Afrastering

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
CorenIrene
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2020 19:53

Afrastering

Bericht door CorenIrene »

Graag willen wij u een vraag stellen. Wij hopen dat u dat niet erg vindt.
Wij wonen in een twee onder één kap woning in het buitengebied en hebben daar een vrij grote tuin op het zuiden. De hond van onze buurman (broer en zwager) komt gewoon bij ons binnen en dus ook in de tuin.
Sinds 2009 hebben we een kater die we in de tuin laten. Deze kat blijft netjes binnen de omheining. Sinds vorige zomer hebben wij een lapjeskat (toen een kitten). Wij zijn bang – gezien haar ondernemerschap – dat zij niet binnen de omheining blijft, maar er zeker een keer overheen klimt.
Dat willen we graag voorkomen maar uiteraard willen wij ook geen hoge schutting die ons uitzicht belemmerd. Wat raad u ons aan. Wij dachten zelf aan schikdraad of een gewone omheining met gaas en schuin naar voren prikkeldraad.
Tussen de garage en ons schuurtje hebben wij nog een tuinhek. Dit willen wij zo laten omdat daar de eerder genoemde hond overheen springt en zo bij ons kan komen. Hier willen we een kastje voor kopen die katten met een geluid verjaagd. We hopen dat dit kastje niet zoveel geluid maakt, dat de katten wel in de rest van de tuin kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Afrastering

Bericht door Rik »

Schikdraad of geluidskastjes (op beweging?) OP een schutting raden we eigenlijk altijd af. Als de poes een keer daarop komt heb je ook kans dat ze door de schok de andere kant op springt. En dan zie je haar dus ook niet meer terug (omdat ze dan een schok krijgt).

Als je al iets met geluid o.i.d. wilt doen dan moet dat ruim voor de schutting zijn.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Afrastering

Bericht door Zotvanpoezen »

CorenIrene schreef: 13 feb 2020 20:13 Wij dachten zelf aan schikdraad of een gewone omheining met gaas en schuin naar voren prikkeldraad.
Zeker ook geen prikkeldraad!! Deze kan ernstige verwondingen veroorzaken!
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Afrastering

Bericht door Zizi »

Volgens mij heeft de hond ook meteen last van zo'n kastje, die komt dan waarschijnlijk niet meer buurten.
CorenIrene
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2020 19:53

Re: Afrastering

Bericht door CorenIrene »

Wij willen wel graag een oplossing. Wat we regelmatig zien is op een schutting met staven schuin naar voren en daar kattengaas over. Werkt dat ook voor een afrastering van bijvoorbeeld een meter hoog.
En wie heeft er ervaring met die geluidskastjes. Dit ook t.o.v honden, dat hij wel kan buurten. Iedereen alvast bedankt voor het erover nadenken.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: Afrastering

Bericht door Zotvanpoezen »

Ik weet niet hoe ik kan uitleggen hoe je het moet doen, maar ik denk dat Rik dat al eens ergens gedaan heeft. Het waren horizontale buizen dat over de schutting geplaatst werden die begonnen te rollen als er een kat over wou zodat ze er geen grip kon op krijgen.
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
CorenIrene
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2020 19:53

Re: Afrastering

Bericht door CorenIrene »

Bedankt voor je reactie. Wij hebben hier eerder met iemand over gehad via internet. Volgens hen zou dat met een hoogte van een meter niet werken. De kat zou er overheen springen.
Zizi
Lynx
Lynx
Berichten: 128
Lid geworden op: 30 jan 2020 13:47

Re: Afrastering

Bericht door Zizi »

Eerlijk gezegd zie ik geen andere oplossing dan een e-fence, want alles waar de hond overheen kan kan de kat ook over.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Afrastering

Bericht door Rik »

Zizi schreef:Eerlijk gezegd zie ik geen andere oplossing dan een e-fence, want alles waar de hond overheen kan kan de kat ook over.
Zoals de Petsafe Cat Fence.

viewtopic.php?f=35&t=10937

Mijn gevoel zegt dat dat niet werkt bij katten (inderdaad omdat straffen niet werkt bij katten zoals bij honden). En in stress, jacht, achterna zitten kunnen ze er zo doorheen lopen (hoewel dat met een lage schutting erachter misschien weer meevalt).

Ik zou het in een situatie met b.v. een drukke weg absoluut afraden. Maar in een rustige omgeving met alleen achtertuinen kun je het natuurlijk zonder levensbedreigende situatie uitproberen. De ervaringen van mensen die het hebben is schijnbaar overwegend goed.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Baldr
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2019 00:40

Re: Afrastering

Bericht door Baldr »

CorenIrene, ik hoop dat het allemaal een beetje mee gevallen is met het willen weghalen van je kat door je dochter. Nu las ik in een van de berichten dat Rik iets meer af zou weten van een afscheiding met rollende buizen. Ik hoop dat hij dit leesten wil reageren, aangezien ik geïnteresseerd ben. Weet niet hoe ik anders in contact met hem kan komen. Ben nieuw hier.
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Afrastering

Bericht door Rik »

Baldr schreef:Nu las ik in een van de berichten dat Rik iets meer af zou weten van een afscheiding met rollende buizen.
Ik heb geen persoonlijke ervaring met de rollende buizen. Op dit moment heb ik een schutting aan beide kanten en heb ik die voor mijn huidige katten nog gelukkig niet af hoeven te zetten (omdat ik zelf in de buurt ben als ze in de tuin zijn en ze nog geen aanstalte hebben gemaakt om eroverheen te klauteren). Op moment dat ze er wel overheen gaan dan ga ik met schuine beugels werken waar kippengaas op zit.

Wat betreft de rollende buizen heb je kant en klare systemen zoals het oscillot systeem (zie filmpje onder) maar je zou dus ook zelf zo iets kunnen maken met plastic buizen.







Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Afrastering

Bericht door castratenkoor »

Even hetzelfde stukje ook hier plaatsen - wat ik ook in een ander topic heb geplaatst..

Ik heb een ren van kennelplaten van Corton dat zit/zat in Kampen. Geen idee of dat nog levert. Mijn ren is 10 meter lang en 1,5 meter breed. Ik heb er steigerhouten dingen in, boomstammen, stenen trapje ed.
Ze kunnen er via een kattenluik in en uit.

Die kennelplaten zijn bij een eventuele verhuizing heel makkelijk in en uit elkaar te schroeven met handige hulpstukken. Ik heb dit al vanaf 1980. In het begin kleiner, ik kocht elk jaar een paar platen.
Dit bevalt mij heel erg goed zo.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Baldr
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 dec 2019 00:40

Re: Afrastering

Bericht door Baldr »

Ontzettend bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik wel iets mee. Ga een en ander eens overdenken.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Afrastering

Bericht door castratenkoor »

Foto's van mijn buitenren zijn door Rik (dankje Rik) in topic "buitenren" geplaatst om een beeld erbij te krijgen ook voor jou.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie