Chip registreren

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Plaats reactie
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Chip registreren

Bericht door Reb »

We hebben een hele leuke nieuwe kat. Deze was gechipt bij de fokker. Zij heeft zich afgemeld en nu moet ik de poes gaan registreren.

Nu hebben we best wat dieren, maar tot op heden heeft de dierenarts gewoon geregistreerd. Ik heb er nog nooit bij stil gestaan dat er verschillende databases zijn. Mijn andere dieren zijn bij NDG en deze poes bij de backhomeclub.
Nu zat ik eens te kijken, maar ik ontdek dat er best wel grote verschillen tussen beiden zitten. Bij de backhomeclub worden bij het invoeren van de chip al je gegevens bloot gegeven. Bij de NDG alleen je telefoonnummer. Daar tegenover staat dat bij de backhomeclub je het dier eerst moet afmelden via je account en daarna kan de nieuwe eigenaar pas de chip op zijn/haar naam registreren. Bij de NDG kun je zomaar je adres veranderen...

Ik heb gezocht naar een vergelijksite voor databases, maar niet gevonden. Weten jullie toevallig een vergelijksite, of heeft 1 van jullie je hier weleens mee bezig gehouden?
Sansan
Tijger
Tijger
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 aug 2015 23:28

Re: Chip registreren

Bericht door Sansan »

Pfoe goede vraag!
Onze dieren staan bij de NDG.
Volgensmij is dat de database die het meeste wordt gebruikt door instanties?
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Chip registreren

Bericht door Rik »

Bono en Yuna zijn door het asiel geregistreerd bij https://www.stichtingchip.nl
Ik heb daar, na het afhalen, een keurig mailtje van gekregen met een link en uniek nummer om de gegevens te wijzigen.
Ik zie dat bij hun ook mijn adres openbaar is (maar vind dat niet zo erg, het is alleen zichtbaar i.c.m. het chipnr).
edit: Ha, ik zie nét dat ik bij stichtingchip met een plus registratie (€5 extra) privacy-opties heb :)
edit #2: Net even zelf gekeken en ik kan wel aangeven dat ik alleen mijn tel. zichtbaar wil hebben bij de basis reg.

Ook bij NDG werken ze volgens mij met een "Safe code" (geboren na 2013). Dus het is niet zo dat iedereen dat aan kan passen. En zover ik weet moet je bij NDG ook opnieuw betalen als je je adres veranderd (of het dier van baasje wisselt). Alleen verandering van telefoon en e-mail is daar gratis.

Let op... je moet wel ZELF ieder jaar (ofzo) controleren of de registratie nog actief is (en klopt). Want het is in het verleden voorgekomen (bij de samenvoeging van een externe database met backhomeclub) dat er duizenden registraties verloren waren gegaan. Elk jaar gewoon even het chipnummer ingeven om je gegevens te controleren is weinig moeite (hen ik gewoon in de agenda staan). En de DA controleert alleen op 'uitleesbaarheid' van de chip. En niet of die geregistreerd staat (hoewel ik dat eigenlijk wel vind dat ze dat zouden kunnen doen).

Sommige databanken hebben volgens mij de mogelijkheid om bepaalde gegevens af te schermen. Maar ik weet niet welke dat zijn.

Ik weet niet of er ergens een verglijksite is.
Op de volgende sites staan in ieder geval de aangewezen chipinstanties:
https://www.chipjedier.nl/verplicht-voo ... atabanken/
https://www.chipnummer.nl/databanken/
U kunt uw ook dierenarts, stamboek of fokkersvereniging raadplegen voor meer informatie en advies over de verschillende databanken.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
kittentjes

Re: Chip registreren

Bericht door kittentjes »

Moos en saar staan ook geregistreerd bij NDG. Siep bij petbase. Dit ging via de DA en dit laatste systeem is Europees.

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chip registreren

Bericht door Synemios »

Ik zit bij backhomeclub, ik check zelf wel jaarlijks.
Maar ik kan aanvinken wat ik wel of niet getoond wil hebben bij het zoeken via de chip.
Dus je kunt je adres of andere dingen gewoon afschermen.
Heb net nog even voor je gekeken voor de zekerheid.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Chip registreren

Bericht door Reb »

Bedankt voor alle reacties... Typisch dat er kennelijk geen vergelijksite of iets voor staat.

De sites ken ik natuurlijk Rik, en die quote had ik ook gelezen. Maar of je echt goede informatie vandaan kan krijgen is de vraag. Meestal krijg je een antwoord als: ik zit bij XXX en ik ben erg tevreden erover.... Alle databases zullen prima hun werk doen, maar wat is nu het verschil? Dat moet je vervolgens eigenlijk zelf uitzoeken. Bijzonder in dit tijdperk haha...

Vandaar dus erg blij met informatie van jullie wat betreft de verschillende databases

Synemios/Denise fijn dat je even bent gaan kijken. Ik kon deze info niet terug vinden op de site.
Rik, die safecode… dat is inderdaad waar... vergeten... ik heb ook van die pasjes. Een papieren van 6 jaar geleden en een normale van vorig jaar... Goed dat je het nog noemt. Het jaarlijks controleren wist ik niet. Ik vind het ook niet op internet terug. Wel dat je je gegevens up to date moet houden. Het lijkt mij dat in geval van nood (kat is kwijt) je sowieso direct kijkt of de gegevens goed zijn.
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5084
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Chip registreren

Bericht door Synemios »

Is ook niet verplicht maar ik controleer jaarlijks gewoon voor mijn eigen gemoedsrust 😉
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy & Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Rik
Tijger
Tijger
Berichten: 7640
Lid geworden op: 24 mei 2014 02:30

Re: Chip registreren

Bericht door Rik »

Inderdaad zou het logisch lijken dat je de registratie controleert als de kat kwijt is. Maar in mijn mening ben je dan eigenlijk te laat. Want één uur eerder kan bijvoorbeeld de dierenambulance of dierenarts je kat gevonden hebben en als ze dan geen registratie vinden, zullen ze het daarna niet nog een keer proberen. Dus je eigen controle zou te laat kunnen zijn. Ik zie het advies op internet ook helemaal niet langskomen, maar toen ik hoorde van de duizenden registraties die verloren waren gegaan bij het samenvoegen van databases, ben ik dit advies toch maar gaan geven.
Grtz, Rik
Bono ♂ & Yuna ♀ ( † Bowy ♀ ) (Fotoalbum)
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Chip registreren

Bericht door Reb »

Regelmatig controleren kan sowieso geen kwaad... 😎

Uiteindelijk NDG geworden. Waarom? Omdat mijn andere dieren daar ook geregistreerd. Ik blijf het wel vreemd vinden dat hier geen vergelijk site voor is... 😋 ook raar trouwens dat de d.a. mij nooit heeft laten kiezen...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Chip registreren

Bericht door nellebel »

guusje en gijs zijn bij het NDG geregistreerd. die hoef je niet te checken want ik krijg ieder jaar op hun verjaardag van het NDG een mailtje met felicitaties. dus dan kennen ze hun nog hihihi
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Chip registreren

Bericht door Reb »

Echt? Volgens mij krijg ik dat niet... en ik heb toch al zo een 25 jaar zeker 3 beesten bij NDG geregistreerd staan.... en de gegevens kloppen gewoon...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Chip registreren

Bericht door nellebel »

oh, ik krijg echt ieder jaar een paar dagen voor hun verjaardag een mailtje met felicitaties en natuurlijk kortingsbon op artikelen die ze verkopen (zoals penningen voor aan de halsbandjes).
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Reb
Lynx
Lynx
Berichten: 131
Lid geworden op: 06 aug 2011 00:54

Re: Chip registreren

Bericht door Reb »

Zal wel ergens een mogelijkheid zijn of je mail wil ontvangen. Die klik ik nooit aan. inderdaad omdat dat meestal gewoon reclame is... hihi
Plaats reactie