kat eet eigen haar op

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: kat eet eigen haar op

Bericht door Zoltan »

bedankt voor de vele reacties lieve mensen allemaal.
Gebruikersavatar
Zotvanpoezen
Tijger
Tijger
Berichten: 1440
Lid geworden op: 19 sep 2018 16:19
Locatie: Pajottenland /Vlaams Brabant

Re: kat eet eigen haar op

Bericht door Zotvanpoezen »

En hoe gaat het nu met je katertje?
viewtopic.php?f=5&t=32802fotoalbum (fotoalbum)

Kopje van Filou (9- 2011), Duvel (4-2012) en Froufrou (7-2015)
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: kat eet eigen haar op

Bericht door Zoltan »

Het gaat van kwaad naar erger met het beestje, ik doe wat ik kan. Ik ben hier echt moedeloos van aan het worden, het vreet aan me.

Sinds enkele weken wil hij zijn korrels niet meer eten, enkel natvoer in mousse: "mousseline van Gourmet" (en dan nog niet eens alle smaken), ik heb allerlei andere korrels en gezonder natvoer geprobeerd.

Onlangs liet ik hem onderzoeken omdat ik hem vermagerd vond, toen bleek dat hij nierproblemen heeft en volgens de dierenarts moet overstappen op voeder voor "senior katten" (niet eens speciaalvoer voor echte nierpatiënten.)
Ik heb dit in een recente topic gepost en wel enkele reacties gekregen.

Ik heb intussen allerlei voersoorten voor seniorkatten geprobeerd; hij wil niks, alleen Gourmet - Mousseline. :???:

Ik maak me er erg veel zorgen over dat hij zo nu al een tijd zo weinig eet en dat ik hem er (al jaren) regelmatig op betrap dat hij een pluk haar naar binnen probeert te werken (ik kam hem al 1,5 jaar dagelijks en heb telkens een kam 'vol haar'; echt waar: ik denk dat ik er elke maand een babytruitje mee zou kunnen breien).

Ik heb daarnet nog kunnen ingrijpen en een flinke pluk haar uit zijn bekje kunnen trekken, hij was het weer van tussen zijn tandje naar het binnen aan het schrokken; dit kan ik niet 24u per dag doen... soms loopt hij ermee weg wanneer hij merkt dat ik het uit zijn mond wil trekken.

Na het posten van mijn oorspronkelijke post hierboven, heb ik hem nog steeds nog nooit een haarbal weten braken (is appartementkat, gaat NOOIT buiten) en in zijn stoelgang valt me ook nooit haar op.

Ik vrees eigenlijk dat hij vanbinnen vol met ingeslikte haren zit en daardoor zoveel problemen heeft met voeding... :cry:

De dierenarts is nog 2 weken op reis, maar die nam het nooit ernstig wanneer ik vertelde dat hij zijn haar opschrokt en nooit braakt, hij zei "op latere leeftijd kan dit problemen opleveren want dan worden de darmen minder flexibel". :shock:

Is het mogelijk om met "haarbalpasta" of een ander middel een grote hoeveelheid ingeslikt haar, naar buiten te krijgen via de stoelgang? Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle hulp welkom.

Alvast bedankt.

Vriendelijke groeten,
Zoltan
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: kat eet eigen haar op

Bericht door Synemios »

Ja ik zou sowieso anti haarbal pasta geven.
En wat het voer betreft zou je ipakitine door de gourmet kunnen doen.
Maar ik denk dat je die tip al hebt gekregen.

Kieskeurigheid zie je ook wel vaak bij katten met nierproblemen.
Lastig om te bepalen waar het vandaan komt.
Maar anti haarbalpasta kan geen kwaad.
Ik geef het dagelijks.

*Als jij zelf denkt dat er haarballen vast zitten en hij daarom slecht eet dan kun je ook vragen of er een echo gemaakt kan worden.
Vertrouw ook op je eigen gevoel, het is heel goed mogelijk bij een langharige kat die zijn eigen haren op eet.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: kat eet eigen haar op

Bericht door Zoltan »

Hoi Synemios,

Bedankt voor je reactie.
De dierenarts heeft me dit product niet voorgesteld, is het veilig om zoiets te geven zonder voorschrift?

Heb gisteren veel haarbalpasta gegeven, maar het kleine beertje heeft nog steeds niet *gepoept*.

Weet jij hoe die pasta werkt? Is dat een soort "laxeermiddel" dat de "doorgang" bevordert, of helpt het om haren die in het spijsverteringskanaal zitten, te verteren?

Vriendelijke groeten,
Zoltan
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5083
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: kat eet eigen haar op

Bericht door Synemios »

Haarbal pasta is geen laxeermiddel, het zorgt er wel voor dat de haren makkelijker mee komen met de ontlasting.
Antihaarbal pasta is gewoon veilig.
Als je echt laxeermiddel wilt geven dan kun je lactulose gebruiken maar ik zou dat niet zomaar geven zonder te overleggen.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Zoltan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 nov 2016 12:12

Re: kat eet eigen haar op

Bericht door Zoltan »

Beste Synemios, bedankt voor de info! :-)

Groetjes,
Zoltan
Plaats reactie