Is een keer nageltjes knippen oké?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Is een keer nageltjes knippen oké?

Bericht door Siffie »

Hoi!

Ik ben totaal niet van het nageltjes knippen, borstelen of wat voor soort (in mijn ogen)onnodige verzorging van de htk kat omdat ik denk dat ze dat prima zelf kunnen bijhouden allemaal.

Alleen komt mijn moeder in april een paar dagen langs, en zullen mijn vriend en ik op een luchtbed slapen.
We hebben een super mooi nieuw luchtbed, en ikben bang dat een van de katten deze lek zal prikken met hun scherpe nageltjes.

Is het zielig om voor die ene keer de puntjes van de nageltjes te laten knippen door de dierenarts of een trimsallon? (En naar welke van de twee zou de voorkeur dan uitgaan?)
Zullen hun nageltjes na die tijd gewoon weer scherp worden als voorheen?

De katten uit de kamer met het luchtbed bannen gaat niet. Ze zijn gewend om tot alle kamers toegang te hebben,dus buitensluiten betekent de hele dag krabben aan de deur ;)

Alvast bedankt voor jullie advies!
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Is een keer nageltjes knippen oké?

Bericht door Coraline »

Ik heb langere tijd op een luchtbed geslapen , met de kat des huizes waarvan wij samen 2 handen en 4 poten op 1 buik waren. En dus ook ‘s nachts bij mij sliep en eventueel overdag als ik erop lag ook kwam kijken en liggen.
Op het luchtbed had ik een topmatras/ topdek gelegd. Dit hielp enorm. En een matrashoes die 1 maat groter was, 160cm breed ipv 140cm, waardoor het goed om het bed heen lag.
Bed is niet beschadigd en tot op heden nog heel (maar ligt weer in de tas 😎).
Gebruikersavatar
Sjanke
Lynx
Lynx
Berichten: 113
Lid geworden op: 28 jun 2015 12:21

Re: Is een keer nageltjes knippen oké?

Bericht door Sjanke »

Je zou het matras kunnen afdekken met een plaid/deken.
Maar nagels knippen is ook geen probleem, ik doe het regelmatig. Je kat moet wel toestaan dat je aan de pootjes friemelt, anders wordt het misschien drama. Dierenarts of trimsalon lijkt me beiden prima. Bij kattennagels moet je wel een speciaal schaartje gebruiken, om te voorkomen dat de nagels splijten. Dat lijkt me het enige risico.
Na een paar weken zijn de nagels gewoon weer scherp.
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Is een keer nageltjes knippen oké?

Bericht door Zizi »

Gewoon een dikke dikke of topdek op het luchtbed inderdaad, dan komt het goed.

Op zich groeit het wel weer aan hoor, maar je hebt wel kans dat ze een paar keer vallen in het begin. Dan denken ze omhoog te kunnen klimmen in de krabpaal of een boom en hebben ze ineens geen houvast meer. Als je het doet haal er dan echt alleen het uiterste puntje af anders duurt het best lang voordat ze weer houvast hebben met hun nagels. Dan zou ik het zelf doen trouwens. Maar liever dus gewoon een dikke deken om het luchtbed.
Gebruikersavatar
Demajai
Huiskat
Huiskat
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 feb 2020 21:24
Locatie: Gouda

Re: Is een keer nageltjes knippen oké?

Bericht door Demajai »

Hier doen wij ook regelmatig de nagels knippen.

Een dikke deken of iets opleggen.
Love Taiger en Toby
Siffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 65
Lid geworden op: 28 apr 2019 14:28

Re: Is een keer nageltjes knippen oké?

Bericht door Siffie »

Mijn jonge kat vind het prima als er aan de pootjes gefriemeld wordt, hij is dan ook degene die echt overal zijn nagels inzet. Als ik naar de lengte van zijn nagels kijk, lijkt het me moeilijk voor e stellen dat hij niet door een plaid heen prikt.. ik zou ook alle hoeken moeten afsluiten en er echt voor moeten zorgen dat hij er niet onderdoor kan kruipen, want het is echt een dondersteen 😅 bedankt voor de tips, ik denk er nog even over na!
Gebruikersavatar
Coraline
Lynx
Lynx
Berichten: 119
Lid geworden op: 09 dec 2019 23:06

Re: Is een keer nageltjes knippen oké?

Bericht door Coraline »

Ik moet zeggen dat ik een topmatrasje/ topdekje erg fijn vond op het luchtbed. Luchtbed heeft een paar banen en dat ligt bed hobbelig. Zo’n matrasje egaliseert de boel wel, zeker als jullie er samen op liggen.
Plaats reactie