Help! Kitten sproeit??

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Maria27
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:59

Help! Kitten sproeit??

Bericht door Maria27 »

Hoi allemaal.

Ik heb sinds 2 weken een Maine Coon kitten (kater) hij is nu 13 weken oud. Sinds een week loopt hij ook via de trap naar boven. Alles gaat eigenlijk prima.
Nu heb ik vanmorgen ontdekt dat hij in de kledingkast heeft geplast en gepoept. Heel vreemd want vanaf dag 1 deed hij alles netjes op de bak en hij heeft ook niet opgesloten gezeten in die kamer oid.

Hebben jullie enig idee waarom hij dit doet? Is dit sproeien? Het stonk namelijk heel erg en de plas had ook een gekke kleur, een beetje gelig oid.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Help! Kitten sproeit??

Bericht door Zotvanpoezen »

Het sproeien begint nooit zo jong. Dat het plassen en poepen stiekem gebeurd is doet vermoeden dat er iets aan de hand is met je kitten. Dat de urine een gekke kleur heeft en stonk is ook niet normaal. Ik zou hem best eens laten checken bij de da.
En hem zeker niet straffen.
Als hij medisch volledig in orde is moet je verder zoeken naar de oorzaak. Want het feit dat hij dat nooit eerder gedaan heeft is al een aanwijzing dat er ergens iets mis is.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Maria27
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:59

Re: Help! Kitten sproeit??

Bericht door Maria27 »

Ik ga morgen om spulletjes bij de da om zijn urine te laten onderzoeken. Ik vertrouw het niet helemaal, het is inderdaad vreemd. Wil ook zeker weten dat medisch alles in orde is.
Kan het niet van stress zijn? Hij wil savonds altijd heel graag de slaapkamer in maar ik wil liever niet dat hij op bed slaapt. Ik heb wel een mandje op de overloop.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help! Kitten sproeit??

Bericht door Synemios »

Als hij medisch in orde is misschien toch meer kattenbakken plaatsen en dan verspreid over het huis.
Ik vind dit eerder op plassen dan sproeien lijken.
Timmy heeft dat rond die leeftijd ook gedaan ( vooral plassen) omdat hij zo druk was met spelen dat hij de kattenbak niet haalde.
Kan ook zijn dat hij toch nog niet helemaal zindelijk is of inderdaad stress.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Maria27
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:59

Re: Help! Kitten sproeit??

Bericht door Maria27 »

Ik heb zojuist zijn urine opgevangen en in een buisje gedaan voor de dierenarts. De urine ziet er in het buisje rood/bruin uit. Ik maak me toch wel zorgen, lijkt me geen goede kleur.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help! Kitten sproeit??

Bericht door Rik »

Kun je het straks nog brengen? Of moet het overnacht in de ijskast (wat de test niet positief zal beïnvloeden).
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help! Kitten sproeit??

Bericht door Synemios »

ik hoop dat je het nog weg hebt kunnen brengen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Maria27
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:59

Re: Help! Kitten sproeit??

Bericht door Maria27 »

Nee dat ging helaas niet meer, ze gingen 5 uur dicht. Ik ga het morgen vroeg brengen en ik bewaar het in de koelkast.
Maria27
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:59

Re: Help! Kitten sproeit??

Bericht door Maria27 »

Ik probeer tot morgenochtend nog meer op te vangen want dat is nog best lastig! Dat raadde de da me ook aan. Verder wel gek, mijn kitten is super speels en levendig. Eet en drinkt heel goed.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help! Kitten sproeit??

Bericht door Rik »

Inderdaad hoe verser hoe beter.

Heb je opgevangen met katkor korrels of via de juslepel methode?

Bij Bowy kon ik eerst de kattenbak afsluiten (handdoek erover) en als ze dan rond ging draaien rond de kattenbak, handoek eraf, de juslepel onder haar gat douwen op moment supreme en klaar.

Maar bij een kitten die anders gewoon naast de bak gaat zitten is dat natuurlijk niet mogelijk.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Maria27
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:59

Re: Help! Kitten sproeit??

Bericht door Maria27 »

Ik heb van die korrels opgehaald die het opzuigen en dan kun je het er daarna uithalen met een pipetje.
Hij doet het al 3 weken netjes op bak, heb alleen 2 plasjes op een andere plek gevonden. Maar het had een heel rare kleur; dus toch uitsluiten dat er niks aan de hand is.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5081
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Help! Kitten sproeit??

Bericht door Synemios »

Ja verstandig om dat uit te sluiten.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Maria27
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:59

Re: Help! Kitten sproeit??

Bericht door Maria27 »

Er zaten geen kristallen in zijn urine (geen idee wat dat betekent maar dat zei de da). Hij krijgt ontstekingsremmers. En hij moet veel drinken. Hopen dat het dan beter wordt, anders weer terug.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Help! Kitten sproeit??

Bericht door Rik »

Gelukkig. Hopelijk is het dan gewoon een stressgerelateerde blaasontsteking en gaat ie snel over. Wel in de gaten houden want als het een bacteriële blaasinfectie is kan dat op een gegeven moment ook de nieren beschadigen. Maar een bacteriële blaasinfectie komt eigenlijk maar zelden voor bij katten.

Krijgt hij ook af en toe natvoer. Dat helpt ook goed om vocht binnen te krijgen. Vocht, vocht en vocht.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Maria27
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 mar 2020 13:59

Re: Help! Kitten sproeit??

Bericht door Maria27 »

Ik geef hem twee keer per dag 60 gram natvoer en hier doe ik lekker veel water doorheen, het wordt dan wel een soort papje maar dat eet hij gelukkig wel op! Ik hoop dat het dan weer weggaat! Gelukkig lijkt hij er niet heel veel last of pijn door te hebben...
Plaats reactie