat de katers niet meer weten waar ze aan toe zijn en qua gedrag recalcitranter worden waardoor hij weer sneller tekeer zal gaan. De beruchte cirkel.

Ze zijn niet voor rede vatbaar. Huilen als je erover begint, slachtofferrol aannemen en veel in “ik” en “wij” redeneren. Maar dat neemt niet weg dat de katers meer slachtoffer zijn dan andersom.

Waar ligt de grens van wat acceptabel is? Zijn er instanties die goed kunnen uitleggen wat het beste is voor de huisdieren (blijven met hulp voor eigenaar of uit huis plaatsen)? Of moet je dit gewoon op z’n beloop laten en als bezorgde buur erbuiten blijven?

Ik heb het lintje gelezen over dwangneurose maar die ging meer over een tijdelijke situatie. Vandaar deze vraag.
kittentjes

Re: Huisdieren houden na hersenbloeding

Bericht door kittentjes »

Oei heftig. Is ook niet niks zoiets. Ik denk dat je wel iets zoals een stichting dierenlot zou kunnen bellen om dit met ze te bespreken, gewoon als overleg wat zij hiervan vinden. Ik denk dat de beestjes beter af zijn bij een ander wanneer iemand er niet voor kan zorgen. Ik vind het erg zorgelijk klinken als iemand zelfs schopt is het mishandeling, maar ook geestelijk worden de katten erg mishandeld op deze manier....

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Bow1989
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mei 2020 11:31

Re: Huisdieren houden na hersenbloeding

Bericht door Bow1989 »

Dank je wel Kittentjes! Dat is een goede tip, stichting dierenlot. Ik ga daar vandeweek meteen contact mee opnemen.
Gebruikersavatar
Anne
Tijger
Tijger
Berichten: 5568
Lid geworden op: 14 jul 2006 20:39

Re: Huisdieren houden na hersenbloeding

Bericht door Anne »

Je zou het ook bij de dierenbescherming kunnen proberen. Uitleggen hoe fijngevoelig de situatie is en misschien dat zij ook een rol kunnen spelen
Fijn dat je het voor deze katten opneemt!
Hou je ons op de hoogte hoe dit gaat aflopen?
grt Anne, Happy 15 Joep 14 Hobbel 13 Polleke 12, Pluto 3 Louie 2 en Donna 1, Lora (hond) 1
en kipjes Kukel Kayla en Lucy


rust zacht alle engeltjes
Gebruikersavatar
daxensep
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 mei 2020 14:21

Re: Huisdieren houden na hersenbloeding

Bericht door daxensep »

Lastige situatie.. ik ben ook erg benieuwd hoe dit gaat aflopen...
Groetjes Kiki, Dax (2) en Sep (3mnd)
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Huisdieren houden na hersenbloeding

Bericht door Coraline »

Lastig dit. Een goede bekende heeft een herseninfarct gehad en wij merken dat er een filter is verdwenen. Geluiden en prikkels komen heel hard binnen. Een gesprek volgen terwijl er meer mensen praten, zoals op een feestje, is onmogelijk. Als reactie is hij behoorlijk geprikkeld en kan dan ook gerust roepen dat iedereen zijn mond moet dichthouden. Ook is zijn spanningsboog erg kort. Dit alles maakt dat hij veel minder kan hebben dan vroeger.
Iemand die wat verder van mij af staat heeft ook een herseninfarct gehad en wij ervaren bij hem hetzelfde.

Qua huisdieren resulteert dit dat zij beiden niet houden van het onvoorspelbare gedrag van dieren. Ook aanrakingen zijn prikkels die normaal gefilterd worden en bij hun dus harder binnen lijken te komen. Een speelse poot met kattennagels die wat uitsteken geeft al onzekerheid bij hun en trekken ze hun arm terug om dan weer door te willen gaan met aanraken. Mijn meest sociale kat blijft nu rustig zitten en wacht af, maar dat zal een uitzondering zijn. Eerder keek ze naar mij om erachter te komen wat hij nou wilde of bedoelde en ze moest hem leren kennen.
Nu richt ze ook meer op zijn voeten, snuffelen, kopjes geven, en zijnbeen, staart omheen draperen.
Als een kat niet de tijd krijgt om te wennen dan zal zo’n kat net zo’n onvoorspelbaar gedrag vertonen als zijn baasje. Hij weet immers niet wat er nu bedoeld wordt. Voor een kat is dat erg sneu, zeker als ze verbaal ook van alles aan horen.
Alleen, wat kan je als buitenstaander doen? Gesprek aangaan met zijn vrouw? Met hem er later ook bij?
Op facebook zijn er besloten groepen voor partners van mensen met niet aangeboren hersenaandoeningen. Misschien dat zij daar meer ervaring in hebben en begeleiding kennen?
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Huisdieren houden na hersenbloeding

Bericht door Synemios »

Erg voor die meneer en mevrouw,
Ging het voor die hersenbloeding wel goed?
Schelden etc krijgen ze stress van ( heel zielig en ongezond voor de katten) maar gooien en schoppen is wel echt een stap te ver.
Gelukkig probeer jij de katten te helpen want zelf kunnen ze niets doen.
Als praten met ze niet gaat, helpt of veel te lang gaat duren Voor er iets veranderd zou ik kijken of de dierenbescherming er iets mee kan.
Als het een kind was geweest dan was de wereld te klein geweest en terecht.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Bow1989
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 mei 2020 11:31

Re: Huisdieren houden na hersenbloeding

Bericht door Bow1989 »

Ik dank jullie allen hartelijk voor de reacties. Ook herkenbare verhalen en inderdaad, het is heel lastig om er iets aan te doen en door te dringen tot de eigenaren. Ik heb inmiddels ook contact gezocht met een stichting die als werkgebied niet aangeboren hersenaandoeningen heeft. Ook zij vinden het heel lastig en weten niet goed hoe ermee om te gaan of wat eraan te doen. Pas als er echt fysiek geweld geplaagd wordt, wat ook nog eens te bewijzen moet zijn, dan kan er iets aan gedaan worden.

Het is jammer dat iedereen in Nederland een huisdier kan houden. Ik misgun het die mensen en ook de buurtbewoners niet, maar verandering in situatie zou meegenomen moeten worden in het bepalen van welzijn van patiënt en huisdier. Dat laatste wordt nog weleens vergeten, ook door de eigenaren zelf.

We wachten af en houden een oogje in het zeil.
Plaats reactie